[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:20

Inderdaad. Heb mijn shetten, die trouwens nog nooit bevangen zijn geweest, ook in het gras lopen en hou ook hun goed in de gaten!

Gelukkig dat het iets in de pezen is en niets met hoefbevangen te maken heeft, is wel vervelend maar wel minder dramatisch...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:24

janouk@,geweldig!!!!ik ben blij voor je,dat kort lopen is een kwestie van tijd en trainen komt goed,net wat je zegt je hebt de tijd.....het had ook heel anders af kunnen lopen....
Gemske@ Wat een schattige foto!!!
Isapaardje@als ze zich maar goed voelt,dat is toch het belangrijkste..

nou inderdaad,bavangenheid is een van de ergste aandoeningen bij het paard,het is het hele lijf,en niet alleen de hoeven....uitroeien die ziekte..ik heb toch het idee dat het tegenwoordig meer voorkomt dan vroeger(er zijn wel meer paarden dan vroeger natuurlijk,voor hobby gebruik...)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:30

Ik weet het niet... zou dat zo zijn? Is het niet omdat je er nu zelf mee geconfronteert wordt dat het je dan meer opvalt? Voorbeeld; we hadden hiervoor een impex trailer uit 1995, had nog nooit zo'n ding gezien (zit een soort vorm in de kap). Toen we dat ding hadden zag ik ze in 1x overal rijden. Zou dat niet een beetje hetzelfde idee zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:51

Denk dat het van alle tijden is hoor. Ik heb al sinds mijn vroege jeugd paard(en) en zelf nu voor de tweede keer een bevangene.
Toen mijn eerste paard nog leefde hoorde ik ook vaak van andere gevallen, en nu met Tyra natuurlijk helemaal, maar dat komt ook door internet.

Met Tyra gaat het nog niet lekker, had de dosis pijnstillers gehalveerd maar ga toch weer de volledige dosis geven.

Weten jullie wat ik een beetje mis, tussen alle nuttige tips op dit forum? Namelijk hooi weken. Ik hoor altijd: oud hooi geven. Maar volgens mijn informatie hoeft het helemaal geen oud hooi te zijn, als je het maar een uurtje of twee laat weken in een bak water. Dan spoelt het fructaan er uit. Wel eens in de twee dagen het water verversen dan. Of wordt dit wel regelmatig genoemd? Ik heb niet dit hele topic doorgelezen (al ben ik al wel een aardig eindje op weg met teruglezen)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:54

Ik heb inderdaad wel eens aangegeven dat ik nat hooi voer omdat je dan de voedingsstoffen er uitweekt. Ik doe dat sinds eind vorige zomer omdat ik niet meer aan oud hooi kon komen en het bevalt mij heel goed! Je bent dan ook meteen van eventueel stof in je hooi af Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:40

volgens mij heb ik dat ook al eens ergens geschreven...nu twijfel ik..beginnende alzheimer,het zal toch niet???

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:47

Ik heb ook een tijd lang nat hooi gegeven, maar dat was meer wegens hoestende pony's. Mouse begint nu ook weer te hoesten, dus ik zal weer moeten beginnen met hooi weken.
Ik vind het altijd zo'n rot klusje, vooral als het koud weer is, en ze vinden het veel minder lekker. Dan voel ik me weer schuldig dat ik het enigste voer wat ze krijgen ook nog eens voor ze verpest door het nat te maken.... Bloos

@Gemske: Wat een leuke foto! Zo'n foto wil ik ook met mijn pony's, maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken... Bloos En fijn dat Aurora weer goed loopt!
@Janouk: Het stappen ziet er goed uit! Zodra ze weer wat meer in training komt, zal alles weer soepeler gaan. Ik ben benieuwd of Victor het net zo goed doet als Image. Knipoog

Hier gaat alles ook goed, dat wil zeggen: met Victor z'n gezondheid. Mouse hoest dus weer, daar ben ik niet zo blij mee. Hij staat dag en nacht buiten, dus van stof kan het niet komen lijkt mij. En voor de pollenallergie lijkt het me nog wat te vroeg, maar goed...toch maar wat druppels geven (naast dus dat smerige natte hooi).
Gisteren kwamen er een paar paarden langs de wei en Victor en Mouse gingen weer helemaal uit hun dak. Haha! Het is zo prachtig om (vooral) Victor te zien galopperen en bokken alsof hij nooit zwaar ziek is geweest. Echt sporen doet hij niet, maar hij heeft nooit goed gespoord. Clown
Goh.....twee jaar geleden wist ik 100% zeker dat hij afgemaakt moest worden... Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:55

geerke schreef:
..ik heb toch het idee dat het tegenwoordig meer voorkomt dan vroeger(er zijn wel meer paarden dan vroeger natuurlijk,voor hobby gebruik...)

