Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:36

En dan woon je toevallig ergens in Limburg of Duitsland of België waar de bodem bestaat uit grint (nou ja, steensplit). Wil je daar buitenritten maken, moet je paard wel extreem sterke hoeven hebben, want het grint is daar niet te vermijden. (op andere plaatsen in NL kun je soms ook de stenen niet vermijden)
Feit blijft dat het afharden van hoeven maar zo ver kan gaan als de genetische eigenschappen van het paard toestaan.
Ik ben geen groot voorstander van ijzers, ik zie paarden vele malen liever op blote voeten, maar als een eigenaar er over na heeft gedacht en weloverwogen besluit dat een ijzer bij een bepaald paard beter is, zul je mij nergens over horen. Waar ik inderdaad van gruwel is als mensen ijzers onder laten doen "omdat het zo hoort".

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:38

waarom zeggen veel mensen dat met de juiste bekapping, je het best zonder ijzers kan doen? bekapping heeft toch weinig met slijtage van hoeven te maken? *graag wat uitleg*:P

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:36

Met de bekapping boots je de slijtage op harde ondergrond na. De hoeven van een paard op de wei ondervinden weinig slijtage en passen zich dus aan op zachte ondergrond, als je dan opeens op harde ondergrond gaat rijden, gaat het mis.

Als je die hoef dan om de week een klein beetje vijlt, boots je de slijtage op een harde ondergrond na. De hoef past zich aan op meer slijtage en daardoor kun je dan ook op een hardere ondergrond rijden.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:45

[quote="merrieveulen"]ja hoor, ieder paard met gezonde hoeven (dus afgezien van specifieke medische redenen) kan zonder ijzers. echter, meestal zijn het de eigenaren, die het geduld niet op kunnen of willen brengen om de hoef te laten wennen aan gebruik op bijv. harde ondergrond. dit kan inderdaad maanden duren, en veel mensen willen gewoon rijden, rijden, rijden, dus meppen ze er maar een ijzer onder.

Kijk daar zeg je t zelf al "ieder paard met gezonde hoeven" kunnen zonder ijzers. Das logisch, toch ?? Ik zou zo'n paard wel willen hoor Ja . Dan dat stukje van dat eigenaren die het geduld niet op kunnen of willen brengen de hoef te laten wennen aan harde ondergrond Verward Precies dat kan wel jaren duren als t moet. Heb t met mn eigen paard gezien, na 2en half jaar liep ze nog zo krom als een krant met pijn en diverse hoefzweren etc., etc. Zal ik nog ff doorgaan ???? Gelukkig kan ik van mijzelf zeggen dat ik niet een paard heb om er alleen maar mee te rijden, rijden, rijden, rijden, rijden, rijden enz. En dat die ijzertjes eronder worden gemept door "specifieke medische redenen".
Degene die dat wel doen, tja das nu ff niet mijn probleem. Als mijn paard kreupel is of iets anders heeft waardoor ik haar niet zou mogen rijden, dan ga ik er lekker naast lopen. Heb ik gelukkig al niet zoveel gedaan in die 9jr dat ik ze heb Clown

Wat niet nodig is, is niet niet nodig en dat ben ik helemaal met je eens, maar wat niet anders is...................is niet anders al ga je op je kop staan.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:05

Onze pony heeft speciale zooltjes onder zijn ijzers om schokken van de weg te dempen. Zonder deze brokkelen zijn hoeven vreselijk af. We rijden wel met springschoenen, zodat hij zijn ijzers niet meer zo vaak aftrapt.
Ander paardje waar ik op rij moest ook zooltjes dus automatisch ook ijzers, dit ook voor schokdempen..

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:45

arno8 schreef:
Met de bekapping boots je de slijtage op harde ondergrond na. De hoeven van een paard op de wei ondervinden weinig slijtage en passen zich dus aan op zachte ondergrond, als je dan opeens op harde ondergrond gaat rijden, gaat het mis.

Als je die hoef dan om de week een klein beetje vijlt, boots je de slijtage op een harde ondergrond na. De hoef past zich aan op meer slijtage en daardoor kun je dan ook op een hardere ondergrond rijden.

heel erg bedankt Cool

holiday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:37

Somebitch schreef:
Naar aanleiding van een ander topic waar een discussie aan het vormen is open ik heir een topic.

Ik ben van mening dat íeder paard zonder ijzers kan.. Tuurlijk hoeft dit niet in 1dag te kunnen dit moet je aansterken.

Nou vertel je mening!

arno8 schreef:

>Ik heb dezelfde cursus gedaan als arno8 en mijn paarden lopen als een speer!over wat voor ondergrond dan ook.
>Je hebt wel een overgangsfase en dit betekent dat je de hoeven eerst moet trainen om over harde grond te lopen.
>loopt het paard gevoelig kun je ook hoefschoenen gebruiken in deze periode,kijk idd maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl.
>Daar word alles op een duidelijke manier uitgelegt

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:55

voor paarden zonder hoefproblemen kan het prima zonders hoefijzers afhankelijk van het gebruik. Paarden die slechtgroeiende hoeven hebben en/of slechte hoornkwaliteit hebben over het algemeen wel hoefijzers nodig.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:00

Mijn paarden lopen ook allebei zonder ijzers (ok, de een is een jaarling dus dat is logisch Knipoog ). Ik hou niet zo van ijzers, maar als het niet anders kan gaan ze er wel onder.
Mijn paarden lopen het hele jaar buiten, in de zomerwei liggen er veel losse stenen en kiezels bij het hek (een paar meter breed) Hier hebben ze absoluut geen last van en scheuren ze gewoon overheen. In de winterwei is er een stuk bestraat (en een schuilstal) zodat ze altijd droog kunnen staan als ze willen.
Ik wil endurance gaan rijden en ik hoop dat dat ook zonder ijzers gaat lukken, maar zo niet laat ik er wel wat onder slaan.
Ik rij trouwens veel over de harde weg en ga niet steeds in de berm rijden. En mijn paarden worden op de "gewone" manier bekapt.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:07

Nou, ik denk dat een paard wel zonder ijzers kan als ie van begin geen ijzers heeft gehad en zonder tussenkomen van de mens.
We berijden ze, trainen fanatiek, ...de hoeven gaan hierdoor sneller afslijten dus mss hebben sommig paarden toch wel ijzers nodig hoor !
Mijn paardje staat nu op rond beslag vanwege dat ze bij de vorige eigenaar nooit op tijd bekapt werd en een van de hoeven scheef is gegroeid ! Zo lang ik om de 6 weken op tijd haar laat bekappen, moet ze dit jaar nog met het rond beslag rondlopen. Volgend jaar zou het probleem opgelost moeten zijn en dan smijt ik die ijzers er ook af.
Maar zo zie je dat sommige paarden nu eenmaal wel ijzers nodig hebben.

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:17

Nee, sommige paarden hebben therapeutisch beslag nodig tijdens de revalidatie van het een of ander. Voor de rest zouden de meeste paarden volgens mij gewoon zonder kunnen.

sweetangel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:43

Natuurlijk kan ieder paard zonder ijzers alleen er zin paarden bij die altijd hoefijzers gedragen hebben en dan in eens geen hoefijzers meer hebben en daar door kunnen ze wel moeilijker gaan lopen gr selina

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:14

mijnes biljardeerd achter.......ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ie geen ijzers heeft.......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:30

arno8 schreef:

Kennelijk heb je dat dan onvoldoende gedaan in de voorbereiding van die trektocht; getuige het feit dat je die voortijdig heb moeten afbreken door voetproblemen.

Het feit dat heel erg veel paarden zonder ijzers uitstekend door het leven kunnen, maakt nog altijd niet dat elk paard dat kan. Daar ben je ondertussen zelf ook achter gekomen. Heb jij overigens wel hoefschoenen gebruikt tijdens je tocht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:54

ikke schreef:
arno8 schreef:

Kennelijk heb je dat dan onvoldoende gedaan in de voorbereiding van die trektocht; getuige het feit dat je die voortijdig heb moeten afbreken door voetproblemen.

Het feit dat heel erg veel paarden zonder ijzers uitstekend door het leven kunnen, maakt nog altijd niet dat elk paard dat kan. Daar ben je ondertussen zelf ook achter gekomen. Heb jij overigens wel hoefschoenen gebruikt tijdens je tocht?

Ik méét.
Mijn paarden staan 4 maanden in de natte rivierklei, 8 op keien op betonhard gedroogde klei.
Wat ik meet is dat mijn paarden het jaar door gelijke hoefgroei hebben. Op één na allemaal evenveel.
Die ene is een merrie die vijf jaar gelden van ijzers af is gehaald door mij en haar hoefgroeisnelheid is NOG STEEDS slechts ruim 50% van die van de anderen.

