Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pink_unicorn schreef:oke heb het doorgelezen...
Mijn paarden worden niet natuurlijk bekapt...
heb me er een tijd geleden al in verdiept en er zitten duidelijk dingen in
waar je van denkt hmmmm zit wat in.
maar natuurlijk bekappen bestaat NIET want bekappen is niet natuurlijk.
en wij kunnen onze paarden ook helemaal niet vergelijken met wilde paarden.
Wij houden ze anders,wij voeren anders en we gebruiken ze anders,dus IK
vind dat we niet moeten kijken hoe hun hoeven zich onwikkelen en dat dan gaan
proberen na te ''maken''...
Wij hebben ook al jaren de hand in het fokken van de paarden die wij hier hebben,die
hand is er niet bij de wilde paarden,die worden niet gefokt om mooi te zijn of een goed
karakter te hebben. Wij kunnen op veel punten ons paarden dus niet vergelijken met wilde
paarden dus waarom gaan we ze ineens wel hetzelfde bekappen![]()
Ik zet dit niet neer om mensen te gaan overtuigen om hun paarden niet natuurlijk te
bekappen,dit is MIJN mening en daar is een forum voor.
gr nicole
CherokeeChum schreef:
Welkom in Utopia.....
Zolang iedere fokker zijn keurings paarden met ijzers ter keuring brengt
is het natuurlijk moeilijk uit te distileren of een lijn van paarden met of
zonder gelijk beweegt.
Ook voeding speelt een belangrijke rol,mij is op gevallen dat paarden die veel krachtvoer krijgen vaak slechte voeten hebben.
Anderzins ben ik er van overtuigd dat een paard dat geen krachtvoer krijgt niet zo ontwikkeld en groot word als met.
Ik wijd hier ook een groot aantal beenproblemen aan,door het snelle
groeien,en abnormaal groot zijn voor hun leeftijd.
Neem daarbij dat kleine paarden niet echt gewild zijn,en de gemiddelde fokker van sportpaarden nog steeds voor groot gaat,om dat daar de markt ligt. Zo creeer je een paard wat niet zonder ijzers kan,zodra hij belast word.
Arabieren,Dravers, Quarters etc hebben hier minder problemen mee,imo
arno8 schreef:pink_unicorn schreef:oke heb het doorgelezen...
Mijn paarden worden niet natuurlijk bekapt...
heb me er een tijd geleden al in verdiept en er zitten duidelijk dingen in
waar je van denkt hmmmm zit wat in.
maar natuurlijk bekappen bestaat NIET want bekappen is niet natuurlijk.
en wij kunnen onze paarden ook helemaal niet vergelijken met wilde paarden.
Wij houden ze anders,wij voeren anders en we gebruiken ze anders,dus IK
vind dat we niet moeten kijken hoe hun hoeven zich onwikkelen en dat dan gaan
proberen na te ''maken''...
Wij hebben ook al jaren de hand in het fokken van de paarden die wij hier hebben,die
hand is er niet bij de wilde paarden,die worden niet gefokt om mooi te zijn of een goed
karakter te hebben. Wij kunnen op veel punten ons paarden dus niet vergelijken met wilde
paarden dus waarom gaan we ze ineens wel hetzelfde bekappen![]()
Ik zet dit niet neer om mensen te gaan overtuigen om hun paarden niet natuurlijk te
bekappen,dit is MIJN mening en daar is een forum voor.
gr nicole
Het kan me aan mijn kont roesten hoe je het noemt, als het maar werkt. Eigenlijk zou het "Nabootsen van slijtage die normaal in de natuur optreedt maar die gedomesticeerde paarden niet krijgen - bekappen" moeten heten. Maar dat is een beetje een lange naam, dus is het samengevat tot natuurlijk bekappen.
Je geeft zelf al een paar leuke dingen aan: we houden ze anders. Maar het werkt dus beter als je je paard zo natuurlijk mogelijk houdt, sterker nog, dat is een voorwaarde om het te laten slagen.
We voeren ze anders. Mijn paarden krijgen geen brokken, muesli of wat dan ook. Alleen gras en een liksteen. Niet helemaal zoals in de natuur, maar wederom: zo natuurlijk mogelijk. Ik doe het nog lang niet ideaal, strasser raadt bijvoorbeeld aan om zoveel mogelijk buitenritten met je paard te maken en je paard de gelegenheid te geven allerlei verschillende planten te eten. Op die manier kan het in zijn eigen mineralen voorzien.
We geven die hoeven dus flink wat slijtage, waar ze zich op aan passen. Een hoef die jarenlang natuurlijk bekapt wordt, hoeft er helemaal niet uit te zien als een hoef uit de natuur. Iedere hoef past zich aan aan wat er van hem gevraagd wordt, als je de hoef de kans maar geeft.
Jij zegt het hier niet, maar voordat iemand er weer mee aan komt:
Ik begin een beetje moe te worden van het argument dat gedomesticeerde paarden zo gefokt zijn dat ze niet meer zonder ijzers kunnen. Zie je het voor je? Eerst heb je allerlei paardenfokkers die paarden fokken die wel zonder ijzers kunnen. En dan komt er opeens eentje die zegt: Ja, de mijne zijn heel mooi, maar je moet er wel ijzers onder timmeren! Anders kan ie niet lopen!
