Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jennyxx schreef:Alani schreef:[Mijn merrie heeft rechtsachter spat. Met dit been loopt ze het eerste begin wat korter en wat trager. Tijdens het rijden activeer ik dit been altijd extra. Haar spieren heeft ze lange tijd ontlast en die moeten natuurlijk weer sterker worden. En ze kunnen natuurlijk in beide benen spat oid hebben, maar da's bij haar gelukkig niet het geval.
Later in de training (zeg maar na een kwartiertje) dan zie je geen verschil meer.
Ze heeft overigens geen pijn meer, omdat de spat niet meer actief is.
Kan de spat wel weer actief worden? Of kan dat niet omdat het gewricht bij jouw merrie al is dichtgegroeid?
Ik heb inderdaad meer gelezen dat een spatpaard startkreupel kan zijn. Is dat dan een spierkwestie of ligt dat echt aan het gewricht? (weer een nieuwe vraag om op te zoeken)
Heureka schreef:Tsja, ook ik heb een paardje met spat. Ook met Tildren ingespoten (infuss alles in 1 x) Daarna moest ze 6 weken op stal met een beetje wandelen aan de hand (5 min. hooguit). Dat heb ik bij niemand nog gelezen. .
Heureka schreef:Na die 6 weken mocht ik gaan beginnen met stappen onder de man, maar wel vooral rustig stappen. Dit was net voor kerst, lekker koud buiten. Dat heb ik dus gedaan met behulp van Sedalin (of wat er nu voor in de handel is). Na die week draven. .
Heureka schreef:Het ging aardig goed, tot we op zondagavond op stal kwamen. We zouden die dag ook gaan galoperen. Maar ze had een dik been l.a. Later bleek dat ze had vastgelegen in de stal.... 2 weken gestapt op het harde aan de hand. Toen weer begonnen met stappen, na twee dagen liep ze stokkreupel dus maar weer wandelen aan de hand. Weer gaan rijden en weer kreupel. Zo gaat het nu al een tijdje. Vorige week maandag en dinsdag ging het rijden best goed en woensdag avond komen we op stal, staat ze op drie benen. Nu weer l.v. een dik been. De spat zit in elk geval r.a..
Heureka schreef:Je snapt misschien dat ik het helemaal niet meer zie zitten. Stond vorige week echt te janken bij mijn paard terwijl mijn man het been aan het afspuiten was met koud water. Heb echt het idee dat het helemaal niet meer goed komt...
Heureka schreef:A.s. woensdag gaan we weer naar Nijkerk en dan zullen de foto's wel uitwijzen hoe en wat. Onder de man laten zien hoe het gaat kan in elk geval niet. L.v. is nu al weer iets minder dik en ze staat er wel weer op maar ik heb haar nog uit de stal durven halen. Dat gaan we vanavond maar weer doen... Je ziet ook aan het paard dat ze er van baalt. Ze staat ook met een bolle rug op het moment, teken van pijn.
Heureka schreef:Aan de ene kant hoop ik zo dat we nog lekker kunnen rijden, maar misschien moet ik niet hopen. Dan komt de klap nog harder aan..
Heureka schreef:Ik zal woensdag nog wel even een berichtje posten hoe het was.
Citaat:Ik snap heel goed wat je voelt en doormaakt. Ik heb wel een speciekuip vol gejankt en was bang dat het nooit meer goed zou komen. Selena heeft zelfs 2 Tildrenkuren gehad. Maar na behandeling door een osteopaat/helderziende/weet ik veel wat die man is, is ze met enorme sprongen vooruitgegaan. Het probleem van dierenartsen vind ik, dat ze niet verder kijken dat 'spat'. Daarmee is de kous af. Ik vind het veel belangrijker om na te gaan, waardoor het is ontstaan. Zoals je wellicht gelezen hebt, heeft Sel een scheef bekken en dit was de veroorzaker van de spat. Sinds de bespiering aan de achterhand beter en sterker is, zijn de kreupelheden aan alle benen voorbij.
Alani schreef:Zoals je wellicht gelezen hebt, heeft Sel een scheef bekken en dit was de veroorzaker van de spat. Sinds de bespiering aan de achterhand beter en sterker is, zijn de kreupelheden aan alle benen voorbij.
Hou je taai en geef de moed nog lang niet op.
Alani schreef:Je hoort veel vaker dat spatpaarden startproblemen hebben. Als ze eenmaal warm gelopen zijn, zie je geen verschil meer. Is bij Selena ook wel een beetje zo, maar ik ben er ook heel erg op gefocust en zie het dus, terwijl een ander er niets aan ziet.
Jennyxx schreef:Alani schreef:Je hoort veel vaker dat spatpaarden startproblemen hebben. Als ze eenmaal warm gelopen zijn, zie je geen verschil meer. Is bij Selena ook wel een beetje zo, maar ik ben er ook heel erg op gefocust en zie het dus, terwijl een ander er niets aan ziet.
