Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:17

BitchyWitchy schreef:
BCS schreef:
Hoe meer ik mijn nagels afbijt, hoe harder ze groeien...

Hoe zat het ook alweer? Nagels zijn de hoeven bij een paard?

Bijt jij op je teennagels???? Ziek

Haha! Clown

Heeft een paard dan handen???

Het gaat in deze ook niet om jouw Dani of geeft jij ookal NB cursussen????
Arabesk laat het voordoen dat zij wel de wijsheid in pacht heeft en geloof ook dat we nog steeds zitten te wachten op antwoorden van haar kant ipv verschuilen achter de cursus en oude topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:23

Kukkie schreef:
Daarbij geef ik jullie gelijk voor wat betreft het feit dat je ook geen hoefsmif bent in 1 dag. Ook zijn de voorbeelden van probleemhoeven misschien niet zo representatief en dus handig om voor dit onderwerp te gebruiken, omdat het immers niet gaat over hoefsmid worden, maar over hoefonderhoud.

De foto van met name het bokhoefje had Arabesk beter niet kunnen plaatsen. Hiermee wordt een beeld geschept alsof je met een dagcursus bokhoefjes rigoreus moet en ook kan aanpakken. En dat is een verkeerd beeld van NB.
Toch denk ik dat dit niet haar boodschap was en wilde ze met de foto's laten zien dat je heel keurig kunt leren vijlen op zo'n dag.

Kukkie schreef:
Aan de andere kant is een vijltje langs een hoef halen, zonder de stand te corrigeren, echt geen rocket science. Dat is te leren! Een begin daarvoor kan deze cursus zijn, daarna kan je smid je verder begeleiden.

NB kan, naast dat het in mijn ogen veel voordelen heeft, een risico inhouden. Namelijk bij mensen die overmoedig worden, geen gefundeerde keuze maken, en maar wat aanrommelen na een dagje cursus, zonder verdere begeleiding. Voorbeelden hier op bokt genoeg.
En dat is jammer, want er gaan paardenbeentjes aan kapot, en de manier van bekappen (NB) krijgt een slechte naam. Terwijl dat niet zou hoeven.

NB is in mijn ogen prima te doen, zolang je genoeg ervaring opdoet, begeleiding krijgt, en in je achterhoofd houdt dat een smid het nog altijd beter weet, dus dat je die moet inschakelen bij twijfel.

Hier gaat het imo om. NB is bijhouden, onderhouden, en niet meer dan dat. Vind ik. Voor mij is het nu 4 jaar geleden dat ik de cursus gedaan heb, maar ik heb niet de illusie dat ik het voortaan wel zonder mijn bekapper kan. Dat wìl ik niet eens. In de afgelopen 4 jaar komt hij geregeld bij mijn paarden en dat blijft ook zo. Ik kan vijlen, ik kan ook nog wel met een renet overweg, maar dat is allemaal onderhoudswerk. Het echte werk en de echte deskundige blik en kennisoverdracht ligt toch echt bij mijn bekapper.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:26

Dani62 schreef:
Wildgirl schreef:
Eeh meen je dit serieus?
Zolang je zo blijft denken snap ik idd waarom je NB aanhangt.
Gelukkig zijn er ook mensen met DEGELIJK verstand van anatomie,groeiprocessen,hoeven en beenstanden die het wél snappen

Doe eens normaal Wildgirl Clown .
Je kunt het me gewoon vertellen hoor als ik fout zit volgens jou. Leg me uit hoe jij het ziet, misschien leer ik er nog iets van?

Ik heb overigens nergens beweerd alle wijsheid in pacht te hebben...

Oke sorry, ik had het ook anders kunnen brengen maar jeetje zeg; dit snap je toch zelf ook wel?
Ik wil niet de hele discussie nb tegenover tb voeren maar feit is wel dat ik geen énkel paard OP DE LANGE TERMIJN goed zie lopen als deze nb wordt.
Na enkele jaren haalt de eigenaar vaak vol schaamte er weer een tb bij; zegt genoeg volgens mij Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:28

Zahlina schreef:
Het gaat in deze ook niet om jouw Dani of geeft jij ookal NB cursussen????

He, wat jammer nou, ik sta graag in het middelpunt Haha! .

(Ik reageerde op Wildgirl en die had het wel degelijk tegen mij.)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:28

Ja maar Joviban, hoeveel mensen gaan wel zonder begeleiding aan de slag omdat dit een kostenbesparen de oplossing is???
Want dat is wel het eerste waar PN over spreekt als je de inleiding van de cursus leest.

Daarnaast blijf ik erbij dat hier veel meer wordt gedaan dan alleen maar de natuurlijke slijtage na te bootsen.
En hoe je het went of keert Arabesk is zelf aan komen zetten met deze foto's en ook het bokhoefje heeft ze gebruikt en op de foto gezet.
Zij ziet dit al bewijs voor haar kunde als cursusgever en ik vind dat ze op deze manier en de wijze waarop ze reageert haar geloofwaardigheid nog minder maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:30

Wildgirl, hoeveel mensen ken jij eigenlijk (persoonlijk) die al enkele jaren NB hebben gedaan en - vol schaamte - weer overgegaan zijn op TB. Hoeveel mensen zijn dat. En is dat groepje werkelijk representatief.

Ik kan niet veel met zulke uitspraken eerlijk gezegd.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:31

Geeft ze ook cursussen? Nou wordt ie helemaal mooi!

Anoniem

Ik ga er gewoon eentje anoniem volgen, en dan mijn eigen bevindingen op Bokt plaatsen Haha!!

Anoniem

Zahlina, dat is toch ook wat ik zeg? Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:39

JoviBan schreef:
Wildgirl, hoeveel mensen ken jij eigenlijk (persoonlijk) die al enkele jaren NB hebben gedaan en - vol schaamte - weer overgegaan zijn op TB. Hoeveel mensen zijn dat. En is dat groepje werkelijk representatief.

Ik kan niet veel met zulke uitspraken eerlijk gezegd.

Ik ken er meerdere maar dat kan ook wel komen omdat mijn vriend een aantal van deze paarden die dus echt niet meer konde lopen na 1 enkele bekapping weer aan het lopen kreeg omdat hij inzicht heeft in het paard, de benen en de hoeven.
Kom ze ook vaker tegen omdat we hier in een echt paarden gebied zitten en waar veel mensen de paarden bij huis hebben staan.

Een van mijn verkochte paarden wordt nu ook natuurlijk bekapt, eerst ging hij een maand op proef en ik heb vast laten leggen dat hij in die periode niet NB mocht worden.
Nber moest wel komen voor een ander paard en heeft toen ook de hoeven van mijn paard bekeken.
De verbazing van de Nber was groot want het werk van mijn vriend was gewoon goed en hij zou het niet anders doen.
Nu hebben we het dus wel over een bekapper die van oorsprong een hoefsmid opleiding heeft gevolgt en daarna pas NBer is geworden.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:50

BCS schreef:
Ik ga er gewoon eentje anoniem volgen, en dan mijn eigen bevindingen op Bokt plaatsen Haha!!

Dat is wel echt een goed plan Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:00

BCS schreef:

Moet je doen joh OK dan!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:04

[quote="Zahlina"]Ja maar Joviban, hoeveel mensen gaan wel zonder begeleiding aan de slag omdat dit een kostenbesparen de oplossing is???
Want dat is wel het eerste waar PN over spreekt als je de inleiding van de cursus leest.

quote]

Ik denk dat als je het goed doet, het eerder duurder is. Bij mij wel tenminste, gewoon bekappen door hoefsmid was een stuk goedkoper, dan nu om de ongeveer 8 weken alles na laten kijken door een natuurlijk bekapper. (ze stonden dan wel niet op ijzers)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:13

Hoe veel topics van professionele hoefsmeden zijn de revue gepasseerd die, uitgebreid met voorbeelden en verlevendigd met foto's, ons hebben laten zien waarom bekappen door een onprofessioneel iemand niet kan .... precies 0,0. Het is namelijk onmogelijk om dat te beweren, juist door de inviduele aanpak. Eén onprofessioneel iemand is nooit gelijk aan een ander.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:18

opala schreef:
Hoe veel topics van professionele hoefsmeden zijn de revue gepasseerd die, uitgebreid met voorbeelden en verlevendigd met foto's, ons hebben laten zien waarom bekappen door een onprofessioneel iemand niet kan .... precies 0,0. Het is namelijk onmogelijk om dat te beweren, juist door de inviduele aanpak. Eén onprofessioneel iemand is nooit gelijk aan een ander.

