[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maristj

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:42

ik moest blijven rijden, rust roest zei ie... maar ik doe momenteel niet meer echt dressuur ermee.. ik rijdt gewoon constant rechtdoor met eens een diagonaal er tussen. ze zit ook zeer vast in haar rug omdat ze die vastzet om de benen te kunnen ontlasten...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:01

Oei, wat moeilijk allemaal he? Met paarden omgaan kan zo leuk en onbezorgd zijn, tot ze wat krijgen...

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:14

Verdrietig Mijn paard is kreupel!!!!!!!!
Ik heb haar nu anderhalf jaar en ze is altijd al een beetje stijfjes geweest en heeft met rijden moest ze echt warm gereden worden dan pas liep ze lekker. Maar de laatste 2 weken voelde ze wat onregelmatig aan en gooide haar hoofd op in de galop. Rustig aan gedaan. Vandaag ging ik niet rijden en liet haar los in de bak. Zag het al meteen. Ik weet precies hoe ze normaal loopt maar nu liep ze echt anders. Even aan de longe gedaan om te kijken. Was behoorlijk kreupel rechtsachter. In draf zag je dat het pijn deed. Dus ik liet haar meteen stappen. Na een tijdje werd het minder en wou ze weer gek doen. De binnenkant van het sprongewricht is ook dik. (ook links) maar rechts het ergst. Natuurlijk zwaar vermoeden van spat. Zullen binnenkort wel foto's gemaakt moeten worden.
Is haar rijden straks verleden tijd? Huilen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:25

Lynske78 schreef:
Is haar rijden straks verleden tijd? Huilen

zoals je misschien gelezen hebt heb ik vandaag foto's laten maken met als uitkomst spat (bij 6jarig paard). Maak je niet direct teveel zorgen, rijden is zo te lezen in dit topic lang niet altijd verleden tijd. Mij werd zelfs vandaag aangeraden er weer op te stappen en langzaamaan op te gaan bouwen.

Wel succes en sterkte natuurlijk, want het is echt niet leuk, dat weet ik maar al te best...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:18

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:26

das het zelfde als bij mij
alleen is de haak bij mij groter nog en scherper denk ik

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:13

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:46

hoi, kan niets zien als ik op de link klik Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:03

Nee, ik ook niet zamero..

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:52

mijn paard is vandaag ingespoten met hyaluronzuur.. ik mag rijden zei de DA.. het is nu alles of niets. binnen een week moet ze correct zijn, zo niet is het afgelopen.. Boos! pfff wat nu?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:41

Maar hoe kreupel is je paardje dan Maristj? En hoe groot zijn de haken bij haar (want je zei dat ze ook haken had toch)? Mijn pony is in draf onregelmatig (al zien vreemden het vaak niet eens) en ik ga niet hard aan het rijden. Maar we stappen, en dat vind ik al heel wat. Wat bedoeld jouw da dan met 'dan is het afgelopen'? Afgelopen met de sport? Afgelopen met welke beweging dan ook? Moet ze dan weg?

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:58

afgelopen met dressuur
dan kan ze enkel nog dienen om eens te gaan wandelen (buitenrijden).. bij de mijne gaan vreemden het ook niet zien, maar de staleigenaren enz zien het wel, ook voel ik het goed als ik voltes rijdt vooral.. ja ze heeft haken, maar ik snap niet goed hoe ik hier fotos moet posten... ze liep voordien Z1 dus dat is toch al iets en een dressuurpaard heeft toch het meeste zijn achterhand nodig om af te drukken, bergop te lopen, ja voor alles, ze worden van achter naar voor gereden, ik weet niet hoe ik het beter moet uitleggen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:13

Oké, ik was even bang dat je met 'afgelopen' bedoelde dat ze ingeslapen moest worden ofzo. Bah, ik heb weer veel te veel info gezocht op internet. Ik denk dat onze beider paardjes wel pech hebben met hun haken, volgens mij is het de slechtst te behandelen vorm van artrose!
Voor die van mij trouwens ook geen bakrijden meer, we rijden nu buiten in stap.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:25

kan je op internet iets vinden over die haken??? waar???

