Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tallie

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:43

Hoezo kan je ze niet tot ontspanning longeren solvej??

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 13:56

nou, morgen is het zover. Vanavond knollie naar Lienden brengen. Ik ben me toch zenuwachtig! Pfff

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:34

suc6 met je paardje! (iedereen trouwens)

mijn paard had ik maart 2005 na een gevecht met 2 andere (stond er zelf tussen) in haar rechterachterbeen haar beide griffelbeentjes gebroken (bovenkanten) en het grote bot was bijna door gebroken ongeveer 3,4 was verbrijzeld op 1 punt. paard is een dag kreupel geweest en naar 2 weken pas naar de kliniek gegaan omdat de wond bleef ontsteken. na foto's kwam er dus uit wat er allemaal stuk was. eerst waren ze bang dat het afgelopen was met me paard, maar omdat ze al 2 weken niet kreupel liep gaven ze haar een grote kans en werd ze dus geopereerd. bij de opperatie werd alleen het verbrijzelde stuk weg gehaald. ik kreeg te horen dat ik januari 2006 pas weer zou kunnen rijden, maakte mij niet uit was al lang blij dat mijn paardje kon blijven leven zonder pijn. Haha!

na de operatie genas mijn paardje dr been zo snel dat ik na 3 maanden er al weer mee mog beginnen!! moest alles rustig aan opbouwen en dat deed ze netjes ze gaf precies aan hoeveel ze aankon enz.

ik kan nu alles weer met mijn paard (springen zou ook kunnen alleen durf ik dat niet omdat dr andere achterbeen dat zelfde jaar ook zwaar gewond raakte (2005 was niet ons jaar zeg maar, ik ben er dat jaar bijna 3 x kwijt geraakt, al die keren heeft ze hele grote engel op dr schouder gehad)
het ennigste wat ze er aan overheeft gehouden is een klein bultje waar dat bot weer aangegroeid is, maar als je het niet weet valt het niet eens op!

de boven kanten van een griffelbeentje kunnen niet verwijderd worden omdat dit steun geeft aan het been anders krijg je een zwabber been, daarom kon het bij mijn paard op goed geluk genezen. als de onderkan stuk was geweest van de griffelbeentjes dan hadden ze dat ook verwijderd.

ze wordt dit jaar 17(dus niet de jongste meer) maar gelukkig krijgt ze niet van die dikke stalbenen ook niet dat been waar ze aan geopereerd is!

@nadina een hele goede tip luister naar je paard ze vertellen je zo veel of ze het aan kunnen en ze willen zelf ook weer sterker worden. mijn paard was er echt voor aan het strijden (heb ik geluk mee gehad want niet ieder paard laat het zien)

als je meer tips wilt moet je maar even pb of hier vragen ik heb er nog meer maar nu niet veel tijd om te typen.
ook tips over in stal houden of toch wel buiten maar zodat ie niet kan rennen enz. ik heb een nerveus paard dus heb veel uit de kast moeten halen om haar door die 3 maanden te krijgen!

iedereen iig beterschap met hun paardje!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:12

tallie schreef:
Hoezo kan je ze niet tot ontspanning longeren solvej??

Lijkt me niet dat je de eerste keer direct volop kunt longeren/ze aan het werk zetten. En ik ga ervan uit dat ze na zoveel rust aardig wakker zullen zijn de eerste keer. Versace iig. Het is echt duidelijk dat het stappen hem aardig de kont uit hangt. Hij wordt steeds lastiger. Niet mee willen lopen, het touw willen pakken, iets zoeken om van te schrikken etc. etc. Heb echt met hem te doen Ach gut

Jeetje wat een pech ifever, gelukkig dat het nu een stuk beter gaat !!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:37

Sovej, Ebo had dat ook. ik doe nu wat NH dingen met hem. Oftewel, ik loop slangenvoltes, achtjes, halthouden, pasje terug. Ik moet zeggen dat Ebo hier goed van opknapt. Hij vind het leuk, is geconcentreerd en schrikt bijna niet meer. Hij laat zijn hoofd en hals vallen en briest tijdens het stappen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:00