Tjah........ dit verhaal kun je ook omdraaien........ Knipoog

Ennuh, er zijn voorbeelden genoeg, voorzien van foto's, van wat er is misgegaan bij NB........ Kan zo snel de link niet vinden, zit op mijn werk, maar er zijn bokkers genoeg die voorbeelden en sites kunnen noemen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:21

@ opala: Toch heeft er op de website van de hoefsmeden van Nassau een heel verhaal gestaan over een vrouw wiens paard bekapt werd volgens de Strasser methode.... paard had ontstoken hoeven en weet ik wat al neit meer.... en de bekapster bleef maar volhouden dat dat zo hoorde....
Traditionele hoefsmid is erbij gekomen, en heeft het paard weer langzaamaan weer goed op de hoeven gezet....

Op de site http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl staat ook een dergelijk verhaal.

Die verhalen zijn wel neit van hoefsmeden, maar ze bestaan dus wel Lachen

Overigens zijn ze opvallend genoeg stuk voor stuk anoniem, alsof de mensen die hun eigen verhaal vertellen over NB (als het geen reclame is) bang zijn..... geeft te denken, vind je niet?

De overeenkomst tussen beide onproffessionele figuren was dat de paarden zeer beroerd liepen, en naar de slacht hadden gekund als ze zo door gegaan waren.
Ik geloof best dat er ook goede, professionele NB-ers zijn, hoor Lachen
Maar jij vroeg om verhalen over onproffessionele mensen, welnu, die bestaan Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-08 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:21

[quote="henny_w"]
Stel dat er nog echt wilde paarden voorkomen in Nederland. Die hoeven zullen anders ontwikkelen door de zachtere bodem dan paarden in Amerika die op rotsachtige bodem leven. Want die worden door het NB merkwaardig genoeg aldoor als voorbeeld gesteld.quote]

wie wil konik of prewalski gaan vangen in de natuurgebieden in Nederland die lopen er ook al jaren.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:22

Dan mag je mij uitleggen waarom je dan wel duurder uit bent want dat begrijp ik echt niet.
Een vijl en renneten moeten worden aangeschaft, dan het cursuspakket en de cursus zelf maar daarna hoef je nooit meer een smid te bellen.
Zo lees ik de inleiding van de cursus en er wordt met geen woord gesproken over begeleiding in de inleiding.

Heel slim want kosten besparen is iets wat alle nederlanders wel willen en geloof ook dat er veel zijn die na het lezen van de inleiding al overtuigt zijn Haha!

Opala, onprofessioneel iemand is niet eens welkom in de buurt van de hoeven van mijn paarden.
Of toch wel maar dan bij mijn vliegensvlugge merrie Haha!

Grote voordeel is dat de geschoolde smeden weten wat ze doen en hebben niet de behoefte om de hele wereld te overtuigen van hun gelijk.
Hoe vaak mijn vriend op een kliniek komt en dat de PA dan naar hem toe komt omdat er een paard van hem op die kliniek behandelt is en dat deze zo goed op zijn hoeven stond.
Daarnaast wordt het werk van mijn vriend steeds weer bekeken door andere bevriende smeden, ze hebben er zelf een club van gemaakt Het Hoefsmedensyndycaat, met als leiding 1 opper smid die naast hoefsmid, leraarhoefsmid is geweest, voorzitter van de vereniging is geweest en ook nog eens een veel gevraagt gastspreker is op buitenlandse hoefsmid bijeenkomsten.
Opper smid vind dat hij zelf wat ouder wordt en heeft het als zijn doel gestelt om jonge smeden een zo goed mogelijke basis te geven en deze te begeleiden in de ontwikkeling naar een top smid.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:23

Thanks Yamcha! Haha!

