Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:24

@Dollemina: bedankt! En een foto van een gebroken voetas?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:23

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:42

Een "normale" stand is natuurlijk het best, of beter, is zoals we het graag zouden willen zien.
Toch voldoet lang niet ieder paard aan het ideaal beeld.

Je paard heeft de beste hoeven als die bij hem of haar passen.

Je moet niet te veel zelf willen zorgen voor het ideaal plaatje. Noch de natuurlijke bekapper, noch de traditionele.

Een goede hoefsmid/-verzorger, weet dit en zal een paardenhoef ook zo bekappen ... kijkend dus naar het paard in het geheel (en zijn bewegingen)

Toevoeging:
Vooral het laatste valt me steeds vaker op dat hoefsmeden hier niet naar kijken. "Nemen" een paard uit stal, bekappen de hoeven en laten het dier weer naar stal brengen zonder het nog een blik waardig te gunnen. Niet alleen traditioneel overigens. Heb ook al natuurlijk bekappers gezien die niet kijken naar het paard voor en na een bekapbeurt. Vind dit zelf een slechte zaak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:22

Ik heb de foto's bekeken, en maak me nog niet druk Lachen
Idd kijkt 'mijn' bekapper naar hoe het paard loopt, beweegt.. deed de TB niet... die vroeg er niet eens naar...

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:07

oke heb het doorgelezen...

Mijn paarden worden niet natuurlijk bekapt...
heb me er een tijd geleden al in verdiept en er zitten duidelijk dingen in
waar je van denkt hmmmm zit wat in.

maar natuurlijk bekappen bestaat NIET want bekappen is niet natuurlijk.

en wij kunnen onze paarden ook helemaal niet vergelijken met wilde paarden.
Wij houden ze anders,wij voeren anders en we gebruiken ze anders,dus IK
vind dat we niet moeten kijken hoe hun hoeven zich onwikkelen en dat dan gaan
proberen na te ''maken''...

Wij hebben ook al jaren de hand in het fokken van de paarden die wij hier hebben,die
hand is er niet bij de wilde paarden,die worden niet gefokt om mooi te zijn of een goed
karakter te hebben. Wij kunnen op veel punten ons paarden dus niet vergelijken met wilde
paarden dus waarom gaan we ze ineens wel hetzelfde bekappen Verward

Ik zet dit niet neer om mensen te gaan overtuigen om hun paarden niet natuurlijk te
bekappen,dit is MIJN mening en daar is een forum voor.

gr nicole

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:23

Ik bekap jessie nou een tijdje natuurlijk. Jes had ramphoeven, slechte kwaliteit en brokkelden erg. Ook liep ze, ook als ze bekapt was door de TB, gevoelig na een bekapping, zeker op steentjes.

Meisje op stal begon met NB, en ik zag het wel zitten. Niks geen gesnij, puur vijlwerk.
En zie! Het wonder geschiede! Ik heb nou niet alleen een paard met beter hoefwerk (hele mooie zolen+straal) maar ook de kwaliteit van de hoef is zeer verbeterd.
Dit proces is zeer langzaam gegaan, wekelijks bijvijlen en verlagen. Verlagen werd zeer langzaam gedaan, omdat het paard dus altijd wat gevoelig liep op steentjes.
Nou sukkelen we zonder een centje pijn over steentjes heen, terwijl we er altijd over heen strómpelden.

Ben de Belg ook gaan NB-en, en ook haar hoeven zijn er zo van opgeknapt. Ze is er zelf beter van gaan lopen, dat durf ik wel te beweren.

Oh ja, voordat ik mensen over me heen krijg dat ik zomaar in m'n paard ben gaan vijlen, heb het allemaal onder begeleiding gedaan, en laat haar nou nog wekelijks naar de hoeven van beide paarden kijken.

Ook de andere paarden (+ ezel) die NB gedaan worden, zijn erop vooruit gegaan.

Vanuit deze hoek niets dan positiefs dus, míts het op de juiste en gecontroleerde manier gebeurd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:35

pink_unicorn schreef:

Wij hebben ook al jaren de hand in het fokken van de paarden die wij hier hebben,die
hand is er niet bij de wilde paarden,die worden niet gefokt om mooi te zijn of een goed
karakter te hebben. Wij kunnen op veel punten ons paarden dus niet vergelijken met wilde

Ik zet dit niet neer om mensen te gaan overtuigen om hun paarden niet natuurlijk te

gr nicole

Het kan me aan mijn kont roesten hoe je het noemt, als het maar werkt. Eigenlijk zou het "Nabootsen van slijtage die normaal in de natuur optreedt maar die gedomesticeerde paarden niet krijgen - bekappen" moeten heten. Maar dat is een beetje een lange naam, dus is het samengevat tot natuurlijk bekappen.
Je geeft zelf al een paar leuke dingen aan: we houden ze anders. Maar het werkt dus beter als je je paard zo natuurlijk mogelijk houdt, sterker nog, dat is een voorwaarde om het te laten slagen.

