[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:43

Afbeelding
mijn paard loopt op de straal in combi met de buitenste rand van de zool+hoefwand

deze foto is genomen na 20 km over asfalt!

de prut die erin zit kwam uit de wei en je kan dus goed zien waarop het paard loopt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:50

fleempie schreef:
waarom tegen ijzers. ik rijdt graag buiten en dan is het toch wel nodig, liever op ijzers dan dat heel de hoef weg slijt. en wat denk je met dit droge weer. ik zie veel paarden om me heen die zonder ijzers staan en die helemaal aan het afbrokkelen zijn.

En ja een goeie smid scheelt ook wel.

Ik rijdt ook graag buiten en dan bij voorkeur niet al te kinderachtig en heb in principe geen ijzers nodig en ze dus ook niet onder de hoeven van mijn paard. Hoeven brokkelen niet, hoogstens na een rit een haaltje waar ik even de vijl langshaal en het is weer goed.
De meeste paarden staan echt onnodig op ijzers! En een goede "smid" is noodzaak, zowel met als zonder ijzers.

Sanniiy16 schreef:
dat zegt iedereen tenminste tegen mij
maar veel paarden gaan mank lopen als ze op hun straal lopen hoor
dus ik weet t niet
of t nou wel of niet kan Knipoog

het maakt verder ook niet uit
ik zie wel wat we ermee doen

het is nog altijd mijn paard Knipoog

Wie betaalt de rekeningen? Jij of je moeder?
Een paard hoort altijd met de straal de grond te raken, OOK MET IJZERS ONDER. Als paarden kreupel gaan lopen op blote voeten is dat meestal gevoeligheid in de zool, maar niet van de straal (tenzij er een spijker oid inzit, natuurlijk Duivel )
Verdiep je eens echt in paarden, lees wat boeken en ga wat minder af op wat "iedereen" zegt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:55

Ik ga vanaf volgende week over op hoefschoenen om uiteindelijk blootsvoets te gaan.
Voor mijn paard is dit het beste omdat zij last heeft van platvoeten (voor).
Door op hoefschoenen over te gaan kan ik de hoef zelf bijhouden (heb certificaat).

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:02

Ik heb mijn paard net van zijn ijzers af, hij trapte ze elke keer er weer af. Op een gegeven ogenblik bleven de nagels niet meer zitten zo broos waren ze geworden. Ik hoop dat mijn paard erover heen groeit en dat hij geen ijzers meer hoeft, scheelt een hoop ellende. Natuurlijk als hij pijn krijgt dan wel natuurlijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:10

Paard van een stalgenootje staat blootvoets. Tegen de tijd dat daar de straal van de grond raakt gaat ie op eieren lopen.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:13

Hoe krijg je het voor elkaar om bij een paard op blote voeten de straal de grond niet te laten raken? Blond

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:16

Nouja, tegen de tijd dat ie er uit ziet als op die foto bovenaan.
Maar mijn paard z'n stralen raken de grond ook niet als de hoefsmit net geweest is. EN hij staat op ijzers. Nagelbijten / Gniffelen

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:16

Wie kan mij meer vertellen over hoefschoenen, wat zijn de ervaringen hiermee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:19

Rooney schreef:
Wie kan mij meer vertellen over hoefschoenen, wat zijn de ervaringen hiermee?

hier zitten mensen die ervaring hebben met hoefschoenen:

[HK]Natuurlijk bekappers

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:19

Mijn paard staat ook op ijzers rondom.
Hij is pas op ijzers gezet toen ik meer met hem de weg op ging. Toen was hij 6 jaar.
Nobles zijn voeten slijten dan zo hard dat hij echt geen hoeven meer overhoud.
Ik zou hem het liefste niet op ijzers hebben.
Zonder ijzers is gewoon het beste wat er is.
Voor paarden met gezonde hoeven in ieder geval.
Maar ik gun mijn dier ook een lekker buitenritje..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:21

Tooske schreef:

Maar volgens NBers worden voeten gewoon weer gezond als je ze lang genoeg weer zonder ijzers hebt Clown