Mijn "menmaatje" is een man van 82 die al sinds zijn 12e met paarden werkt (ploegen/zaaien/maaien). Volgens hem kenden ze vroeger bij de werkpaarden niet de hedendaagse ziektes als oa hoefbevangenheid. Daarentegen kende iedere boer de maandagziekte. Hij ook. Veel voorkomend. Meer als nu. Reden was duidelijk ... paarden hele week hard gewerkt op het land. Op de zondag alleen in gebruik voor naar de kerk rijden, maar verder niets doen, maar wel normale portie voer. Dan op maandag op het land stijf van de spierpijn.

De "hedendaagse" paardenziekten zoals die man ze noemt, koliek en ook hoefbevangenheid, komen volgens hem door te overdadig te voeren met te veel alterhande versnaperingen (hij is fel tegen iedere vorm van krachtvoer voor een paard dat niet minimaal 2 uur per dag stevig hoeft te werken) en vooral te weinig bewegen.

Hij begrijpt echt niet dat nog zoveel paarden gewoon gezond door het leven gaan.
Ik moet ook altijd lachen als wij onze menpony ophalen en langs de andere stallen lopen. Hij zucht en kreunt bij al die bordjes op de stallen waarop staat hoeveel brok of muesli al die paarden/pony's moeten krijgen. Veel te veel volgens hem Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:12

ik ben het helemaal met deze man eens,soort welvaartziekte,en ik moet moeite doen om er niet aan mee te doen!!!ik voer graag,mijn honden zijn ook iets te zwaar.
Een paard wat niets doet kan in principe gewoon met onberkt hooi toe,en zoutblok en regelmatig ontwormen natuurlijk.
Een paard word eerder ziek van teveel dan te weinig,zeggen ze weleens....En we bedoelen het zo goed!!!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 13:03

Ja, ik ben of was ook altijd wel gek op voeren maar ben daar ook wel op terug gekomen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:03

Hier nog zo een ...
Ik vond het dan ook altijd vreselijk te moeten toezien hoe de pony's van de buren zo weinig kregen. Alleen wat oud hooi en dat was (is) het dan. Ze komen slecht door de verharing ieder jaar ... dat is het enige eigenlijk. Verder zijn ze nooit ziek.

Gezien dit feit denk ik dat een tekort inderdaad minder erg is (of zich anders uit) dan een teveel. Daarbij een teveel van het een kan een tekort van het ander opleveren. En dan ga je in een kringetje terecht komen omdat je je lens zoekt naar het tekort, dat probeert op te heffen met voeding en weer een ander tekort krijgt, enz.

Daarom ben ik een tijd geleden ook maar eens "back to basic" gegaan, maar inmiddels krijgt ze al weer iedere dag 2x een hand "krachtvoer". Al is dat nu wel safe en sound ... waarschijnlijk heeft ze eigenlijk ook dat niet nodig Haha!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:39

Ja inderdaad, dat overvoeren heb ik ook echt af moeten leren. Gelukkig gaat het wat dat betreft een stuk beter nu. Ook dat is sinds anderhalf jaar hooi ben blijven doorvoeren in de zomer heeft volgens mij wel geholpen, eerst stonden ze 's zomers 24/7 buiten, dan kan Aurora helaas niet meer maar ze komen nu ze kunnen kiezen zelfs uit zichzelf binnen hooi eten.

Vanmiddag ben ik voor het eerst weer een stukje wezen wandelen met de pony's, Aurora op haar schoenen natuurlijk maar het ging fantastisch. Hoefde helemaal niet te trekken, ze liep uit zichzelf vlot mee, en ook niet meer onregelmatig OK dan!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:01

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:46

Arghhh ... Ik had mijn man de camera gegeven om te filmen tijdens onze rit vanmiddag. Isabella liep zo mooi en keurig. Ook in draf. Hij maar filmen en filmen ...
Wat blijkt net ... er staat niets op !!! arghh dus. Enige filmpje dat ik nu heb is het door mij zelf gemaakte stukje vanaf de bok (leidsels en camera in 1 hand). Later nog een stukje op de wei terwijl ze mij volgde voor wat lekkers dat ik voor haar en de geiten had gehaald. Maar volgens mij is wel te zien dat ze weer lekker los door het lijf loopt.

Moet erbij zeggen ... het is mijn eerste youtube filmpje. Ik vind de kwaliteit nogal achteruit gerend bij het plaatsen. En hoop ook dat ik hem openbaar heb voor iedereen Haha!
Ik hoor het wel.

http://nl.youtube.com/watch?v=7pTMDbXgwws

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:58

Dat ziet er lekker soepel uit Isapaardje! Fijn dat je weer van deze ritten kunt maken!
Bij youtube gaat inderdaad de kwaliteit snel achteruit. Voordeel is wel weer dat je best grote filmpjes kan plaatsen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:58

Ja hoor, hij doet het! Vind de kwaliteit nog niet eens zo beroerd hoor. Hoe kan dat nou, dat er niets op staat van wat je man had opgenomen? Toch niet de dop op de lens laten zitten?