We voeren ze anders. Mijn paarden krijgen geen brokken, muesli of wat dan ook. Alleen gras en een liksteen. Niet helemaal zoals in de natuur, maar wederom: zo natuurlijk mogelijk. Ik doe het nog lang niet ideaal, strasser raadt bijvoorbeeld aan om zoveel mogelijk buitenritten met je paard te maken en je paard de gelegenheid te geven allerlei verschillende planten te eten. Op die manier kan het in zijn eigen mineralen voorzien.
We geven die hoeven dus flink wat slijtage, waar ze zich op aan passen. Een hoef die jarenlang natuurlijk bekapt wordt, hoeft er helemaal niet uit te zien als een hoef uit de natuur. Iedere hoef past zich aan aan wat er van hem gevraagd wordt, als je de hoef de kans maar geeft.

Jij zegt het hier niet, maar voordat iemand er weer mee aan komt:
Ik begin een beetje moe te worden van het argument dat gedomesticeerde paarden zo gefokt zijn dat ze niet meer zonder ijzers kunnen. Zie je het voor je? Eerst heb je allerlei paardenfokkers die paarden fokken die wel zonder ijzers kunnen. En dan komt er opeens eentje die zegt: Ja, de mijne zijn heel mooi, maar je moet er wel ijzers onder timmeren! Anders kan ie niet lopen!
Hoe snel zou zo'n fokker failliet gaan?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:04

Beste Arno; jij schreef,

Ik begin een beetje moe te worden van het argument dat gedomesticeerde paarden zo gefokt zijn dat ze niet meer zonder ijzers kunnen. Zie je het voor je? Eerst heb je allerlei paardenfokkers die paarden fokken die wel zonder ijzers kunnen. En dan komt er opeens eentje die zegt: Ja, de mijne zijn heel mooi, maar je moet er wel ijzers onder timmeren! Anders kan ie niet lopen!
Hoe snel zou zo'n fokker failliet gaan?[/quote]

Welkom in Utopia.....
Zolang iedere fokker zijn keurings paarden met ijzers ter keuring brengt
is het natuurlijk moeilijk uit te distileren of een lijn van paarden met of
zonder gelijk beweegt.

Ook voeding speelt een belangrijke rol,mij is op gevallen dat paarden die veel krachtvoer krijgen vaak slechte voeten hebben.
Anderzins ben ik er van overtuigd dat een paard dat geen krachtvoer krijgt niet zo ontwikkeld en groot word als met.
Ik wijd hier ook een groot aantal beenproblemen aan,door het snelle
groeien,en abnormaal groot zijn voor hun leeftijd.
Neem daarbij dat kleine paarden niet echt gewild zijn,en de gemiddelde fokker van sportpaarden nog steeds voor groot gaat,om dat daar de markt ligt. Zo creeer je een paard wat niet zonder ijzers kan,zodra hij belast word.
Arabieren,Dravers, Quarters etc hebben hier minder problemen mee,imo

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:15

CherokeeChum schreef:

Welkom in Utopia.....
Zolang iedere fokker zijn keurings paarden met ijzers ter keuring brengt
is het natuurlijk moeilijk uit te distileren of een lijn van paarden met of
zonder gelijk beweegt.

Ook voeding speelt een belangrijke rol,mij is op gevallen dat paarden die veel krachtvoer krijgen vaak slechte voeten hebben.
Anderzins ben ik er van overtuigd dat een paard dat geen krachtvoer krijgt niet zo ontwikkeld en groot word als met.
Ik wijd hier ook een groot aantal beenproblemen aan,door het snelle
groeien,en abnormaal groot zijn voor hun leeftijd.
Neem daarbij dat kleine paarden niet echt gewild zijn,en de gemiddelde fokker van sportpaarden nog steeds voor groot gaat,om dat daar de markt ligt. Zo creeer je een paard wat niet zonder ijzers kan,zodra hij belast word.
Arabieren,Dravers, Quarters etc hebben hier minder problemen mee,imo