Dat deed ik precies hetzelfde met Versace.. Of ja doe. Maar zelfs dat hangt hem nu de kont uit. Constant afwisselen, halt, stap, paar pasjes vlugger, dan weer een soort van schijnovergang, halt, achterwaarts, snel vooruit stappen etc. Maar zelfs daar heeft hij geen zin meer in. Of ik moet al een zweep bij me houden dan luisterd hij wel. Met rijden is hij trouwens ook zo, wanneer het hem te 'makkelijk' wordt dan wordt hij ook minder fijn te rijden. Hij zal geen stomme dingen doen maar gewoon van die vervelende dingen. Terwijl als hij z'n best moet doen hij met zijn oortjes naar voren, attent en vrolijk hard werkt. Nog ideeën? Lachen

Maar goed we moeten er maar even doorheen. Over anderhalve week komt de DA langs en hopelijk mag hij dan weer aan het werk.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:58

Pablo gaat redelijk..
Al flipte hij gister met longeren nogal..
Allemaal dingen die hij niet mocht...

Dat heeft hij vandaag geweten... Hij had wat meer last met draven en hij was heel coollll....
Denk dat hij spierpijn heeft van gister..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:41

Zielige Pablo..... Hopenlijk is hij morgen weer wat fijner. Heb jij hem nog los gehad voordat je ging longeren?
Ebo gaat straks bij Katja eerst de paddock in, dan na 5 dagen stap ik er eens op...... Ik ben heel nieuwsgierig hoe hij dan is. Ik dnek dat ik hem eerst aan de longe gooi en dan laat draven. Dan stap ik hem wel onder de man uit.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:58

nee pa blo loopt nog niet los...
Hij moet eerste goed draven wil ik khem weer los gooien..
Ik heb trouwens ook nog niet op hem gezeten...

Dit doe ik ook pas als hij weer helemaal goed loopt... Heb de tijd..

Ik ga wel volgende week woensdag een ander paardje rijden Lachen

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:04

Onze pony mag nu aan de hand stappen. Nou,wat een succes zeg. Zakt eerst elke keer gelijk door haar benen om te rollen en bokt en springt dan naast me op haar plaats. Daarna kan ik pas rondjes met haar lopen,maar jee...wat heeft ze een haast,ha ha.
Zo relaxed als dat ze normaal is.......

Hoelang na de operatie mochten jullie weer aan de longe een beetje draven??

De wond ziet er goed uit,zie niet eens meer waar die zit. Ik bandageer haar elke avond nog wel

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:35

ik pas na 4 weken...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 07:58

Bij mij moet ze 2 weken volledige boxrust, en daarna mag ik rustig aan stappen (5 min. per keer). Ze moet 4 weken drukverband omhouden en na die 4 weken mag ik gaan uitbouwen.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:48

Tallie...........4 weken na de operatie al weer draven?

Onze pony staat nu al 3 weken op stal(na operatie)
Moet nu 4 weken stappen 20 min per dag. Vind t nogal lang ??(die 4 weken dus.)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:52

Ik heb zelf ook een pony met een gebroken griffelbeen. Maar na 3weken stalrust zag het er allemaal erg goed uit dus hoefde het niet verwijderd te worden.
Hij loopt er nu al bijna een jaar mee ne nog helemaal geen last gehad.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:59

Ik mag 6 weken na de operatie weer draven. Hij heeft na de operatie 2 weken boxrust gehad.Nu stappen we met hem. Ik zit nu na 3 weken op ongeveer 30 min. stappen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 09:08

Solvej schreef:
Dat deed ik precies hetzelfde met Versace.. Of ja doe. Maar zelfs dat hangt hem nu de kont uit. Constant afwisselen, halt, stap, paar pasjes vlugger, dan weer een soort van schijnovergang, halt, achterwaarts, snel vooruit stappen etc. Maar zelfs daar heeft hij geen zin meer in. Of ik moet al een zweep bij me houden dan luisterd hij wel. Met rijden is hij trouwens ook zo, wanneer het hem te 'makkelijk' wordt dan wordt hij ook minder fijn te rijden. Hij zal geen stomme dingen doen maar gewoon van die vervelende dingen. Terwijl als hij z'n best moet doen hij met zijn oortjes naar voren, attent en vrolijk hard werkt. Nog ideeën? Lachen

Maar goed we moeten er maar even doorheen. Over anderhalve week komt de DA langs en hopelijk mag hij dan weer aan het werk.