(offtopic, hoe is het met Yamcha? en met jou? Knipoog )

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:27

@opala: Help me even hier, want ik ben bang dat ik jouw post nu verkeerd begrijp. Wil je nu zeggen dat het onmogelijk is om te beweren dat onprofessioneel iemand niet kan bekappen?

Dat hier geen topics zijn van professionele hoefsmeden met foto's van slecht bekapte paarden heeft denk ik een andere reden: klandizie. Als hoefsmid ga je geen foto's online plaatsen van een van jouw klanten om te laten hoe slecht zij het zelf gedaan hebben. Daar heeft een hoefsmid zelf niks aan en de klant zal er ook niet blij mee zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Zoals ik al eerder zei, dat jij als individu bezig bent met jouw paard, heeft welgeteld 0,0 toegevoegde waarde. Wat het verschil maakt tussen een goede en slechte behandeling, is dat een behandeling is toegespitst op het individu van het paard. Een professioneel iemand kan in mijn ogen dit veel beter beoordelen en behandelen dan iemand zonder kennis van zaken.

Ik bedoel, als je ziet dat jouw paard moeite heeft met loskomen en je vermoedt dat het de gewrichten zijn, ga je toch ook niet zelf synovia inspuiten? Dat laat je ook aan een deskundige over, omdat je zelf niet voldoende verstand hebt om dat op te lossen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:30

hokke schreef:
wie wil konik of prewalski gaan vangen in de natuurgebieden in Nederland die lopen er ook al jaren.

Oke, maar als je de hoeven van die paarden zou gaan bekijken zullen ze in de verste verte niet op de foto's lijken die als voorbeeld gesteld worden en ons aldoor voorgehouden worden door de NB sites.

Je zult bij onze 'wilde' paarden zien dat er een opstaande rand is als hoefwand. En dat de straal dieper weg ligt.
De hoefwand zakt iets weg in de natte grasbodem voor extra grip. En dan pas komt de straal in contact met de bodem voor een optimaal hoefmechanisme. Bovendien zijn de hoeven meestal ook breder en vaak wat zachter.
Worden de hoeven te lang dan knappen de te lang geworden wanden op een gegeven moment vanzelf op de juiste hoogte weg. De hoeven zien dan meestal in het begin wat rafelig maar dat slijt snel genoeg weer bij.

Bij de paarden op de amerikaanse rotsen ligt het anders. Daar slijt de hoefwand constant weg tot aan de zool voor extra grip op de harde bodem. De straal ligt op dezelfde hoogte of maar een fractie lager als de wand. Dat alles om de grip nog meer te verbeteren. En het hoefmechanisme optimaal te kunnen laten werken. Die hoeven zijn hard en klein.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 27-06-08 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:39

Citaat:
"Zahlina"Dan mag je mij uitleggen waarom je dan wel duurder uit bent want dat begrijp ik echt niet.
Een vijl en renneten moeten worden aangeschaft, dan het cursuspakket en de cursus zelf maar daarna hoef je nooit meer een smid te bellen.
Zo lees ik de inleiding van de cursus en er wordt met geen woord gesproken over begeleiding in de inleiding.

Heel slim want kosten besparen is iets wat alle nederlanders wel willen en geloof ook dat er veel zijn die na het lezen van de inleiding al overtuigt zijn

Ik ga niet de inleiding nu lezen (veel te druk voor), maar vind het zelf in ieder geval erg belangrijk toch begeleiding te hebben. Zoals ik al zei, bij ons komt de bekapper ongeveer 1 keer in de 8 weken, en dat kost mij voor m'n grote tinker 40 euro, de anderen 35 euro. Dat is een stuk duurder dan mijn hoefsmid, die bekapte voor 20 euro per paard, kwam ook ongeveer om de 6 tot 8 weken. Daarnaast is het best een hele klus, een van mijn paarden moet echt elke week wel iets bijgevijlt, de andere twee om de twee weken, en daar gaat veel tijd in zitten. Dus wat dat betreft zijn wij er echt niet voordeliger uit, maar het werkt, en je gelooft erin, dus daarom doen we dit.

