Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:21

Tancreda4 schreef:
Dat groeit idd niet zo netjes bij Trendy. Maar goed, zolang er nog een hoefgroei (zonder hoornzuilen of dat soort dingen) is en ze er geen last van hebben moet het wel meevallen...
Idd vind het er ook netjes uitzien! Maar niet om je ongerust oid te maken; ik had begrepen dat als er wildvlees zou gaan groeien ik het kon vergeten met Den zijn voet... Maar misschien was dat alleen bij zijn wond ofzo... Gelukkig is er bij ons geen sprake van geweest Lachen En gelukkig heeft jouw pony geen last van de plek Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:57

Trendy heeft er super punten bij de stamboek opname, een 2e premie (vorig jaar, toen ze nog echt baby was) en een 1e premie mee behaald. Dus wildvlees is niet altijd dramatisch.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:16

@ Dendie, dat zei mijn DA idd ook. Hij zei dat we ontzettend geluk hadden dat er geen wildvlees was gevormd, want dan was het (de hoefgroei) niet meer goed gekomen, en dus eigenlijk soort van einde verhaal...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:56

Bij Trendy zit het 'mooi' helemaal aan een kantje. Zelfs als daar geen hoef zou groeien valt dat met netjes bekappen nog netjes te houden. Bij een wond aan de voorkant is dat een stuk lastiger.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 21:22

Ik haat dit natte weer.... Hierdoor wordt de plek behoorlijk week, vooral de nieuwe kroonrand erboven. Heel dun en teer lijkt het dan en is heel zacht. Heb er maar geen zalf op gedaan, het is immers vochtig zat...

Binnenhouden zou met die nattigheid wat beter zijn, maar goed, dat is dan ook weer zoiets... Maak ik haar ook niet blij mee.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:57

Idd echt ***weer... Bloos Doet de hoeven niet echt goed zeg maar.. En wat jij zegt, die nieuwe kroonrand wordt week... Ik heb Den nog steeds 's nachts binnen, en dat scheelt wel hoor! Succes met jouw knollie Tancreda! Miss voor jullie een optie haar alleen 's nachts binnen te laten? Dan kan het dan iig even drogen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:03

Ze staat snachts altijd al binnen, dus dat scheelt wel idd. Ik ben nu een paar dagen niet geweest (weekendje weg) kijken hoe het eruit ziet. Wordt ook weer eens tijd voor een update foto volgens mij, al zal er niet veel verandering in te zien zijn volgens mij.

Met dit natte weer blijft het verband en alles ook niet echt optimaal zitten voor bescherming, dus heb er nu maar een springschoen toch overheen. Die lijkt niet ontzettend te hangen op de plek. Iig probeer ik het zo min mogelijk en zo kort mogelijk te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:00

Update foto:
Afbeelding

Ik ben er best tevreden over. Zoals je hier goed kunt zien (weer de haren bijgewerkt, die groeien best snel overigens!) is dat er zich een mooie nieuwe en HELE kroonrand boven de wond vormt. Dat is erg positief dus, en ben ik heel blij mee. Echter is dat stukje wel behoorlijk 'week' met dit weer helaas. Ik droog het zoveel mogelijk (voorzichtig) af met een handdoek als ze weer op stal komt.
Rechts op de foto, net onder de haartjes die ik niet echt heb geknipt, zit een klein scheurtje in de nieuwe kroonrand en is dit weekend een stukje weggevaagd/ afgevallen/ afgekorreld. Echter, zit daaronder gewoon nog een mooie kroonrand/ hoef. Dus dat valt harstikke mee!

Dat deel linksboven steekt nog wel flink uit, maar dat houden we wel even. Als hij laag genoeg is gezakt, halen we er misschien een stukje vanaf, maar dat durf ik nu nog niet aan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:04

Volgens mij heb je mazzel gehad meid, zoals ik op de foto kan zien groeit de kroonrand weer heel mooi. duurd nat. nog ff voordat de rare plek uit de hoef is weggegroeid, maar als je het zo blijft onderhouden moet het volgens mij (ben geen DA) wel goed komen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:50

Wow Tancreda idd echt een vooruitgang!!! Ja Je ziet echt een hele mooie nieuwe kroonrand zitten. Gelukkig zeg, dat het zo goed gaat nu Lachen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:21

Ziet er echt goed uit zeg! Mooi om te zien. Zou dat uitstekende deel voorlopig nog even laten zitten, Als het wat lager op de hoef zit, kan je het altijd nog wat afvijlen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:57

Kleine update. Haar hoef gaat goed. Het groeit (errrrg) langzaam maar zeker steeds wat meer naar beneden. Als over twee weken de smid komt, even vragen weer wat hij er van vind nu. Maar ik denk dat ik het nog niet laat bijvijlen. Al twijfel ik wel hoor.
Vos is namelijk vorige week weer eens uitgegleden, en daarbij is een stuk afgebroken. Ik denk dat i dan liever heb om het iets bij te veilen dan dat het met geweld eraf breekt, en misschien meer meebreekt dan gewenst is. Maar dat zien we wel.
Zal binnenkort eens een fototje maken weer.

