Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:12

Da's een goeie. Natuurlijk bekappen is een samengevoegd begrip dat eigenlijk niet eens kan opgaan! Haha!

Zo heb ik het niet eens bekeken. Knipoog

Sorry naturals.. Knipoog
Toch maar puin storten in je niet omheinde landje en zien hoe het schip strandt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:17

hubbie16 schreef:
Is bekappen natuurlijk dan?

Ben al een keer in dicussie geweest met iemand die ook voor natuurlijk bekappen is.
En toen ik dit vroeg was die stil.

Lees deze website eens goed door, www.horsesgonatural.com
Staat een prima antwoord in op jouw vraag. Knipoog
Kan het zelf ook wel even ophoesten, maar heb ik geen tijd voor. Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:47

Kymalin schreef:
Omdat ze 100 jaar geleden zo stonden wil dat toch niet zeggen omdat de boeren in die tijd vooruitliepen op nb? Haha!

Nee helemaal niet, ik zie de relatie met NB ook niet moet ik zeggen. Paard 22 uur op kasseien = paard dat 8 u zonder beslag de grindweg of kasseiweg op kan. Met harde hoeven hoefde je een deel van het jaar niet te beslaan. Lekker goedkoop, en makkelijk/snel om uit te mesten die kasseien. Alles wat voor het werk wel 'over'belast werd stond vierkant beslagen en dikwijls mét doppen (om het slijten van de ijzers tegen te gaan) op de kasseien overigens. Als je leem wil ploegen of er een kar van een paar ton achter hangt kwam/kom je er niet onbeslagen.

Ik wou maar zeggen dat je je bij een keienpad niets speciaals moet voorstellen. Rotstuin? Nee hoor, we hebben hier altijd al 'keienpaden' voor de paarden gehad. En het voordeel van goeie harde hoeven door de werkende paarden op harde bodem te zetten was vroeger bekend, en nu weer vergeten.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 12:16

natural_ schreef:
Maar waarom zou je in godsnaam in ene overstappen?

Uhh, dat staat in mijn openingspost..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:39

Kymalin schreef:
Dat ze hulp nodig zijn dat is duidelijk. Daarom hebben we ook bekappers en hoefsmeden. Maar daarvoor hoef je toch nog niet een rotsbodem in je weiland aan te leggen?

Als paarden de hele dag op een soppig, zacht weiland staan (of nog erger, stilstaan op een paar m2 op zacht stro), dan kun je met bekappen wel een bepaald "model" hoef proberen te "maken". De hoef zélf wordt er echter nog steeds niet veel beter door. Dat bereik je niet door bijknippen alleen.

Als je wilt dat je paard zonder problemen op verharding/grint/rotsen kan lopen, dan moet je zorgen dat het vaak op verharding/grint/rotsen staat en loopt. Niet alleen die paar uurtjes dat jij er mee over de weg wilt.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:53

Ik ben bang dat de mijne zo'n typisch fokproduct is die het in het wild nooit zou redden. Dan was hij allang prooi geweest.
Ik Tunesie heb ik ooit op berberarabiertjes gereden. Dat waren nog eens sobere paarden! keihard beenwerk, zonder moeite over de meest rotsachtige stukken en ook een sobere leefomgeving en voer. Dat waren echt stoere beestjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:52

Ik heb een setje ecoptope nooit beslagen hispano-arabes in een harem 24/7 op Xenophon's wei: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOP3SNDJ.jpg

Dan nóg moet je er rekening mee houden dat met een ruiter op de rug 30-40 kilometer in draf door de bergen wat héél anders is dan hoe de paarden zelf onbelast onder dezelfde omstandigheden rondkeutelen.
Kun je nagaan hoe groot het verschil is voor de hoeven van het paard dat op een zachte graswei leeft en op verharding ook de ruiterlast moet lopen.
Een stuk ruwe verharding in de wei is elementair gezond verstand. Dat heeft niets met 'nb' van doen. Dat is niets meer dan >24 eeuwen oude wijn in nieuwe zakken.
Helaas is die oude wijn in de laatste 40 jaar vergeten kost en het is de verdienste van Frans dat hij dit in het NL-taalgebied onder de aandacht gebracht heeft.

