[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:56

RonAalders schreef:
Nog een afsluitend dingetje

Ron bedankt voor je inbreng en je uitgebreide uitleg over hoefbevangenheid en de bananashoe,
Ondanks enkele onbeantwoorde vragen van mijn kant, begrijp ik aardig goed wat je met deze manier van beslaan wilt bereiken.

Ik hoop dat je de tijd kunt vinden om af en toe binnen te vallen in dit topic en onze "hoefsmid gerelateerde" vragen wilt beantwoorden,
ook al zullen deze vragen meestal geen verband hebben met de bananashoe's .

Chantal, ik ben heel benieuwd naar het filmpje van jouw paard op de banana's,
ik hoop dat jij de tijd kunt vinden om het filmpje te maken en aan ons te tonen ;) .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:08

cato47 schreef:
Tiens, tiens, hier nog een merrie die weer hengstig wordt! Ons ruintje (denkt dat ie hengst is) is er maar druk mee, met twee merries die hengstig worden...
Keny gaat goed vooruit. Vorige week zondag zijn beide dochters een uurtje wezen stappen. Geen enkel probleem, niet gevoelig de volgende dag.
Ik denk alleen wel dat de smid wat eerder moet komen dan verwacht.... hij dacht zo'n 6 weken, we zijn nu op 3 weken, maar ik vind dat de hoefwand een beetje over het ijzer heen groeit.

Ik schaam me soms echt voor de scene's die Hittie en Snaap opvoeren tijdens de hengstigheid :o ,
vooral als er mensen langslopen en daar uitgebreid naar gaan staan kijken.
2 dagen achtereen met een tussenpose van zo'n 10 minuten, ruinlief is ook echt moe na die twee dagen ....

Hier wordt Hit om de 4 weken verlegd momenteel,
ondanks dat het ijzer heel ruim gelegd is de afgelopen keer, staat ze nu al met de hele wand op de rand en gaat ze er op de achterkant al bijna overheen.
De afgroei is wel weer 1 cm verder en ziet er gelukkig goed uit ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:11

pff, ik heb het gisteren geprobeerd maar het lukt niet echt in mijn eentje....moet even iemand scoren om met Chico te wandelen als ik de film maak. De buren inschakelen of zo. Zal wel het weekend worden....komt eraan dus...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:24

Jannepauli schreef:
geerke schreef:
Ik ben trouwens ook heel blij met dit topic!
Natuurlijk heb ik mijn bedenkingen met dat hoefijzer...maar mijn paard loopt goed dus ik hoef het ook niet te proberen.
En ik sta heeel sceptisch tegen over al die fabrikanten die met een zogenaamd 'nieuw' veilig voer op de markt komen. :o
En dat is ook weer persoonlijk...mijn eigen gebrouwde voer doet het namelijk prima.
En ik heb vooral hier geleerd ,dat als dingen goed gaan je ze vooral niet moet veranderen :D

Gelijk heb je, don't fix what isn't broken!
Maar ik vind het wel een goede ontwikkeling dat sommige voerfabrikanten toch de vraag uit de markt serieus gaan nemen en dat er naast de voedingsmiddelen met koolhydraten-overdosis, nu ook andere voertjes komen.
Ik doe ook zeker geen aanbevlingen hoor, maar als 'informatie' is het wel interessant, toch?

het is zeker intressant...en ik ben ook aan een kant blij dat fabrikanten doorkrijgen dat een teveel aan zetmeel helemaal niet goed is,zelfs niet voor gezonde paarden.
En ik kan mij heel goed voorstellen dat als een paard wat doet,serieus trainen....dat niet kan op een bakje geweekte pulp.
En daaom dat nieuwe voer erg intressant is voor de mensen met een ex-bevanger die iets meer doet dan voor zich uitkijken de hele dag :D

Die van mij kijken voornamelijk voor zich uit... :D

Elcamino...dat gaat niet,filmen en lopen tegelijk :D
Ik kan het nieteens filmen als ik longeer,geen idee hoe anderen dat doen :o

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:34

Hier wordt Image om de 10/12 weken verlegd. Helaas groeit haar hoef onvoldoende om vaker te verleggen. Image heeft een hele platte hoef (waar ze maanden op geleund heeft tijdens haar ziekte) en de andere hoef is heel steil en smal (fors gekanteld hoefbeen). En vooral die platte hoef groeit erg langzaam. :(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:36

Jannepauli schreef:
Maar ik vind het wel een goede ontwikkeling dat sommige voerfabrikanten toch de vraag uit de markt serieus gaan nemen en dat er naast de voedingsmiddelen met koolhydraten-overdosis, nu ook andere voertjes komen.

geerke schreef:
en ik ben ook aan een kant blij dat fabrikanten doorkrijgen dat een teveel aan zetmeel helemaal niet goed is,zelfs niet voor gezonde paarden.
En ik kan mij heel goed voorstellen dat als een paard wat doet,serieus trainen....dat niet kan op een bakje geweekte pulp.
En daaom dat nieuwe voer erg intressant is voor de mensen met een ex-bevanger die iets meer doet dan voor zich uitkijken de hele dag :D

Helemaal met jullie eens :D ,
er lopen momenteel al onderzoeken naar het ontstaan van OC en OCD in de eerste negen maanden van het leven van een veulen.
Door de glucose-pieken welke ontstaan na het eten van veel te veel zetmeel/suikerrijk voer schijnt de botstructuur van het groeiende dier zwakker te worden waardoor makkelijker afwijkingen ontstaan.
Voederfabrikanten roepen nog steeds dat het komt door te weinig mineralen en voegen dan van alles toe (vooral koper), belangrijker blijkt dat ook veulens en opgroeiende dieren een gelijkmatige bloedspiegel houden en daardoor een langzamere maar wel regelmatige groei doormaken

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:52

even een totaal andere vraag...
Mijn paard is dus insuline resistent en heeft een 'nekje'.
Mijn hengst is niet insuline resistent maar heeft ook een nek.

Beiden hebben dus vetaanzet op de nek.
Pablo omdat hij ziek is en Geerke omdat hij hengst is.
Staat dit in verband met hormonen?Dat moet toch haast wel?

Wat gebeurt er in een paardenlijf van ruin en merrie dat maakt dat er in ene vetopslag komt op de nek?

Ook al is het paard niet moddervet of afgeslankt...dat blijft meestal zitten,hetzij in mindere mate.

Waarom zijn hengsten minder gevoelig voor IR?

Ik heb dit weleens eerder gevraagt,in het eerste topic...maar nu zijn er wat 'nieuwe' mensen en ben benieuwd wat die er van denken.

(Ik heb ook foto's van de verschillende nekken,zal ik die plaatsen?)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:01

geerke schreef:

Ik zal niet zeggen dat mijn paarden "serieus" getraind worden maar na 3 maanden alleen Safe&Sound met F4F is mij wel duidelijk geworden dat een paard echt helemaal geen granenmuesli's en dure biks nodig heeft.
Alledrie mijn paarden hebben een turbo in de kont en dat ene uurtje dat ze met mij rond moeten kachelen redden ze prima op dit mengsel ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:37

RonAalders schreef:
Oja, en of de banana shoe wiebelig is?? Oordeel zelf maar! :D :D

Ja graag ... maar eh hoe :? ..

Wachten op filmpje Elcamino?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:13

geerke schreef:
even een totaal andere vraag...
Mijn paard is dus insuline resistent en heeft een 'nekje'.
Mijn hengst is niet insuline resistent maar heeft ook een nek.

Beiden hebben dus vetaanzet op de nek.
Pablo omdat hij ziek is en Geerke omdat hij hengst is.
Staat dit in verband met hormonen?Dat moet toch haast wel?

Wat gebeurt er in een paardenlijf van ruin en merrie dat maakt dat er in ene vetopslag komt op de nek?

Ook al is het paard niet moddervet of afgeslankt...dat blijft meestal zitten,hetzij in mindere mate.

Waarom zijn hengsten minder gevoelig voor IR?

Ik heb dit weleens eerder gevraagt,in het eerste topic...maar nu zijn er wat 'nieuwe' mensen en ben benieuwd wat die er van denken.

(Ik heb ook foto's van de verschillende nekken,zal ik die plaatsen?)

