Mijn merrie loopt er ook nog heel goed me en waarschijnlijk laat ik ook achter cytek's onder zetten (nu nog sliding ijzers) handig de hoefschmid direkt op stal Ik heb ook nog duidelikere fotos thuis, zal dit weekend kijken of ik ze kan plaatsen...
ik hoorde het van mijn smid dat er een artikel in zou staan.
willem staat sinds vandaag ook achter op cytek en hij liep gelijk al heel anders. we hebben nl eerst zonder ijzers gelopen en later met. hij sleepte met rechts achter om te compenseren en nu met de cytecs niet meer. voor staat hij er nu voor de 2e keer op en heeft een maatje kleiner. achter 2 maten kleiner. zijn voeten waren zoveel beter. bram was er heel tevreden over en ik ook.
is t dan bloot... fijne grammatica, ben er niet zo goed in... Kindness had 1 ijzer er af... liep echt niet prettig, hartstikke kreupel op t gravelpad. nadat ie er weer onder zat, was t weer prima... ik ga eerdaags bij ITP even een topic plaatsen... met actie filmpjes... hij loopt zo fijn.. hij straald t ookk uit... zal de link dan hier neer zetten
ik hoorde laatst een verhaal dat de ijzers in het leve werden geslagen. dat het erg slecht was voor de hoeven,, ik ga er nog even achteraan want mijn fjord loopt er ook op, en dat gaat goed!
er gaan veel verhalen de ronde van mensen die er niet of nauwelijks ervaring mee hebben en andere dingen als het traditionele ijzer maar gelijk afkatten.
zodra je met iets anders bezig bent wordt je al met een scheef gezicht aan gekeken... dat kan nooit goed zijn hoor je ze denken.
nou ik ben nog steeds tevreden over mijn cytek ijzers. willem loopt heel anders.. hij is op het moment een beetje stijf omdatie net gemasseerd is, maar hij loopt er echt veel beter op. hij zet zijn voeten beter neer, zijn stralen zijn een stuk gezonder(had veel last van rotstraal) en zijn scheuren zijn helemaal weg.
wordt dus echt niet genageld in t leven... had t er nog over met mn HS, omdat kindness zn ijzer eraf was en ik nog een stukje over de weg moest.. (zn voeten (zeg maar oude hoefwand) slijten abnormaal hard) en ze kon nog met moeite t ijzer er onder krijgen, omdat ze bang was dat ze in t leven zou slaan... dus dat lijkt me erg sterk
mijn pony krijgt morgen achter ijzers van cytec en voor kunststof beslag dit ivm dat hij voor de kar loopt. ben benieuwd hoe hij het erop doet, ik laat mij bevindingen wel ff weten.
willem loopt na ruim een maand op rondom cytek nog steeds heel goed. hij komt er steeds makkelijker mee weg. hij heeft meer achterhand gekregen en loopt beter over de rug.
Ik heb vorige week tijdens een trektocht 2 Haflingers op Cytec ijzers zien lopen. Het zag er goed uit. Voor het grote aantal km hadden ze 4 widia puntjes in de ijzers en de eigenaresse vertelde mij dat de vorige keer deze puntjes door het ijzer heen geschoten waren. Nu had ik het erover met mijn smid en volgens hem kon dit komen doordat het ijzer van een ander (zachter) materiaal gemaakt is dan het gewone gangbare ijzer. Iemand hier ervaring mee? Het lijkt me niet lekker voor een paard om met 4 bobbels in je zool te lopen.
Ervaring niet, maar snappen doe ik het wel. Cytek is van gietijzer gemaakt. Daarmee is het harder maar breekbaarder dan een "gewoon" ijzer. Bovendien, als je het gewicht van een been op vier puntjes laat komen, heb je per puntje gauw 25 - 35kg drukkrachten. Meet eens hoe groot zo'n puntje is en welke krachten je dan per mm2 krijgt..........
Cytek is niet van gietijzer,maar een lichtmetaal een soort van alu legering. Gietijzer zou breken bij de eerste stap op het harde,omdat het hard en bros is door het vele koolstof in gietijzer. Widia pennen verhogen de grip en duurzaamheid,het nadeel is dat ze sterk remmen. Dat ze door de ijzers komen is omdat ze veel harder zijn als het materiaal van het ijzer+de drukkrachten zoals aangegeven door Ikke.
nou mijn paardje is vandaag gedaan door Bram. Heel veel uitleg gehad. Voorlopig voor op kunststof ivm dat hij na ongeveer een uur licht onregelmatig werd voor de kar ivm lichte hoefkatrol. Tot voorheen had hij nog nooit voor de kar gelopen. En achter cytec ijzers. Bram trok veel publiek bij mij op stal. Een persoon laat het bij haar paard doen. De rest wacht het ff af hoe het bij mij gaat haha. Als hij voor niet meer gevoelig is dan gaat hij voor ook op cytec. Ik heb echt ijzers nodig voor bescherming voor het mennen anders had ik mijn paardje blootvoets laten lopen. Maar laat volgende week weten hoe hij nu loopt. Moest het nu rustig aan doen maar hij lipe er eigenlijk best snel op weg. Alleen de kunststof vond hij vreemd en zat er naar te kijken haha.
Hoi Chevano, het was inderdaad erg interessant! Het leek wel een tell-sell aflevering! Zijn verhaal klonk erg goed. Misschien laat ik mijn paardje ook wel door hem beslaan, kan ze weer lekker lopen.... Nouja, eerst maar eens zien hoe jouw paardje ervan opknapt.
Anouar heeft ook cytecs. Op gewone ijzers kon hij niet lopen, hij trapte z'n benen aan alle kanten open, zelfs met pijpkousen en springschoenen kreeg hij het nog voor elkaar. Hoefsmid had de ijzers al iets aangepast, maar het werd alleen maar erger.
Eigelijk wilde ik toen kunststof proberen. Dus een smid gebeld die kunststof doet. Hij deed ook cyteks en dacht dat dat beter zou zijn voor Anouar z'n probleem doordat hij makkelijk af kan wikkelen. Ik vond het verhaal erachter goed klinken, dus heb ze geprobeerd. En werkelijk waar, de beenbeschermers zijn weer naar zolder vertrokken, hij heeft zich geen één keer aangetikt.
Ik betaal 90 euro voor rondom, voor normale ijzers betaalde ik 70 euro
Mijn paard heeft hele goede hoeven en loopt haar hele leven (16 jaar oud) zonder ijzers. Nu is mij hoefsmid overgegaan op cytek en bekapt haar nu volgens dit principe. Geen ijzers dus, maar wel bekappen dat ze meer het gehele opvervlakte van de hoefloopt en de hefboomwerking tussen punt hoef-hoefbeen kleiner wordt. ze is nu voor de 2de keer zo bekapt. ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. zie niet veel verschil met natuurlijk bekappen.
Ben net terug van trektocht (die helaas eerder eindigde door een flinke wond van Anouar) en de ijzers hebben het flink te verduren gehad De route ging praktisch alleen maar over verharde weg en grindachtige paden, 30 km lang. De ijzers zijn aan de achterkant nog maar de helft van wat ze nieuw waren