Oh, vraagje: we hebben vanmiddag een schuurtje, voormalige bouwkeet, omgetoverd in een schuilstal, omdat Tyra toch nog veel ligt en omdat ze zo de pest aan regen heeft. De vloer is een soort kunststof, het lijkt op beton. Te hard voor haar hoeven dus. Heb bij buuf baal stro gehaald. Dat vond ze wel prettig. Maar toen haalde ik Loa op uit de wei, die heeft in haar hele leven nog nooit op stal gestaan, volgens mij, en die viel als een hongerige wolf aan op het stro. Ik weet dat ze best een beetje stro mogen om te knabbelen, maar dit ging met grote happen naar binnen. Lijkt me niet goed, toch? Heb haar nu maar even in een ander deel van de paddock achter een draadje gezet. Wat denken jullie?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:00

Geen idee of dat kwaad kan. Die van mij eten ook van het stro, maar die zijn het gewend.
Je hoort nog wel eens dat mensen er met een sopje van afwasmiddel overheen sproeien, dat het niet meer lekker ruikt. Maar dat vind ik zelf altijd een beetje eng.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:20

Ineens te veel stro eten is niet goed volgens mij. Een beetje kan geen kwaad. Misschien wat mest over het stro verspreiden?

Hoe het kan dat er niets is opgenomen weet ik ook niet. Ik liet het hem thuis ook doen en toen werd er gewoon opgenomen. Nu moet ik wel zeggen dat je stevig moet indrukken voordat hij begint te lopen. Normaal zie je op je scherm onderin dat je opneemt. Maar met de felle zon was het LCD scherm bijna niet te zien. Wel jammer, want ze deed het echt heel goed. En ik was ook wel benieuwd hoe het er van voren uit zou zien. De kont zag ik wel Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:00

Naja, goede reden om snel weer te gaan, toch?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:39

Kom me ook maar melden Nagelbijten / Gniffelen

Mijn haflinger is out of the blue ook opeens hoefbevangen. Vrijdag ging ik naar hem toe, en toen we de bak in liepen zakte hij bijna door zijn voorbenen. Niemand wist wat er aan de hand was, dus dierenarts gebeld. Die constanteerde meteen dat hij hoefbevangen was, zij het nog in zeer lichte mate. Hij zou er makkelijk vanaf komen en kreeg een spuitje tegen de pijn en ontstekingsremmers.
Zaterdag ging het beter, en gister liep hij zo mogelijk nog slechter. Weer dierenarts erbij, die is bang dat er ook een hoefzweer aan zit te komen. Fijn dubbelop.

Mijn paardje staat nu zielig in een hoekje in de paddock, waar het droog is, want hij heeft zo'n hekel aan modder en nu moet hij er de hele dag instaan. Nagelbijten / Gniffelen

Ben helemaal ongerust, hij heeft pijn... volgens mij horen wij ook wel in dit topic thuis of niet? Tong uitsteken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:30

Ja, helaas hoor je in dit topic thuis.... Helaas omdat hoefbevangenheid behoorlijk ernstig is. Je vertelde dat je hafje nu in de modder staat. Heeft de dierenarts je ook nog advies over het voeren gegeven? Gaf je bijvoorbeeld krachtvoer? Zo ja, dan is het het beste dat je daar meteen helemaal mee stopt. Hooi mag wel maar geen krachtvoer, wortels, appels, brood en ga zo maar door. Sterkte ermee!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:41

Idd, helaas dat je hier bent Roane! Maar er zijn in dit topic vaak wel nuttige en handige tips, dus goed dat je hier meeleest! Sneu dat je paardje zo'n pijn heeft...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:03

Kymalin: Het leuke is dat hij dus helemaal niet op krachtvoer staat, alleen op muesli met heel weinig eiwit en dat nog niet eens een halve kilo p. dag. (waar hij nu dus ook vanaf is)
Niemand snapt ook hoe hij er aan komt. Hij krijgt dus geen krachtvoer, tenminste, niet wat de meeste paarden krijgen. Er is geen gras in de hitactief, hij loopt op zand. Het hooi is normaal. Hij heeft geen stress geleden, hij is niet te dik.
De enige reden die er lijkt te zijn is dat hij een haflinger is.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:22

Sterkte Roane, hopelijk gaat het snel weer beter.
De oorzaak is soms moeilijk aan te wijzen, als het al kan.
Je hebt niet toevallig afgelopen week geent/wormenkuur gegeven oid?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:39

Sterkte Roane: ik hoop dat je paardje uiteindelijk alleen een forse hoefzweer heeft en niet hoefbevangen blijkt te zijn.
Heeft hij beide voorhoeven warm?