natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty84

Re: natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:16

Sja...daar zeg je wat 'onder begeleiding van'...

Het grote gevaar met natuurlijk bekappen vind ik dat mensen na een cursus van 1 - 2 dgn denken dat ze volleerd smid zijn...
Tuurlijk...dat is niet met iedereen het geval...maar dat soort gevallen zie ik meer en meer. Dat maakt mij huiverig voor natuurlijk bekappers. Ik weet dat mijn hoefsmid gediplomeerd is...en dat vind ik belangrijk. Waarom? Omdat ik zo ten minste enige garantie heb voor wat betreft een theoretische achtergrond.
Ook is hij verzekerd voor fouten, mocht hij iets doen bij een paard wat nadelig is voor mijn paard (als hoefsmid zijnde tijdens het bekappen / beslaan) krijg ik een tegemoetkoming in eventuele kosten. Ik kan me niet voorstellen dat een natuurlijk bekapper dat ook krijgt, tenzij gediplomeerd smid met vervolgcursussen bekappen.

En daar ligt nou net mijn probleem, natuurlijk bekappen met als voorgaande opleiding een gangbare opleiding tot hoefsmid...prima. Maar na alleen een cursus ... dat vind ik linke soep. Het is niet voor niets een meerjarige opleiding.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:45

Hoefsmid is toch een vrij beroep?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:50

Maar Kitty84, heb je zijn diploma's ook gezien?

Ik bedoel zeker weten doe je het NOOIT tenzij je diegene al kent of hij zijn dipolma's aan iedereen laat zien. Hoefsmid is idd een vrij beroep dus er zullen genoeg 'reguliere' smeden rondlopen zonder diploma...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:17

Mmm als ik de site bekijk van de vereniging van hoefsmeden dan staan daar alleen maar gediplomeerde smeden op.
Als je hoefsmid lid is van de vereniging dan is deze gediplomeerd, volgens mij is het dus niet zo moeilijk te achterhalen en hoef je niet uit te gaan van het verhaal van de hoefsmid.
Dat het een vrij beroep is is bekent maar ik denk dat de vereniging binnen hun mogelijkheden goed bezig zijn.
Leden van de vereniging worden bijgeschoold (meerdere lezingen en clinics per jaar), worden op de hoogte gehouden van de onwikkelingen in het vakgebied.

Gr Em

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:41

De website van de aanhcp heeft ook een overzicht van mensen die de opleiding gedaan hebben.
Op zich is het dus niet moeilijk te zien of iemand kennis in huis heeft. Of hij er ook iets van bakt, is weer een andere vraag.

Over mensen die zichzelf al na een 1 dagscursusje volleerd noemen: dat zijn inderdaad enge mensen, maar ik heb er maar 1 gezien en die is daar ook op teruggekomen. Ze heeft trouwens een eigen website waarin ze zichzelf en het natuurlijk bekappen de schuld geeft van het vernielen van haar paard. Maar die link is al vaak genoeg gegeven.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:32

Cer schreef:
Hoefsmid is toch een vrij beroep?

Ja, kapper, drogisterij en makelaar ook Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:59

Citaat:
Het grote gevaar met natuurlijk bekappen vind ik dat mensen na een cursus van 1 - 2 dgn denken dat ze volleerd smid zijn...

Maar daar heb jij toch geen last van? Of wel.

Als iemand zijn paard wil verkloten moet ie dat zelf weten. Als ie het allemaal zelf denkt te kunnen na 2 dagen cursus moet ie ook zelf weten maar aan mijn paarden komt ie niet.
Dat de buurvrouw dat dan wel wil is haar zorg.

Klinkt misschien hard maar zo gaat het wel. En zo gaat het met zoveel dingen.
Ik heb ook vaak genoeg mensen gewaarschuwd dat hun zadel niet meer past. Ze kijken me dom aan en rijden rustig verder.

Cursussen zijn een goede opstap om verder te leren.