Hoe snel zou zo'n fokker failliet gaan?
Arabesk schreef:Traditioneel bekappen en beslaan zijn NIET gebaseerd op jarenlang onderzoek!! Dat is onjuist!
Ga zelf maar eens zoeken in www.scirus.com
hoeven worden de laatste paar jaar pas ook het terrein van veeartsen
Er zit meer wetenschappelijk onderzoek in natuurlijk bekappen de de strasser manier van bekappen dan in de traditionele manier!
JoviBan schreef:Ik weet het ja en heb ze bijn allemaal zelf moeten maken uit een recht stuk ijzer.Deze ijzers zijn er om de problemen die er zouden kunnen zijn gedeeltelijk op te lossen of te verlichten voor het paard.En helaas kunnen sommige paarden echt niet zonder deze hulpmiddelen.Maar gelukkig komt daar verandering in toch?!Want als we beginnen aan het NB bestaan deze problemen niet meerWat die onderzoeken betreft: er worden onderzoeken gedaan naar hoe e.e.a. "op te lossen" met een ijzer. En naar verschillende soorten ijzers en de manieren van beslaan.
Inmiddels is er een enórme diversiteit aan ijzers. Ik heb ze zien hangen in de lesruimte waar de hoefsmeden hun (praktijk)lessen krijgen; echt niet te geloven.
JoviBan schreef:Wat die onderzoeken betreft: er worden onderzoeken gedaan naar hoe e.e.a. "op te lossen" met een ijzer. En naar verschillende soorten ijzers en de manieren van beslaan.
Inmiddels is er een enórme diversiteit aan ijzers. Ik heb ze zien hangen in de lesruimte waar de hoefsmeden hun (praktijk)lessen krijgen; echt niet te geloven.
Kinke schreef:ohhh..daar hebben we het weer, weer zoveel mensen die van NB afstappen omdat hun paard naar de 'stinkmodder' is.
Wie zijn dat, wat is er gebeurd en waarom worden die verhalen nooit openbaar gemaakt.
(kortom...als je met zulke verhalen komt dan graag ook meer info verstrekken)
Citaat:Strassers conclusie na onderzoek van de gegevens van verzekeringen is dat 80% van de paarden die afgemaakt moesten worden problemen hadden met het beenwerk en dat de gemiddelde leeftijd van verzekerde paarden op een jaar of 10 ligt ofzo. Lees haar site maar na. Dat zette haar aan het denken en heeft haar aangezet tot het onderzoeken en achterhalen van de oorzaak van dit fenomeen. Haar conclusie is alom bekend: de schuld ligt bij ijzers.
ikke schreef:Ik zou weleens duidelijkheid willen hebben waarom de NB ervan afstapte en hoe hun paard op dat moment werd gehouden en hoe vaak er bekapt werd zonder erover te liegen.Ik denk dat daar al een groot probleem zit.(al zal dat probleem nog lang niet zo groot zijn als wat ze waarschijnlijk in de toekomst nog te wachten staat)Kinke schreef:ohhh..daar hebben we het weer, weer zoveel mensen die van NB afstappen omdat hun paard naar de 'stinkmodder' is.
Wie zijn dat, wat is er gebeurd en waarom worden die verhalen nooit openbaar gemaakt.
(kortom...als je met zulke verhalen komt dan graag ook meer info verstrekken)
Nou, zouden ze misschien niet zitten te wachten op allerlei betweterigheid?
Enkel zeer kritische reacties is voor sommigen hier al aanleiding om deze posters af te branden. En jij verwacht dan een "verantwoording" waarom deze mensen er vanaf stapten?
briandylan schreef:ikke schreef:Ik zou weleens duidelijkheid willen hebben waarom de NB ervan afstapte en hoe hun paard op dat moment werd gehouden en hoe vaak er bekapt werd zonder erover te liegen.Ik denk dat daar al een groot probleem zit.(al zal dat probleem nog lang niet zo groot zijn als wat ze waarschijnlijk in de toekomst nog te wachten staat)Nou, zouden ze misschien niet zitten te wachten op allerlei betweterigheid?
Enkel zeer kritische reacties is voor sommigen hier al aanleiding om deze posters af te branden. En jij verwacht dan een "verantwoording" waarom deze mensen er vanaf stapten?
(zo goed opgelost Ikke![]()
![]()
)
Cowgirl schreef:Citaat:Strassers conclusie na onderzoek van de gegevens van verzekeringen is dat 80% van de paarden die afgemaakt moesten worden problemen hadden met het beenwerk en dat de gemiddelde leeftijd van verzekerde paarden op een jaar of 10 ligt ofzo. Lees haar site maar na. Dat zette haar aan het denken en heeft haar aangezet tot het onderzoeken en achterhalen van de oorzaak van dit fenomeen. Haar conclusie is alom bekend: de schuld ligt bij ijzers.
Ik vind die conclusie wel erg kort door de bocht.
Erg makkelijk om ijzers de schuld te geven van al die dode paarden.
We doen veel meer met paarden dan alleen maar ijzers eronder rammen.
We rijden ze kapot met slof teugels, gaan rijden als ze 2,5 zijn....fokken ze door tot 1.80 en hoger.
Nee ...ga mij niet vertellen dat de hoofdoorzaak van te vroeg gestorven paarden ijzers zijn.