Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Dan dat stukje van dat eigenaren die het geduld niet op kunnen of willen brengen de hoef te laten wennen aan harde ondergrond
Precies dat kan wel jaren duren als t moet. Heb t met mn eigen paard gezien, na 2en half jaar liep ze nog zo krom als een krant met pijn en diverse hoefzweren etc., etc. Zal ik nog ff doorgaan ???? Gelukkig kan ik van mijzelf zeggen dat ik niet een paard heb om er alleen maar mee te rijden, rijden, rijden, rijden, rijden, rijden enz. En dat die ijzertjes eronder worden gemept door "specifieke medische redenen".
arno8 schreef:Met de bekapping boots je de slijtage op harde ondergrond na. De hoeven van een paard op de wei ondervinden weinig slijtage en passen zich dus aan op zachte ondergrond, als je dan opeens op harde ondergrond gaat rijden, gaat het mis.
Als je die hoef dan om de week een klein beetje vijlt, boots je de slijtage op een harde ondergrond na. De hoef past zich aan op meer slijtage en daardoor kun je dan ook op een hardere ondergrond rijden.
Somebitch schreef:Naar aanleiding van een ander topic waar een discussie aan het vormen is open ik heir een topic.
Ik ben van mening dat íeder paard zonder ijzers kan.. Tuurlijk hoeft dit niet in 1dag te kunnen dit moet je aansterken.
Nou vertel je mening!
arno8 schreef:Met de bekapping boots je de slijtage op harde ondergrond na. De hoeven van een paard op de wei ondervinden weinig slijtage en passen zich dus aan op zachte ondergrond, als je dan opeens op harde ondergrond gaat rijden, gaat het mis.
Als je die hoef dan om de week een klein beetje vijlt, boots je de slijtage op een harde ondergrond na. De hoef past zich aan op meer slijtage en daardoor kun je dan ook op een hardere ondergrond rijden.
). Ik hou niet zo van ijzers, maar als het niet anders kan gaan ze er wel onder.arno8 schreef:Met de bekapping boots je de slijtage op harde ondergrond na. De hoeven van een paard op de wei ondervinden weinig slijtage en passen zich dus aan op zachte ondergrond, als je dan opeens op harde ondergrond gaat rijden, gaat het mis.
ikke schreef:arno8 schreef:Met de bekapping boots je de slijtage op harde ondergrond na. De hoeven van een paard op de wei ondervinden weinig slijtage en passen zich dus aan op zachte ondergrond, als je dan opeens op harde ondergrond gaat rijden, gaat het mis.
Kennelijk heb je dat dan onvoldoende gedaan in de voorbereiding van die trektocht; getuige het feit dat je die voortijdig heb moeten afbreken door voetproblemen.
Het feit dat heel erg veel paarden zonder ijzers uitstekend door het leven kunnen, maakt nog altijd niet dat elk paard dat kan. Daar ben je ondertussen zelf ook achter gekomen. Heb jij overigens wel hoefschoenen gebruikt tijdens je tocht?
ikke schreef:Kennelijk heb je dat dan onvoldoende gedaan in de voorbereiding van die trektocht; getuige het feit dat je die voortijdig heb moeten afbreken door voetproblemen.
Het feit dat heel erg veel paarden zonder ijzers uitstekend door het leven kunnen, maakt nog altijd niet dat elk paard dat kan. Daar ben je ondertussen zelf ook achter gekomen. Heb jij overigens wel hoefschoenen gebruikt tijdens je tocht?
Huertecilla schreef:Op één na allemaal evenveel.
Die ene is een merrie die vijf jaar gelden van ijzers af is gehaald door mij en haar hoefgroeisnelheid is NOG STEEDS slechts ruim 50% van die van de anderen.
nati schreef:mijnes biljardeerd achter.......ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ie geen ijzers heeft.......
arno8 schreef:ikke schreef:Kennelijk heb je dat dan onvoldoende gedaan in de voorbereiding van die trektocht; getuige het feit dat je die voortijdig heb moeten afbreken door voetproblemen.
Je slaat de spijker bijna op z'n kop. Inderdaad heb ik niet genoeg aan de voorbereiding gedaan. Ondanks dat we van tevoren al kaarten hadden van het gebied, ik wist niet dat alle ruiterpaden daar bezaaid zouden zijn met scherpe steentjes (waar ook paarden op ijzers niet overheen komen). Bij mij in de buurt loopt Vanilla alleen over asfalt (zonder dat er losse steentjes op liggen) en door de duinen. De zool was dus niet veel gewend.
Dat mijn paard niet zonder ijzers zou kunnen is natuurlijk de grootste onzin. Toen ze drie dagen rust had gehad, heb ik haar uit de wei getrokken en ze liep weer prima. Tijdens deze trektocht hebben we geen hoefschoenen gebruikt, ook al hebben we die thuis wel liggen. Ze zijn enorm groot en nemen veel plaats in, dus deden we het liever zonder. Maar volgend jaar gaan ze wel mee.
Ik begin een beetje dit gevoel te krijgen: al zou ik in 2 dagen 3 rondjes om de aarde rijden en mijn paard zou dan gaan kreupelen, dan roepen sommige mensen meteen: zie je wel! paard kan niet zonder ijzers!
Maar als iemand anders met een paard op ijzers een trektocht veel sneller moet afbreken, lees je alleen maar: ach, gut, sterkte, wat een pech. Maar o wee als iemand roept: misschien komt het door de ijzers...
mariekie schreef:...niet altijd.Blijkbaar kan jou paard ook niet tegen een ondergrond wat het dier niet gewend is.
Waarom dan toch vol blijven houden dat ALLE paarden ijzerloos kunnen.
SparklingApp schreef:Was dat paard toen ze de ijzers onder kreeg al van jou?
Of zou dat de reden kunnen zijn dat ze ijzers heeft gekregen?
mariekie schreef:Blijkbaar kan jou paard ook niet tegen een ondergrond wat het dier niet gewend is.
Waarom dan toch vol blijven houden dat ALLE paarden ijzerloos kunnen.
Jammer dat je niet gewoon toegeeft dat sommige paarden gewoon een ijzer nodig hebben....![]()
Huertecilla schreef:@Arno
Waarom doe je nu zo zuur? Jouw paard zou op ijzers wel probleemloos doorgelopen hebben. Prima dat jij dat niet wil, goede beslissing om te stoppen.
Het bewijst ook niet dat ijzers GOED zijn. Je bewijst alleen dat een paard blootsvoets onder de ruiter niet kan wat het zonder ruiter in de wei niet gewoon is.
Met paardrijden gaan we als grote last op een paard zitten, dus de hoeven en rijden we waar dat paard niet zou lopen. Dat ís een forse aanslag op de hoeven en veel paarden trekken het gevraagde niet. Waarom en wat je er aan moet doen is een open vraag.
hc