[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:37

Geen stal maar wel schuilstal ook van de winter. Ik zou die van mij niet meer in een box willen hebben en daar doe ik hem ook geen plezier mee. En op nog geen kilometer binnenbak met verwarming die je kan huren voor 5 euro per uur en altijd te rijden is.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:39

Even niet bijgelezen druk met studie.
Heb net wel stal even gemailt of ze asjeblieft zand in haar stal mag en dat we het zelf nat willen maken. Even via de mail omdat het dan toch pas morgen ochtend wordt dat het gedaan wordt als het mag, waar ik een hard hoofd in heb. En kan er morgen pas eind vd middag zijn dus wachten om het dna te vragen vind ik te lang duren.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:43

Dat is ook super Marcella! Het lastige is dat ook iedereen weer iets anders van een stal wil/verwacht.
Ik hoop echt dat het mag Marlis!!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:51

Marlis ga voor je duimen dat het lukt.

Weet wel dat ik die van mij dus gewoon niet op kleigrond moet zetten. Anders gaat het zo weer fout, maar zandgrond is gewoon de oplossing voor die van mij. Zo heeft iedereen ook zijn eigen oplossing. En heb voor het eerst sinds tijden gewoon ook zijn ribben duidelijk voelbaar, maar niet zichtbaar. En beslis nu ook echt zelf mee in hoeveel hooi dat hij krijg.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:53

marijuhh ik weet wel dat het juist iets van doorbloeding betekent. geen doorbloeding betekent geen warmte, dus koude hoeven.
Maar ik vind dat ze soms verschillen, en dan ben ik gelijk bang voor HB.

de pony stond een keer te slapen toen ik aankwam in de wei, en toen voelde ik: koud.

Maar voor een hb paard staat me iets bij van ontsteking geeft warme hoeven, zoals dat stukje wat jij aanhaalt van een site!

marlis jeetje vervelend zeg.. maar een hb paard op stal is ook niet goed. want lopen;beweging = doorbloeding en doorbloeding = afvoeren van de gifstoffen!! en pas op dat ze niet te veel van het stro gaat eten (verstoppingskoliek).
qua voerbeleid zou ik helemaal gek worden als mn paard zo stond (dé reden dat ik een privestal huur, niet in pension sta) en je er niks aan kan veranderen.
hopen dat het mag met het zand in de stal!

metacam heeft bij mijn shet ook wonderen gedaan, na een week was hij beter. heeft wel alleen nog maar op het zand gestaan met schuilstal + graszaadhooi. Na enkele weken heb ik hem weer toegang gegeven tot de uitloopstal met harde ondergrond.
Wel op de zelfde tijdstippen geven he, want het werkt steeds minder na het toedienen.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:51

Marlis ook ik duim voor je dat er zand in de stal mag.

Met Bonnie mijn shetlander gaat het gelukkig iets beter.
Ze staat voornamelijk in de paddock op zand en kan zelf de stal inlopen als ze wil.
Ze krijgt nu nog 3 dagen metacam en daarna mag ik dat met 50 kilo per keer afbouwen tot 0 kilo.
Vrijdag komen er hier 2 DA's (om de shetlanders te scannen) en ze kijken haar dan ook weer na. Het compakte gras eet ze goed.
Heb maar gelijk de slowfeeder die bij het compakte gras hoort erbij gekocht zodat ze niet te haastig kan eten.
Donderdag mag ik haar weer hooi geven en hopelijk kauwt ze daar dan geen proppen van.
Afbeelding

Kan het zijn dat haar hoeven ook sneller groeien nu zij bevangen is?
Ik Heb Bonnie nu 7 jaar en zij is in al die tijd pas 4x bij de hoefsmid geweest (wel meerdere keren aangeboden bij de hoefsmid als hij hier was maar dan was het volgens hem niet nodig) en nu in een maand tijd moet zij alweer. Dinsdag komt hij voor haar.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:55

Maar te veel beweging is niet goed anders geeft je (mogelijke verkanteling) van het hoefbeen niet de kans om te herstellen en de kanteling kan je alleen zien door een foto natuurlijk wat bijna niemand doet, heb ik persoonlijl ook niet gedaan.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:56

Vervelend van de proppen ben heel benieuwd vrijdag.
Las gisteren op verschillende sites over hoefbevangenheid dat de hoefgroei idd sneller gaat...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 05:38

ladyx5 schreef:
Maar te veel beweging is niet goed anders geeft je (mogelijke verkanteling) van het hoefbeen niet de kans om te herstellen en de kanteling kan je alleen zien door een foto natuurlijk wat bijna niemand doet, heb ik persoonlijl ook niet gedaan.