Ja graag foto's! Ik heb een beetje hetzelfde: Pauli is een stoere dame maar heeft nu toch nog steeds dat kapje, ondanks dat je de ribben bijna kunt zien, en zeker kunt voelen.
Vind dat ook best frusterend want als ik naar de Cresty Neck Score kijk dan zit ze in de gevarenzone en de Body Score daarentegen is ze nu "normaal".. %)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:24

pablo is dus ook slank,met lichtelijk de ribben te zien...niet te voelen...Geerke heeft geen ribben denk ik,ik heb ze iedergeval nog nooit gevoelt :o

Geerke
Afbeelding

Pablo
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:31

@Geerke

Foto's ja graag :D

Ik heb wel wat op het i-net gevonden over hormonen (testosteron) en dikke nekken bij hengsten.
Ook waardoor de dikke nek ontstaat bij IR , maar dit heeft meer te maken met de opname van glucose en vet welke verstoord is bij IR paarden.
Ga het even opzoeken voor je.

Foto van Hittie afgelopen zaterdag,
bijna op gewicht (alleen nog wat buikig vind ik zelf), ook een kaphals maar al veel zachter als voorheen

Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:32

JP: bedankt voor het doorsturen van de Marstall-mail. Heb je ook een idee van de prijs?

Ook Indiana is erg slank maar heeft een enorme speknek (naar boven en naar de zijkanten). Momenteel is hij wel weer iets zachter maar helaas gaat hij niet weg. Toch maar liposuctie dan :D ?

Indiana doet het al dik 5 jaar goed zonder ijzers, dat kan dus gelukkig ook nog. Ik vind het wel erg interessant om over diverse behandelmethoden te lezen en te leren. Het is alleen heel erg verschillend per paard en per situatie.

Lolclub: het is een prachtig paard.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:50

@Geerke

Wat iig heel kenmerkend is, is dat Pablo de dip heeft voor de schoft en Geerke <3 niet.
Bij Geerke mag je dus aannemen dat het genetisch en hormonaal bepaald is (testosteron en raskenmerk),
bij Pablo is het een opslagplaats (geworden) voor vetten die het lichaam elders niet gebruikt.

even dit stukje van de website : http://www.ecirhorse.com/index.php/phys ... resistance,
beantwoord dit een deel van je vraag ?
Waarom hengsten minder gevoelig zouden zijn voor IR weet ik niet, ik heb daar ook nog nooit iets over gelezen.

Glucose is the most important, and the most precious, fuel in the body. Every cell needs it, even the ones that can depend heavily on fat as an energy source. The capacity to store glucose in the tissues is low. To compensate for this, many pathways exist for converting other nutrients into glucose if need be. Many amino acids can be converted to glucose.

The energy crisis that results when insulin does not stimulate normal uptake of glucose by insulin sensitive cells is at least part of the reason for higher levels of circulating cholesterol and lipids in IR. Fats are released in an effort to provide calories to cells that are getting inadequate energy. At the same time, high levels of insulin tend to shut down the burning of fuels in muscle and fat, channeling them instead into storage forms. Glycogen goes down because glucose entry is impaired, but at the same time the burning of fuels is inhibited so more fat gets stored - a vicious circle.
Fat is a very metabolically active endocrine organ secreting inflammatory proteins; the crest and other sites of abnormal fat deposits are a constant source of inflammation in the horse's body

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:51

Isabella heeft nu ook weer bij de schoft twee 'veltbulten'. Die zijn in 14 dagen tijd ontstaan en ik heb geen idee waarom.
Wel ben ik weer wat met haar 'aan het werk' (lees mondjesmaat wat slepen en wandelen).
Misschien dan toch de tijd van het jaar?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:56

Ik zal straks ook eens een foto van Tryggur zijn nek maken!
Maar die indicatie van die nekken vind ik toch moeilijk hoor. Ben momenteel bij andere paarden ook steeds aan het voelen :)) Maar sommige paarden zijn in goede conditie, maar hebben een keiharde nek. En andere zijn moddervet maar hebben een zachte soepele nek..
Tryggur zijn nek is niet zo superzacht zeg maar (als ik er in knijp), maar kan wel alles heen en weer wiebelen en is heel soepel, naar mijn idee ook niet een rand oid. Met terugvallen merk ik trouwens ook niet dat zijn nek harder wordt :n Betekend dat dan dat ik het probleem van de terugvallen niet in zijn eten moet zoeken maar in iets anders?

