Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hns schreef:Ik wil toch nog wat toevoegen.
Hoeven passen zich aan aan de ondergornd.
Veel slijtage is sneller groeien, weinig slijtage is langzamer groeien.
Uit onderzoek bleek dat paarden die op zachte ondergrond liepen exact dezelfde hoeven hadden dan de paarden die op harde ondergrond lopen.
De fokkerij kan geen invloed hebben op de hoeven.
Gaan we even lekker logisch wezen.
Paarden worden zonder hoefijzers geboren.
Mensen worden met een vast haarpatroon geboren.(wel een beknopte vergelijking maarja..)
Als wij er hoefijzers onder slaan dan blijft de hoef doorgroeien maar wordt beperkt hierin en moet de hoef een stukje stijler gaan groeien.
Maar let wel! de hoef is nog altijd natuurlijk ingesteld dus de nakomelingen zullen ook de natuurlijke hoeven erfen en niet de ´ijzerhoeven´.
Als wij onze haren verfen groeien ze toch nog verder in de natuurlijke kleur ook de nakomelingen zullen geen rood haar krijgen omdat je die toevallig rood geverfd hebt het is en blijft de natuurlijke instelling.
Dus fokken heeft op de hoeven geen effect.
Huertecilla schreef:Maar goed, onder de streep staan de meeste paarden in NL doorgaans op zachte grond, zijn de hoeven DAARop aangepast en behoeft rijden op wat voor verharding ook aandacht.
Isapaardje schreef:Wat ik me wel afvraag ... als je een menpaard iets anders moet bekappen, hoe doe je dat dan als datzelfde menpaard ook even vaak een rijpaard is
beantsje schreef:hns schreef:Ik wil toch nog wat toevoegen.
Hoeven passen zich aan aan de ondergornd.
Veel slijtage is sneller groeien, weinig slijtage is langzamer groeien.
Uit onderzoek bleek dat paarden die op zachte ondergrond liepen exact dezelfde hoeven hadden dan de paarden die op harde ondergrond lopen.
De fokkerij kan geen invloed hebben op de hoeven.
Gaan we even lekker logisch wezen.
Paarden worden zonder hoefijzers geboren.
Mensen worden met een vast haarpatroon geboren.(wel een beknopte vergelijking maarja..)
Als wij er hoefijzers onder slaan dan blijft de hoef doorgroeien maar wordt beperkt hierin en moet de hoef een stukje stijler gaan groeien.
Maar let wel! de hoef is nog altijd natuurlijk ingesteld dus de nakomelingen zullen ook de natuurlijke hoeven erfen en niet de ´ijzerhoeven´.
Als wij onze haren verfen groeien ze toch nog verder in de natuurlijke kleur ook de nakomelingen zullen geen rood haar krijgen omdat je die toevallig rood geverfd hebt het is en blijft de natuurlijke instelling.
Dus fokken heeft op de hoeven geen effect.
Voor mij heb je niet aangetoond, dat de fokkerij geen invloed op de hoeven kan hebben.
Is ook niet duidelijk dat de fokkerij invloed heeft op de kleur, de beweging, de grootte, het behang, het karakter enz.?
Ik heb het niet over selectie binnen 1 generatie maar over ontwikkelingen over vele generaties heen.
Natuurlijk is het zo, dat in de natuur de geslachten met de beste overlevingskansen het sterktste zijn en zich het meest succesvol voort weten te planten. Dat element is er bij de fokkerij uitgehaald.
Als voorbeeld noem ik even OCD. In de natuur zouden hengsten met OCD die zo ernstig is, dat ze er kreupel van worden, niet eens aan dekken toekomen. Een merrie, die zich wat jonger voortplant, brengt misschien 1 of 2 veulens voort, maar dat staat niet in verhouding tot de andere dieren.
Ander voorbeeld is HD bij honden. Ik denk niet dat er veel wilde wolven met hd rondlopen. Het resultaat van ondoordachte fokkerij.
Ik blijf erbij dat de fokkerij van m.n. kwpn te eenzijdig is geweest de laatste decennia, en dat 1 van de elementen die vergeten is, de hoefkwaliteit is.
Huertecilla schreef:Volgens mij impliceer jij iets wat ik niet schrijf
farrier schreef:maar in 90% van de gevallen komen ze bij mij terug voor ijzers.
farrier schreef:Wat ik tegen nb heb is dat er volgens hun boekje maar een manier van bekappen is voor alle paarden, onder alle omstandigheden, terwijl in de natuur en bij wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ieder ras en binnen ieder ras elk paard weer een eigen hoefvorm heeft, soms met maar subtiele verschillen, maar toch een eigen hoefvorm.
Citaat:Elk paard heeft inderdaad een eigen hoefvorm, een gegeven welke helemaal los staat van hoe je het paard bekapt.
Citaat:Dit vetgedrukte is niet waar farrier.
farrier schreef:hoi arabesk: welkom
farrier schreef:waarschuwen jullie elkaar of zo, elke keer als ik een post doe, struikelt de hele bende over me heen
Citaat:nee hoor, bekappen is gewoon onze hobby,
Citaat:Wat het andere betreft: veel hoefsmeden zullen ook beamen dat er veel te veel paarden onnodig op ijzers staan.
wsundayl schreef: