Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:07

Bij mij zijn zelfs haar kootjes nagekeken en gestretsched tot je knak knak hoorde. Ze is trouwens een heel stuk vrolijker al na 2 dagen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:19

Bij Witte is het wel alleen bij de bovenlijn gebleven, maar dat zat ook al zoveel werk in, dat dat niet eens in 1 keer op te lossen was. Ik denk dat de belangrijkste plekken in die bovenlijn liggen, en ze de rest pas meeneemt als de bovenlijn oke is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:23

een paard hoort in keer behandeld te worden, er wordt veel misbruik gemaakt van de eigenaars portomee.

Prince werd helemaal nagekeken ook de benen...ik moet een week stappen maar die pony is het helemaal beu..ik merk ook geen veranderingen in zijn karakter

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:27

Mijn pony heeft ook zeker meerdere behandelingen nodig. Ze heeft oude blokkades (vooral in haar rug en bij haar borstbeen en ademhalingsspier) die voor veel ongemak zorgen. De reden dat mijn zadel scheef ging liggen (naar de zijkant), komt dus door mijn pony die 'de last' niet recht kán dragen op haar rug. 21 december is ze behandeld door Margritta en ik merk al tijdens het rijden dat mijn zadel recht blijft liggen en dan ze netjes naar beneden komt met haar hoofd in de draf (voorheen was dit hoofd omhoog, rug wegdrukken en racen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:35

tita schreef:
een paard hoort in keer behandeld te worden, er wordt veel misbruik gemaakt van de eigenaars portomee.

Prince werd helemaal nagekeken ook de benen...ik moet een week stappen maar die pony is het helemaal beu..ik merk ook geen veranderingen in zijn karakter

Nee hoor... als er teveel blokkades zijn, dan KAN het niet eens in 1 keer. Ik zag al grote verschillen tussen het begin en het einde van de behandeling, vooral bij het heiligbeen. Mijn paard wilde het heiligbeen niet laten zakken (op een bepaalde aanraking, waarop een paard dat normaal gesproken wel doet). Aan het einde van de behandeling deed ie dat wel! (dit is nodig om het paard goed te kunnen laten ondertreden, voor alle gangen dus, maar vooral voor verzameling, aanspringen in galop e.d.)

Ze is 1,5 uur aan 1 stuk met mijn paard bezig geweest, en heeft al veel kunnen doen. Helaas zijn zulke blokkades niet in 1 keer op te lossen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 10:45

_angela_ schreef:
Ik ben daarheen gegaan.

Het is eigenlijk door een tip van een bokker. Mijn paard is onregelmatig op rechtsachter. Dit komt dus uit de rug. Martine denkt dat ze het kan verhelpen, en dat de onregelmatigheid voorkomt uit de blokkade bij het heiligbeen.

Daarnaast bokt Witte vaak in de galop, en loopt moeilijk nageeflijk, vooral achterwaarts is dat echt onmogelijk bij hem.

Ik hoop dat dit nu ook beter gaat worden, vooral de galop.

Verder stelt en buigt Witte best moeilijk, waarschijnlijk komt door de blokkades in de rug, en de eerste halswervel.

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, hoe het verder gaat met je paard, want de mijne heeft dezelfde klachten. Osteopaat komt dit weekend, we hopen heel erg dat het wel goed kan komen ....
Laat je nog eens weten hoe het gaat als je weer mag rijden? Hoe moet je trouwens gaan opbouwen na de behandeling?
Laatst bijgewerkt door simodi op 18-01-07 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 10:51

tita schreef:

Dat hoeft helemaal niet volgens mij.
Je moet ook vooral niet te snel resultaat willen zien, veel mensen zijn redelijk ongeduldig wat dat betreft. Maar de klachten zijn ook niet van de ene op de andere dag gekomen. Osteopatie gaat uit van het zelfherstellend vermogen van een paard (daarom ook die week rust), dus dat betekent al dat je paard nodig heeft voor herstel.
Bij veel of grote klachten kun je niet alles in 1 keer doen lijkt mij, dat is het voor het paard ook een veel te grote belasting.

En als je de kosten te hoog vindt, tsja ... dat is natuurlijk wel een consequentie van een paard hebben .... er kan altijd een moment komen dat hij ergens een langdurige behandeling voor nodig heeft (maar dat kan met een normale DA-behandeling ook).

Vreemd dat je niks merkt aan je pony. Met de mijne doen we ook al een een poosje rustig aan, maar zij vindt het heerlijk. We stappen veel, grazen, poetsen, wandelen op en buiten het terrein, en ze geniet er van. Lekker veel aandacht en niet werken Haha! .
Maar dat zal wel per paard verschillen ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:54

simodi schreef:
_angela_ schreef:
Ik ben daarheen gegaan.

Het is eigenlijk door een tip van een bokker. Mijn paard is onregelmatig op rechtsachter. Dit komt dus uit de rug. Martine denkt dat ze het kan verhelpen, en dat de onregelmatigheid voorkomt uit de blokkade bij het heiligbeen.

