[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:58

Heel veel sterkte eefiesvenna. wat een ontzettend moeilijke keus. Natuurlijk ben je verdrietig en opluchting is ook begrijpelijk. Je hebt je keuze gemaakt en svenna heeft geen pijn meer.

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:36

Afbeelding

Bedankt voor alle lieve berichten! Voor mij was ze de aller mooiste en liefste ❤️

Als ik nog iets zou willen meegeven. Dan zou ik zeggen onderschat het niet, neem ALLE bijbehorende maatregelen en medicijnen en wacht ook niet met röntgen foto’s.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:53

Na ruim een jaar meelezen kom ik mij helaas ook weer melden ;( Sinds vanmorgen staat zowel Zhuf als mijn andere paard bevangen. Ik snap er echt helemaal niks van. Ik denk dat er iets in mn hooi gezeten heeft. Afgelopen dinsdag nog op de kliniek geweest voor nieuwe ijzer ( ze wordt door vam nassau beslagen ) en die was dik tevreden over haar. En nu dit... Ik hoop echt dat ik haar er weer doorheen kan trekken. Ze heeft al een fikse kanteling en een sinker dus heel veel speling heeft ze niet meer. Ze loopt op het zachte licht onregelmatig RV, op het harde kreupel. Warme voet en pols. Lijkt weer alleen rechts. Mijn andere paard beide voeten pols, warm en op eieren. Nu maar weer alle maatregelen getroffen. Metacam, Ascal, natte padsock en geweekt hooi. Hopelijk trekken ze erdoor. Maak me het meeste zorgen om Zhuf, die heeft weinig marge over ;(

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:15

Jee Aukelizzy, een paard/pony is vreselijk maar twee........

Van je ene paard wist ik wel dat ie bevangen geweest is maar is die andere voor het eerst bevangen?

Heel veel sterkte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:20

judithM schreef:
Jee Aukelizzy, een paard/pony is vreselijk maar twee........

Van je ene paard wist ik wel dat ie bevangen geweest is maar is die andere voor het eerst bevangen?

Heel veel sterkte!

Jaa die ander is voor het eerst bevangen. En echt heel gek want trof ze vanmorgen tegelijkertijd zo aan. Gisteravond beide nog niks, heel vreemd.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:25

Vreemd zeg :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:19

Heel veel sterkte eef.

Wat bizar dat je er 2 bevangen hebt. Dan ga je idd bijna denken dat ze beide iets verkeerds gegeten hebben.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:12

Heel veel sterkte eef, het is zo n rotaandoening |( .

En jij ook veel sterkte Aukelizzy, wat een ellende zeg, 2 x, hopelijk knappen ze snel op, je hebt, helaas, ervaring genoeg ermee ;( .

Hier gaat het, na anderhalf jaar geleden begonnen te zijn, heel goed.
( en ik vind dit eigenlijk heel eng om op te schrijven hoor).

sterkte iedereen!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 00:32

Eefiesvenna wat ontzettend naar nieuws... Heel veel sterkte net dit verlies... Zo verdrietig ;(

Jemig aukelizzy hoe dat nu weer zeg... Heftig dat ze beiden bevangen staan en kan je de zorgen om zhuf zo goed begrijpen! Dood eng dat ze nu weer rot loopt... Ik ga heel hard duimen dat ze er door komen... Sterkte!

Hier ook goed al liep ze vandaag even voorzichtig na de smid dus morgen is weer spannend... Smid komt nu wel om de 3 a 4 weken nog steeds en ook nog wel nodig. Vind het veelte eng nog om d'r met de grote (7 weken) mee te nemen want dan moet er zoveel af en lijkt me niet geweldig goed met kanteling en etc

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:32

Kan iemand hier misschien een hoefsmid aanraden in de buurt van Almere?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:37

Jaa mijn shetje liep weer goed gisteravond.
Sinds een paar dagen is de dosis buut weer verhoogd, maar hij wilde nog niet lopen.. Gisteravond zag ik iets in zijn ogen waarvan ik dacht, hé dat ziet er bekend uit! en ja hij liep heel trefzeker en enthousiast mee een een touwtje in de paddock. Zelfs weer bijten en happen, zoals ik hem ken. :) zal niet vaak zeggen dat ik daar blij mee ben, maar nu ff wel.. Zelfs op het harde liep ie weer lekker zag ik later...
Fijn!!