Verder snap ik ook niet waarom een NB zo duur moet zijn.
Mijn paarden gaan dus gewoon naar een zoals jullie noemen een normale smid.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 08:38

Cowgirl schreef:

Verder snap ik ook niet waarom een NB zo duur moet zijn.
Mijn paarden gaan dus gewoon naar een zoals jullie noemen een normale smid.

Ja, wat is duur. Ik betaal 40 euro per 4/5 weken. Een deel van dat bedrag zijn reiskosten. Ik kies ervoor iemand te laten komen die in mijn ogen de voeten van mijn paard het best kan bekappen. Toevallig woont ze wat verder weg. Daar betaal ik dan graag voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:16

@Cowgirl: Nu zegt bijna iedereen dat 'men' naar NB switcht omdat het zo goedkoop is, en dan ga jij schrijven dat het duur is... wat is het nou Clown

Een diploma zegt niks.. iemand die een diploma gehaald heeft kan er een potje van maken, en iemand die diplomaloos is maar veel hart voor zn werk heeft kan het super doen...

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:16

Ik betaal voor mijn NB smid 30 euro per paard / pony voor rondom bekappen.
Ik vindt het best kostbaar maar ja, het is wel een hele goede hoefsmid Knipoog en die zijn schaars.

Cer schreef:
Een diploma zegt niks.. iemand die een diploma gehaald heeft kan er een potje van maken, en iemand die diplomaloos is maar veel hart voor zn werk heeft kan het super doen...

Cer, ben het voor het eerst met je eens hoewel ik wel van mening ben dat een hoefsmid theoretische kennis moet hebben opgedaan. Maar ja, iemand met hart voor zijn werk zal ws de hele bibliotheek afstruinen om info op te doen. Knipoog

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:27

een hoefsmid die een "potje" ervan maakt die gediplomeerd hoefsmid is is verzekerd voor schade,
een niet gediplomeerd hoefsmid kan je fluiten naar je centen of een erg lange juridische strijd, om je centen te declareren van een dierenarts e.d.

en jah wie is wie en wie heeft wat, dat is altijd lastig.
maar als je zeker wilt weten of iemand gediplomeerd is mag je gewoon vragen om zn papieren hor, dat is vrij normaal.
en anders kan je het idd altijd checken op internet

ik wil het 'natuurlijk bekappen" niet veroordelen als slecht, ik geef alleen de risico's aan en omdat ik vind dat een hoefsmid niet voor niks 4 jaar op school moet zitten om te leren hoe en paard op z'n benen moet staan.

groet

Jos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:26

josboere schreef:
ik geef alleen de risico's aan en omdat ik vind dat een hoefsmid niet voor niks 4 jaar op school moet zitten om te leren hoe en paard op z'n benen moet staan.

De hoefsmidopleiding in Barneveld duurt 2 jaar en dan slechts 1 dagdeel per week.
Inhoud van de opleiding: kappen/beslaan, booglassen, hoefbeslag, ziekte/aandoeningen met name hoefziektes, houden en verzorging van recreatiepaarden en sportpaarden, smeden, materiaalkennis/ijzers, gereedschapsleer en ondernemersplan (starten met eenmansbedrijf als zelfstandig hoefsmid).

Dus dat 4 jaar lang leren hoe een paard op z'n benen moet staan, "valt dus wel mee". Knipoog

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:32

de ene opleiding is 2 jaar de andere 3 jaar-->helicon is weer 3 jaar maastricht 4 jaar ligt eraan waar je gaat googlen maargoed beetje offtopic. maargoed volgends mij gaat het om schade kunnen verhalen als dat nodig mocht zijn, aangezien iedereen beetje vervelend wordt als het zn eigen beurs aangaat.

maargoed even op de site van bovengestaande bekeken kan ik dr commentaar over hoefsmeden tot een zeker niveau wel begrijpen, echter wil ik ook met nadruk zeggen dat er ook hele goede bekwamen hoefsmeden rondlopen!!!!! het ligt er ook aan op welk niveau je hoefsmid in de paardenwereld meedraaid.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:58