Dat idee heb ik zelf ook. Ik zie dat mijn paard niet helemaal zuiver loopt, maar anderen niet. Het is ook minimaal, maar het is er wel echt (denk ik).
Maarre...waarom hebben sommige spatpaarden een startkreupelheid? (theoretisch)
Lielle: jouw paard heeft dat niet, toch?
Heureka schreef:Gelukkig kijkt 'mijn' d.a. wel verder want hij behandeld voornamelijk sportpaarden. Dus daar heb ik dan maar vertrouwen in.
Lielle schreef:Nee, ik vind dat mijn DA juist wel naar het hele paard kijkt en niet alleen naar de spat. Daarom kom ik ook zo graag bij haar.
Jennyxx schreef:Alani schreef:Zoals je wellicht gelezen hebt, heeft Sel een scheef bekken en dit was de veroorzaker van de spat. Sinds de bespiering aan de achterhand beter en sterker is, zijn de kreupelheden aan alle benen voorbij.
Hou je taai en geef de moed nog lang niet op.
Haf_Jessie, als Jessie aan twee benen stijf loopt en maar aan 1 been spat heeft, komt het misschien toch vanuit de rug net als bij het paard van Alani. Ik ken de ostheopate wel die bij jou komt. Zij heeft Twister ook een keer behandeld en een paard van mijn baas ook. Volgens mij is ze erg goed en kan je al je vragen aan haar kwijt. Ik ben benieuwd wat zij zegt over het moeten bewegen voor de rug en rust moeten houden voor de spat. Laat je het ons weten?
Ik zit te denken....als je de rug wilt trainen zonder er op te zitten en haar niet wilt losgooien ivm kans op verdraaien van het spatbeen. Dan kun je rechtuit gaan wandelen en draven aan de hand. Maar misschien kan je ook leren om te 'longeren' met dubbele lijnen. Bij gewoon longeren gaat een paard vaak op de grote volte en dat is niet heel goed voor de spat. Met dubbele lijnen, kan je de buitenlijn aantrekken om haar op de hoefslag te houden. Dan moet je op de rechte stukken wel zelf wat harder lopen, maar toch minder als aan de hand lopen. En als het voor Jessie goed zou zijn, kun je ook bijzets ofzo gebruiken (doe ik overigens voor zekerheid niet, maar mijn paardje is wel kreupel aan zijn spat been en zijn rug zou nu goed zijn (dat is eigenlijk goed nieuws voor mij, iets om aan te denken om positief te blijven!(dat is de kunst denk ik, proberen het positieve te blijven zien, ookal is er ook veel narigheid))).
Alani schreef:Sel is niet zo zeer stijver, maar ze heeft dan iets minder heffing in haar rechtersprong. Hierdoor zet ze in het eerste begin haar rechtachterbeen ook wat minder goed onder de massa.
Volgens mij heeft het warm lopen alles te maken met stijfheid. Vergelijkbaar als jezelf een lange rit in de auto hebt gehad. Als je dan weer een stukje gaat lopen ben je ook wat stram. Na een paar minuten verdwijnt dat ook.
Bij paarden die veel of 24/7 in de wei lopen, zal dit niet of veel minder aan de orde zijn.
Toen er destijds een kreupelheidsonderzoek (nog voor de foto's) bij Sel werd gedaan, zag de da ook haar opstartproblemen. Aan de hand daarvan verwachte hij spat en de foto's bevestigde dit.
Jennyxx schreef:Alani schreef:Sel is niet zo zeer stijver, maar ze heeft dan iets minder heffing in haar rechtersprong. Hierdoor zet ze in het eerste begin haar rechtachterbeen ook wat minder goed onder de massa.
Volgens mij heeft het warm lopen alles te maken met stijfheid. Vergelijkbaar als jezelf een lange rit in de auto hebt gehad. Als je dan weer een stukje gaat lopen ben je ook wat stram. Na een paar minuten verdwijnt dat ook.
Bij paarden die veel of 24/7 in de wei lopen, zal dit niet of veel minder aan de orde zijn.
Toen er destijds een kreupelheidsonderzoek (nog voor de foto's) bij Sel werd gedaan, zag de da ook haar opstartproblemen. Aan de hand daarvan verwachte hij spat en de foto's bevestigde dit.
Heb er nog even over nagedacht. En het zou misschien te maken kunnen hebben met de sinovia die bij spatpaarden van niet zulk hele goede kwaliteit is. Vooral niet in het spat been. Als je gaat bewegen dan wordt het sinovia warm en smeert het beter (of zo iets). Dus dan zou het kloppen dat ze na een paar minuten beter gaan lopen. Maar weet het niet zeker hoor, maar heb weleens zoiets bij mensen gehoord.
Lielle schreef:Even ter indicatie (en een beetje spammen omdat ik zo trots ben op Vosje), in dit topic [sgw] Training met Vos in Baarle Nassau zie je wat ik zaterdag met mijn spatpaard ga springen