Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:13

scoxxx schreef:
Tevens zal ik een foto maken van mijn beslagen paardenhoefjes: die zitten altijd tot het nokkie vol met zand en Zeeuwse klei.
Mooi systeem hoor die ijzers... hopla een hoop zand en klei erbij en de gehele hoef en alle hoefonderdelen worden gewoon meegedragen door een zeer natuurlijk zooltje, te weten zand en klei. :P

En zelfs als het kurkie-droog is gedurende weken... zitten mijn paardenhoeven nog altijd vol!

Dat is idd wel makkelijk ja :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:14

darwin schreef:
En ik heb nog eens gekeken, maar het ijzer raakt de straal niet omdat de wand iets hoger is dan de straal en de zijkant van de straal is schuin weggesneden, dus niks geen drukkingen hoor ;)

Maar de straal draagt dan ook niet mee ;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:25

opala schreef:
Met ongewenst bedoel ik een naar voren of achteren gebroken voetas. Zou dat echt zo snel gaan :oo

Ja dat kan echt heel snel gaan. Mijn paard graast altijd met 1 voet naar voren. Als ik daar maar 1 keer in de 2 maanden een smid bij zou hebben dan staat ze binnen 5 weken met 1 platvoet en 1 steltvoet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:47

LizMD schreef:
Scoxxx, waarom vind jij kunststof zo'n geweldige uitvinding?

1. verbetering van de gangen
2. kunnen het werk in moeilijk(er) terrein beter zoals in de Ardennen bijv over stenen-tapijt van stenen van 10 bij 10 cm heen galopperend steile helling op en af
3. benen kunnen het lange-afstand-werk beter aan (vind ik... minder rap dikke pootjes na het werk)
4. "foute" hoefstandjes zijn met dit beslag goed te corrigeren
5. makkelijk aanpasbaar. Zeker HippoFlex; goed en zeer makkelijk op maat te maken
6. correcte bekapping noodzakelijk, met kunststof kan je niet sjoemelen... is gelijk zichtbaar (met warm RIM-beslag kan je een beetje sjoemelen)

Maar nummero 1 is gewoon dat de paarden er zichtbaar beter op lopen.
Ik rij vele km-ers met mijn paarden in moeilijk terrein: zij verdienen gewoon het allerbeste wat er is. ;-) :D

joopie7

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:50

ik las laatst ergens dat kunststof niet geschikt zou zijn voor hoefjes die snel scheuren en brokkelen, weet je ook waarom dit is? (en of het uberhaut zo is :P )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:26

Met kunststof kan je niet sjoemelen qua bekappen. De bekapping dient volledig correct te gebeuren.
Daarnaast biedt kunststof je de mogelijkheden om tijdelijk een bijv een kwartierboogje toe te passen bij gebrokkelde hoefjes (is overigens niet zo'n mooi zicht hoor, een golvend ijzertje).

Ik denk juist dat kunststof een brokkel hoef beduidend minder "kwaad" doet dan RIM-beslag (vermits correct bekapt).

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:05

Ik zal het even bespreken met mijn smid de volgende keer, die beslaat ook kunststof :j Welk merk zou je aanraden?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:54

Misschien al eerder aan de orde geweest. Maar is het niet zo dat je de hoef moet bekappen naar de kunststofijzer ipv de hoef in zijn natuurlijke vorm respecteren en een passen ijzer eronder slaan?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:31

darwin schreef:
Vandaag is 1 van mijn pony's opnieuw beslagen.
dit zijn foto's van voor het beslaan (ja ja, het was hard nodig ;) ).
vooraanzicht.
Afbeelding

Zij aanzicht.
Afbeelding

Onderkant.
Afbeelding

En de foto's van na het beslaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Darwin,

Het feit dat je smid op tweede pinksterdag je paard staat te beslaan zegt meer goeds over hem dan over degenen die het (op dezelfde dag) nodig vinden zijn zijn goede werk te becritiseren.

Er is duidelijk veel zorg en aandacht besteed aan dit beslag. Op elk beslag of pas bekapte voet is altijd wel iets te zeggen wat beter had gekund maar neem van mij aan dat degenen die het beste weten hoe het anders had gemoeten zelf niet bekwaam zijn dit uit te voeren.

De voetas is op deze fotos niet goed te beoordelen, het hele paard moet te zien zijn. Degenen die hier dus commentaar op hebben adviseer ik dus zich beter in deze materie te verdiepen.

