Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:46

henny_w schreef:
Inderdaad er zitten teveel onvolkomenheden in om echte conclusies te trekken.
Echter ze staan wel op You tube, dus paardeneigenaren wereldwijd, die nog niet zoveel weten wat hoeven betreft kunnen wellicht over de streep gehaald worden om toch vooral maar op NB over te gaan.

Laat ik nou vanaf het begin het idee gehad hebben dat het daar om ging Nors opkijken

Werkelijk Haha!

Mensen die afgaan op you tube filmpjes en zich niet verder verdiepen hou je toch. Ik heb liever dat er een filmpje van een correct beslagen tussen die filmpjes staat dan een vergelijking met ijzers die er verkeerd onder liggen en ook al 10 weken ofzo. Dat soort beelden gebruiken ze namelijk zeer regelmatig bij vergelijkingen tussen beslag en NB.

Op mijn wensen lijstje voor de filmpjes staat dus ook nog een correct TB paard.

Arabesk

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 08:47

het filmpje over toon en hiellanden is niet zozeer 'het verschil' tussen TB en NB, maar het is bedoeld om hiel en toonlanden te illustreren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:03

Het filmpje komt anders over. Meer in de trant van: leuk dat je zonder ijzers bezig bent, maar je bent pas echt goed bezig als je NB´t. Dat druipt er (jammer genoeg) vanaf.

Maar ik zie in jouw filmpjes ook geen echte hiellander. Ik zie wel platte landingen. Of wordt dat ook onder hiellanden "geschoven"?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:53

Aimee schreef:
Het blijft mij vooral verbazen dat al die paarden zo met de hoeven 'gooien'. Als ik dat in de dressuurring zie, denk ik direct: paard gaat niet goed over de rug.
In hoeverre zijn dit hun natuurlijke bewegingen zonder opgejaagd te worden?

Is een beweging van een paard alleen natuurlijk wanneer wij mensen dat als natuurlijk beoordelen Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:18

Arabesk schreef:
het filmpje over toon en hiellanden is niet zozeer 'het verschil' tussen TB en NB, maar het is bedoeld om hiel en toonlanden te illustreren.

Het irriteert mij een beetje dat er geen hiel- en/of toonlanding in betreffend filmpje bestaat! Alletwee de paarden landen vlak.
Ik snap niet dat je ondanks het feit dat een ieder ander ook gewoon een vlakke landing ziet.... je toch stug blijft volhouden Arabesk.
Zo'n fout kan je toch niet maken als hoeven-expert en NB-cursusleidster?!?! Knipoog
Je mag best een keertje zeggen: "He ja, jullie hebben gelijk" Haha... Tong uitsteken

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:24

Arabesk schreef:

Fransje, dit paardje liep toen kreupel?
Jeetje, dat zie ik echt niet op het filmpje. Wel zie ik dat het linkerpootje iets verder doorbuigt in de kogel dan het rechterpootje. Maar ik dacht, das gezichtbedrog.
Je paardje liep dan op rechts kreupel en viel op links, denk ik.
Ik persoonlijk heb een heel paard nodig... denk ik (hoop ik). Oh jee... Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 11:33

@ scoxx je moet echt even beter kijken. De toonlander doet het niet met linksvoor, rechtsvoor zie je het beter. Vlak voordat het paard landt staat de toon naar beneden, terwijl bij de hiellander de hiel naar beneden gericht staat.

Dit is het volledige filmpje http://www.youtube.com/watch?v=bIU8Y90KYOo
en kijk dan eens bij 1.04 min

Verschil tussen toon en hiellanden:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/gang.htm

Citaat:
Bij een paard dat op de toon landt kun je als je goed oplet een tamelijk abrupte beweging in het onderbeen zien vlak nadat de hoef de grond raakt. Als je rijdt op je paard kun je die beweging soms voelen als een soort "klik". Die abrupte beweging of klik ontstaat op het moment dat het onderbeen van een bolle lijn doorschiet naar de holle lijn. Het is die beweging die het hoefkatrolgewricht belast en later tot hoefkatrolontsteking kan leiden.

Citaat:
Let op of je, als het paard in draf zijn hoef neerzet, een tamelijk abrupte beweging in het onderbeen kan zien vlak nadat de hoef de grond raakt. Als je rijdt op je paard kun je die beweging soms voelen als een soort "klik". Als je paard correct op de hiel landt dan zie je de hoef vlak voor de landing ineens "omklappen" naar voren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:45

Arabesk... je ziet op het aangedraagde filmpje echt geen toonlander.
Ook op de site van PaardNatuurlijk zie ik op het filmpje echt geen toonlander! Maar een vlaklander.

Analyse mijnerzijds aangedragen filmpje Arabesk:
Landing rechtsvoor op 0.05/0.33/1.04//1.33/2.03/2.31 seconden
Landing linksvoor op 0.20/0.51/1.18/1.49/2.20/2.44 seconden.