Kijk, met jou kan ik praten Haha!
Het kan best dat er wel wat verschil tussen verschillende rassen zit, maar als een bepaald ras niet zonder ijzers kan, dan vind ik dat alleen een reden om nog sneller massaal op ijzerloos over te gaan. Dan komen de slechte rassen vanzelf bovendrijven en kunnen de fokkers aan het werk om voor fatsoenlijke paarden te zorgen. Idd klinkt dit als Utopia, maar wat moeten we anders? Straks sluipt het er in dat je standaard na 3 jaar het hoefbeen met een operatie moet vervangen, tja, het hoefbeen is nu eenmaal zwak gefokt...
Ik vind het eigenlijk heel erg, dat het algemeen geaccepteerd is dat paarden niet zonder ijzers kunnen.
Eigenlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument, die moet geen opgeblazen KWPN kastelen meer kopen maar eens serieus gaan kijken naar hoe het paard gebouwd is. Als consumenten daar op gaan letten, volgen de handelaren vanzelf wel.
(heb je trouwens mijn pb nog gehad?)

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:49

arno8 schreef:
pink_unicorn schreef:

gr nicole

Het kan me aan mijn kont roesten hoe je het noemt, als het maar werkt. Eigenlijk zou het "Nabootsen van slijtage die normaal in de natuur optreedt maar die gedomesticeerde paarden niet krijgen - bekappen" moeten heten. Maar dat is een beetje een lange naam, dus is het samengevat tot natuurlijk bekappen.
Je geeft zelf al een paar leuke dingen aan: we houden ze anders. Maar het werkt dus beter als je je paard zo natuurlijk mogelijk houdt, sterker nog, dat is een voorwaarde om het te laten slagen.

We voeren ze anders. Mijn paarden krijgen geen brokken, muesli of wat dan ook. Alleen gras en een liksteen. Niet helemaal zoals in de natuur, maar wederom: zo natuurlijk mogelijk. Ik doe het nog lang niet ideaal, strasser raadt bijvoorbeeld aan om zoveel mogelijk buitenritten met je paard te maken en je paard de gelegenheid te geven allerlei verschillende planten te eten. Op die manier kan het in zijn eigen mineralen voorzien.
We geven die hoeven dus flink wat slijtage, waar ze zich op aan passen. Een hoef die jarenlang natuurlijk bekapt wordt, hoeft er helemaal niet uit te zien als een hoef uit de natuur. Iedere hoef past zich aan aan wat er van hem gevraagd wordt, als je de hoef de kans maar geeft.

Hoe snel zou zo'n fokker failliet gaan?

nee oke ik zeg ook niets over ijzers...want is gewoon beter om geen ijzers te gebruiken.
maar het is wel zo dat wij aan de paarden 'geknutselt' hebben waardoor een paard goed
op zijn hoeven gezet moet worden,en dat gebeurd niet met NB.

ik voer mijn paarden al jaren 'normaal' mijn buuren daar in tegen niet,hun voeren alleen hooi.
zij zijn ook mijn voorbeeld om te kijken of het wel werkt maar als ik naar die van hun kijk en
daarna naar die van mij die wel gewoon hun biks krijgen zien die van mij er kwa vacht,hoeven
en conditie er beter uit.
Maar wij kunnen een paard nit zoals in de natuur houden daar hebben we te weinig ruimte voor,
want dan hebben we kilometers land nodig..we kunnen wel proberen zo dicht mogelijk te komen bij het natuurbeeld.Mijn paarden lopen ook dag en nacht los,ze kunnen de boxs is en ze kunnen de bak
in maar vind dat somigge overdrijven in wat ze doen. Als je dicht bij de natuur wil zijn moet je er ook
niet op gaan zitten,wij laten paarden hun lichaam gebruiken zoals het niet in de natuur gebruikt word..

een TB zit jaren op school,de theorie die hij of zij leert is gebaseert op jaren lang onderzoek en is
dus zeker niet zomaar onstaan.deze manier word al honderden jaren gebruikt.
dus wat is er dan verkeerd aan dat is iets wat ik me dan afvraag,wat de reden is dat iemand overstapt,op het natuurlijke overgaat..?

ik ga in iedergeval niet over op het natuurlijke of er moet duidelijk bewezen worden dat een paard
er gezonder door word en dat me paard en gelukkiger van word.

gr nicole

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:59

Traditioneel bekappen en beslaan zijn NIET gebaseerd op jarenlang onderzoek!! Dat is onjuist!

Ga zelf maar eens zoeken in www.scirus.com

hoeven worden de laatste paar jaar pas ook het terrein van veeartsen

Er zit meer wetenschappelijk onderzoek in natuurlijk bekappen de de strasser manier van bekappen dan in de traditionele manier!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:01

Arabesk schreef:
Traditioneel bekappen en beslaan zijn NIET gebaseerd op jarenlang onderzoek!! Dat is onjuist!

