Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
thijm schreef:Het onderzoek van Hippoflex toont inderdaad aan dat de trillingen verlagen maar als gezegd dit zijn trillingen gemeten op het niveau van de hoefwand en niet op gewrichtsniveau. Als daar gemeten wordt blijkt dat de hoef zeer goed is staat is om trillingen te dempen. Verder wordt gedacht dat de meeste trillingen worden doorgegeven door de nagels die de trillingen ook de hoef in geleiden. Om dus enig positief effect te krijgen op de trillingen zal het beslag ook verlijmd moeten worden. Daarbij gelden de gemeten uitkomsten alleen op een harde / asfalt ondergrond.
thijm schreef:Het onderzoek van Hippoflex toont inderdaad aan dat de trillingen verlagen maar als gezegd dit zijn trillingen gemeten op het niveau van de hoefwand en niet op gewrichtsniveau. Als daar gemeten wordt blijkt dat de hoef zeer goed is staat is om trillingen te dempen. Verder wordt gedacht dat de meeste trillingen worden doorgegeven door de nagels die de trillingen ook de hoef in geleiden. Om dus enig positief effect te krijgen op de trillingen zal het beslag ook verlijmd moeten worden. Daarbij gelden de gemeten uitkomsten alleen op een harde / asfalt ondergrond.
juval schreef:Het ziet er nu weer netjes uit, alleen de spleten middenvoor die zijn er nog wel een beetje. De hoefsmid zegt dat dat komt omdat er een bacterie in de hoef zit, die de hoefwand aantast. Hij zou het liefst hebben dat dat helemaal opengesneden wordt, en dat mijn pony dus weer op ijzers gaat, en dat voor ongeveer een jaar.
heeft iemand hier ervaring mee? een bacterie in de hoef, hoe dat komt, en of er alternatieve behandelingen zijn, dus zonder ijzers.
Myour schreef:Hoe vind je eigenlijk een hoefsmid die met kunststof beslaat? Staat daar nergens een lijst van op internet o.i.d.? (Is voor mijn pony (nog) niet nodig, maar toch alvast handig om je daarin te verdiepen mocht je het (ooit) wel nodig hebben.)
thijm schreef:Is het in de praktijk mogelijk om trillingen in gewrichten te meten bij een levend paard?
In de praktijk nee. In een wetenschappelijke setting ja, maar dat zijn geen onderzoeken die zomaar even gedaan mogen en kunnen worden.
Hetgeen hieruit is geleerd is dus dat die trillingen gemeten aan de hoef ons eigenlijk niets vertellen maar als jij het een prettig idee vindt dat je de trillingen verlaagd prima joh.
(Dat trillingen slecht zouden zijn is overigens alleen aangetoond bij een onderzoek waarbij konijntjes zijn gebruikt maar dat terzijde)
Eleonoor schreef:Weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag. Een kunststof ijzertje kan je niet pas maken op een voet van een paard, en dus zal je de voet moeten aanpassen aan het ijzer. Is dat dan wel goed om geforceerd de voet aan te passen aan een secundair doel, ijzers?
thijm schreef:Scoxxx, misschien moet je het hele paper zelf eens lezen. De aanname dat trillingen slecht zouden komt omdat bij konijntjes is aangetoond dat trillingen osteo artritis kan veroorzaken (onderzoek van Radin). Daarbij ben ik niet zozeer tegen kunstof beslag maar wel tegen de argumenten die hier worden aangedragen waarom kunstof zo goed zou zijn en welke positieve effecten het wordt toegedicht.
thijm schreef:Scoxxx, misschien moet je het hele paper zelf eens lezen. De aanname dat trillingen slecht zouden komt omdat bij konijntjes is aangetoond dat trillingen osteo artritis kan veroorzaken (onderzoek van Radin). Daarbij ben ik niet zozeer tegen kunstof beslag maar wel tegen de argumenten die hier worden aangedragen waarom kunstof zo goed zou zijn en welke positieve effecten het wordt toegedicht.