Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:07

Is rotstraal niet ook voor een groot deel afhankelijk van de weerstand van een paard?!
IK bedoel, je kan wel de boel behandelen, maar WAT heeft het veroorzaakt? Wat heeft de weerstand minder gemaakt?
Denken jullie niet dat een paard met een perfecte weerstand minder snel rotstraal en bv mok krijgen als paarden met een verminderde weerstand?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:14

Dat weet ik wel zeker, want paarden van een en dezelfde stal hebben niet allemaal tegelijkertijd mok, terwijl ze toch onder "bijna" dezelfde omstandigheden worden gehouden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:17

Idd.
Hoe komt het dat vorig jaar bv op de natte paddock een paar paarden wel rotstraal kregen en anderen weer niet?
Waarvan een groot deel ook nog door dezelfde smid gedaan werd.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:21

Ik weet niet of je mok en rotstraal wel echt kunt vergelijken.
Mok komt inderdaad voor bij paarden met een verminderde weerstand. Maar zou de weerstand ook minder worden door de bacterie die de mok veroorzaakt?

Ik denk dat rotstraal vaak ook niet opgemerkt wordt en het paard geen verminderde weerstand hoeft te hebben over het algemeen. Het zal wel zo zijn dat de hoeven van mindere kwaliteit zijn bij de paarden waar rotstraal ontstaat.

Mijn paard is in elk geval bijna van zijn rotstraal af, maar ik merk verder weinig in zijn gedrag of aan de rest van de hoeven. Hij is nog net zo happy als mét rotstraal.
Van de zomer heeft hij ook beginnende mok gehad en toen was hij wel traag, afwezig enz.. enz..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:27

Mok en rotstraal is niet te vergelijken.
Mok is een verzamelnaam voor heel veel beenaandoeningen (raar woord :+ )

@Needje
Sommige paarden zijn er gevoelig voor en andere weer niet. (kijk naar het afweer systeem)

Paard van mn vriendin heeft echt al eeeuwen mok.
Is het geen natte mok, is het wel droge mok.
Komt het niet van buiten (weer) komt het wel van binnen uit.
Mok kan dus chronisch uitslaan (begrijp je het nog?)

Rotstraal kan (volgens mij) niet chronisch worden met tijdige behandeling.
Je paard kan er overigens wel gevoellig voor blijven.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:28

even een vraagje van een meelezer.
ik wil binnenkort overstappen op hoefschoenen, de voorijzers gaan er af en we moeten toch vrij veel over asfalt. dus om de overgang naar blote voeten te overbruggen dacht ik aan hoefschoenen. ik heb er nu al heel wat over gelezen, hier en via google, maar wat zijn volgens de kenners goede hoefschoenen voor zanderig/modderig terrein, die slijtvast zijn en niet schuren op de hoefballen of in de kootholte? heb nu zoveel goede en slechte ervaringen gelezen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:28

Rotstraal kan volgens mij wel degelijk omslaan in straalkanker.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:30

Dat is een kwestie van uitproberen, en heeel goed kijken hoe je paard loopt!

Ik heb ervoor gekozen om gewoon weer op te bouwen (vanaf de ijzers)

En dat gaat prima, zn hoeven zijn bijna weer als beton zeg maar ;)

@Needje
Zoals ik al zei, met tijdige behandeling.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:06

Mijn bevindingen zijn dat de straal voortdurend van vorm en structuur veranderd, net zoals de diepte van de straalgroeves. Een hoef is zelfs dynamisch zonder dat het in beweging is 8-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:43

Om ffkes op die laterale beenstand/hoefstand terug te komen....
Ik zelf zie het altijd door naar de verhoudingen te kijken hoef - koot - kogel - pijpbeen en nee niet in een vierkant neergezet paard ;-)

Ook een etend paard met een been die vooruit gezet wordt en een been die achter staat.... kan ik veelal wel zien hoe de beenstand is, zeg maar.... hetgeen dan meestal bevestigd wordt doordat het paard dan weer van standje verandert, ffkes een rondje loopt heen-en-weer en uiteraard (!) hoefvorm... immers hoorn wijkt voor druk/hoeven zijn traag vloeibaar.

Eerlijk gezegd kijk ik nooit naar een vierkant opgesteld paard (of zet het dier ook nooit vierkant ofzo) :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:39

Iets heel anders, ik zie dat voor onze cursus morgen 7 van de 8 deelnemers uit dezelfde omgeving komen. Ben heel benieuwd of het toeval is of dat het stalgenoten van elkaar zijn. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:19

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:42

Volgens mij rijdt Carmen met dezelfde kunststof "ijzers" als waar mijn paard op loopt:
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:49

FaberSmid schreef:
[VN] Nederlandse combinaties uitgesloten op EK endurance
Scoxxx en Arabesk jullie hebben verstand van endurance, weten jullie of die combinaties hoefschoenen of beslag hebben?

Ik heb geen verstand van endurance, na één wedstrijd hield ik het voor gezien, omdat de meeste wedstrijden ver weg zijn en ik hier een prachtig bos op 2 minuten stappen heb.

Tot nu toe is Carmen nog steeds op kunststof beslag verschenen op de wedstrijden, maar het fijne weet ik er ook niet van.

