Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:44

Haha... nee... maar ja, zijn paarden lopen ook geen 95 km op 1 dag in redelijk hoog tempo Knipoog
Soms is een compromis sluiten het beste wat je kan doen voor je paard.
Star volhouden aan bepaalde principe's wilt nog wel eens een-deksel-op-je-neus opleveren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:00

Hoe ben je bij Ramey terecht gekomen? Oftewel hoe komt het dat je anders dan traditioneel bekapt?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:25

Geleerd traditioneel te bekappen en beslaan. Echter dit leverde mij zoveel vraagstukken op: "hoe kan het nou dat het niet goed gaat met juist dit paard?!?!?"
Weer ander ijzertje onder getikt... weer een ander ijzertje... weer en weer en weer. And etcetera.
Kwam er niet altijd uit.

Totdat ik ge-attendeerd werd door een vriendin van mij op de White Line Strategy.
Mezelf daarin laten onderwijzen + verdiept.
Vooralsnog altijd meer antwoorden kunnen vinden in deze manier van bekappen, dan de traditionele manier.

Voordeel van Pete Ramey is, dat deze man geen oogkleppen op heeft.
Voorheen sneed hij bijvoorbeeld veel steunsels weg, kwam erachter dat dit niet goed was en publiceerde dit dan ook op zijn website.
En that's the spirit... vind ik... weg met de oogkleppen en durf compromissen te sluiten voor je paardje.

Houdt niet in dat slecht bekapwerk onder die compromissen hoort te vallen Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:34

Dank voor je antwoord Cool

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:54

scoxxx schreef:
SpikyBlue schreef:
Ik heb net een verslag van de Bowker bijeenkomst gelezen, maar daar werd gezegd door drs. Bowker:
Onderzoek heeft aangetoond dat de meest optimale stand van het hoefbeen een hoek van 2 – 5
graden maakt met de grond.
Helemaal grondparallel zetten heeft een groot gevaar bij een gezonde hoef.

Hey, das interessant! Heb je een website-link voor ons SpikyBlue?

Ik vind het al met al een kei-leuke discussie! Ik zal nog een bijdrage leveren in de vorm van foto's van één van mijn eigen paardjes.

Iedere hoef is uniek. De hoeven van mijn halve dravers zijn zo anders dan de hoeven van mijn arabieren.
De arabieren hebben allen vrij lage hielen en de dravers vrij hoge hielen.
No way dat ik de hielen van mijn dravers verlaag naar het arabieren-nivo.
Dan vraag ik natuurlijk naar blessure's.
Indien ik de hielen van mijn dravers zou verlagen, zou ik in "gezond" hoefmateriaal moeten snijden... en dat is absoluut not-done volgens de white line strategy van Pete Ramey.

Echter de flare's van Roman... die zijn in 1 (hooguit 2) beurt(en) te verhelpen hoor. Je vijlt inderdaad tot aan de witte lijn ja, dunt de hoefwand uit en verkrijgt zo een kwartierboogje.
Overigens leert een klassiek opgeleide hoefsmid eveneens om flare's eruit te vijlen hoor. Wat dat aangaat niks nieuws onder de zon.

Wellicht kan ik mijn ideeën verduidelijken d.m.v. fotootjes van één mijn eigen paardjes?
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Afbeelding
Toen dit paardje net bij me kwam wonen... had ze last van flare's (niet zo erg als Roman hoor Knipoog )
Dit heb ik na 1 bekapping eruit gekregen.
Je ziet dat ik tot aan de witte lijn heb opgevijld.
Dit levert een krom kunststofijzertje ter hoogte van de kwartier-boogje
Is niet erg, groot voordeel van kunststof.

Hoefsmidtechnisch had mooier geweest als hier geen kwartierboogje zou zitten. Ik had haar hielen lager kunnen vijlen/bekappen opdat ik het kunststofijzertje er rechter onder had kunnen tikken.
Echter dan had haar hoefbeentje naar achter gekanteld zijn geweest en grotere kans op blessure's.
Anderzijds... ik had de flare's ook kunnen laten zitten. Dan had me dat minder problemen gegeven voor het ijzertje eronder tikken. Klassieke hoefsmeden kiezen nog wel eens voor deze laatste oplossing... helaas, vind ik. Maar ja, soms kan je niet anders met ijzeren ijzers.