De hoefsmid van Noet destijds heeft echt nooit met een woord gerept over dat zijn mooie compacte hoefjes (zo noemde hij dat altijd) wel eens de oorzaak van HKO konden zijn.
Voor vergoedingen heb ik ook nooit aan de smid gedacht eigenlijk. Je hebt wel wat anders aan je hoofd dan Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:09

Noetanchamon schreef:
De hoefsmid van Noet destijds heeft echt nooit met een woord gerept over dat zijn mooie compacte hoefjes (zo noemde hij dat altijd) wel eens de oorzaak van HKO konden zijn.
Voor vergoedingen heb ik ook nooit aan de smid gedacht eigenlijk. Je hebt wel wat anders aan je hoofd dan Knipoog

Een smid heeft geen rontgenogen,kan dus aan de buitenkant niet zien dat jouw paard aanleg heeft tot hoefkatrolontsteking.
Hoefkatrolontsteking komt vaak door het gebruik,en is in meer of mindere mate erfelijk(aanleg tot)Het heeft i.m.o weinig te maken met het hebben van grote of kleine voeten,maar meer met hoe hij daar op staat en mee kan
bewegen,en het gebruik(de belasting)+ het onderhoud van de voeten.
De grote van de voeten is voor een zeer groot deel erfelijk bepaald,als smid kan je daar maar een zeer geringe invloed op uit oefenen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:49

@Noet: we zijn het vast wel vaker eens hoor..

@josboere: hahahahaha alsof het te bewijzen valt dat iets door een hoefsmid komt.. de verzekering ziet je aankomen Cool
Een gediplomeerd hoefsmid heeft mn paard een keer versneden, resultaat 14 dagen boxrust.. Wat moet ie gaan vergoeden dan? Twee weken stalhuur? Een andere gediplomeerd hoefsmid kreeg het voor elkaar dat mn paard in zn gereedschapsbak ging staan, resultaat: een gemiste wedstrijd. Wat had ie moeten vergoeden dan? Mn eventuele eerste plaats die ik wel of niet gehaald zou kunnen hebben Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:42

Citaat:
Hoefkatrolontsteking komt vaak door het gebruik,en is in meer of mindere mate erfelijk(aanleg tot)Het heeft i.m.o weinig te maken met het hebben van grote of kleine voeten,maar meer met hoe hij daar op staat en mee kan bewegen,en het gebruik(de belasting)+ het onderhoud van de voeten.

Zolang kleine voeten er niet specifiek zijn ingefokt omdat 'men' dat mooi vind c.q. het vindt horen bij het beeld wat het paard uitdraagt (halter-Quarters). Of kleine voeten die zijn ontstaan omdat men vanaf het begin het paard al op jonge leeftijd op ijzers zet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:15

josboere schreef:
ik wil het 'natuurlijk bekappen" niet veroordelen als slecht, ik geef alleen de risico's aan en omdat ik vind dat een hoefsmid niet voor niks 4 jaar op school moet zitten om te leren hoe en paard op z'n benen moet staan.

groet

Jos

toch waren het diezelfde goed opgeleide hoefsmeden die natuurlijk bekappen ontwikkelden Pling Pete Ramey en Jamie Jackson. Ook een veearts kwam op soortgelijke ideeen na onderzoek, onafhankelijk van elkaar: Strasser.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:09

Eigenlijk doelde ik daar ook op.
De ontwikkeling van hko is afhankelijk van meerdere factoren, erfelijkheid, milieu, voeding, belasting en ga zo maar door. De hoefsmid hoort in dat rijtje ook thuis, maar mbt tot aansprakelijkheid gaat me dat te ver inderdaad.
(Wat moet je laten vergoeden in vredesnaam???)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:36