Ga zelf maar eens zoeken in www.scirus.com

hoeven worden de laatste paar jaar pas ook het terrein van veeartsen

Er zit meer wetenschappelijk onderzoek in natuurlijk bekappen de de strasser manier van bekappen dan in de traditionele manier!

Dat is wat jullie denken. Slapen Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:12

Wat die onderzoeken betreft: er worden onderzoeken gedaan naar hoe e.e.a. "op te lossen" met een ijzer. En naar verschillende soorten ijzers en de manieren van beslaan.
Inmiddels is er een enórme diversiteit aan ijzers. Ik heb ze zien hangen in de lesruimte waar de hoefsmeden hun (praktijk)lessen krijgen; echt niet te geloven.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:16

Wordt het niet eens tijd dat de topicschrijver zijn kant van het verhaal vertelt?
TS is immers hoofcaresmid als ik het goed heb begrepen en zal zeker online meelezen maar reageren...Ho Maar Clown
Kom eens met de billen bloot @lirasso Ja

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:20

JoviBan schreef:
Wat die onderzoeken betreft: er worden onderzoeken gedaan naar hoe e.e.a. "op te lossen" met een ijzer. En naar verschillende soorten ijzers en de manieren van beslaan.
Inmiddels is er een enórme diversiteit aan ijzers. Ik heb ze zien hangen in de lesruimte waar de hoefsmeden hun (praktijk)lessen krijgen; echt niet te geloven.
Ik weet het ja en heb ze bijn allemaal zelf moeten maken uit een recht stuk ijzer.Deze ijzers zijn er om de problemen die er zouden kunnen zijn gedeeltelijk op te lossen of te verlichten voor het paard.En helaas kunnen sommige paarden echt niet zonder deze hulpmiddelen.Maar gelukkig komt daar verandering in toch?!Want als we beginnen aan het NB bestaan deze problemen niet meer
Haha! Haha! Slapen .(denk eerder dat we ze steeds vaker nodig gaan hebben).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:24

JoviBan schreef:

Geloof me ik heb al heel wat middagen op scirus.com doorgebracht Clown

Het enige wat ze onderzoeken zijn allerlei ziektes en welke effect welk ijzer heeft.

Er is nu pas onderzoekgedaan naar onbeslagen hoeven die trad. bekapt werden en het afrolpunt van de hoef vergeleken met een beslagen hoef.

Maar nergens is een onderzoek te vinden van de lange termijn effecten van twee groepen paarden waarvan één onbeslagen heeft geleefd en de andere beslagen.

Het zou nog weleens heel verrassend kunnen zijn wat daar uit zou komen Knipoog

Strassers conclusie na onderzoek van de gegevens van verzekeringen is dat 80% van de paarden die afgemaakt moesten worden problemen hadden met het beenwerk en dat de gemiddelde leeftijd van verzekerde paarden op een jaar of 10 ligt ofzo. Lees haar site maar na. Dat zette haar aan het denken en heeft haar aangezet tot het onderzoeken en achterhalen van de oorzaak van dit fenomeen. Haar conclusie is alom bekend: de schuld ligt bij ijzers.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:10

een paard zonder ijzers is ook beter volgens mij heeft hier nog niemand gezegt dat het
beter is om een paard met ijzers te laten lopen alleen het voorbeeld ijzers word genoemd om
te laten zien dat er verschillende soorten ijzers te zijn en dat hun theorie ook een reden heeft,
en dat hun ook nog steeds onderzoeken..

dat gemiddelde leeftijd op 10 jaar ligd is volgens mij niet omdat we onze paarden TB maar
ligd dat aan de mannier hoe we met ze omgaan...want mijn paarden halen gemakelijk de 20
( ze worden zelfs ouder)

gelukkig is het oudste paard wat er rondloopt TB.
en moeten ze zich met NB en al het natuurlijke gedoe nog maar bewijzen.
weet wel dat er ook genoeg mensen van af stappen,en dat het paard dan naar
de klote is,en dan komt iedereen met het domme argument oooowh je bent er te
vroeg mee gestopt...kom op nou zeggen eerst je paard laten lijden,dan de pezen
naar de knoppen helpen en dan komt de slager,die mensen hebben groot gelijk dat
ze weer terug gaan naar TB.
en het zou echt kunnen dat het bij sommige paarden helpt,maar die van mij
blijven lekker zo gevoerd worden en lekker bij mijn TB-tje...en gaan jullie mij
nu maar vertellen waarom ik het allemaal zo fout zou doen

gr nicole

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:03

ohhh..daar hebben we het weer, weer zoveel mensen die van NB afstappen omdat hun paard naar de 'stinkmodder' is.
Wie zijn dat, wat is er gebeurd en waarom worden die verhalen nooit openbaar gemaakt.
(kortom...als je met zulke verhalen komt dan graag ook meer info verstrekken)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:14