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:23

Ik ben ook voor paarden op blote voeten.
Mijn ruin waar ik Z2 dressuur mee rij, loopt tien keer beter zonder ijzers. Vorige zomer heb ik ijzers eronder laten slaan, vanwege het starten op gras. Daarna weer zn ijzers eraf laten halen. Dan struikelt hij minder, en met ijzers wil hij gewoon niet meer uitstrekken, ook maakt hij zn pas niet af. ( hij heeft ook een beetje een rare voorknie, wat gebogen) en juist als er ijzers onderliggen struikelt die met dat been... terwijl je toch zou denken dat het gecorrigeerd zou worden met een ijzer.
Begin mei weer ijzers eronder laten zetten met balk. Dit omdat hij een blessure had in zn schouder en kogel. Ik merk absoluut geen verbetering met ijzer, ik vind hem (alweer Haha! ) rotter lopen dan zonder ijzers. Dus die gaan er weer onder vandaan...
Voor onze merrie geldt hetzelfde, zij loopt ook een stuk lichtvoetiger dan met ijzers.....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:32

Ik zou ook best zonder ijzers willen. Al is t alleen al voor de potomonee Haha!
Maar meneer sleept met n achterbeen, en ik hield geen hoef over aan de voorkant van die voet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:57

Needje schreef:
Tooske schreef:

Maar volgens NBers worden voeten gewoon weer gezond als je ze lang genoeg weer zonder ijzers hebt Clown

ja klopt
mits je ook werkt aan meer bewegingsvrijheid en gaat kijken naar het voer.

Natuurlijk bekappen is meer dan alleen 'geenijzers' er wordt ook gekeken naar de levensomstandigheden van een paard, het voer etc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:00

Ik blijf t bullshit vinden. Sorry.
Ik ben er ook voor om een paard veel bewegingsvrijheid te geven! Dat zeker!
Maar voeten kunnen zowel met als zonder ijzers "ziek" worden.
En is sommige gevallen kan een ijzer er voor zorgen dat een paard nog een lang, pijnvrij leven kan leiden. Vind t wel cru als dat een paard onthouden wordt, puur omdat "ijzers slecht zijn".
En een paard een half jaar kreupel laten lopen "omdat ie eelt moet kweken" vind ik een beetje erg cru!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:13

Jaduuh schreef:
Heb jij je paard op ijzers staan? Zo ja, waarom?
Heb jij je paard niet op ijzers staan? Waarom niet?

Ik had de mijne op ijzers staan, maar dat was, werd en bleef een ramp.

Afbeelding

Losse ijzers, kreupel, brokkels, scheuren en gaten (ondanks meerdere hoefsmeden die allen vonden dat ze hun vak goed verstonden).

Ben toen 'maar' over gestapt op "blote voeten", want ik wist het ook niet meer. Dat ging niet zonder slag of stoot vanwege de inmiddels slechte hoeven (volgens de DA kon ze ook niet meer zonder, maar ook niet meer met hoefijzers. Laat staan ooit nog voor de kar op de harde weg; mede ook vanwege een bevangenheid met gekanteld hoefbeen, waardoor ze zelfs ijzers met zolen zou moeten hebben. Levenslang ook nog eens).

Ik heb doorgezet (en de pony ook) en in combinatie met hoefschoenen heeft ze nu weer goede harde hoeven gekregen. Ze was eigenlijk al vrij snel "kreupelvrij".

Voor de kar op de straat (draven) loopt ze nog altijd op schoenen. In de wei en wandelend aan de hand op blote voeten.

Ik bekap zelf. Haal weg wat ik vind dat er weg moet (losse stukken zool en straal en overtollige hoefwand) en laat eens per jaar een hoefbekapper komen voor controle.

Zie eventueel voor verdere foto's van de ellende van de ijzers en de overgang naar blote voeten:

http://home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:15

Needje schreef:
Ik blijf t bullshit vinden. Sorry.
Ik ben er ook voor om een paard veel bewegingsvrijheid te geven! Dat zeker!
Maar voeten kunnen zowel met als zonder ijzers "ziek" worden.
En is sommige gevallen kan een ijzer er voor zorgen dat een paard nog een lang, pijnvrij leven kan leiden. Vind t wel cru als dat een paard onthouden wordt, puur omdat "ijzers slecht zijn".
En een paard een half jaar kreupel laten lopen "omdat ie eelt moet kweken" vind ik een beetje erg cru!