Vreemde reactie. Tenminste als ik begrijp wat je bedoelt.

Bijna niemand? Bij mijn paard is in het begin iedere 3 maanden röntgenfoto's van de hoeven gemaakt en daarna nog om het half jaar. Ter controle en om te zien hoever de hoefsmid de hoef kon snijden.
In dit topic zijn meerdere paarden waar röntgenfoto's gemaakt zijn in de acute fase of daarna.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 05:43

Marlis schreef:
Amable_Chica schreef:
Misschien eens kijken op martplaats bij stalling en weidegang... Daar staat ook nog wel eens het een en ander. (hier in de buurt iig)

Ik heb de eis dat ze buiten moet staan swinters ook minimaal een paar uurtjes en hier in de buurt zitten allemaal binnen stallen. Vaak allemaal vol ook. Sta er bij een op de wachtlijst(op nummer 11 ofzo :') )

Het gaat toch niet om definitieve stalling. Je kan straks weer terug hier naar toe. Het gaat om stalling waar je je paard door de eerste weken heen kan helpen.
Heb je al gepraat met je staleigenaar en mogelijkheden om tijdelijk iets speciaal te bouwen voor Pepe? Misschien wil hij wel met je meedenken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:01

Peep zal nooit meer die vette weide zoveel uur op mogen van mij dus moeten toch denk ik met een andere oplossing komen

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:29

Janouk ik bedoel ermee dat niet iedereen dit zal doen. Misschien niet helemaal goed neergezet. De een zal de keus maken om het wel te doen en de ander niet:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:20

Marlis, wat vervelend dat het slechter ging met je paardje en ook dat het op stal zo moeilijk is qau mogelijkheden.
Maar veel stallen zijn hier niet op uitgerust en dat is jammer.
Ik sta op een kleinschalige stal en mijn stalhouder heeft een super instelling en doet alles eraan om het voor mijn hb-pony comfortabel te maken.
Hij heeft zelfs een apart weitje gemaakt voor hem.
Hij zei letterlijk: alles, zodat die kleine man opknapt.
Maar ik heb ook op stallen gestaan waar ook niet meegewerkt werd als een paard ziek was.
Dat is behoorlijk balen.
Ga om tafel zitten met je staleigenaar en vertel hem wat nodig is en vraag hem in hoeverre hij jouw kan helpen.
Bied aan dat je ook dingen zelf regeld en doet en laat merken dat hij niet alleen extra werk ermee heeft.
Ik hoop dat het gaat lukken want het is al vervelend genoeg.

Over die hoeven: Ja hoeven groeien echt megasnel bij mijn pony, 1x in de 4/5 weken moet hij echt gekapt.
Vroeger hoefde hij nooit naar de smid, hij zulke goede voetjes en doordat we met de kar gingen sleten ze ook netjes bij.

Karin fijn dat bonnie beter gaat, hopelijk knapt die ook verder op.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:45

Had gisteren natuurlijk gemailt of peep zand in haar box mag gezien ik er zelf pas eind van de dag heen kan. Ook met de reden erbij waarom dit aangeraden wordt en goed is voor hoefbevangen paarden.

Kreeg een mail terug dat door de vele regen en omdat het voorlopig even blijft regenen het hun een prima idee lijkt peep weer in de hit te zetten. Omdat ze dan kan bewegen en veel in het natte zand kan staan. Maar ook is er heel veel bestraat/harde ondergrond in de hit actief en grote kans dat ze daar dus ook op kan gaan staan en harde ondergrond is natuurlijk totaal niet goed. En buiten dat kan ze zich tegenover de 24 andere paarden ook niet verdedigen, gezien ze echt stok kreupel/heel slecht loop.
Dierenarts raadt het ook erg af. Heb dat terug gemailt met er bij waarom en hoop dat ze dan op box mag blijven met zand erin.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:04

Jeetje, altijd leuk als pensionhouders voor jouw paard beslissen wat goed is.
Als je paard minder kreupel zou zijn en de poortjes zouden niet open gaan van de hitactief zou het een optie zijn maar ze kan zich echt niet verdedigen en veel lopen geeft ook overbelasting met daar weer alle gevolgen van.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:10