Wees zuinig op je hoefsmid en complmenteer hem op tijd voor zijn werk.

Succes.

PS wees gerust Anky heeft ook veel paarden lopen op 1 lip en ook sommigen zonder lip. Mocht je het belangrijk vinden (wat ik niet geloof) dan doe je nog steeds mee met de zgn trend die hier ergens beschreven is!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:10

scoxxx schreef:
LizMD schreef:
Scoxxx, waarom vind jij kunststof zo'n geweldige uitvinding?

1. verbetering van de gangen
2. kunnen het werk in moeilijk(er) terrein beter zoals in de Ardennen bijv over stenen-tapijt van stenen van 10 bij 10 cm heen galopperend steile helling op en af
3. benen kunnen het lange-afstand-werk beter aan (vind ik... minder rap dikke pootjes na het werk)
4. "foute" hoefstandjes zijn met dit beslag goed te corrigeren
5. makkelijk aanpasbaar. Zeker HippoFlex; goed en zeer makkelijk op maat te maken
6. correcte bekapping noodzakelijk, met kunststof kan je niet sjoemelen... is gelijk zichtbaar (met warm RIM-beslag kan je een beetje sjoemelen)

Maar nummero 1 is gewoon dat de paarden er zichtbaar beter op lopen.
Ik rij vele km-ers met mijn paarden in moeilijk terrein: zij verdienen gewoon het allerbeste wat er is. ;-) :D

Mijn persoonlijke pluspunten :D

- beduidend minder trillingen in de botten (de frequentie is zelfs lager dan bij onbeslagen paarden)
- niet glad,dus ze glijden niet uit. Krappe voltes op het harde en hellingen met natte klinkers zijn geen probleem
- mocht je paard zich per ongeluk aantikken door een rare beweging minder schade
- vrije afrol
- doordat het beslag breed is heb je een groter draagvlak maar wordt de zool ook meer beschermd tegen steentjes etc. Zeker als je het in gestampte zand laat zitten ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:18

Hoeftniet schreef:
Darwin,

Het feit dat je smid op tweede pinksterdag je paard staat te beslaan zegt meer goeds over hem dan over degenen die het (op dezelfde dag) nodig vinden zijn zijn goede werk te becritiseren.

Er is duidelijk veel zorg en aandacht besteed aan dit beslag. Op elk beslag of pas bekapte voet is altijd wel iets te zeggen wat beter had gekund maar neem van mij aan dat degenen die het beste weten hoe het anders had gemoeten zelf niet bekwaam zijn dit uit te voeren.

De voetas is op deze fotos niet goed te beoordelen, het hele paard moet te zien zijn. Degenen die hier dus commentaar op hebben adviseer ik dus zich beter in deze materie te verdiepen.

Oh nu ineens niet vanaf foto's? Met foto's van natuurlijk bekapte paarden heb je er anders niet zo'n moeite mee :7

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:24

Ik begin hier het idee te krijgen dat dit meer een discussie is van natuurlijke bekappen vs gewoon bekappen/ beslaan......of zit ik er nu helemaal langs :\

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:35

darwin schreef:
Ik begin hier het idee te krijgen dat dit meer een discussie is van natuurlijke bekappen vs gewoon bekappen/ beslaan......of zit ik er nu helemaal langs :\

op zich niet, maar hoeftniet en ik zijn elkaar vaker tegengekomen in discussies ;-), vandaar. Ik zal je verder ook niet lastig vallen met de discussie over voetassen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:47

Hoeftniet schreef:
Wees zuinig op je hoefsmid en complmenteer hem op tijd voor zijn werk.

Een hoefsmid of elke persoon die z'n beroep uitoefent behoort z'n best te doen :)* . Een "oprecht" compliment kun je pas geven wanneer je in staat bent z'n werk te beoordelen.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:03

Mijn persoonlijke pluspunten
Die ik in twijfel terk...

- beduidend minder trillingen in de botten (de frequentie is zelfs lager dan bij onbeslagen paarden)
Bij het meten op het niveau van de gewrichten, daar waar je de veranderingen evt zou willen hebben is gebleken dat de hoef zelf de allerbeste shokdemper is, 63% van alle trillingen die optreden is op het niveau van het hoefgewricht al weggefilterd. Ter hoogte van het kogelgewricht is in het gewricht al geen verschil meer meetbaar tussen onbeslagen en beslagen voeten. Wel aan de buitenkant van het been maar dat is eigenlijk niet veelzeggend omdat het juist over gewrichtsniveau gaat.