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:06

Huertecilla schreef:
Helaas hebben goedbedoelende eigenaars het vaak door menselijke aannames totaal verkeerd op het netvlies. Zo is een ´lekker zachte´ laag stro in een stal NIET* goed. Een goed gedraineerde vloer van kasseien is VEEL beter (zie wederom Xenophon).
Dit als voorbeeld want een paard hoort uiteraard gewoon 24/7 in een harem of vrijgezellengroep en dan voor de hoeven met verharde strook....

* de kanttekening is een potstal voor warmte in té barre omstandigheden: omdat er een hek omheen staat kunnen paarden niet wegtrekken. Die (hopelijk tijdelijke) potstal is dan wel een aanslag op hoeven en luchtwegen. Alle rijpaardhouden is een suboptimaal compromis.

hc

Dat ben ik dus niet met je eens.
Mijn paarden staan 's nachts op stal vanwege eerdere zomereczeem.
Ik heb de keuze OF 's nachts buiten en de paarden vergaan van de jeuk OF 's nachts binnen op stal. Met open bovendeuren en geen jeuk en een dik strobed wat dagelijks opgestrooid wordt zodat ze naast het hooi gewoon stro kunnen blijven knabbelen 's nachts.
Bovendien gaan beide elke nacht volop in het stro liggen, dat zullen ze op kasseien niet doen.
Oja ... oeps ik heb potstallen !!!

Althans gedeeltelijk, Want ik haal wel altijd de mestballen eruit en dat hoort in een echte potstal niet.
Momenteel staan ze op een laag van ongeveer 25 a 30 cm en ze staan hardstikke droog.

Ik heb ook wel eens een soort van "pot"stallen gezien waar de paarden tot de voorknieen in de vieze drab stonden.
Notabene in de begintijd bij Frans van PN.
Ja in dat geval kan je je paard nog beter op de kasseien zetten of 24/7 buiten, alles beter dan die vieze zooi.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:17

detour schreef:
Opala, zou je eens een foto kunnen plaatsen van de voeten van je paard, wat er functioneel aan is en waarom?
Ik ben gewoon echt oprecht benieuwd!

http://www.mijnalbum.nl/Album=CD36ENP8

Gisteren geschoten, slechts foto's van de onderkant, nadat ik ze uitgekrabt had, het is te zien dat er gelijk weer troep op zit in die tussentijd Clown . Functionaliteit zie je niet, maar voel ik onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:18

Waarom is het functioneel?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:29

Thanks Opala, alleen kan ik niet zien hoe de voet op de grond er uit ziet al heeft deze nog verzenen.. over de zool kan ik niet oordelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:49

henny_w schreef:
Ik heb de keuze OF 's nachts buiten en de paarden vergaan van de jeuk OF 's nachts binnen op stal.

óf geen paarden omheinen op een stuk grond waar ze zelf van weg zouden lopen om de steekbeesten te vermijden...
Net als paarden zo nodig op zompig kleigras willen houden is dit een voorbeeld van paarden houden op een plek waar ze zelf niet zouden leven.
De rest is een afgeleide van díe keuze, niet van hoe paarden zijn of van wat paarden nodig hebben Pling

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:43

Wanneer ben jij voor het laatst in NL geweest HC? Hier je paarden los laten lopen is niet echt een optie. Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:56

Deighton schreef:
Wat mij betreft is de kern van de discussie het al dan niet gebruiken van een ijzer. daar zit wat mij betreft het grote verschil.
Daarnaast is het grotere plaatje van belang. Ik ben er van overtuigd dat de manier van bekappen maar zeer beperkt invloed heeft op de uiteindelijke kwaliteit van de hoef. Zaken als huistvesting en voeding en vooral de regelmaat van bekappen zijn van veel groter belang.
Ik baal dan ook echt van de steeds weer terugkerende stellingname van beide partijen. Hier schieten de paarden niets mee op.

Wat betreft het aantal te bekappen paarden, denk ik overigens wel dat je met weinig praktijkervaring prima kan bekappen, maar zodra het lastige paarden zijn, of probleemhoeven, gaat de ervaring wel degelijk een rol spelen.