Ook 1.04 seconden heb ik 10 x bekeken. Ik zie inderdaad een toon-down-moment.... echter een vlakke lander ook rechtsvoor.
Op 2.03 en 2.31 seconden zie je het allerduidelijkst dat ook rechtsvoor vlak/plat landt en dat 1.04 seconden een beetje schaduwwerking heeft... waardoor het geheel wat minder duidelijk is.

Kortom, maak mensen niet zo bang met allerlei theorieën die in de prakijk niet door jou bewezen kan worden. Of zelfs onjuist blijken. Haha! Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:59

opala schreef:
Is een beweging van een paard alleen natuurlijk wanneer wij mensen dat als natuurlijk beoordelen Clown

Daar gaat het niet om. Als een paard opgejaagd wordt, zet hij de staart erop, zet de rug vast en heeft dan veelal een andere bewegingsvorm.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:19

op PN is alleen maar een hiellander beschikbaar, geen toonlander, bovendien zijn dat veel minder beeldjes per seconde waardoor je een enorm schokkerig beeld krijgt.

wellicht is het wat krom vertaald, maar in het engels heet het 'heel first' met daarop volgend 'touchdown, wat dus niet per se betekent dat het paard daar ook z'n gewicht op heeft. Hiel-eerst'en dan landen of toon-eerst en dan landen. Dat zou een betere benaming zijn geweest.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:28

Aimee schreef:
Daar gaat het niet om. Als een paard opgejaagd wordt, zet hij de staart erop, zet de rug vast en heeft dan veelal een andere bewegingsvorm.

Maar het is zeker wel een natuurlijke bewegingsvorm, een paard zonder zadel op de rug beweegt natuurlijker dan een paard onder het zadel gereden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:29

alle paarden zijn op dezelfde manier voorgedraafd, op de manier zoals dat bij endurance keuringen ook gaat

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:33

opala schreef:
Maar het is zeker wel een natuurlijke bewegingsvorm, een paard zonder zadel op de rug beweegt natuurlijker dan een paard onder het zadel gereden.

Nogmaals: daar gaat het niet om. Als het paard de rug vast zet, of dit nou onder het zadel of in vrijheid is, zet hij de benen veelal anders weg. Al deze paarden gooien op het laatste moment nog met de voeten, dat zie ik niet graag, dus ik ben benieuwd of de landing anders is bij een paard die over de rug beweegt en niet met de voeten gooit.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:42

Arabesk schreef:
alle paarden zijn op dezelfde manier voorgedraafd, op de manier zoals dat bij endurance keuringen ook gaat

Maar dat is iets wat 90% op een endurancekeuring ook niet correct doet/kan, hoe weet je dan dat het monsteren van jullie wel goed gedaan is?

Goed monsteren is van belang om er enige waarde aan te kunnen hangen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:20

Ik begrijp de voorbreng-bezwaren niet zo goed. Bloos
Paard loopt zoals ie loopt. Ene keer een vlot drafje... andere keer een jogje.
En in endurance-keuringen is het enige probleem wanneer je paard slingert of voortgetrokken wordt. Dat zie ik niet in deze filmpjes, jullie?

Dressuurmatig lopend of niet, paard loopt zoals ie loopt.
Rug vastzettend, paard heeft dan een medisch probleempje toch?

De filmpjes zelf blijf ik werkelijk fascinerend vinden!
Enorm bedankt Arabesk dat je de filmpjes plaatst. Ik vind ze prachtig en leer er veel van.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:24

Arabesk schreef:
op PN is alleen maar een hiellander beschikbaar, geen toonlander, bovendien zijn dat veel minder beeldjes per seconde waardoor je een enorm schokkerig beeld krijgt.

wellicht is het wat krom vertaald, maar in het engels heet het 'heel first' met daarop volgend 'touchdown, wat dus niet per se betekent dat het paard daar ook z'n gewicht op heeft. Hiel-eerst'en dan landen of toon-eerst en dan landen. Dat zou een betere benaming zijn geweest.

OK, duidelijk. Bedankt.
Maar dan is het waarschijnlijk minder schadelijk dan in eerste instantie is gedacht dan door NB NL?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:21

Nee, bij een echte toon-of hiellander raakt de toon of de verzenen eerst de grond.
Als de toon of de verzenen in de lucht naar beneden (of naar voren) kantelen, heeft dat met de beenstand en de balans te maken, maar als de hoef vlak landt is er géén sprake van een toon- of hiellander.
Zoals ik eerder al zei; kijk eens naar een hoefbevangen paard, die hiellandt.
Er zijn ook toonlanders, maar veel minder.
Verder heeft dit niet alleen te maken met (de manier van) bekappen en/of beslaan, maar met het gehele lichaam van het paard!
Zelfs door iets in de schoft om maar iets te verzinnen kan een paard gaan toonlanden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:45

Oh.... dank je Spikey Blue.
Wat een keileuke topic is dit toch! Worden we allemaal wijs van. Tong uitsteken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:28

SpikyBlue schreef:
Nee, bij een echte toon-of hiellander raakt de toon of de verzenen eerst de grond.
Als de toon of de verzenen in de lucht naar beneden (of naar voren) kantelen, heeft dat met de beenstand en de balans te maken, maar als de hoef vlak landt is er géén sprake van een toon- of hiellander.

