Zo heb ik het niet eens bekeken.
Sorry naturals..
Toch maar puin storten in je niet omheinde landje en zien hoe het schip strandt...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hubbie16 schreef:Is bekappen natuurlijk dan?
Ben al een keer in dicussie geweest met iemand die ook voor natuurlijk bekappen is.
En toen ik dit vroeg was die stil.
Kymalin schreef:Omdat ze 100 jaar geleden zo stonden wil dat toch niet zeggen omdat de boeren in die tijd vooruitliepen op nb?
natural_ schreef:Maar waarom zou je in godsnaam in ene overstappen?
Kymalin schreef:Dat ze hulp nodig zijn dat is duidelijk. Daarom hebben we ook bekappers en hoefsmeden. Maar daarvoor hoef je toch nog niet een rotsbodem in je weiland aan te leggen?
Huertecilla schreef:Helaas hebben goedbedoelende eigenaars het vaak door menselijke aannames totaal verkeerd op het netvlies. Zo is een ´lekker zachte´ laag stro in een stal NIET* goed. Een goed gedraineerde vloer van kasseien is VEEL beter (zie wederom Xenophon).
Dit als voorbeeld want een paard hoort uiteraard gewoon 24/7 in een harem of vrijgezellengroep en dan voor de hoeven met verharde strook....
* de kanttekening is een potstal voor warmte in té barre omstandigheden: omdat er een hek omheen staat kunnen paarden niet wegtrekken. Die (hopelijk tijdelijke) potstal is dan wel een aanslag op hoeven en luchtwegen. Alle rijpaardhouden is een suboptimaal compromis.
hc
detour schreef:Opala, zou je eens een foto kunnen plaatsen van de voeten van je paard, wat er functioneel aan is en waarom?
Ik ben gewoon echt oprecht benieuwd!
. Functionaliteit zie je niet, maar voel ik onder het zadel. henny_w schreef:Ik heb de keuze OF 's nachts buiten en de paarden vergaan van de jeuk OF 's nachts binnen op stal.
Deighton schreef:Wat mij betreft is de kern van de discussie het al dan niet gebruiken van een ijzer. daar zit wat mij betreft het grote verschil.
Daarnaast is het grotere plaatje van belang. Ik ben er van overtuigd dat de manier van bekappen maar zeer beperkt invloed heeft op de uiteindelijke kwaliteit van de hoef. Zaken als huistvesting en voeding en vooral de regelmaat van bekappen zijn van veel groter belang.
Ik baal dan ook echt van de steeds weer terugkerende stellingname van beide partijen. Hier schieten de paarden niets mee op.
Wat betreft het aantal te bekappen paarden, denk ik overigens wel dat je met weinig praktijkervaring prima kan bekappen, maar zodra het lastige paarden zijn, of probleemhoeven, gaat de ervaring wel degelijk een rol spelen.
Groet,
Simon

Huertecilla schreef:henny_w schreef:Ik heb de keuze OF 's nachts buiten en de paarden vergaan van de jeuk OF 's nachts binnen op stal.
óf geen paarden omheinen op een stuk grond waar ze zelf van weg zouden lopen om de steekbeesten te vermijden...
Net als paarden zo nodig op zompig kleigras willen houden is dit een voorbeeld van paarden houden op een plek waar ze zelf niet zouden leven.
De rest is een afgeleide van díe keuze, niet van hoe paarden zijn of van wat paarden nodig hebben![]()
hc
scoxxx schreef:Mmmm... ik bekap mijn paarden volgens de white line strategy.... maar eens in de 2 weken bekappen?!?!
Pas na 5 tot 6 weken haal ik er hooguit een mm-tje vanaf. Tevens met mijn 2 paarden die op ijzers staan, die bekap en besla ik ook om de 5 tot 6 weken.
Volgens mij groeit een hoef in balans niet zo sterk meer. Indien een van mijn paarden een cm per maand aan hoefmateriaal zouden groeien, zou ik mij zeer ernstig zorgen maken eerlijk gezegd.

opala schreef:Wie heeft het over een centimeter per maand? Ik heb het nergens gelezen
Arabesk schreef:bij optimale hoefgroei onder de goede omstandigheden is het 9mm per maand aan hoefwand en 3mm per maand aan zool