Groet,
Simon

Ik persoonlijk zie dat eerlijk gezegd heel anders. Ik denk dat het werkelijke probleem ligt in foute bekapping van menig hoefsmid danwel bekapper!

Manier van bekappen slechts een beperkte invloed op de kwaliteit? Mmmm.... ben het totaal niet met je eens Knipoog
Manier van bekappen maakt of breekt een paard op ten duur. Zeker met de loop der jaren = blessure's = slager.
Ik ken te veel paarden die dankzij "foute" bekapping een blessure opliepen; chronisch (dieptriest), acuut maar gelukkig vaak ook wat nog te herstellen was.

Nee, echt waar hoor. Ik ben er echt 100% van overtuigd dat er te vaak verkeerd (of te weinig) bekapt wordt door hoefsmid danwel bekapper en dat dit de oorzaak is van onvrede bij de klant. Immers, die bemerkt op ten duur dat zijn paard geblesseert raakt/minder capabel wordt.

Kortom, NB of TB? Er is weinig tot geen verschil in de werkelijke manier van bekappen.... mits je als klant maar een goede treft. Verhalen over keien of 24/7? Moet in principe helemaal niets uitmaken voor hoeven!
Mijn paarden hebben overigens wel 24/7 a 365 dgn/jaar en hebben ook vele verhardingen in de wei/paddock. Echter genoeg paarden gezien met tophoeven die dit geluk niet kennen Knipoog

En hoe weet je als klant dat je een goede TB/NB-er aan de haak hebt geslagen? Door je zelf goed en objectief in de materie te verdiepen.
Zelf de voeten van je paarden onderhouden? Waarom niet? Indien het geen probleemvoetjes betreffen... Maar wel laten controleren eens in het half jaar door een goede TB-er of NB-er.... opdat de kans op het ontwikkelen van probleemvoetjes voorkomen wordt.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:04

Een goede NB-er zal zelfbekappen door de eigenaar stimuleren, omdat de frequentie van bekappen bij NB veel hoger ligt dan bij TB. Dat is samen met huisvesting en voeding de kern van NB.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:10

Mmmm... ik bekap mijn paarden volgens de white line strategy.... maar eens in de 2 weken bekappen?!?!
Pas na 5 tot 6 weken haal ik er hooguit een mm-tje vanaf. Tevens met mijn 2 paarden die op ijzers staan, die bekap en besla ik ook om de 5 tot 6 weken.
Volgens mij groeit een hoef in balans niet zo sterk meer. Indien een van mijn paarden een cm per maand aan hoefmateriaal zouden groeien, zou ik mij zeer ernstig zorgen maken eerlijk gezegd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:42

Huertecilla schreef:
henny_w schreef:
Ik heb de keuze OF 's nachts buiten en de paarden vergaan van de jeuk OF 's nachts binnen op stal.

óf geen paarden omheinen op een stuk grond waar ze zelf van weg zouden lopen om de steekbeesten te vermijden...
Net als paarden zo nodig op zompig kleigras willen houden is dit een voorbeeld van paarden houden op een plek waar ze zelf niet zouden leven.
De rest is een afgeleide van díe keuze, niet van hoe paarden zijn of van wat paarden nodig hebben Pling

hc

Dan zullen ze verhipt ver moeten sjouwen met al die kanalen hier in de buurt.
Er loopt oa. een groot kanaal pal voor mijn deur langs voor de grotere scheepvaart.
Gevolg van zoveel water is verhipt veel muggen.

Als de hoeven van mijn paarden niet goed zouden zijn zou ik een andere oplossing moeten zoeken maar naar mijn mening hebben ze uitstekende hoeven en zie ik dus het opstallen 's nachts niet als probleem.
Ik had onlangs foto's van de hoeven in een ander topic staan maar daar door een mod helaas hele pagina's verwijderd dus ook de foto's.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:45

scoxxx schreef:
Mmmm... ik bekap mijn paarden volgens de white line strategy.... maar eens in de 2 weken bekappen?!?!
Pas na 5 tot 6 weken haal ik er hooguit een mm-tje vanaf. Tevens met mijn 2 paarden die op ijzers staan, die bekap en besla ik ook om de 5 tot 6 weken.
Volgens mij groeit een hoef in balans niet zo sterk meer. Indien een van mijn paarden een cm per maand aan hoefmateriaal zouden groeien, zou ik mij zeer ernstig zorgen maken eerlijk gezegd.