- niet glad,dus ze glijden niet uit. Krappe voltes op het harde en hellingen met natte klinkers zijn geen probleemHet is juist een probleem dat ze niet glad zijn, blote voeten glijden ook tijdens het landen, met name de achtervoet. Bij kunstoffen staat de voet vrij abrupt stil waardoor schuifkrachten ontstaan die op gewrichts niveau opgevangen moeten worden.

- mocht je paard zich per ongeluk aantikken door een rare beweging minder schade
Dat geloog ik ook niet, kunstof kan gemeen scherp zijn....

- vrije afrol Wat is dat??

- doordat het beslag breed is heb je een groter draagvlak maar wordt de zool ook meer beschermd tegen steentjes etc. Zeker als je het in gestampte zand laat zitten

Steenjes kunnen daardor juist onder het beslag komen en lelijke zooldrukkingen veroorzaken.

Daarbij kunnen de kunstoffen in et algemeen te weinig naar de voet gevormd worden wat ook echt een nadeel is, daardoor is vaak niet optimaal te nagelen en laat de pasvorm wel wat te wensen over.

Dus het lijkt misschien heel wat maar er zijn nog behoorlijk wat kanttekeningen bij te plaatsen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:21

thijm schreef:

Bij het meten op het niveau van de gewrichten, daar waar je de veranderingen evt zou willen hebben is gebleken dat de hoef zelf de allerbeste shokdemper is, 63% van alle trillingen die optreden is op het niveau van het hoefgewricht al weggefilterd. Ter hoogte van het kogelgewricht is in het gewricht al geen verschil meer meetbaar tussen onbeslagen en beslagen voeten. Wel aan de buitenkant van het been maar dat is eigenlijk niet veelzeggend omdat het juist over gewrichtsniveau gaat.

- niet glad,dus ze glijden niet uit. Krappe voltes op het harde en hellingen met natte klinkers zijn geen probleemHet is juist een probleem dat ze niet glad zijn, blote voeten glijden ook tijdens het landen, met name de achtervoet. Bij kunstoffen staat de voet vrij abrupt stil waardoor schuifkrachten ontstaan die op gewrichts niveau opgevangen moeten worden.

- doordat het beslag breed is heb je een groter draagvlak maar wordt de zool ook meer beschermd tegen steentjes etc. Zeker als je het in gestampte zand laat zitten

Steenjes kunnen daardor juist onder het beslag komen en lelijke zooldrukkingen veroorzaken.

Daarbij kunnen de kunstoffen in et algemeen te weinig naar de voet gevormd worden wat ook echt een nadeel is, daardoor is vaak niet optimaal te nagelen en laat de pasvorm wel wat te wensen over.

Dus het lijkt misschien heel wat maar er zijn nog behoorlijk wat kanttekeningen bij te plaatsen.

Trek jij in twijfel dat die punten persoonlijk zijn? :)

Heb jij je weleens goed verdiept in het huidige kunststofbeslag je argumenten zijn namelijk wat achterhaald. :)

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:26

Ik heb me goed verdiept in de wetenschap en de bestaande publicaties.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:02

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:07

Oh, wat ik er nog even bij moet vermelden. De voorvoeten zijn hier een paar dagen voor het maken van de foto's beslagen. De achtervoeten zijn langer geleden beslagen. Dit is ontstaan doordat ik de achtervoeten heb laten beslaan toen de voorijzers nog goed genoeg waren. Die zijn bij die beslagbeurt verlegd. Nu zijn dus alleen de voorijzers vernieuwd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:17

Esperanza schreef:
Mijn hoefsmid denkt ook nog steeds dat kunststof stroef is. Dat was misschien bij de eerste modellen, maar is inmiddels al lang niet meer zo.

Inderdaad, dat was in de tijd dat ze rubber gebruikte voor het beslag. Tegenwoordig worden ze van een harde kunststof gemaakt.
Een net nieuw kunsstofje is wel wat gladder, ook gladder dan de blote voet trouwens, dan een gebruikte maar echt stroef worden ze bij mijn paard niet. Naar aanleiding van zo eenzelfde discussie heb ik Wim Back gemaild met de vraag wat hij van de stroefheid van Hippoflex denkt. Antwoord staat al ergens in dit topic. Overigens schrijf ik niet dat ze totaal niet glijden. ik schrijf dat ze niet glad zijn een daardoor glijden paarden niet uit.

