[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:45

Acht wat erg! Arm beestje. Hopelijk weet de dierenarts raad! Sterkte!

Ook even een goed bericht, met mijn paardje gaat het super. Ik rijd weer vier keer in de week, dressuur en buitenritten. Vorige week een weekend gehad, hebben we zaterdag een rit gemaakt van 3,5 uur en zondag van 5 uur (wel rustig aan veel stappen en wat draven). Het ging super! Ter info, hij krijgt elke dag asperinepoeder en glucohorse.

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:05

SecretLin, heb jij Adequan inspuiten gedaan? ( omdat je het over spuiten in de borst had?)

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:08

bloodymary:

dat klinkt super. dus jij doet het met glucohorse en asperinepoeder?
geen speciaal beslag of iets dergelijks?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:02

Jawel hoor, ook speciaal beslag voor. De eerste keer (anderhalf jaar geleden) hielp het, maar daarna was hij toch weer kreupel. Van de zomer drie maanden niet kunnen rijden wegens kreupelheid. Maar sinds ik met aspirinepoeder ben begonnen loopt hij weer goed. Inspuiten heb ik ook eens geprobeerd, maar dat hielp niet. Ik merk nu wel dat hoe meer ik rijd, hoe beter hij loopt. Als ik bijvoorbeeld een paar dagen niet geweest ben kost het hem wat meer moeite, merk ik dan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:04

Geef je het poeder dan tegen de pijn of voor de doorbloeding ( of beide ) ? Voor goede doorbloeding is zonder ijzers weer veel beter natuurlijk......

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:07

Voor beide. Het is natuurlijk gewoon een pijnstiller en hij moet het dan ook altijd blijven krijgen, maar wel in een dosering die volgens de dierenarts niet schadelijk is voor maag en organen. Maar daar komt bij dat het goed is voor de doorbloeding, zodat de ontsteking in zijn gewricht minder wordt. De ijzers blijf ik toch doen omdat hij van nature nogal platvoeten heeft (de hoeven groeien naar voren plat) en omdat de artrose in zijn hoefgewricht zit, is het beter als hij wat meer opgericht komt te staan, zodat de vergroeing niet te veel drukt en dat zorgt daar tevens voor. Ben zelf ook niet perse zo'n voorstander van ijzers, voor de artrose heb ik het paard ook altijd zonder ijzers gereden en dat ging prima, heeft sterke hoeven.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:15

Mootje82 schreef:
SecretLin, heb jij Adequan inspuiten gedaan? ( omdat je het over spuiten in de borst had?)

ik weet eerlijk gezegt niet eens wat het presies is :o

dit staat er op de rekening.

Cortalone injectie 2cc
voreen suspensie injectie 10 cc

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:27

Adequan injecties had ik nog niet van gehoord, dus ff gegoogeld net. Maar zover ik kan zien zijn het injecties met glucosamine? Werkt zoiets beter dan glucosamine over het voer?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:52

euh bij mijn weten maar is alweer x aantal jaar geleden is voreen pijn stillend en ontstekingremmend en de andere naar mijn idee een versie van corticosone maar nogmaals ben er alweer even uit dus kan ze door elkaar halen. voreen wordt namelijk heel veel gebruikt in veehouderij.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:38

Ik heb in het verleden met adequan gespoten. Hierin zijn er 2 verschillende varianten (en dus ook de prijs..) De ene moet meestal 2 maal en gaat in/naast de pijnlijke plek. Zit 1 week tussen.
De andere is een kuur van ongeveer 7 dagen en word in de borst gespoten. (ook gebruikt bij peesblessures)
Hoop dat je wat aan deze info hebt.

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:22

Adequan kan inderdaad in de de vormen worden gegeven die Maaikienike aangeeft. Het prijsverschil valt echter mee, omdat je in de borst zelf kunt spuiten en dus 2 consulten en voorrijkosten uitspaart.
Wat waren jouw ervaringen met Adequan Maaikiemaike?