Ben ik helemaal met je eens. Bovendien is hier de frekwentie van het bekappen ook erg afhankelijk van het werk wat de paarden doen en de bodem waarop ze moeten werken.
Ik herken ook je opmerking dat een hoef in balans niet zo sterk meer groeit.
Een cm. per maand haal ik er hier bij de dames per maand bij lange na niet af.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:14

Wie heeft het over een centimeter per maand? Ik heb het nergens gelezen Schijnheilig

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:55

Hoef schijnt er een jaar over te doen eerdat deze zich volledig vernieuwd heeft. Aldus de boeken Knipoog
Komt neer op een cm per maand bij een gemiddeld paard (12 cm voor een klein shetlandertje geeft natuurlijk wel een wel heel grote hoef).
Mijn ervaring echter is anders.

Na 2 weken haal ik er hooguit 0,5 mm vanaf. Na 5 tot 6 weken haal ik er 1 tot 3 mm vanaf. Daarom bekap ik om de 5 a 6 weken.
Hetgeen sommige NB-ers dus verkondigen dat een frequentie van 2 weken noodzakelijk zou zijn... daar ben ik het niet mee eens.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:12

opala schreef:
Wie heeft het over een centimeter per maand? Ik heb het nergens gelezen Schijnheilig

bij optimale hoefgroei onder de goede omstandigheden is het 9mm per maand aan hoefwand en 3mm per maand aan zool

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:15

tja heb het jaren met een gewone tradtionele hoefsmid gedaan en paard nooit kreupel liep lekker (wel zonder ijzers) niet gevoelig. Maar ja iedereen was razend enthiousast over de natuurijke bepkapper. (werd toen in dus al jaren terug)dus ik dacht ach mischien wel beter voor mijn paard heet niet voor niks natuurlijk. Maar nee hoor paard werd te kort neer gezet , terwijl ik er wat van zei, en de mijne heeft spat moet achter daarvoor speciaal bekapt worden, dat was onzin. Resultaat een kreupel paard. Snel weer mijn oude smid erbij gehaald en die heeft hem nog iets kunnen corrigeren. Maar het meeste schade was al gedaan wachten to ze weer langer waren dan kon ie de rest doen.Ik houd het dus bij mijn oude traditonele smid.

Begrijp mij niet verkeerd heb (in der loop der jaren)ook natuurlijke bekappers gezien die het op een andere manier deden maar dit verschilde niet zoveel als die van mijn smid.
Want die vertelde alleen als we ijzers om doen dan is er verschil tussen de natuurlijke en mij. Sinds kort komt er bij ons nu ook een natuurlijk bekapper en die heeft met mijn smid lekker zitten ouwehoeren over jawel de hoefjes enzo. En die was idd van mening dat hun kwa stijl niet zo veel verschilde.

Dus ja zitten goede natuurlijke bekappers tussen lees goed de ervaringen van mensen op dit forum dan kom je vast tot een goede oplossing.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:35

Arabesk schreef:
bij optimale hoefgroei onder de goede omstandigheden is het 9mm per maand aan hoefwand en 3mm per maand aan zool

Tja... 9 mm per maand.... optimaal? Ik zou me eerlijk gezegd ernstig zorgen maken.
Daar waar te veel vanaf gesneden is/bekapt is.... zie je een hoef 2 x zo snel groeien. Lichaam herkent dit als een "wondje" en herstelt dus razendsnel. Aldus Pete Ramey.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:36

Paarden die hoefbevangen zijn krijgen ook een groeispurt in de hoeven.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:26

Ik bedoel wie beweert dat er ook 1 cm van de hoefwand per maand wordt afgehaald Tong uitsteken