Daarnaast bokt Witte vaak in de galop, en loopt moeilijk nageeflijk, vooral achterwaarts is dat echt onmogelijk bij hem.

Ik hoop dat dit nu ook beter gaat worden, vooral de galop.

Verder stelt en buigt Witte best moeilijk, waarschijnlijk komt door de blokkades in de rug, en de eerste halswervel.

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, hoe het verder gaat met je paard, want de mijne heeft dezelfde klachten. Osteopaat komt dit weekend, we hopen heel erg dat het wel goed kan komen ....
Laat je nog eens weten hoe het gaat als je weer mag rijden? Hoe moet je trouwens gaan opbouwen na de behandeling?

Aankomende woensdag mag ik ongeveer een kwartiertje longeren. De dag erna weer rijden. Gewoon rustig aandoen tijdens het werk, niet meteen te zwaar. En dag erna al weer meer oppakken en afhankelijk van hoe mijn paard aanvoelt de gewone training weer oppakken. Nu is het wel zo dat mijn paard B loopt, en dus niet zo'n zware training heeft als een Z paard. Daardoor kan de gewone training weer vrij snel worden opgepakt. Een paard dat hoger loopt, heeft wat meer tijd nodig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 11:34

@angela: wij rijden geen wedstrijden, dus da's dan in dit geval misschien handig Knipoog Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:36

Maar dan nog... ook als je geen wedstrijden rijdt, kun je zware oefeningen trainen (een vrouw die ik ken is bezig met de galopwissels, maar rijdt geen wedstrijden Lachen )

Dus: hoe zwaarder je training, hoe langer je erover doet voordat je weer op je oude trainingsniveau zit.

En als je alleen aan "fal-de-ral-de-rie" rijden doet, kun je meteen weer aan de slag Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:39

Prince is zaterdag behandeld maar ik ga toch vandaag en vrijdag laten draven aan de longe..Ik heb namelijk een oude pony en ik vind dat stap helemaal niet goed voor hem.
Helaas ga ik woensdag met vakantie dus ik kan hem niet "trainen"

Wij rijden ook geen wedstrijden meer maar trainen wel op Z-niveau.
Nico dacht dat de pony wel weer terug kon in de sport, hopelijk is dat ook zo want we missen het vreselijk

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 11:44

[quote

En als je alleen aan "fal-de-ral-de-rie" rijden doet, kun je meteen weer aan de slag Knipoog
[/quote]

Nou, dat hebben we nu juist al een tijdje niet kunnen doen omdat ze dus ergens last van heeft .... Knipoog Daarom laten we de osteopaat komen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 11:45

tita schreef:
Prince is zaterdag behandeld maar ik ga toch vandaag en vrijdag laten draven aan de longe..Ik heb namelijk een oude pony en ik vind dat stap helemaal niet goed voor hem.

Grappig, zo ie je dat het echt per paard verschilt, want mijn merrie van 22 (toch ook wel oud) vind rustig aan doen prima! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:16

tita schreef:
Helaas ga ik woensdag met vakantie dus ik kan hem niet "trainen"

Wij rijden ook geen wedstrijden meer maar trainen wel op Z-niveau.
Nico dacht dat de pony wel weer terug kon in de sport, hopelijk is dat ook zo want we missen het vreselijk

en wat vindt Nico daarvan? ik zou zoiets eerst overleggen met de therapeut, die heeft er tenslotte voor doorgeleerd en weet echt wel wat het beste is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 16:19

@tita: ben je niet bang dat ie dan vreselijk uit zijn dak gaat, juist omdat ie zich door de behandeling waarschijnlijk wat beter voelt? Dan heb je alles misschien voor niks gedaan (of mag dit gewoon van de osteopaat?).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:26

ik denk ook dat het verstandig is om even met de ostheopaat de overleggen. Door de behandeling komen er een hoop afvalstoffen vrij in het lichaam. Het lichaam heeft rust nodig om deze afvalstoffen te verwerken. Een van de afvalstoffen is melkzuur, wat voor spierpijn zorgt. Het is daarom niet verstandig om eerder als een week aan het werk te gaan... tenzij de ostheopaat daar anders over denkt in jou specifieke geval.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:37

Vandaag ben ik al geweest dus weer gestapt.
Maar morgen gaat ie aan het halster aan de longe, gewoon beetje draven en stappen.
Ik zie het verschil niet of ik vrijdag gaat longeren of zaterdag.

Nou hij gaat niet uit zijn dak want hij is nogal moe aangelegd maar alleen stappen is niet goed

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:38

tita schreef:
Vandaag ben ik al geweest dus weer gestapt.
Maar morgen gaat ie aan het halster aan de longe, gewoon beetje draven en stappen.
Ik zie het verschil niet of ik vrijdag gaat longeren of zaterdag.

