Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:54

Het onderzoek van Hippoflex toont inderdaad aan dat de trillingen verlagen maar als gezegd dit zijn trillingen gemeten op het niveau van de hoefwand en niet op gewrichtsniveau. Als daar gemeten wordt blijkt dat de hoef zeer goed is staat is om trillingen te dempen. Verder wordt gedacht dat de meeste trillingen worden doorgegeven door de nagels die de trillingen ook de hoef in geleiden. Om dus enig positief effect te krijgen op de trillingen zal het beslag ook verlijmd moeten worden. Daarbij gelden de gemeten uitkomsten alleen op een harde / asfalt ondergrond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:59

thijm schreef:
Het onderzoek van Hippoflex toont inderdaad aan dat de trillingen verlagen maar als gezegd dit zijn trillingen gemeten op het niveau van de hoefwand en niet op gewrichtsniveau. Als daar gemeten wordt blijkt dat de hoef zeer goed is staat is om trillingen te dempen. Verder wordt gedacht dat de meeste trillingen worden doorgegeven door de nagels die de trillingen ook de hoef in geleiden. Om dus enig positief effect te krijgen op de trillingen zal het beslag ook verlijmd moeten worden. Daarbij gelden de gemeten uitkomsten alleen op een harde / asfalt ondergrond.

En inderdaad wat je zegt, trillingen in de hoefwand zeggen nog niks over schokdemping in de gewrichten, want die trillingen lopen niet per defenitie via de hoefwand. Ook eigenlijk liever níet via de hoefwand, want die is daar niet voor, die is hard en onbuigzaam en is daar niet op gemaakt. De grootste schokdemping van onderbeen komt toch van de straal en het hoefmechanisme. De hoefwand is niet gemaakt om schokken te dempen.

Het inveren van de straal en straalkussen en het uitzetten van de hoef, verlengen als het ware de remweg van de hoef en onderbeen (zoiets als een kreukelzone in je auto). Feit blijft dat met vastnagelen de hoef minder goed kan uitzetten en de straal minder goed meedraagt, slechts een klein deel is ondersteund door het kunststof.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:49

Ik vind het paard van esperanza wel erg krap op de ijzers staan en dan ben ik niet eens kenner.
Ik denk dat de voorvoeten met 2 weken al over het ijzer heen zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:12

thijm schreef:

Is het in de praktijk mogelijk om trillingen in gewrichten te meten bij een levend paard?

Overigens gaat het er niet om dat een blote voet niet in staat zou zijn trillingen goed te kunnen dempen. Het gaat mij er om dat bij kunststof de trillingen veel lager zijn in vergelijking met de ijzers die ik voorheen gebruikte.

Dat de nagels ook de nog voor trillingen zorgen staat overigens ook in het onderzoek. Helaas is verlijmd beslag nog steeds niet echt goed bruikbaar in de praktijk.

Naar mijn lekenmening heeft het paard van Esperanza voor een beslag wat er zo kort onder zit ook weinig garnituur.

Ik neem aan dat je op eem harde ondergrond de ergste trillingen hebt, of niet?

Binky_Zephyr

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:20

jeetje ik dacht dat mijn pony slechte hoefjes had( af gebrokkeld) maar wat ik hier soms zien. mijn pony heeft wel hele zachte hoefjes voral achter de straal ( aan de achterkant weet niet precies hoe je dat noemt.) heeft iemand misschien een tip of weet iemand misschien wat je hier tegen kan doen ? het komt waarschijnlijk door vocht uit het land . iemand een idee ?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:48

Afbeelding

zo zagen de hoefjes van mijn pony er vorige week uit, inmiddels is gisteren de smid weer geweest, en nu zien ze er weer een stukje netter uit. De nagelgaten zijn nu helemaal eruit gegroeid (paard staat nu 4 mnd zonder ijzers).

Het ziet er nu weer netjes uit, alleen de spleten middenvoor die zijn er nog wel een beetje. De hoefsmid zegt dat dat komt omdat er een bacterie in de hoef zit, die de hoefwand aantast. Hij zou het liefst hebben dat dat helemaal opengesneden wordt, en dat mijn pony dus weer op ijzers gaat, en dat voor ongeveer een jaar.

heeft iemand hier ervaring mee? een bacterie in de hoef, hoe dat komt, en of er alternatieve behandelingen zijn, dus zonder ijzers.

als het echt niet anders kan dan gaan er weer ijzers onder, maar ik hoop dat het zonder kan.

hoefsmid adviseerde iig om het goed schoon te houden, en regelmatig met citroensap op de opening te spuiten, dat zou de bacterie tegengaan.