Hij is trouwens hard wintervacht aan het aanmaken! Hij had het met dat extreme weer steeds zo koud, stond ie helemaal te rillen met zijn korte vachtje. Maar hij begin nu alweer een dikkere vacht te krijgen en de regen weer buiten te kunnen houden. Gister met de regen zonder regendekentje gestaan en hij had het niet koud. Dus heb 'm nu ook weer zonder deken.
Z'n zandstukje is een modderpoel :7 Gelukkig kan ie ook op de tegeltjes staan en dat doet ie dus ook :D Maar hij kan nu niet lekker in het zand liggen (met zulk rotzooi gaat ie dus niet liggen om een tukkie te doen). Ben nog steeds op zoek naar geschikt wit zand zodat het niet zo glad is (gleed vanmorgen zelf ook bijna op mn kont :+ ) maar alles wat ik hier kan vinden zit grind in, en dat wil ik niet :n (wen bij tegelbedrijf,bouwbedrijf enz : "Hebben jullie wit zand?" "Waarvoor?" "Voor in het weiland van m'n pony" en ze dan zien kijken :+) Dat woudzand heb ik ook al naar zitten zoeken, maar kan het alleen vinden richting friesland/drenthe/groningen.. Als iemand nog wat weet in de kop van noord holland hou ik me van harte aanbevolen!
En verder had ik het er van de week met m'n vader over, die wilde wel iets van rubber stalmatten oid op het betegelde stukje leggen, zodat hij daarop kan liggen. Zou dat wat zijn? :)

Wat is hittie een knapperd! :D

Bedenk me trouwens net dat inmiddels van bijna alle paarden in het topic de hoeven weleens langs heb zien komen, maar dat ik niet bij iedereen een koppie erbij heb! :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:03

Afbeelding
hier mijn oudje zijn koppie....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:34

Wendy15 schreef:
Z'n zandstukje is een modderpoel :7 Gelukkig kan ie ook op de tegeltjes staan en dat doet ie dus ook :D Maar hij kan nu niet lekker in het zand liggen (met zulk rotzooi gaat ie dus niet liggen om een tukkie te doen). Ben nog steeds op zoek naar geschikt wit zand zodat het niet zo glad is (gleed vanmorgen zelf ook bijna op mn kont :+ ) maar alles wat ik hier kan vinden zit grind in, en dat wil ik niet :n (wen bij tegelbedrijf,bouwbedrijf enz : "Hebben jullie wit zand?" "Waarvoor?" "Voor in het weiland van m'n pony" en ze dan zien kijken :+) Dat woudzand heb ik ook al naar zitten zoeken, maar kan het alleen vinden richting friesland/drenthe/groningen.. Als iemand nog wat weet in de kop van noord holland hou ik me van harte aanbevolen!
En verder had ik het er van de week met m'n vader over, die wilde wel iets van rubber stalmatten oid op het betegelde stukje leggen, zodat hij daarop kan liggen. Zou dat wat zijn? :)

Ben je met zoiets op je weiland niet gelukkiger uit voor de winter, dit zijn verplaatsbare iglo's (vergunningsvrij) en kosten 1200 euro ongeveer.
Ook een hoop geld maar zand en rubber matten zijn ook niet goedkoop en dat wordt toch ook weer blubberig en nat.
Je hebt ze ook met de hele voorkant open, dat is misschien iets beter ivm Tryggur zijn claustrofobie.

Afbeelding

ps. dank voor je compliment ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:40

@ElCamino

Mooie foto ;) , is dit Chico ?

ik zit de hele tijd te kijken maar kom er niet uit.
Het lijkt of jij wel wat in je handen hebt (teugels ?) maar je paard heeft geen hoofdstel oid om.