Ik heb nu een magnesium liksteen van paardnatuurlijk opgehangen in zijn stal maar dat heeft ie nog niet ontdekt. Het magnesium poeder door zijn voer doe ik pas na de vakantie over een weekje. Ik kan het mijn opppas niet aandoen daar mee te gaan knoeien. De buurman (paardenman) heeft aangeboden de medicatie te geven, dus ik denk dat ik met een gerust hart een weekendje weg kan..
Ik hoop dat het herstel doorzet en dat we bij het afbouwen van de buut niet weer een verslechtering zien, maar goed, hij loopt nu ff pijnvrij dus dat is al meegenomen...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:11

Eefiesvenna veel sterkte.

Twee paarden bevangen. Ben je al achter de mogelijke oorzaak en hoe gaat het nu?

Mijn paard raakte nu 8 weken geleden bevangen. Hij loopt weer goed. Krijgt wel nog aspirine. De pols blijft wisselend voelbaar, iemand daar ervaring mee? Volgens de dierenarts zou dat weg moeten zijn?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:58

twinducklin schreef:
Eefiesvenna veel sterkte.

Twee paarden bevangen. Ben je al achter de mogelijke oorzaak en hoe gaat het nu?

Mijn paard raakte nu 8 weken geleden bevangen. Hij loopt weer goed. Krijgt wel nog aspirine. De pols blijft wisselend voelbaar, iemand daar ervaring mee? Volgens de dierenarts zou dat weg moeten zijn?

Nee ik heb echt nog totaal geen idee hoe of wat. Mijn ene paard knapt echt heel snel op. Die loopt nog iets gevoelig maar niet noemenswaardig. Zhuf daarentegen maak ik me wel zorgen om. Ze wil wel lopen, maar dat heeft ze altijd gedaan. Ze wordt alleen echt goed kreupel RV. Op het harde stapt ze licht onregelmatig. Draf is echt kreupel, ook op het zachte. Pols niet meer voelbaar, wel duidelijk een warmere voet. Ze staat nog aan de Ascal en Metacam, hopelijk knapt ze snel op en komt er niet te veel extra schade want ze heeft weinig ruimte over.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:07

Helaas moet ik me hier ook melden. Pony liep wat onregelmatig op het harde en is dus hoefbevangen.
Gelijk van het gras gehaald, daar stond ze sowieso maar paar uur per dag op, verder staat ze op een kleine paddock met stenen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:13

Wat rot dat je je hier moet melden. Heb je de mogelijkheid om de bodem wat zachter te maken?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:31

Ik ga zo zand uit de paddock halen en dat op een deel van de stenen storten dat ze iig een stukje heeft wat zachter is.
Zo ook gelijk de eerste dosis buut geven.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:54

He, ik zit helemaal in de knoop... Mijn fjord staat in de zomer 24/24 op de wei nooit problemen mee gehad. Nu staat ze sinds een week thuis met hooi van vorig jaar en enkel pavo vital en daarstraks zag ik al meteen dat ze niet goed liep. Hoefsmid vermoed hoefbevangen en ben meteen begonnen met ontstekingsremmers. Indien het niet beter gaat komt maandag de dierenarts langs (tenzij ze opeens morgen heel slecht zou lopen natuurlijk)

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:53

@aukelizzy : hoe gaat het met ze?

Ik ben nu 1 week paard loos. Het blijft raar en onwerkelijk. Wat doen mensen zonder paard s’avonds?

Ik begin langzaam met alle spullen op te ruimen dat geeft me op één of andere manier wat voldoening.