vorig jaar heeft hij mijn paard dus ook hiervoor op ijzers gezet. toen zag het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:00

jeetje Juval, dat ziet er niet echt geweldig uit. Maar waarom zou je zo'n bacterie niet kunnen behandelen zonder ijzers? Als de hoefwand flink afgerond wordt dan komt er toch geen druk op?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:01

juval schreef:
Het ziet er nu weer netjes uit, alleen de spleten middenvoor die zijn er nog wel een beetje. De hoefsmid zegt dat dat komt omdat er een bacterie in de hoef zit, die de hoefwand aantast. Hij zou het liefst hebben dat dat helemaal opengesneden wordt, en dat mijn pony dus weer op ijzers gaat, en dat voor ongeveer een jaar.

heeft iemand hier ervaring mee? een bacterie in de hoef, hoe dat komt, en of er alternatieve behandelingen zijn, dus zonder ijzers.

Zoek eens op white line disease en losse wand... dan kom je genoeg tegen.

Uitsnijden en de plekken behandelen met Imaverol en honing is de behandeling die bij een paard op stal werd toegepast. Arabesk weet volgens mij ook een goed middeltje tegen die schimmel en bacterien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:20

honing had ik inmiddels ook al gevonden op deze site: http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... sease.html

ik hoop inderdaad dat het behandeld kan worden zonder dat ze weer op ijzers hoeft... ik was juist zo blij dat de nagelgaten uitgegroeid waren, zodat het niet meer zo brokkelt (hoop ik)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:23

Hoe vind je eigenlijk een hoefsmid die met kunststof beslaat? Staat daar nergens een lijst van op internet o.i.d.? (Is voor mijn pony (nog) niet nodig, maar toch alvast handig om je daarin te verdiepen mocht je het (ooit) wel nodig hebben.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:39

Myour schreef:
Hoe vind je eigenlijk een hoefsmid die met kunststof beslaat? Staat daar nergens een lijst van op internet o.i.d.? (Is voor mijn pony (nog) niet nodig, maar toch alvast handig om je daarin te verdiepen mocht je het (ooit) wel nodig hebben.)

Op deze site: http://www.kunststofbeslag.tk/ staan wat voorbeelden. Helaas is die site al heel lang niet meer bijgewerkt en niet alle genoemden smeden zijn aanraders..

Ik heb het gewoon aan mijn eigen smid gevraagd. Ik was de eerste die het vroeg, al had hij in het verleden ook wel dravers met kunststofbeslagen. Inmiddels doet hij nog een aantal paarden met kunststofbeslag.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:53

Dat heb je ook nog ja, een góéde smid vinden. De smid die ik nu heb vind ik op zich wel goed (al slaat hij bij best veel paarden er een dubbellips op, maar dat doet ie toch vrij netjes naar mijn inzicht), maar ik heb geen idee of hij open staat om kunststof beslag te gaan beslaan (dat wordt dus vragen). Maar ja als hij dat niet wil/kan/doet dan moet je toch op zoek naar iemand die het wel (goed) doet :+

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:46

Is het in de praktijk mogelijk om trillingen in gewrichten te meten bij een levend paard?

In de praktijk nee. In een wetenschappelijke setting ja, maar dat zijn geen onderzoeken die zomaar even gedaan mogen en kunnen worden.

Hetgeen hieruit is geleerd is dus dat die trillingen gemeten aan de hoef ons eigenlijk niets vertellen maar als jij het een prettig idee vindt dat je de trillingen verlaagd prima joh.
(Dat trillingen slecht zouden zijn is overigens alleen aangetoond bij een onderzoek waarbij konijntjes zijn gebruikt maar dat terzijde)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 15:58

@ Thijs: [BEH] Wetenschappelijk onderzoek inzake kunststofbeslag
Et voila, geen konijntjes hoor... maar Universiteit Utrecht.
Vreemd dat je kritiek levert op zaken die je in real life nog nooit mee gewerkt hebt, als hoefsmid. Veel voorkomende fout die helaas vele smeden maken.
Die fout heb ik vroeger ook gemaakt ;-)... kan niks zijn dat rare kunststof... totdat ik er mee ging werken.

White Line Disease: honing (van de honingboer: moet puur zijn en niet uit de supermarkt), openleggen, maar ook hoefjes in een emmertje Dettol... schijnen goed te werken?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:19

dus het kan zonder ijzers scoxxx??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:28

Weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag. Een kunststof ijzertje kan je niet pas maken op een voet van een paard, en dus zal je de voet moeten aanpassen aan het ijzer. Is dat dan wel goed om geforceerd de voet aan te passen aan een secundair doel, ijzers?