Wat heb jij nou wel in de handen dan ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:44

Gaaf hoor, zo zonder hoofdstel rijden!!
Bij Tryggur ging ik er weleens zo opzitten in het land en reden ook wel zonder bit ofzo, maar met echt helemaal niks heb ik geen stuur hoor :D

Maar Tryggur heeft al een schutting en betegeld stukje :) Hij kan lekker uit de wind staan en met droge voeten. Wil alleen dat zijn zandstukje zelf niet zo glad is, vandaar wit zand, dat wordt minder glad. Iets ophogen moet zowiezo want er zijn wat kuilen gesleten, dus dan liever met wit zand dan nog een laag zwart erop wat in de zomer keihard is en in de winter glad. En op de tegeltjes staat hij wel met droge voeten, en uit de wind, maar dat is natuurlijk wel hard om op te liggen als het zand blubber is. Vandaar dat ik dacht aan rubber matten er op leggen :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:49

Hij heeft dit al om te schuilen :)
Afbeelding
Afbeelding

Zo kun je ook wel zien dat er kuilen gesleten zijn. Was al begonnen met opvullen met zwart zand, maar dus liever met wit ivm gladheid. En op die tegeltjes staat hij prima, lekker uit de wind. Maar als ik in dat hoekje nou wat rubber matten er op zou leggen dan kan ie daar dus eventueel ook gaan liggen als ie dat wil..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:19

Ah, jullie zijn aan het schuilstal-spammen! Dan doe ik even mee!
Wij zijn op dit moment bezig aan het eind van de rijbak een schuilstal te bouwen - hier de eerste rudimentaire vorm
Breedte 6 meter, diepte 4,50 m
Afbeelding

De bakrand gaat er uiteraard voor weg en dan kunnen de dames als ze de nachtelijke regenbuien willen weerstaan, zo naar binnen lopen. Ik vermoed dat we 'm eind van het weekend in gebruik kunnen nemen, inmiddels zit er al een half dak op.
Zodoende was ik ook op zoek naar zand - onze loonwerker komt volgende week het gras wegshovelen en dan gaat er 'slap zand' op met een redelijk grove korrel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:35

Wendy15 schreef:
Bedenk me trouwens net dat inmiddels van bijna alle paarden in het topic de hoeven weleens langs heb zien komen, maar dat ik niet bij iedereen een koppie erbij heb! :)

Haha, nou dan speciaal voor jou ... foto van Isabella, maar dan zonder haar hoefjes :+

Afbeelding

Rubbermatten: let op als je die wil gaan leggen wat je koopt. Kennis van me had ze voor haar stal gelegd, maar in de winter werden ze spekglad door bevriezing.
Rubbertegels zijn wat beter wat dat betreft, maar die kunnen niet op zand (stevige, liefst verharde ondergrond is noodzakelijk).
Misschien is (goedkope kwaliteit) kunstgras een idee? (heeft andere kennis van me gelegd op het pad van uitloop naar wei, over kleigrond).

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:08

Zooo dat wordt een mooie schuilstal jp! :D

Wat een lekker eigenwijs koppie heeft isabella :))

Ja ik bedoel idd ook van die vierkante tegels :j M'n buuf heeft van die dingen op de poetsplaats, die zijn heel stroef :j Hoeven ook niet op het zand, maar ik dacht misschien is dat wat om nog weer over dat betegelde stukje heen te leggen :)
Hij kan daar zowiezo droog staan. Dus als z'n zandstukje nat is verder vind ik niet zo erg. Maar zwarte grond wordt erg glad en dat vind ik toch een beetje eng als ie zo loopt te glijden, vandaar dat ik dus dacht om er een laagje wit zand overheen te gooien.

Net 'vergadering' gehad over de samengestelde menwedstrijd van 't weekend (ben vrijwilliger), wat een chaos en door elkaar gepraat := Moet zaterdag schrijven bij de dressuur en zondag hindernisrechter, wel leuk :j Alleen jammer dat ik dan niet bij de rest van de hindernissen kan kijken. Er doen geloof ik een stuk of 80/90 aanspanningen mee!
(en op zulke momenten vind ik het dan even extra pijnlijk dat mijn marathonwagentje waar ik hard voor gespaard heb al een half jaar in de garage staat en ik die nog nooit heb kunnen gebruiken :o soms denk ik er over om 'm maar weer te verkopen, maar ik kán het niet :o )

Ook een foto van Tryggur, vorige zomer, onze 1e Trec wedstrijd, oh wat hebben we genoten!
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:19

@jannePauli

Ziet er goed uit joh, wat een luxe voor de dames ;)

@Isapaardje
Wat heeft Isa een ontzettend lieve en zachtaardige blik in haar ogen,
Leuk trouwens dat je weer wat met haar aan het slepen bent, kan ik haar een weekje lenen ?
er moeten hier nog wat bomen gekapt worden :+