Nou hij gaat niet uit zijn dak want hij is nogal moe aangelegd maar alleen stappen is niet goed

Misschien dat een dag idd neit zoveel uitmaakt, maar waarom hou je je niet gewoon aan het schema wat je ostheopaat je heeft voorgesteld? Die heeft er wel meer ervaring mee..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:41

Omdat ik merk dat hij dikker benen krijg van alleen stappen.
Hij moest paar dagen rustig aan doen Nico had het niet over een week dat zei ik zelf.
Maar ik ben het zat ik ga 2x per dag naar stal om te stappen en ik en mijn pony worden daar niet vrolijker van.
Heb er ook geen tijd voor want ik ga onder werktijd.
Goed maar de week is bijna voorbij en hopelijk heeft het geholpen maar dat weet ik verlopig niet omdat ik woensdag met vakantie ga

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:44

Het is meestal 5 dagen rustig aan doen, mag wel los enz...maar niet erop...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:48

_angela_ schreef:
ik denk ook dat het verstandig is om even met de ostheopaat de overleggen. Door de behandeling komen er een hoop afvalstoffen vrij in het lichaam. Het lichaam heeft rust nodig om deze afvalstoffen te verwerken. Een van de afvalstoffen is melkzuur, wat voor spierpijn zorgt. Het is daarom niet verstandig om eerder als een week aan het werk te gaan... tenzij de ostheopaat daar anders over denkt in jou specifieke geval.

Bij de massage die mijn andere paard heeft gekregen (www.spierproblemen.nl) moest mijn paard minimaal een half uur tot een uur bewegen juist om deze afvalstoffen af te voeren zodat deze niet opgeslagen worden in de spieren en ze deze afvalstoffen makkelijker kunnen afvoeren.

Niet intensief trainen, maar gewoon lekker basistraining, beetje stappen, draven en galopperen.

Osteopathie is natuurlijk anders maar dat specifieke argument lijkt me niet opgaan, bij melkzuur is het juist beter te bewegen. Lijkt me eerder omdat de rug en de spieren en soms ook de organen toch in soort 'andere' stand komen doordat bv bekken recht gezet wordt. En dat dat niet goed is om spieren die ineens anders staan dan te belasten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:49

Hij mocht iig niet onder het zadel omdat zijn bekken moesten herstellen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:55

Skipper schreef:
_angela_ schreef:

Bij de massage die mijn andere paard heeft gekregen (www.spierproblemen.nl) moest mijn paard minimaal een half uur tot een uur bewegen juist om deze afvalstoffen af te voeren zodat deze niet opgeslagen worden in de spieren en ze deze afvalstoffen makkelijker kunnen afvoeren.

Niet intensief trainen, maar gewoon lekker basistraining, beetje stappen, draven en galopperen.

Osteopathie is natuurlijk anders maar dat specifieke argument lijkt me niet opgaan, bij melkzuur is het juist beter te bewegen. Lijkt me eerder omdat de rug en de spieren en soms ook de organen toch in soort 'andere' stand komen doordat bv bekken recht gezet wordt. En dat dat niet goed is om spieren die ineens anders staan dan te belasten.

Daar kan je gelijk in hebben. Dit is hoe ik het begrepen heb van de ostheopaat, maar ik heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen. 1 ding was wel duidelijk, pas na een week weer rustig aan de slag Lachen verder wel iedere dag de wei op!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:58

Met osteopathie gebeurd er wel veel meer in het lichaam als met massage enz.

Je mag er niet op de eerste dagen, paard mag wel bewegen maar dus niet erop.
Daarna rustig opbouwen...paard heeft echt even de tijd nodig te herstellen. De impact van osteo werkt vaak nog wel 3 weken door.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 16:59

Osteopatie behandelt zowel botten als spieren en weefsel. Juist als er meer melkzuur vrijkomt (door de behandeling) is dat een aanslag op de spieren, omdat die dit moeten afvoeren. Daarvoor is rust of lichte beweging (stappen) noodzakelijk. Als je de spieren harder laat werken, wordt er melkzuur bij geproduceerd en kan het juist niet goed worden afgevoerd.
Mijn merrie had ook verhoogde waarden in haar bloed, dus teveel onafgevoerd melkzuur en op uitdrukkelijk advies van mijn DA mocht ze alleen stappen, absoluut niet draven en zeker niet galopperen!

Het advies zal per paard verschillen maar mij lijkt dat je dit gewoon expliciet aan Nico moet vragen.

Enne ... dat jijzelf het stappen niet leuk vindt is eigenlijk geen excuus! Als je paard een peesblessure heeft moet je ook stappen, soms wel 10 minuten per dag en maandenlang, je doet het voor 't goeie doel moet je maar denken! Bovendien gaat het maar om een week, dus waar hebben we het over?! Natuurlijk is het saai, maar je kunt het afwisselen met wat oefeningen aan de hand doen zoals volgen, halthouden, achteruit, en wat grazen. Het is maar net wat je er zelf van maakt vind ik!