Honing of mesitran zalf (voor het laatste gebruik google of zoek op bokt voor meer info ;) )

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:31

Je link Scott naar het wetenschappelijk onderzoek zegt alleen wat over fibratie in een been bij draven bij drie verschillende beslagmethodes. Het zegt werkelijk helemaal niets of het beslag verder goed of fout is voor het paard in zijn totaliteit.
Zoiets als dat banden niet slijten, wetenschappelijk aangetoont, maar dat de auto daarmee niet meer de bocht om gaat is niet meegenomen in het onderzoek dus weet je niets van. Dus, deze banden lijken leuk, maar zeggen niets over de totale functionaliteit van de auto.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:43

Scoxxx, misschien moet je het hele paper zelf eens lezen. De aanname dat trillingen slecht zouden komt omdat bij konijntjes is aangetoond dat trillingen osteo artritis kan veroorzaken (onderzoek van Radin). Daarbij ben ik niet zozeer tegen kunstof beslag maar wel tegen de argumenten die hier worden aangedragen waarom kunstof zo goed zou zijn en welke positieve effecten het wordt toegedicht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:27

thijm schreef:

In de praktijk nee. In een wetenschappelijke setting ja, maar dat zijn geen onderzoeken die zomaar even gedaan mogen en kunnen worden.

Hetgeen hieruit is geleerd is dus dat die trillingen gemeten aan de hoef ons eigenlijk niets vertellen maar als jij het een prettig idee vindt dat je de trillingen verlaagd prima joh.
(Dat trillingen slecht zouden zijn is overigens alleen aangetoond bij een onderzoek waarbij konijntjes zijn gebruikt maar dat terzijde)

Laatst was er hier een hoefsmid op bokt die had als werktuigbouwkundige onderzoek gedaan naar trillingen in gewrichten. Daarvoor hadden ze een dode paardenpoot gebruikt, doorboort en verschillende sensoren geplaatst :\

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:39

weet iemand misschien iets om hoeven harder te maken ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:04

Eleonoor schreef:
Weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag. Een kunststof ijzertje kan je niet pas maken op een voet van een paard, en dus zal je de voet moeten aanpassen aan het ijzer. Is dat dan wel goed om geforceerd de voet aan te passen aan een secundair doel, ijzers?

Waarom zou je kunststofbeslag niet pas kunnen maken op een hoef? :)

thijm schreef:
Scoxxx, misschien moet je het hele paper zelf eens lezen. De aanname dat trillingen slecht zouden komt omdat bij konijntjes is aangetoond dat trillingen osteo artritis kan veroorzaken (onderzoek van Radin). Daarbij ben ik niet zozeer tegen kunstof beslag maar wel tegen de argumenten die hier worden aangedragen waarom kunstof zo goed zou zijn en welke positieve effecten het wordt toegedicht.

Er wordt heel veel onderzoek gedaan met konijnen en knaagdieren wat uiteindelijk ook bij dieren en mensen zo blijkt te werken.
Maar los van het feit van de trillingen zijn jou tegenargumenten niet echt overtuigend. Ik heb nog steeds het idee dat je niet werkelijk weet waar je over praat. Heb je weleens gewerkt met kunststofbeslag zoals Hippoflex? Maar zoals ik al eerder schreef zijn dat mijn persoonlijke pluspunten. Waarom ik kies voor kunststof i.p.v ijzers. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:05

Damariis schreef:
weet iemand misschien iets om hoeven harder te maken ?

Je paard op een redelijk droog stuk houden

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:52

thijm schreef:

Wim Back: "Furthermore, the possible role of synthetic materials in repairing critical tissues or even in preventing osteoarthritis
in horses warrants further investigation."

Waarom twijfel je aan de eigenschappen die kunststof ;-) wel goed schrijven hoor heeft?
En waarom geef je geen antwoord op de vraag of je zelf met kunststof hebt gewerkt?
Laat de discussie maar losbarsten! Leuk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:00

*gaat even achterover zitten met chips en cola en gaat in de mee-lees stand*

---- ijzers versus kunststof ----

Daar heb ik weinig op in te brengen geloof ik :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:28

Arabesk schreef:
*gaat even achterover zitten met chips en cola en gaat in de mee-lees stand*

---- ijzers versus kunststof ----

Daar heb ik weinig op in te brengen geloof ik :+

Ook weleens relaxed voor je :D