Kukkie schreef:Daarbij geef ik jullie gelijk voor wat betreft het feit dat je ook geen hoefsmif bent in 1 dag. Ook zijn de voorbeelden van probleemhoeven misschien niet zo representatief en dus handig om voor dit onderwerp te gebruiken, omdat het immers niet gaat over hoefsmid worden, maar over hoefonderhoud.
De foto van met name het bokhoefje had Arabesk beter niet kunnen plaatsen. Hiermee wordt een beeld geschept alsof je met een dagcursus bokhoefjes rigoreus moet en ook kan aanpakken. En dat is een verkeerd beeld van NB.
Toch denk ik dat dit niet haar boodschap was en wilde ze met de foto's laten zien dat je heel keurig kunt leren vijlen op zo'n dag.
Kukkie schreef:Aan de andere kant is een vijltje langs een hoef halen, zonder de stand te corrigeren, echt geen rocket science. Dat is te leren! Een begin daarvoor kan deze cursus zijn, daarna kan je smid je verder begeleiden.
NB kan, naast dat het in mijn ogen veel voordelen heeft, een risico inhouden. Namelijk bij mensen die overmoedig worden, geen gefundeerde keuze maken, en maar wat aanrommelen na een dagje cursus, zonder verdere begeleiding. Voorbeelden hier op bokt genoeg.
En dat is jammer, want er gaan paardenbeentjes aan kapot, en de manier van bekappen (NB) krijgt een slechte naam. Terwijl dat niet zou hoeven.
NB is in mijn ogen prima te doen, zolang je genoeg ervaring opdoet, begeleiding krijgt, en in je achterhoofd houdt dat een smid het nog altijd beter weet, dus dat je die moet inschakelen bij twijfel.
Hier gaat het imo om. NB is bijhouden, onderhouden, en niet meer dan dat. Vind ik. Voor mij is het nu 4 jaar geleden dat ik de cursus gedaan heb, maar ik heb niet de illusie dat ik het voortaan wel zonder mijn bekapper kan. Dat wìl ik niet eens. In de afgelopen 4 jaar komt hij geregeld bij mijn paarden en dat blijft ook zo. Ik kan vijlen, ik kan ook nog wel met een renet overweg, maar dat is allemaal onderhoudswerk. Het echte werk en de echte deskundige blik en kennisoverdracht ligt toch echt bij mijn bekapper.