Afbeelding
Onderkantje

Afbeelding
Zijaanzichtje schuin. Is wat duidelijker te zien dat tot aan de witte lijn is gevijld.
En dan passen er gewoon nog nagels in ook Knipoog

Sorry voor mijn uitgebreide uitleg Bloos ... ik ben nogal geobserdeerd van hoeven Haha.
Overigens, de hoefjes van dit paardje zijn ook zeer klein. Hier ligt een Easy Walker onder, maatje 110
Maar goed, ffkes ter verduidelijking dus van de manier van bekappen die ik aanhang.

beetje domme vraag,is het maar een hoef met beslag?
of is die andere hoef nog niet gedaan?
heeft het paard er dan geen last van,van het hoogte verschil?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:25

Hihi... zijn foto's gemaakt tijdens het werk aan de hoeven.
Over het algemeen sla je eerst onder de ene hoef een ijzertje en dan als deze er goed onder ligt... dan sla je onder de andere hoef het andere ijzertje.

Wees gerust, betreffend paard staat, na een uurtje hard zweten, gewoon op 2 ijzertjes voor.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:27

Yvet_90 schreef:
amazone77 schreef:
vraag even aan een goede hoefsmid of hij er ijzers onder kan plakken!
als ze weer op lengte zijn kan je ze er weer onderuit laten.
en laat voort een gewone smid zijn hoeven doen. Pling

Maar ijzers maken hoeven niet sterker, eerder minder sterk;)

Maar je kunt ook een stuk leer er tussen doen.. dat word dan tussen het ijzer en de hoef mee vast genageld. Dan loopt hij ook niet zo gevoelig.. Insmeren met sla olie (lekker goedkoop) helpt ook goed hoor..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 16:21

Update!

Hierbij zoals beloofd foto's van voor en na de bekapping:

Voor:

Afbeelding
Voorkant

Afbeelding
Zijkant

Afbeelding
Onderkant

Na:

Afbeelding
Zijkant

Afbeelding
Onderkant

Voorkantfoto ben ik vergeten te maken Bloos

Zoals je ziet is er weinig tot niets afgehaald. Alleen de flares zijn weggevijld, de steunsels iets bijgesneden en er is een mustangrol gezet. Lachen

Heb overigens nog e.e.a. gevraagd maar mag, míts ie niet gevoelig loopt, wat ie niet meer doet, gewoon weer over het asfalt. Dat ze ineens kort zijn geworden komt niet door slijtage maar door het brokkelen. Het brokkelen komt weer door slecht onderhoud in het verleden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:43

mmm,ik vind het nog steeds veel en veel te kort,en er zit een "deuk" in de hoef....nee,ik zou niet blij worden als mijn paard zulke voetjes had,maar goed,dat moet iedereen zelf weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:46

ik vind ze ook veel te kort,maar het duurt natuurlijk even voordat ze weer groeien,ze zien er iedergeval al beter uit!
ik lees ook met verbazing de reacties van dat de hoeven te lang zijn.....nee,jullie hoefen het niet uit te leggen,ik denk dat ik te dom ben om het te snappen...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:47

Ziet er toch alweer beter uit. De wand zal eerst helemaal moeten vernieuwen voordat elke deuk verdwijnt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:21

Nee die deuk gaat er niet uit na 1 bekapping. Dat duurt nog wel even voordat die er helemaal uit is. Heb een vijl gekregen zodat ik de brokkels en flares zelf een beetje kan bijhouden.

Ik wil er geen ijzers onder en hij loopt niet meer gevoelig. De hoefwand moet nog bijtrekken dus ze zullen nog iets langer worden maar niet veel meer. Ik ben zelf in elk geval tevreden. Zeker als het zo blijft Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:22

_Nelleke_ schreef:
Update!

Hierbij zoals beloofd foto's van voor en na de bekapping:

Afbeelding
Onderkant

Na:

Afbeelding
Zijkant

Afbeelding
Onderkant

Voorkantfoto ben ik vergeten te maken Bloos

Zoals je ziet is er weinig tot niets afgehaald. Alleen de flares zijn weggevijld, de steunsels iets bijgesneden en er is een mustangrol gezet. Lachen

.

De flare is helemaal niet weggevijld Knipoog En dat is maar goed ook, anders zat de bekapper in de witte lijn.
Meer kon hij ook niet weghalen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 20:20

Nee maar wel zoveel mogelijk Knipoog

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:12

Als je wilt dat de hoeven snel(ler) gaan groeien: rozenbottels schijnen hier goed voor te zijn. Lachen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:19

was het al gezegd hier??

zeewier!
echt heel goed voor de hoeven,huid en haar

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:33

Ziet er netjes uit hoor Haha!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:32

Vind het erg netjes opgelost!
Persoonlijk zou ik zelf nog niet op asfalt lopen, laat ze eerst maar ff bijtrekken.