Ik kan je wel een heel aantal succesverhalen geven uit het buitenland van ruiters die hun paarden op hoefschoenen hebben en daarmee succesvol endurancewedstrijden mee uitrijden. (http://www.easycareinc.com/Our_Boots/ea ... nials.aspx) En er komen ook steeds meer successtories bij van mensen die zelfs zónder hoefschoenen ritten goed uitrijden. (http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:36

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:25

Duidelijk Arabesk, dacht dat u endurance rijdt. Scoxxx rijd toch nog wel endurance?
Was nieuwsgierig omdat de Nederlandse deelnemers de paarden moesten terug trekken of afgekeurd waren ivm kreupel?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:51

Arabesk schreef:
FaberSmid schreef:
[VN] Nederlandse combinaties uitgesloten op EK endurance
Scoxxx en Arabesk jullie hebben verstand van endurance, weten jullie of die combinaties hoefschoenen of beslag hebben?

Ik heb geen verstand van endurance, na één wedstrijd hield ik het voor gezien, omdat de meeste wedstrijden ver weg zijn en ik hier een prachtig bos op 2 minuten stappen heb.

Tot nu toe is Carmen nog steeds op kunststof beslag verschenen op de wedstrijden, maar het fijne weet ik er ook niet van.

Ik kan je wel een heel aantal succesverhalen geven uit het buitenland van ruiters die hun paarden op hoefschoenen hebben en daarmee succesvol endurancewedstrijden mee uitrijden. (http://www.easycareinc.com/Our_Boots/ea ... nials.aspx) En er komen ook steeds meer successtories bij van mensen die zelfs zónder hoefschoenen ritten goed uitrijden. (http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33)

Geen voorbeelden uit NL?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:58

niet van eentje die k zo even snel online kan vinden. Ik zou zeggen stel je vraag eens bij 'endurance' hier op het forum ;-)

[END] Endurance

Dit is wat ik op bokt kon vinden even snel gezocht.

Farah_ schreef:
Westernfreak schreef:
Ik rijd Salty dus ook bloothoefs, in klasse II. De langste afstand die ik met haar gereden heb is de 60 km. op de Holterberg, niet echt een aanrader voor blootvoetgangers trouwens ! Op het parcours kom je nogal eens paden tegen met veel steentjes.
Toch hebben we ook daar 3x een A gehaald voor locomotie :)

Same here! Mijn pony (haflinger) loopt ook klasse II-wedstrijden zonder ijzers en dat gaat tot nu toe prima. Ik heb nog nooit een B op locomotie gehad en haar hoeven zijn inmiddels keihard. Vorig jaar ook Onstwedde 54 km zonder ijzers gedaan en ook dat was goed te doen. Dat was wel een wedstrijd met meer verharde weg erin dan op bijv. de veluwe, maar als je paard daar ook aan gewend is, is dat geen enkel probleem!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:11

FaberSmid schreef:
Duidelijk Arabesk, dacht dat u endurance rijdt. Scoxxx rijd toch nog wel endurance?
Was nieuwsgierig omdat de Nederlandse deelnemers de paarden moesten terug trekken of afgekeurd waren ivm kreupel?

De uitval wegens kreupelheid was sowieso enorm...31% is gefinisht en de rest dus uitgevallen waarvan een groot deel wegens kreupelheid. Het parcours was ook erg zwaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:00

Tja dat is dus nou ook precies wat ik tegen sport heb; als er zoveel paarden uitvallen, tweederde in dit geval, waar zijn we dan mee bezig? Zijn we dan niet onze paarden over hun lichamelijke grenzen heen aan het jagen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:17

Arabesk schreef:
Tja dat is dus nou ook precies wat ik tegen sport heb; als er zoveel paarden uitvallen, tweederde in dit geval, waar zijn we dan mee bezig? Zijn we dan niet onze paarden over hun lichamelijke grenzen heen aan het jagen?

2/3 ?! Ik heb de berichtgeving niet gevolgd, maar dat is schrikbarend veel. Als dat alleen bij één landenteam het geval is vraagt het minstens om een onderzoekje.. Hoe zit het met de voorbereiding? Wat voor training krijgen die paarden? Met wat voor paarden wordt gereden? Hoe goed zijn de ruiters? Wat voor materiaal wordt er gebruikt? En in geval van zo veel kreupelheid lijkt me een blik op de voeten (hoefonderhoud) ook terecht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:18

ja je zou verwachten dat er dan een lampje gaat branden ergens bij íemand dat er iets misschien niet helemaal goed gaat...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:36

Wat zijn dan de oorzaken, Nederland allemaal terug getrokken of afgekeurd?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:08

Jappie is vrijdag ook weer opnieuw beslagen.

Mijn doel is weer blootvoets, aangezien dat nu nog niet mogelijk is staat hij sinds 8 wkn op ijzers en loopt weer als een kievit!

Afbeelding
Voetje met 'litteken' van de hoefzweer van vorig jaar.

Afbeelding
Beide voorvoetjes.

Afbeelding
Deze voet neigt snel wat plat te worden en is ook deze keer weer een fractie steiler gemaakt.

Van de onderkant heb ik geen foto's gemaakt, maar kan vertellen dat vooral de zwarte voet heel goed hersteld.
Het is geen stukkenzooitje meer maar de zool is weer 1 geheel aan het worden, ook zijn de zolen al wat minder dun, vorige keer konden we met 2 duimen er wat beweging in krijgen, nu niet meer!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:52

Wat mij opvalt aan alle beslagen voetenfoto's die hier voorbij komen is dat bijna de hele wand aan de buitenkant wordt gevijld. Wat is hier de reden van? Het maakt de hoefwand alleen maar zwakker.