Ja waarschijnlijk is het wel goed bedoeld van de pensionhouder, maar ik zou het ook niet doen als ik jou was. Heb je wel het idee dat je pony beter loopt nu met de medicijnen? Want wat ik gezien heb is dat ze van de medicijnen vaak al snel een stuk beter gaan lopen. Sowieso is gedwongen arbeid niet goed, en in een kudde is dat vaak ook wel een beetje gedwongen arbeid naar mijn idee. Je pony zelf laten beslissen of ze wil bewegen of niet is natuurlijk het beste.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:36

ik ben de zus van marlis f een berichtje. Nee ze loopt nog niet beter met de medicijnen en in de hit staan nog 24andere en ze is onderdanig en een kudde accepteerd een zwak paard meestal niet . We hebben besloten haar op box te houden. Al is het goed bedoeld van stal eigenaren.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:41

En je mag niet de stal vol scheppen met nat zand?
Vind het een beetje larie van die pensionstal.
Is wel voor het welzijn van je paard.
Wel een hitactief wat super is voor paarden,maar als er 1 vergaat van de pijn kan niet ff een stal met zeiknatzand geschept worden?
Een klein beetje verlichting voor het dier wat je kan geven?
Sorry zou hels zijn!!!!
Helemaal omdat de DA het aanraad.
Tis JOU paard,hun maken dat niet uit!
Kom op meiden laat je tanden zien!!
Je bent al lief genoeg geweest.
Kan je iemand strikken die een aanhangertje met zand haalt?
Zo kan je het ook brengen,dat je het allemaal zelf regeld en dat hun er weinig last van hebben ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:50

Heb zelf mn rijbewijs en kan tuurlijk wel ergens een aanhangertje huren en zand zal ook wel aan te komen zijn. Maar helaas geen auto die mag trekken.
Ga zo richting stal en zien hoe ze loopt hoe het is met der. Staleigenaar zei dat ze een stuk bete rliep en t me zal verbazen maar ze mag niet stappen op t asfalt alleen als ik er ion de paddock zet of ga koelen dus geen idee wie met der is gaan lopen?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:27

Peep vandaag. Op het harde loopt ze alleen van stal naar paddock en terug en naar het afspuiten.
http://www.youtube.com/watch?v=VVUY-i6j ... playnext=9
Ze liep beter dan gister maar slechter als toen de dierenarts vrijdag kwam. Het is nog steeds echt stok kreupel. Arme merrie. Heb haar een zweetdekentje omgedaan. Ze krijgt zo weinig eten en heeft haar energie voor van alles en nog wat nodig dat we haar een handje helpen. Lekker dekentje op.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:32

Het lijkt wel alsof het aan 1 hoef is? Of ligt dat nu aan mij? En zou het dan misschien geen hoefzweer kunnen zijn? Als ze nu nog slechter loop dan toen de dierenarts er was, en ze heeft nu medicatie dan klopt dat volgens mij ook niet...? Maar corrigeer me als ik het verkeerd zie....?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:35

Zweer is uitgesloten door de dierenarts. het zijn beide voorhoeven. de ene x is rechts voor erger, de andere x links voor.
Gister was het heel erg en viel ze gewoon constant bijna zo weinig evenwicht. Achteruit lopen kan ze ook niet enz.
Slechter lopen nu met medicatie zou ik niet raar vinden, het zet wat door en ze is gewend 24/7 buiten te lopen en nu in box dus dan wordt je lichaam zoiezo al wat stijver :j
Afbeelding
Afbeelding

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:42

Oke, dat zie je natuurlijk niet op zo'n filmpje. Ik hoop dat ze heel snel gaat opknappen!! Nog antwoord gekregen op je vraag over het zand in de stal?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:46

Bevangen....maar niet te dik....

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:54

Nee. Praatten er niet over. Vroegen alleen hoe t ging want zelf vonden ze er niet stokkreupel meer zoals gister wel was. Maar ik vind het alles behalve goed lopen :) Ze komt wel wat beter vooruit dan gister en wat meer evenwicht.

Te dik vind ik ook niet nee maar moeten haar nu zo schraal mogelijk houden van de dierenarts. Maar heel weinig ruwvoer krijgt ze maar zit meer in dan hooi. Wel scchone strootjes weer om te knabbelen.