Gedurende het jaar hebben de paarden twee verschillende modellen hoef, wintermodder en zomermodel. Het verschil zit vooral in.... de zóól. Deze wordt in de winter niet 'gepeeld'. Hierdoor komt de hoef wat hoger en meer rechtop met verzenen die als spikes grip geven.
In het voorjaarverdwijnt met de dikke zool de resulterende opstaande hoefrand. Naarmate de grond harde wordt komt de hoef achter lager omdat de verzenen wegslijten.

Ik zie geen relatie tussen slijtage, ondergrond en groei, en de gereden kilometers evenmin.

Of een hoef specifieke omstandigheden onbeslagen aankan is ALLEEN afhankelijk van of de hoeven hieraan aangepast zijn. Mijn campocrossers zijn ecoptoop, gebóren en getogen onder de omstandigheden waarin ze moeten werek en ze hebben een specifiek Kikkuli-proramma doorlopen. Ze kunnen dus pittige bergritten over rotsen en split probleemloos aan.
Een paard uit een kleiwei kan moeite hebben met 15 stappen over verharding. Wil je met dát paard stevige ritten rijden dan is onbeschermd rijden mishandeling. Wil je op snelheid rijden dan zijn hoefschoenen een overbelasting.

Tot slot toont mijn éne merrie aan dat een paard dat op ijzers heeft gestaan langzaam, wellicht NOOIT volledig herstelt. Ik kan met haar zeer beperkt rijden want ik moet haar óf met pijn in de voeten óf met belastend gewicht daaraan inzetten en wil geen van beiden. Als we geen luxe keuzesituatie zouden hebben, moest ze weg, in de worst, op beslag of konden we niet rijden. Let wel, na VIJF jaar!
Dus, ijzerloos? Hangt van de omstandigheden af. Arno bewijst het Knipoog

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:37

ikke schreef:

Je slaat de spijker bijna op z'n kop. Inderdaad heb ik niet genoeg aan de voorbereiding gedaan. Ondanks dat we van tevoren al kaarten hadden van het gebied, ik wist niet dat alle ruiterpaden daar bezaaid zouden zijn met scherpe steentjes (waar ook paarden op ijzers niet overheen komen). Bij mij in de buurt loopt Vanilla alleen over asfalt (zonder dat er losse steentjes op liggen) en door de duinen. De zool was dus niet veel gewend.

Dat mijn paard niet zonder ijzers zou kunnen is natuurlijk de grootste onzin. Toen ze drie dagen rust had gehad, heb ik haar uit de wei getrokken en ze liep weer prima. Tijdens deze trektocht hebben we geen hoefschoenen gebruikt, ook al hebben we die thuis wel liggen. Ze zijn enorm groot en nemen veel plaats in, dus deden we het liever zonder. Maar volgend jaar gaan ze wel mee.

Ik begin een beetje dit gevoel te krijgen: al zou ik in 2 dagen 3 rondjes om de aarde rijden en mijn paard zou dan gaan kreupelen, dan roepen sommige mensen meteen: zie je wel! paard kan niet zonder ijzers!

Maar als iemand anders met een paard op ijzers een trektocht veel sneller moet afbreken, lees je alleen maar: ach, gut, sterkte, wat een pech. Maar o wee als iemand roept: misschien komt het door de ijzers...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:49

Huertecilla schreef:
Op één na allemaal evenveel.
Die ene is een merrie die vijf jaar gelden van ijzers af is gehaald door mij en haar hoefgroeisnelheid is NOG STEEDS slechts ruim 50% van die van de anderen.

Was dat paard toen ze de ijzers onder kreeg al van jou?
Of zou dat de reden kunnen zijn dat ze ijzers heeft gekregen?

Eén van mijn paarden liep niet goed toen ik haar wilde kopen, had nog nooit ijzers onder gehad en ze waren zo kort afgebrokkeld dat ze er gevoelig op was, zelfs in de wei..
Ik kreeg haar toen op proef en heb foto's laten maken en daarop het advies gekregen om haar op ijzers te zetten, het is een super sterk paard, maar ik krijg haar niet pijnloos zonder ijzers.
Ik ben heel benieuwd hoe de mensen die hier zeggen dat elk paard zonder ijzers kan dat op zouden bouwen, ik heb al veel geprobeerd, maar niks werkte op lange termijn...
Ze heeft hele brede platvoeten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:48

nati schreef:
mijnes biljardeerd achter.......ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ie geen ijzers heeft.......