De behandeling van SecretLinn is waarschijnlijk een inspuiting in het gewircht met corticosteroïden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:06

de spuit ging bij haar borst, eerste keer nadat er foto's gemaakt waren ze was toen al aan de metacam maar die sloeg totaal niet aan..

en 2 week geleden nog een x zo'n injectie door mijn eigen dierenarts..
en nu moeten we gewoon afwachten tot de wervel vast/dichtgroeit

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:29

de dap vind mn paardje vooruit gegaan. loopt volgens haar zuiver al vind ik dat een moment opname. zelf rug gebruik en gewrichten zijn beter. kon er nu alleen niet wijs uit worden of ze daarmee pijn vrij of vooruit gang bedoelt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:31

Maar wel vooruit , dus das *\o/* toch ?!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:37

ja idd wel fijn. maar ook moeilijk want wat wil ik nu met het jonge paardje? houden als op volging van nort maar ja dat kan duur grapje worden. maar ja verkoop ik de jonge dan zul je zien dat de oude weer slechter wordt. wel in combi met dap besloten het zonder supleent te gaan proberen daar hij vorige keer 5 jaar goed gelopen heeft.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:38

Sowieso vooruitgang! Maar misschien ook wel gewoon beide.
Maar het is sowieso goed nieuws toch *\o/*

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:48

Fijn Norton! Je kunt het natuurlijk altijd een paar maanden afkijken tot de zomer of zo, als dat financieel kan. Kijken hoe het gaat. Mag je wel rijden ook nu?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:54

ja hoor mag gewoon rijden. maar omdat ik teveel te snel te prestatie gericht ben is het wijs een stapje terug te doen tot hij het beter snapt wat ik wil. dus ies vakar longeren en alleen rijden als ik rust heb zonder gehaast te moeten zijn.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:12

Ik heb begrepen dat het spuiten in de borst 7 dagen achter elkaar moet. Kosten waren voor de spuit volgens mij €70 per keer. Die andere in het gewricht moest 2 maal en was €250 per spuit. Ik heb geen resultaat gezien, maar bleek achteraf ook geen artrose te zijn....

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:39

In de borst is inderdaad 7 keer om de 4 dagen ( dus in 28 dagen tijd 7x). Ik was voor 7 spuiten nog geen 400 euro kwijt, dus vond het wel het proberen waard.
Volgens mij helpt het bij mijn paard ook best goed, maar weet het niet zeker. Ik heb toen ik begon met de spuiten ook door de fysio laten behandelen, vandaar dat ik niet zeker weet waar hij nu beter van is...

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:40

Meld mij ook weer even :)

ik heb mijn paardje nu een paar weken aan de Joint comp. Kan nog niet echt zeggen dat het al wat doet, maar een klein drafje gisteren voelde niet verkeerd. We wachten het even af.

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is de combinatie beenbeschermers en kogelartrose. Wie kan hier iets over vertellen?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:44

mij is verteld dat zo'n spuit in de borst minimaal 2 week werkt..
ze heeft nu 2 gehad en hoeft niet meer, ze gaat weer als een speer!

ik betaal iets van 26 euro per spuit.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:56

Ik rij altijd met rondom 3-in-1 beschermers en springschoenen (laatste omdat ze anders haar ijzers aftrapt).
Ik rij nu weer 3x in de week fanatiek dressuur en dan is het voor mijn idee net wat extra stevigheid mocht ze een misstap maken.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:04

ik rij eigenlijk altijd zonder behalve als hij los in de bak gaat dan doe ik er wel beschermers om maar meer omdat hij echt af kan gaan om zijn benen te beschermen tegen aantikken

ik denk dat beschermers niet zo veel nut hebben voor artrose

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:38

hier gaat het op dit moment echt heel erg goed! *\o/*
sinds we zijn verhuist loopt hij erg goed, eerst was de nieuwe bak wel even wennen, maar dat was ook alleen de eerste keer. ook op het harde loopt hij zuiver.
hij krijgt nu sinds 1,5 week glucosamine hoge dosering en staat op een stenen paddock ipv een blubber paddock, en dat maakt volgens mij het meeste verschil.

dus ik hoop dat dit voorlopig het beeld blijft!

Norton: wel fijn dat het beter met hem gaat! maar wel een lastige questie aangaande dat jonge paardje. veel succes!

hallo nieuwen! :wave:

ik heb een tijdje met beschermers gereden, van zijn 4e tot 5e ofzo, van die neopreen zachte voor beschermers, en op show is het verplicht in de reining om bescherming om te hebben. verder gebruik ik ze nooit meer, en op zijn 9e is artrose geconstateerd, kogelartrose, aan de voorkant van zijn kogel.
dus in mijn geval denk ik niet dat er een relatie tussen die twee te vinden is.