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:28

Sorry dat de afbeelding het niet deed, hier nog maar een keer.
Beter laat dan niet Knipoog
Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:32

Mijn merrie is 8 weken geleden ingespoten. Heeft toen een week boxrust gehad en toen nog twee weken op het land en toen kregen we controle van de DA. Die zei, en ik zag het ook, paard liep weer goed, alleen heel erg stijf. Ik mocht toen ook weer rijden. Ik heb eerst drie weken alleen buiten gestapt en ben nu ook weer in de bak aan het rijden. Mooi voorwaarts neerwaarts, achterhand er onder. We zijn ook al weer voorzichtig aan het wijken en schouderbinnenwaarts. Vandaag voorzichtig een klein drafje. Ze loopt goed, maar blijft in het hele lijf stijfjes.

Ze was altijd in de winter stijf en moest echt opgang komen, lekker draven en gallopperen, maar dat mogen we niet. We blijven het gewoon lekker opbouwen en zien wel waar we uitkomen, ik heb inmiddels geen ambieties meer om wedstrijden te rijden. Ik ben nu ook aan het genieten en merk dat mijn paard ook veel meer geniet.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:14

Ik wil binnenkort mijn paard laten onderzoeken op artrose/spat. En dus waarschijnlijk foto's laten maken.
Moet ik dan foto's laten maken van al zijn gewrichten en benen? En zit daar nog bloedonderzoek bij?
Ik weet niet wat ik moet verwachten en heb het vermoeden dat de kosten nog wel eens kunnen verschillen per kliniek. Weet iemand wat de kosten hiervoor zijn? Of kan ik het beste gewoon verschillende klinieken af bellen?

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:15

ik heb door mijn DA enkel spatfotos laten nemen omdat daar ook het probleem zat.. er zijn 3 DA bijgeweest, de 1e heeft een volledige keuring gedaan, voorbenen waren ok, en de andere 2 die er toen nog bijgekomen zijn hebben enkel de spatfotos hernomen.. de laatste DA was wel de beste.. voor de volledige keuring had ik 250 euro betaald, de 3e heeft 8 fotos genomen en daarvoor was het 190 euro... maar bij een kliniek hier in belgie is het toch snel 600 euro voor een volledige keuring
hopelijk heb je er iets aan.. Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:22

Ik ben met mijn fjord ongeveer 3 uur onder de pannen geweest, 3 gewrichten uitverdoofd, en drie foto's gemaakt. Kostte €245,-

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:27

ik moest voor vier foto's 225 euro betalen. DA kwam aan huis. Paard hoefde niet verdoofd te worden, dat scheelde. Vond het eigelijk wel meevallen. Het duurde ook maar 30 minuten.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:23

Ja, dat scheelt heel erg. Ik wist nog niet in welk gewricht het zat, dus dan moeten de gewrichten verdoofd worden en dat duurt erg lang.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:24

bij mijn merrie was het wel duidelijk welk been het was. Het spronggewricht was heel dik, en ze was erg kreupel.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:44

Over ruim een maand komt Tiger weer terug naar huis, dan heeft hij ruim 9 maanden op rust gestaan dan worden er fotos gemaakt eind Februari, en dan weten we of het spronggewricht verder is gaan dichtgroeien dus erg spannend, ben wel angstig maar probeer er niet téveel aan te denken, kan er toch weinig aan doen.

Las vanmiddag een boek in een ruitershop, denk ga even kijken of er iets over Spat instaat en dat stond er, en toen stond er ook een stukje over dat als er constante druk op het spronggewricht komt dat dat het ook kan veroorzaken en dat dat bij dravers veel voorkomt (ik heb een draver, = nu rijpaard maar heeft bijna 2 jaar gekoerst) dus wellicht is toch het koersen de oorzaak maar daar kan je nooit achterkomen want het kan ook erfelijk zijn en ga zo maar door. Maar hebben jullie het vaker gehoord, dat het vaker bij Dravers tegenkomt?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:18

TigerBD Dat heb ik nog nooit gehoord dar het vaker bij dravers voor komt.
Je kan nooit echt achter de oorzaak voor 100 % komen.

Lynske78 Mijn verzekering heeft de foto's en onderzoek van mijn merrie betaald.
Volgens mij wat ik rond de 4 a 500 euro kwijt.
Ze hebben buigproef gedaan en daar kwam ze gewoon door (mijn merrie liep op gewoon goed, alleen wat stijfjes), dus hebben ze omdat ik dat graag wou foto's van haar achterbenen gemaakt.
En daar kwam zware spat uit, ondertussen geheel dicht gegroeid en ik doe echt alles met haar (behalve wedstrijd rijden),
en ze vind het heerlijk :j

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:21

Hoe heb je het laten dichtgroeien? bedoel dmv rust etc?