Hoe is het met de wond van juo Dendie???

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:07

Hij heeft nog een goeie scheur in zn hoef, maar het is al een tijd niet meer open en gezakt (inmiddels al 3cm ofzo!) ook. De smid heeft t één en ander bijgevijld maar vond t ook netjes. Hoef me iig nergens meer zorgen over te maken, en mag blij zijn dat Dendie zijn hoeven zo goed zijn en snel groeien. Mazzel gehad dat ik zo snel ben begonnen met behandelen. Kortom, gelukkig einde aan het verhaal Lachen
En Tancreda, goed te lezen dat het bij jou en Vos goed gaat, fijn hoor! Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:32

Dat klinkt ook goed! Idd fijn dat het er goed uit ziet bij jullie, en je er optijd bij was. Ik zal ook nooit meer zo'n kroonrand wondje onderschatten.

Dit is die van ons:
Afbeelding

De hoefsmid heeft vandaag het meest uitsteeksel weggevijld, zodat de kans op kapot slaan niet meer aanwezig is. Daar was ik nog steeds erg bang van. Beter even afvijlen dan wachten tot het een keer afbreekt wat mogelijk net verkeerd kan gaan. Het zag er wel erg rood uit vond ik, maar hij zei dat dat gewoon jonge hoef is. Het is nog wel gewoon hard, hij heeft lang niet alles weggehaald, omdat we daar nog een tijd mee moeten wachten tot het nog lager is. Ben benieuwd hoe et gaat lopen. Ongeveer over 1 a 2 hoefsmid beurten denken we dat het 'moment van de waarheid' er zal zijn. Dus nog zo'n 6 tot 12 weken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:34

Vind dat t er super uitziet.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:43

Ziet er goed uit zeg!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:39

Wow tancreda echt een verschil!! Is echt heel mooi geheeld zeg!
En wat je zegt, een kroonrandwond onderschat ik nooit meer Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:25

Ben er ook heel erg blij mee hoe het er nu uit ziet! Heel uitbundig durf ik nog niet te juichen, dat komt pas als het helemaal uit de hoef is verdwenen. Hopelijk zonder complicaties Lachen

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:36

Dat gevoel ken ik!
Het lijkt zo langzaam te groeien als je zit te wachten Ach gut

Anna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:28

Hallo allemaal, de zoekfunctie heeft mij naar dit topic gebracht. Ik heb het topic even doorgenomen, fijn om te zien dat het beter gaat!

Ik zocht natuurlijk omdat mijn paardje iets raars heeft aan de achterkant van haar hoef en ik weet niet wat ik er mee aan moet. Het lijkt wel alsof de kroonrand los begint te raken. De hoefsmid is er vorige week nog bij gehad omdat ze wel meer hoefproblemen heeft en kreupel liep. We zaten toen te denken aan een hoefsweer die misschien zijn weg naar boven heeft gezocht, maar vind het er nu toch wel een beetje vreemd uitzien. Ze heeft ook een sneetje op de hoefbal, maar dat is erg oppervlakkig. Iemand enig idee? Ze ze het been bij voorkeur op rust en vind het niet leuk als ik eraan kom. Als ze eenmaal een loopt zie je er niets aan (ze staat in de wei en loopt dus 'vrijwillig', gister was ze nog als een gek aan het rennen).

Afbeelding
hier kun je zien dat het los aan het raken is

Afbeelding

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:33

Lijkt op een lichte kroonrandwond, soort van balbetrapping... Als je t niet vertrouwd zou ik gewoon ff je veearts bellen Lachen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:58

Het lijkt idd op het eerste zicht op een betrapping maar het lijkt me ook dat de verzenen ondergeschoven zijn en hij erop loopt..
Heb je ook een foto van de zijkant als hij er gewoon op staat?

Anna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:07

bedankt voor de reacties! veearts en hoefsmid zijn er afgelopen tijd doorlopend bij geweest, dus ik dacht laat ik eerst eens even hier vragen Lachen
Heb geen foto van de zijkant helaas. Zal ik even maken. Het lijkt inderdaad wel een beetje alsof ze erop loopt. Heb haar vanmorgen even in de wei gedaan en ze rende als een idioot, maar wou dat been niet echt goed neerzetten.