Ik heb nog magnesium van paard natuurlijk en glucobalans. Ook heb ik een zwart graasmasker/halster wat 1x gebruikt is maat Mocht iemand interesse hebben PB me maar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:59

Lijkt mij indd heel gek en onwennig, en ook heel verdrietig natuurlijk.

Die van mij gaan echt nog niet goed. Ze wisselen heel erg. Ene dag denk ik het gaat wel, andere dag denk ik oliebol. Moeilijk is het. Weet ook niet waar ik nu wijs aan doe, kan ergens klaine baaltjes hooi halen, maar is niet getest dus weet niet wat er in zit. Maar dat weet ik van het hooi dat ik nu voer ook niet. En ergens ben ik bang dat het van het hooi komt. Dus zou ander hooi kunnen proberen en kijken of ze opknappen. Maarja dat loopt ook weer in de kosten. En met Zhuf hebben we dit traject al eens doorlopen. Echter zijn ze wel bevangen en lopen gevoelig/kreupel maar zijn ook niet extreem slecht. Dus dan heb je de vraag van ja wanneer stop ik ermee... ik vind het zo moeilijk. Zo extreem slecht zijn ze ook weer niet. Maar opknappen doen ze ook niet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:08

@eefie: vreselijk, ik zou ook niet zonder paard kunnen. Misschien voor de afleiding een ander paard gaan verzorgen, misschien komt er zo wel een op je pad.

@aukelizzy: wat een ellende. Kan je niet aan graszaadhooi komen? Of stro mengen met hooi om de hooi-iname te reduceren?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:29

Slmt9 schreef:
@eefie: vreselijk, ik zou ook niet zonder paard kunnen. Misschien voor de afleiding een ander paard gaan verzorgen, misschien komt er zo wel een op je pad.

@aukelizzy: wat een ellende. Kan je niet aan graszaadhooi komen? Of stro mengen met hooi om de hooi-iname te reduceren?

Ik geef nu gedurende dag kleine porties verdeeld over de dag en indd gemengd met stro :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:52

Ik viel na Roos al in een gat, terwijl ik er nog 4 had lopen. Maar niet s ochtends controleren, niet 5 minuten stappen, geen buut in porties verdelen, niet vechten met haar cushing pilletje (al doe ik dat dagelijks nog 2x ;), ik heb voor nu de juiste techniek te pakken), geen avond laat rondje mesten enzo.

Ik zou wel ander hooi willen proberen. Veranderd er na 2 weken ofzo niets dan is het niet perce dit hooi wat te rijk is. Maar dan is de puzzel nog niet opgelost.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:59

Dennis schreef:
Ik viel na Roos al in een gat, terwijl ik er nog 4 had lopen. Maar niet s ochtends controleren, niet 5 minuten stappen, geen buut in porties verdelen, niet vechten met haar cushing pilletje (al doe ik dat dagelijks nog 2x ;), ik heb voor nu de juiste techniek te pakken), geen avond laat rondje mesten enzo.

Ik zou wel ander hooi willen proberen. Veranderd er na 2 weken ofzo niets dan is het niet perce dit hooi wat te rijk is. Maar dan is de puzzel nog niet opgelost.

Ik heb indd besloten om morgenavond ander hooi te gaan halen. Eerst voor twee weken. Indd om te kijken of het veranderd. Is namelijk wel gek dat ik ze beide bevangen heb staan.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:49

Ik heb de afgelopen 3 maanden 7 partijen hooi laten testen voordat ik acceptabel hooi had voor mijn pony's. Dit waren partijen van 2018 en 2019. Echt drama...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:58

ik mag helaas aansluiten hier, mijn welsh A is hoefbevangen. Hij was al niet helemaal goed de laatste tijd,maar de smid had m ook wat kort bekapt en dacht, dat het daar aan lag. Totdat ik m vanmorgen zag staan :oo :\ . Metten de dierenarts erbij en nu maar hopen, dat t meevalt.

ga bijlezen, want heb er verder geen ervaring mee ( ken het natuurlijk wel,maar zeéf nooit mee te maken gehad).