Uit onderzoek van de Universitiet Utrecht door o.a. Wim Back, wat in dit topic al meerdere keren in aangehaald,is gebleken dat de trillingen bij kunststof lager zijn qua freqentie dan een met ijzer beslagen hoef en een blote voet. De trillingen houden bij de kunststof wel iets langer aan dan bij de blote voet.

Je mag trouwens best eens een oud gebruikt Hippoflexje bij mij ophalen hoor om die eens goed te bekijken. Ik moet wel even kijken of die nog op voorraad heb want de belangstelling darvoor is groter dan het aantal beslagjes die mijn paard verslijt momenteel. ;)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:27

Esperanza, ik vind de vooral de voorijzers erg kort en ze hebben weinig of geen garnituur.
Van de achtervoeten kan ik weinig zeggen omdat die ijzers er al langer onderzitten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:49

thijm schreef:

Commentaar ScoxxxWetenschappelijk onderzoek Universiteit Utrecht o.l.v Wim Back heeft uitgewezen dat de trillingen bij kunststof nog lager liggen dan blote voeten.

Commentaar Scoxxx: kunststof is net zo glad/ of stroef als blote voeten. Schuifkrachten e.d. is al langggggggggggggggggg achterhaald inzake kunststof (je loop achter Thijm :P )

Commentaar Scoxxx: HippoFlex is niet scherp, zelfs niet als het tot op de draad toe versleten is. Het betreft materiaal gelijk aan de wieltjes van een scatebord. Dit materiaal wordt ook nooit scherp

Commentaar Scoxxx: gelijk equilibrium-ijzertjes. Roll-over-achtig beslag

Commentaar Scoxxx: Ik galoppeer over stenen, nog nooit steentjes onder beslag gehad. Netzomin er onder goed ondergetikt RIM-beslag steentjes kan kruipen, kruipen er ook geen steentjes onder KS-beslag

Commentaar Scoxxx: ik heb gewerkt met warm en koud RIM-beslag en KS-beslag (kunststof): ik krijg kunststofbeslag op de halve mm nauwkeurig passend aan de paardenhoef. Bij RIM-beslag wilt die halve mm nog wel eens mee gesjoemeld worden (door mij ;-) )
KS-beslag is tevens op maat te vijlen, indien wenselijk. Ik laat echter altijd zeer ruim garnituur staan.

Oei, Thijm... zeer duidelijk blijkt uit jouw reactie dat je een HippoFlexje nog nooit In Real Life in handen heb gehad ;-)
Wellicht eerst met het materiaal werken, voordat je je mening uit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:24

thijm schreef:
Ik heb me goed verdiept in de wetenschap en de bestaande publicaties.

ja dat had ik in de gaten :D. Je berichten geschiedenis is ook voornamelijk in hoeven-topics.

Vertel, wie ben je wat doe je, ben je hoefsmid? :-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:26

als mara ook op ijzers moet dan word het kunstof en dan zie ik wel door wie.

scoxxx lief aankijken?? :p

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:39

Esperanza schreef:
Mijn hoefsmid denkt ook nog steeds dat kunststof stroef is. Dat was misschien bij de eerste modellen, maar is inmiddels al lang niet meer zo.

Maar bij deze de voeten van mijn paard.
Afbeelding
LV
Afbeelding
RV

Ik vind de hielen erg ver naar voren staan. Je krijgt dan dit idee:

Afbeelding
Al weer gejat van http://www.all-natural-horse-care.com/H ... ation.html zal dit keer even netjes de bron van het plaatje vermelden ;-)

het punt van impact (wie weet een goed NL woord ervoor?) ligt verder naar voren dan waar het zou moeten liggen.

Doordat de hele hoefvorm als het waren naar voren geschoven zit, is ook het afrol punt veel verder weg en komen er grote krachten op het hoefkatrol te staan als het paard wil afrollen. Hoe verder het afrol punt ligt, hoe groter de krachten worden. Denk maar aan natuurkunde: kracht X arm.

Het probleem is dat ijzers dit erger maken:

Afbeelding
plaatje geleend van: http://www.equineoz.com.au/art20.htm