Idd.. een paard wat zo loopt, doet het ook wel zonder ijzers, maar zal in deze beweging beperkt gaan worden door het ruwere kontakt met de bodem.
De hoeven zullen anders gaan slijten, maar bij beperkte beweging van het been, ga je de slijtage ook deels verleggen naar de gewrichten..

Nou eerlijk is eerlijk, laat em dan lekker op ijzers staan, en voorkom verdere problemen..

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:10

arno8 schreef:
ikke schreef:

Je slaat de spijker bijna op z'n kop. Inderdaad heb ik niet genoeg aan de voorbereiding gedaan. Ondanks dat we van tevoren al kaarten hadden van het gebied, ik wist niet dat alle ruiterpaden daar bezaaid zouden zijn met scherpe steentjes (waar ook paarden op ijzers niet overheen komen). Bij mij in de buurt loopt Vanilla alleen over asfalt (zonder dat er losse steentjes op liggen) en door de duinen. De zool was dus niet veel gewend.

Dat mijn paard niet zonder ijzers zou kunnen is natuurlijk de grootste onzin. Toen ze drie dagen rust had gehad, heb ik haar uit de wei getrokken en ze liep weer prima. Tijdens deze trektocht hebben we geen hoefschoenen gebruikt, ook al hebben we die thuis wel liggen. Ze zijn enorm groot en nemen veel plaats in, dus deden we het liever zonder. Maar volgend jaar gaan ze wel mee.

Ik begin een beetje dit gevoel te krijgen: al zou ik in 2 dagen 3 rondjes om de aarde rijden en mijn paard zou dan gaan kreupelen, dan roepen sommige mensen meteen: zie je wel! paard kan niet zonder ijzers!

Maar als iemand anders met een paard op ijzers een trektocht veel sneller moet afbreken, lees je alleen maar: ach, gut, sterkte, wat een pech. Maar o wee als iemand roept: misschien komt het door de ijzers...

Blijkbaar kan jou paard ook niet tegen een ondergrond wat het dier niet gewend is.
Waarom dan toch vol blijven houden dat ALLE paarden ijzerloos kunnen.

Jammer dat je niet gewoon toegeeft dat sommige paarden gewoon een ijzer nodig hebben.... Slapen Slapen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:47

mariekie schreef:
Blijkbaar kan jou paard ook niet tegen een ondergrond wat het dier niet gewend is.
...niet altijd.

en dát is de les die Arno wel geleerd heeft maar niet wil beleiden.

Ik ben overtuigd NietBekapper, doch vind het aanzetten tot potentiële mishandeling om zonder inhoudelijke informatie gewoon standaard te roepen dat ijzerloos het beste is.

@Arno
Waarom doe je nu zo zuur? Jouw paard zou op ijzers wel probleemloos doorgelopen hebben. Prima dat jij dat niet wil, goede beslissing om te stoppen.
Het bewijst ook niet dat ijzers GOED zijn. Je bewijst alleen dat een paard blootsvoets onder de ruiter niet kan wat het zonder ruiter in de wei niet gewoon is.
Met paardrijden gaan we als grote last op een paard zitten, dus de hoeven en rijden we waar dat paard niet zou lopen. Dat ís een forse aanslag op de hoeven en veel paarden trekken het gevraagde niet. Waarom en wat je er aan moet doen is een open vraag.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:15

SparklingApp schreef:
Was dat paard toen ze de ijzers onder kreeg al van jou?
Of zou dat de reden kunnen zijn dat ze ijzers heeft gekregen?

Nee en nee.

Door het langjarig op stal staan waren de hoeven volledig 'verstoord' en dat ze rondom op ijzers stond heeft daar geen goed aan gedaan.
Hoefbeen verzakt, chronische hoefrot, 2 geperforeerde zolen waren in één oogopslag heldere problemen.
Later bleek de hele hoef vol 'kaas' en nog later, toen de hoeven al aardig herstelden, kon zich pas een insulineresistentie openbaren.
Wat oorzaak en gevolg waren, is niet helder en niet relevant. Wat helder is, is dat zonder voldoende beweging een hoef niet voldoende doorbloed wordt en dat dit een samenloop van problemen geeft.
Dat de bloedsomloop van dít paard niet volledig zal herstellen is inmiddels helder. De hoeven zijn eigenlijk allemaal één grote klomp littekenweefsel. Onbelast is er geen enkel probleem en loopt ze op de keien de dollen. Wint sóms zelfs de sprintwedstrijdjes met de anderen paarden bij het verweiden. Belast moeten we er rekening mee houden en dat doen we dus.
Hier een foto van haar laten lopen met hoefschoenen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3MPVMRQ.jpg
Ik heb er weken marathon-afstanden naast gedraafd voor we er op gingen Haha!