Er zijn natuurlijk mensen die dit niet doen, en die zijn zeker voordeliger uit. Maar zo ken ik ook een heleboel TB bekapte paarden die nodig aan een bekapbeurtje toe zijn... maar niet te vaak gebeuren vanwege het geld Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:49

Yamcha schreef:
@ opala: Toch heeft er op de website van de hoefsmeden van Nassau een heel verhaal gestaan over een vrouw wiens paard bekapt werd volgens de Strasser methode.... paard had ontstoken hoeven en weet ik wat al neit meer.... en de bekapster bleef maar volhouden dat dat zo hoorde....
Traditionele hoefsmid is erbij gekomen, en heeft het paard weer langzaamaan weer goed op de hoeven gezet....)

Ja dat verhaal op hoofcare ken ik, wie niet. Geen enkel commentaar erop van de kant van de hoge heren. Ook hebben ze onder hoefproblemen een item natuurlijk bekappen, vervolgens verwijst men naar een artikel. Ze hebben voor deze praktijken er zelf geen eigen woorden voor. Een gemiste kans. Kunnen ze zwart op wit verkondigen welke praktijkgevallen ze allemaal onder handen hebben gekregen en welke ze weer rad op de benen hebben gezet, laten ze dit na. En weten we nog niet wat er nu precies loos is aan het bekappen.

Overtuig mij maar welk schrikbeeld mijn paard met mijn geknutsel te wachten staat. Kom op mensen die zo veel paarden in de directe omgeving hebben meegemaakt welke bijna van de slacht gered zijn door NB-onkunde.

Ik zal geduldig Knipoog wachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:54

Ik heb 3 maal toe vragen gesteld en op paardnatuurlijk.

Helaas werden mijn "negatieve" vragen snel verwijderd.
Mijn paardje bleek vroeger NB te zijn. Heeft veel problemen (gehad) en ik vroeg duidelijke uitleg van wat nu verder.
(edit: ik heb hem zelf nooit laten NB)
En hoe het kwam dat op de enquete wel negatief antwoord kon geven maar dat op de site niet werd weergegeven.

Kreeg alleen maar advies om hem door een NB te laten behandelen en dat hij erdoor heen moest.
Beestje heeft bijna 2 jaar kreupel gelopen en mijn vraag was ook dat blijkbaar NB niet voor mijn paardje geschikt was.

De kliniek schrok zich te pletter hoe hij erbij stond. (hebben ook gelijk foto's gemaakt).
Toen ik hun daar op wees (paardnatuurlijk) werd als enige geantwoord in de trant van, "als je naar dat soort mensen (paardenkliniek) bleef luisteren zal hij voor altijd verpest zijn".

Na 2 operaties (wederom foto's gemaakt) en weken stalrust+ weken revalidatie staat hij eindelijk weer goed op zijn hoeven en loopt eindelijk mweer pijnvrij!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:58

grrr schreef:
Ik ga niet de inleiding nu lezen (veel te druk voor), maar vind het zelf in ieder geval erg belangrijk toch begeleiding te hebben. Zoals ik al zei, bij ons komt de bekapper ongeveer 1 keer in de 8 weken, en dat kost mij voor m'n grote tinker 40 euro, de anderen 35 euro. Dat is een stuk duurder dan mijn hoefsmid, die bekapte voor 20 euro per paard, kwam ook ongeveer om de 6 tot 8 weken. Daarnaast is het best een hele klus, een van mijn paarden moet echt elke week wel iets bijgevijlt, de andere twee om de twee weken, en daar gaat veel tijd in zitten. Dus wat dat betreft zijn wij er echt niet voordeliger uit, maar het werkt, en je gelooft erin, dus daarom doen we dit.

Je moet doen wat goed voelt en ziet voor je paarden.
Bij de een zal dat TB zijn, bij de ander NB
Waarbij heel veel afhangt van degene die de hoeven doet.

Waar ik me alleen steeds weer om verbaas is waarom de kosten van NB zoveel hoger moeten liggen dan van TB.

Zeker als een NB'er toch voor meerdere paarden tegelijk moet komen.
Het werk is er niks meer om, eerder minder.