Kinke schreef:
ohhh..daar hebben we het weer, weer zoveel mensen die van NB afstappen omdat hun paard naar de 'stinkmodder' is.
Wie zijn dat, wat is er gebeurd en waarom worden die verhalen nooit openbaar gemaakt.

Nou, zouden ze misschien niet zitten te wachten op allerlei betweterigheid?
Enkel zeer kritische reacties is voor sommigen hier al aanleiding om deze posters af te branden. En jij verwacht dan een "verantwoording" waarom deze mensen er vanaf stapten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:31

Citaat:
Strassers conclusie na onderzoek van de gegevens van verzekeringen is dat 80% van de paarden die afgemaakt moesten worden problemen hadden met het beenwerk en dat de gemiddelde leeftijd van verzekerde paarden op een jaar of 10 ligt ofzo. Lees haar site maar na. Dat zette haar aan het denken en heeft haar aangezet tot het onderzoeken en achterhalen van de oorzaak van dit fenomeen. Haar conclusie is alom bekend: de schuld ligt bij ijzers.

Ik vind die conclusie wel erg kort door de bocht.
Erg makkelijk om ijzers de schuld te geven van al die dode paarden.

We doen veel meer met paarden dan alleen maar ijzers eronder rammen.
We rijden ze kapot met slof teugels, gaan rijden als ze 2,5 zijn....fokken ze door tot 1.80 en hoger.

Nee ...ga mij niet vertellen dat de hoofdoorzaak van te vroeg gestorven paarden ijzers zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:07

en houden ze op stal met te weinig beweging te veel krachtvoer etc

vooral het gebrek aan beweging wijst zij ook als hoofdoorzaak aan

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:52

ikke schreef:
Kinke schreef:

Enkel zeer kritische reacties is voor sommigen hier al aanleiding om deze posters af te branden. En jij verwacht dan een "verantwoording" waarom deze mensen er vanaf stapten?
Ik zou weleens duidelijkheid willen hebben waarom de NB ervan afstapte en hoe hun paard op dat moment werd gehouden en hoe vaak er bekapt werd zonder erover te liegen.Ik denk dat daar al een groot probleem zit.(al zal dat probleem nog lang niet zo groot zijn als wat ze waarschijnlijk in de toekomst nog te wachten staat)

(zo goed opgelost Ikke Haha! Haha! Haha! )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:27

briandylan schreef:
ikke schreef:
Ik zou weleens duidelijkheid willen hebben waarom de NB ervan afstapte en hoe hun paard op dat moment werd gehouden en hoe vaak er bekapt werd zonder erover te liegen.Ik denk dat daar al een groot probleem zit.(al zal dat probleem nog lang niet zo groot zijn als wat ze waarschijnlijk in de toekomst nog te wachten staat)

(zo goed opgelost Ikke Haha! Haha! Haha! )

Zie je wel, wij begrijpen elkaar Haha! Haha! (Nou Morris nog.........)

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:27

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik vind die conclusie wel erg kort door de bocht.
Erg makkelijk om ijzers de schuld te geven van al die dode paarden.

We doen veel meer met paarden dan alleen maar ijzers eronder rammen.
We rijden ze kapot met slof teugels, gaan rijden als ze 2,5 zijn....fokken ze door tot 1.80 en hoger.

Nee ...ga mij niet vertellen dat de hoofdoorzaak van te vroeg gestorven paarden ijzers zijn.

kijk dat is nou precies wat ik bedoel..ik ga wel het liefste zonder ijzers maar doods-oorzaak nee
dat krijg je er bij mij niet in.Er zijn paarden 30 mee geworden.Denk dat de fout ook zit in het te vroeg rijden en het ''verkeerd'' rijden,verkeerde hulpteugels,verkeerd gebruik vd hulpteugels.
en denk ook dat het hem zit in dat veel van de paarden 23 uur per dag in een boks staan,er voor een
uurtje uitgetrokken worden en dan moeten ze in de krul lopen...denk dat daarom paarden steeds vroeger dood gaan en niet door een mannier van bekappen of door het krachtvoer.

gr nicole

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:33

Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kris op 10-12-06 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd.