geerke schreef:..ik heb toch het idee dat het tegenwoordig meer voorkomt dan vroeger(er zijn wel meer paarden dan vroeger natuurlijk,voor hobby gebruik...)
Mijn "menmaatje" is een man van 82 die al sinds zijn 12e met paarden werkt (ploegen/zaaien/maaien). Volgens hem kenden ze vroeger bij de werkpaarden niet de hedendaagse ziektes als oa hoefbevangenheid. Daarentegen kende iedere boer de maandagziekte. Hij ook. Veel voorkomend. Meer als nu. Reden was duidelijk ... paarden hele week hard gewerkt op het land. Op de zondag alleen in gebruik voor naar de kerk rijden, maar verder niets doen, maar wel normale portie voer. Dan op maandag op het land stijf van de spierpijn.
De "hedendaagse" paardenziekten zoals die man ze noemt, koliek en ook hoefbevangenheid, komen volgens hem door te overdadig te voeren met te veel alterhande versnaperingen (hij is fel tegen iedere vorm van krachtvoer voor een paard dat niet minimaal 2 uur per dag stevig hoeft te werken) en vooral te weinig bewegen.
Hij begrijpt echt niet dat nog zoveel paarden gewoon gezond door het leven gaan.
Ik moet ook altijd lachen als wij onze menpony ophalen en langs de andere stallen lopen. Hij zucht en kreunt bij al die bordjes op de stallen waarop staat hoeveel brok of muesli al die paarden/pony's moeten krijgen. Veel te veel volgens hem