Handig he, die overijverige paarden met een tikkie arrogantie Clown Als het te gemakkelijk is voor hen denken ze 'puh, maar daar steek ik mijn been niet voor uit!' Haha

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:39

pablo mocht ook na 6 weken draven..
Hiervan heeft hij ook 2 weken stal rust gehad na de operatie.. maar voor de operatie ook al 2 weken..

Nu draven we 5 minuutjes.. al merk je wel dat hj redelijk stijf is.. hij moet alles weer beetje opbouwen.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:01

Ow ok,ben gerust. Zit dus ong 6 weken vanaf operatie tussen dat ze weer een drafje mogen doen.

Cupi is normaal mega relaxed met rijden.
Maar als ik nu de bak in kom,(Lopend)dan valt ze eerst neer om te rollen en dan geeft ze op haar plek een paar mega sprongen en bokken......daarna loopt ze mee met me alsof ze de trein moet halen.
Na ja.nog 3 weken,hihi.

Wandelen jullie alleen die periode of zitten jullie er ook op?

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:38

ik heb alleen gewandeld.. al mocht ik er wel oop gaan zitten..

Waarom laat je haar rollen als je toch weet dat daarna megasprongen er aan komen en het bokken??

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:42

Ik probeer haar overeind te houden...maar ze zakt gewoon ineens met 4 benen tegelijk.
Na het rollen heb ik haar nu wel bij me,maar de bokkesprongen komen dan toch na een tijdje.....

Ik heb vandaag maar over het erf gewandeld ipv de bak in en dat ging beter. Loopt me wel voorbij de hele tijd ,maar heeft dan geen behoefte om te rollen of gek te doen.

Morgen op deze manier maar weer proberen...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:17

En als je haar wat sedeert? Doe ik met Versace ook. Eerst 2 streepjes Tranquigel nu heeft hij er nog maar 1 nodig. Beter dan risico's nemen met het bot denk ik?

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:11

Hm,als ze zo doorgaat misschien een idee ja.

Trouwens...leuke site heb je !!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 15:51

Nou, mijn dier is gelukkig weer thuis! Het bleek dat het griffelbeen aan het pijpbeen is gegroeid en dan is er nog maar heel weinig nodig voor een breuk. Ik hoop dus dat we dit niet bij allevier de benen krijgen....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:35

mijn pony heeft 2 jr geleden haar griffelbeen op meersere plaatsen gebroken gehad,maar dat is toen mooi aan elkaar gegroeit,op de foto was wel te zien dat de pees iets beschadigd was.

nu was 2 weken kreupel uit de stal gehaalt
haar linker voorbeen [waar de schieffel aan zit] was vanaf de koot tot aan de schieffel dik
de DA dacht aan een verstuiking en ik moest 2x 10 min stappen en koelen en smeren met Dolobene
na 10 dagen een half uur stappen ,daar was ik donderdag mee begonnen
ik dacht toen al dat ze niet zuiver liep.
haar been is nog steeds dun!
maar ze loopt dus niet goed
vandaag de DA gebeld en ik kan maandag een afspraak maken voor aankomende week
nu ben ik toch bang dat de schieffel de boosdoener is
en dan moet hij eruit!

ik baal hier goed van,ze heeft al zoveel gehad de laatste 2,5 jaar.

k ben benieuwd wat het nu is!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:13

Komen steeds meer patienten met gebroken griffelbeentjes hier..