Nee het gaat niet om eelt kweken, dat is weer zo'n zwart-maak praatje.

Het gaat erom het probleem in de hoef te genezen. En dat is zeker NIET je paard met pijn rond laten strompelen. Dr. Strasser heeft in haar kliniek paarden in een loopstal rondlopen met rubbermatten zodat elk paard pijnvrij kan bewegen. Om je even een beeld te geven van wat mogelijk is: in 2 jaar tijd zijn 53 paarden binnen enkele weken tot maanden genezen van de 'O' van HKO en lopen weer volop mee.

Ik zou zeggen verdiep je eens in het medisch bekappen van Strasser. Heb ik ook gedaan, omdat ik tegenstander was.
WAS met nadruk Knipoog

Je wil ook niet weten met wat voor vooroordeel ik naar de cursus van natuurlijk bekappen ging Haha!. Gelukkig weet ik nu wel beter.

Op mijn site kan je een foto vinden van hoe de kliniek er van binnen uitziet Pling
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-08-06 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:16

Needje schreef:

Ik ook. En is ook absoluut niet nodig. Nogmaals: hoefschoenen.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:18

Isapaardje; De hoeven van de mijne werden er ook slecht door!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:21

op die site staat volgens mij gevallen die niet OPTIJD of REGELMATIG naar de hoefsmid gaan. Ja dan krijg je dit soort problemen. Ook als je paard niet op ijzers staat

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:27

Mijne gaat elke 6 weken naar de smid. Ik ga niet wachten tot t ijzer los zit of de hoef er overheen groeit. Wat veel mensen helaas wel doen. Op deze manier hou je dde voeten goed!
De enige keer dat ik scheurtjes had, was toen ie in z'n lompigheid een ijzer er af had getrapt, en t zo mega droog was.
Verder vind ik dat ie mooie voeten heeft.
Hij kan ook best zonder ijzers als ie niet zou slepen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:57

Miriano schreef:
Wat vind jij een goede hoefsmid Lachen ?
Ik dacht dus dat ik een goede had, maar had 't geloof ik mis.

Ik vind een goede smid, een smid die goed kijkt naar het paard zelf (hoeven, beenstand, manier van bewegen etc) en het gebruiksdoel van het paard. Aan de hand daarvan moet hij de eigenaar op een juiste manier en eerlijke adviseren. Een goede smid slaat er niet zondermeer ijzers onder als dat niet nodig is. Verder staat een goede smid open voor nieuwe dingen. Tuurlijk moet hij goed met je paard omgaan maar dat is logisch.

Maar een goede smid is vrij moeilijk te vinden. En waar de ene bij zweert kan iemand anders helemaal niets vinden.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 08-08-06 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:58

Tooske schreef:

Kunnen we misschien nou eens ophouden met het hele ijzers-boe-afkraak-ritueel? We kunnen het bijna allemaal over eens worden dat - al was het maar voor de portemonnee Clown - blote voeten wenselijk zijn. Dat mensen dat niet doen vanwege slijtage oid, daar kan je idd over discussieren of dat niet anders opgelost zou kunnen worden. Maar voor de paarden met een medisch probleem (en niet alleen in de hoef) zijn ijzers vaak een uitkomst. Mijn paard zou niet meer kunnen lopen zonder die dingen. Dan vind ik het erg jammer dat er telkens een paar tussendoor komen met de mededeling dat per definitie ijzers slecht zijn.

Trouwens, al heb je een superijzer, zonder goede hoefsmid kom je er ook niet. Ik denk dat een hoop problemen met ijzers eerder voortkomen uit een slechte hoefsmid dan het ijzer zelf Tong uitsteken . Net zoals een hoop NB problemen voortkomen uit dat mensen denken na een dagje cursus zelf hun paard te kunnen bekappen.

Ik heb niets tegen NB, blootvoets, whatever. Elk paard is verschillend en doet het beter met een andere oplossing. Voor de ene is dit NB, voor de ander ijzers.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:59

PS: voor de definitie van een goede smit sluit ik mij geheel bij Fransje23 aan.

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:02

misschien een hele rare vraag maar ik ben nieuw hier, hoe kan ik een foto toevoegen aan mijn profiel???