Mijn verzorgpaardje (een IJslander) wordt ook natuurlijk bekapt.
Eerlijk gezegd had ik nog nooit van natuurlijk bekappen gehoord. Iemand anders raadde me dat aan. Ik heb dus een natuurlijk bekapper laten komen. Aangezien Freykja al lange tijd niet meer bekapt was (2 jaar) en zij vaak hoefbevangen was geweest in die tijd, moest er echt iets aan gedaan worden. In het begin kon er weinig aan verandert worden, maar merkte wel dat het lopen steeds beter ging.
Nu ruim een jaar later heb ik nog steeds dezelfde natuurlijk bekapper en ben ik nog steeds erg tevreden. De hoefbevangenheid resten groeien eruit en het paardje knapt nog steeds op na een bekapbeurt! De ene kant van de hoeven zijn ook nog steeds iets langer als de andere kant, alleen wordt dat langzaam aan verholpen, zodat ze in de toekomst bijna gelijk zijn Lachen
Ook vind ik het wel lekker dat ik gewoon zonder IJzers kan buiten rijden en haar hoeven eigenlijk niet verkeerd afslijten.

Ik weet dat er mensen tegen en voor bekappen zijn. Weet dat er voornamelijk veel hoefsmeden tegen zijn.
Volgens hoefsmeden is natuurlijk bekappen hetzelfde als gewoon bekappen. Ik heb daar echter een andere mening over.
Iedereen zijn of haar eigen keuze toch?
Ik heb er goede ervaringen mee. Zolang alles goed blijft gaan hou ik het bij mijn natuurlijke bekapper. Als ik er niet meer tevreden over ben kan ik altijd nog een 'gewone' hoefsmid regelen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:42

2 jaar niet bekapt?!!?!??!?
En af en toe hoefbevangen??!??
Goh wat raar. Ik ben erg voor natuurlijk bekappen. Maar ik denk niet dat je hier het NB als reddende engel kunt zien. Iedere bekapping had hier als reddende engel op kunnen treden denk ik zo.
Was ze in die tijd dat ze niet bekapt werd al van jou?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:56

Net een pb'tje gehad van Libertylove, de periode dat het verzorgpaard niet bekapt werd, was ze nog niet van haar.
Even ter verduidelijking.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:44

arno8 schreef:
Net een pb'tje gehad van Libertylove, de periode dat het verzorgpaard niet bekapt werd, was ze nog niet van haar.
Even ter verduidelijking.

Verward Maakt dat op dit moment uit dan??
Neem aan dat Bokkers goed voor hun paard(enhoeven) zorgen Knipoog

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:52

@cer

haha inderdaad daar heb je natuurlijk gelijk in zou wel grappig zijn ""door me hoefsmid heb ik de eerste plek niet weten te halen dus hier die prijs Tong uitsteken ""

waar het mij om draaid is dat bij aantoonbare schade zoals het versnijden van een hoef, of een ander iets waar je serieuze kosten aan overhoud, moet je je kunnen beroepen op een verzekering, het is niks anders dan een Wa verzekering voor hoefsmeden. tuurlijk kan een hoefsmid een fout maken net zoals ik wel eens door rood rij, maar er moet wel een verzekering zijn die eventuele ongevallen dekt vind je niet !!!
iedergeval dat vind ik een geruststellend idee
en natuurlijk bekappen jah als het voor iemand werkt prima maar laat het dan wel door een gecertificeerd iemand doen

rontgen ogen krijgt niemand maar iedereen weet dat de ene hoefsmid de andere niet is.
maargoed bij aantoonbare fouten moet er wel iemand aansprakelijk gesteld kunnen worden
misschien een beetje zakelijke visie van mij.

groet

Jos

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:16

Zakelijk maar wel heel eerlijk, maar kan je zo iets opnoemen Jos?
Waarvoor zou je een smid aansprakelijk kunnen stellen? Wat levert blijvende schade op?
(Ik hou nl van claims Knipoog Nee grapje, maar kan me zo geen omstandigheden voorstellen.