Maar die "boggel" in de hoef heeft mijn paard ook, daar zit het verschil "goede hoefgroei" & "slechte Hoefgroei" andere worden, Het oude slechte groeit ervanzelf wel uit.
Kwestie van afwachten Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:37

Komt helemaal goed met een beetje geduld OK dan!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:54

Ik zou meteen een ander hoefsmid zoeken, maakt niet uit traditioneel of natuurlijk bekapper, als het maar goed gedaan wordt, en er echt verstand van heeft.

Ik had mijn draver laten bekappen door een natuurbekapper die maar wat aan rommelt, het was dramatisch slecht gedaan, alle 4 hoeven waren verschillend, terwijl hij altijd goeie gelijke hoeven had, er was zelfs wel 2 cm verschil in hoogte, gelijk snel de andere goede hoefsmid bijgehaald, en die heeft alles weer in orde gemaakt, gelukkig had mijn draver er niks aan overgehouden doordat ik snel er iets aan liet doen, ben me kapot geschrokken zeg.

Die prutser die zich natuurbekapper noemt, hoeft nooit meer aan mijn paard te komen, want helaas waren er wel 4 paarden op zelfde stal kreupel na die "natuurbekapper", uiteindelijk is het wel weer goed gekomen, met deze paarden dankzij een andere hoefsmid, maar dat had best lang geduurd voor het weer normaal werd.

Dagelijks de kroonrand masseren met laurierzalf en inderdaad in de wei houden zodat het zo snel mogelijk weer kan gaan groeien.

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:05

Ik heb niet je hele topic gelezen met de reacties en updates, maar het paard waar ik op rij heeft momenteel ook wel erg korte hoeven.
Heb er geen foto's van, maar ze waren dus afgebrokkeld en stukken eraf. De hoefsmid heeft natuurlijk alle 4 de hoeven gelijk gemaakt, waardoor ze nu heel kort zijn.
De hoefsmid zei zelf ook dat we nu erg op moesten gaan passen dat het paard niet op haar zenuwen gaat lopen. Dit ivm het vaak lopen op de straat nu ze al zo kort zijn, en dan slijten ze nog behoorlijk. Alleen in de berm rijden, wij smeren hoefolie op dr hoeven en dat moet dan zat zijn volgens de hoefsmid.
We hebben wel een traditionele hoefsmid, by the way.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:28

Nou Nelleke, zijn hoefjes zijn netjes opgeknapt zeg! Fijn dat hij ook niet meer zo gevoelig loopt. Het gaat in ieder geval helemaal goed komen met hem. Je zal zien met zijn goede voeding die hij nu krijgt...heeft hij straks ijzersterke gezonde voetjes. OK dan! Ook fijn dat je nu zelf beetje bij kan houden met de vijl.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:19

Ragdollcat schreef:
Ik zou meteen een ander hoefsmid zoeken, maakt niet uit traditioneel of natuurlijk bekapper, als het maar goed gedaan wordt, en er echt verstand van heeft.

Ik had mijn draver laten bekappen door een natuurbekapper die maar wat aan rommelt, het was dramatisch slecht gedaan, alle 4 hoeven waren verschillend, terwijl hij altijd goeie gelijke hoeven had, er was zelfs wel 2 cm verschil in hoogte, gelijk snel de andere goede hoefsmid bijgehaald, en die heeft alles weer in orde gemaakt, gelukkig had mijn draver er niks aan overgehouden doordat ik snel er iets aan liet doen, ben me kapot geschrokken zeg.

Die prutser die zich natuurbekapper noemt, hoeft nooit meer aan mijn paard te komen, want helaas waren er wel 4 paarden op zelfde stal kreupel na die "natuurbekapper", uiteindelijk is het wel weer goed gekomen, met deze paarden dankzij een andere hoefsmid, maar dat had best lang geduurd voor het weer normaal werd.

Dagelijks de kroonrand masseren met laurierzalf en inderdaad in de wei houden zodat het zo snel mogelijk weer kan gaan groeien.

Dit vind ik zo'n onwaarschijnlijk verhaal, mede door het vervolg dat de hoefsmid weer alles in 1x in orde maakte. Je kunt veel met hoeven, maar sommige dingen zijn onmogelijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:05

Ziet er eigenlijk al veel beter uit (maar van de andere kant, ik heb er ook niet zoveel verstand van), fijn dat hij beter loopt iig!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:37

Nou kijk eens aan dat ziet er weer prima uit. Als je leert om zelf tussentijds de hoeven bij te houden, voorkom je dat er voor de volgende bekapbeurt weer stukken afbreken.