Hoefschoenen vind ik geen duurzame oplossing omdat ze door hun hoge gewicht het paard extra belasten en bovendien niet praktisch zijn voor de ruiter.
Bij dit paard waren ze noodzakelijk om haar nét wat meer beweging te kunnen geven zonder pijn en dat heeft een postief stimulerend effect gehad. Nét wat meer doorbloeding, nét wat meer herstel.

Hoeven zijn een afgeleide. Als de omstandigheden te ver afwijken van de ethologisch verantwoorde condities, dan is een verstoorde hoef logisch. Wil/kan de ruiter niets aan de omstandigheden doen, dan moet de hoef in het belang van het paard hulp hebben. Of het paard dan niet eígenlijk minder slecht af is in een italiaanse salami is een ethische vraag.
Ík zou mijn paard niet laten beslaan doch dat is het punt niet. Ík heb mijn paarden 24/7 buiten in een familiegroe. Ík koos er heel bewust voor om in NL geen paard te houden/rijden omdat ik daar alleen suboptimale omstandigheden kon bieden. Dát is wat bijvoorbeeld Arno niet ziet.

Mensen houden geen zeepaardjes zonder zeewateraquarium, wel landpaardjes zonder land......
Dat is niet goed, maar een feit. Wat moet je met al díe paarden? Slachten? of zonder oogkleppen naar het onderhoud kijken?!

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:50

mariekie schreef:

Jammer dat je niet gewoon toegeeft dat sommige paarden gewoon een ijzer nodig hebben.... Slapen Slapen

Blijkbaar dringt het tot sommigen niet door dat ALLE paarden WEL ijzerloos kunnen. Zie hier, verschillenden roepen dat mijn paard niet zonder ijzers kan, maar wat blijkt? Ze heeft geen ijzers en het gaat prima! Met de juiste voorbereiding en met hoefschoenen was deze tocht een eitje geweest.

En wat roep je nou eigenlijk? Ik wil wel eens zien hoe het paarden op ijzers zou vergaan., ach, dat valt eigenlijk al na te lezen op een ander topic op bokt... die stopten al na 3 dagen. Maar ja, ik zal wel niet mogen zeggen dat BLIJKBAAR ijzers een slecht effect hebben op een paard.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:53

Huertecilla schreef:
@Arno
Waarom doe je nu zo zuur? Jouw paard zou op ijzers wel probleemloos doorgelopen hebben. Prima dat jij dat niet wil, goede beslissing om te stoppen.
Het bewijst ook niet dat ijzers GOED zijn. Je bewijst alleen dat een paard blootsvoets onder de ruiter niet kan wat het zonder ruiter in de wei niet gewoon is.
Met paardrijden gaan we als grote last op een paard zitten, dus de hoeven en rijden we waar dat paard niet zou lopen. Dat ís een forse aanslag op de hoeven en veel paarden trekken het gevraagde niet. Waarom en wat je er aan moet doen is een open vraag.

hc

HC, je zit ernaast. We hebben nota bene niet 1 (EEN) andere ruiter op die paden gezien! Een campingbaas kon ons ook vertellen waarom: zijn paarden op ijzers kwamen er ook niet overheen. Maar goed, vanuit Spanje heb jij een veel betere kijk op wat mijn paard wel en niet aan zou kunnen als ik haar op ijzers zou zetten... natuurlijk

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:53

Yeh right ijzers zijn zo slecht Gestoord

ROFL ROFL

Vandaar dat mijn pony al 29 jaar is geworden en ja MET ijzers !!
Staat nog super op dr voetjes! Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:24

En roken is ook niet slecht, want ik ken een roker van 93...

Asbest in je longen is ook niet slecht, ik ken mensen die er heel oud mee zijn geworden.

En al dat gezeur over aids... met de juiste medicijnen kun je er ook best wel oud mee worden...

En gordels zijn ook niet nodig, ik ken iemand van 80 die nooit een gordel om doet, dus als geen gordel dragen zo slecht was, dan was hij vast wel dood geweest...

Moet ik nog even doorgaan?