Juustem, en ik heb nog geen echte toon of hiellander gezien behalve het paard met de hoefschoenen aan.
Al die ophef van eerder dat een paard hoe dan ook een hiellander hoort te zijn, daar heb ik door deze filmpjes toch een heel andere kijk op gekregen.

Wat de hoef net een fractie voor de landing doet kan op toon of hiellanden lijken en is volgens mij zeer afhankelijk van de snelheid, enthousiasme enz. van het paard maar bij het werkelijke contact met de bodem zie ik toch het meest een vlakke landing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:29

Aimee schreef:
Ga je naar Van Nassau zelf, Russel?

Ik durf mijn paard namelijk helemaal niet te laten beslaan door de meeste smeden die hier in de omgeving rond lopen. Zat er zelf al aan te denken om dan maar ergens heen te rijden als hij voor wedstrijden in het groene seizoen echt op ijzers moet, maar Roosendaal is wel echt bizar ver.

Ja, ik ga er zelf heen, woon in de buurt van Tiel, we trekken er een dag voor uit. Hij komt niet aan huis, volgens hem kan zijn bus die reis niet aan Clown , nee die tijd heeft hij gehad. Zijn ego kan ik graag hebben als ik zie wat een resultaat hij in een jaar heeft bereikt. Het dier heeft meer bespiering nu hij gewoon lekker op zijn voeten kan lopen dan dat hij ooit heeft gehad mét training. Hij staat nl al 6 maanden stil en heeft een pracht lijf ontwikkeld, een soeplesse gewoon omdat zijn lijf niet meer zeer doet door slechte bekapping/ beslag.

Ik kan je zeggen dat ik een dik jaar geleden had gezegd dat ik mijn paard niet meer wilde rijden omdat het hem zo een moeite koste. Nog 1 kansje en dat was Van Nassau, geen dag spijt van gehad, hij gaat nu nog heel wat tijd langer mee..

Daarom ben ik ook benieuwd naar correct beslagen paarden als vergelijk in dit onderzoek. Desalnietemin erg interessant hier beeldmateriaal van te maken in vergelijk.

Het valt mij ook wel op dat de paarden met weinig soeplesse lopen, maar dat is misschien al snel als je het vertraagt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-08 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:31

Het is een beetje energieverspilling, als je ziet hoe de hoef van richting verandert in de lucht. De weg in de lucht moet ook zo strak mogelijk zijn. Maar omdat je de rest van het paard niet ziet kan je dat niet goed beoordelen.
Verder zie je bijvoorbeeld ook niet of het paardje wordt voortgesleurd aan een touw of dat 'ie met een los touwtje met het koppie erop vlot draaft Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:18

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:27

russel schreef:
Daarom ben ik ook benieuwd naar correct beslagen paarden als vergelijk in dit onderzoek. Desalnietemin erg interessant hier beeldmateriaal van te maken in vergelijk.

Van mij nogmaals de vraag: is mijn paard niet correct beslagen? Zo ja, wat mankeert er dan aan Lachen
Oke, het is niet door van Nassau gedaan maar hebben hun het alleen recht op goed beslaan?
Dat de paarden met weinig souplesse lopen komt denk ik ook door de vertraging en het feit dat ze slechts een piepklein stukje lopen.

De paarden die bij ons gefilmd zijn, zijn niet voortgesleept o.i.d.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:34

scoxxx schreef:
Ik begrijp de voorbreng-bezwaren niet zo goed. Bloos
Paard loopt zoals ie loopt. Ene keer een vlot drafje... andere keer een jogje.
En in endurance-keuringen is het enige probleem wanneer je paard slingert of voortgetrokken wordt. Dat zie ik niet in deze filmpjes, jullie?

Even voor de duidelijkheid, ik vind de filmpjes ook leerzaam en leuk om te zien.

In endurancekeuringen is niet het enige probleem dat je paard slingert of voorgetrokken wordt, vraag maar eens aan Margeet. Het gaat er ook om dat het hoofd van het paard vrij kan bewegen en dus niet met een touw in de beweging wordt belemmerd, dit heeft zeker invloed op de bewegingen. Vandaar ook de steeds vaker opkomende roep om voorbrengcursussen. Omdat men zelfs in klasse 2 en hoger het nog veel fout doet.

Mijn punt. Als mensen die regelmatig dit moeten doen het al niet correct weten, hoe moet iemand die dit nooit doet het dan weten? Misschien gaat het per toeval wel goed, maar misschien ook niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:56

De paarden zijn voorgedraafd met het hoofd vrij.

Als je veel hebt moeten voordraven ivm keuring bij verkoop van paarden op een fokkerij leer je dat wel. Knipoog