thijm schreef:Mijn persoonlijke pluspunten
Die ik in twijfel terk...
- beduidend minder trillingen in de botten (de frequentie is zelfs lager dan bij onbeslagen paarden)
Bij het meten op het niveau van de gewrichten, daar waar je de veranderingen evt zou willen hebben is gebleken dat de hoef zelf de allerbeste shokdemper is, 63% van alle trillingen die optreden is op het niveau van het hoefgewricht al weggefilterd. Ter hoogte van het kogelgewricht is in het gewricht al geen verschil meer meetbaar tussen onbeslagen en beslagen voeten. Wel aan de buitenkant van het been maar dat is eigenlijk niet veelzeggend omdat het juist over gewrichtsniveau gaat.
- niet glad,dus ze glijden niet uit. Krappe voltes op het harde en hellingen met natte klinkers zijn geen probleemHet is juist een probleem dat ze niet glad zijn, blote voeten glijden ook tijdens het landen, met name de achtervoet. Bij kunstoffen staat de voet vrij abrupt stil waardoor schuifkrachten ontstaan die op gewrichts niveau opgevangen moeten worden.
- mocht je paard zich per ongeluk aantikken door een rare beweging minder schade
Dat geloog ik ook niet, kunstof kan gemeen scherp zijn....
- vrije afrol Wat is dat??
- doordat het beslag breed is heb je een groter draagvlak maar wordt de zool ook meer beschermd tegen steentjes etc. Zeker als je het in gestampte zand laat zitten
Steenjes kunnen daardor juist onder het beslag komen en lelijke zooldrukkingen veroorzaken.
Daarbij kunnen de kunstoffen in et algemeen te weinig naar de voet gevormd worden wat ook echt een nadeel is, daardoor is vaak niet optimaal te nagelen en laat de pasvorm wel wat te wensen over.
Dus het lijkt misschien heel wat maar er zijn nog behoorlijk wat kanttekeningen bij te plaatsen.
Trek jij in twijfel dat die punten persoonlijk zijn? 
Heb jij je weleens goed verdiept in het huidige kunststofbeslag je argumenten zijn namelijk wat achterhaald.