[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:01

Ja het kan zeker terug komen. Of het slim is om de pony te kopen... tja, als dit echt de eerste keer is en ze zijn er vroeg bij, dan kan het meevallen. Zeker als het de bedoeling is om de pony het hele jaar door flink aan het werk te houden is het risico wat minder.
Maar bedenk wel goed wat je doet. Altijd opletten met weidegang, brokken, bij elk stijf pasje zit je in de stress. En eventuele medicijnen zijn nogal prijzig. Als je nog andere opties hebt, kun je misschien nu beter een kleine teleurstelling slikken dan je aan het paard hechten en dan steeds problemen er mee hebben.

Dapnik

Berichten: 3228
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:06

Ja ze word dan zeker vaak gereden als ik haar koop.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:38

daphne13 schreef:
Haflinger die ik waarschijnlijk zou kopen en over een week zou laten keuren, is sinds vandaag hoefbevangen(voor het eerst): ze liep te veel in de wei en kreeg niet zo heel veel beweging. Kan het nog terug komen en is het wel slim om deze pony te kopen?




Als ik heel eerlijk mag zijn zou ik er niet aan beginnen je haalt heel wat op je hals, ik zou voor een gezond paard gaan waar je heel lang plezier van kunt hebben! maar das mijn mening.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:57

Ik ben nu nog bezig met mijn pony vanwege een bevangenheid in 1999. En die leek toen ook "vrij snel" opgelost.

Niettemin is het te verhelpen als je maar goed en correct laat bekappen. Helaas trof ik verkeerde hoefsmeden en bekappers die het nooit goed hebben gedaan en ik het nu dus alsnog op moet zien te lossen.
Overigens, het zijn vaak niet alleen de hoeven die 'meedoen'. Het ligt er ook maar aan hoe de pony bevangen is geraakt. Je zegt door "teveel gras". Dan heeft hij misschien ook wel een spijsverteringsprobleem omdat de stoffen uit het gras niet goed zijn omgezet. Het is niet alleen een hoevenprobleem de bevangenheid maar dus ook elders in het lichaam iets dat niet goed gaat. Dat moet je ook zien op te lossen om herhaling te voorkomen.

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:00

Isapaardje schreef:
Niettemin is het te verhelpen als je maar goed en correct laat bekappen. Helaas trof ik verkeerde hoefsmeden en bekappers die het nooit goed hebben gedaan en ik het nu dus alsnog op moet zien te lossen.


Hoefbevangenheis is toch een stofwisselings"probleem" waarbij een bepaald soort bacterien massaal afsterft in de darmen waardoor andere bactieren vrij spel hebben en zich op de lamellen van de hoef storten!?

Hoe zit dat verband met bekappen dan?

Dapnik

Berichten: 3228
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:24

Isapaardje schreef:
Ik ben nu nog bezig met mijn pony vanwege een bevangenheid in 1999. En die leek toen ook "vrij snel" opgelost.

Niettemin is het te verhelpen als je maar goed en correct laat bekappen. Helaas trof ik verkeerde hoefsmeden en bekappers die het nooit goed hebben gedaan en ik het nu dus alsnog op moet zien te lossen.
Overigens, het zijn vaak niet alleen de hoeven die 'meedoen'. Het ligt er ook maar aan hoe de pony bevangen is geraakt. Je zegt door "teveel gras". Dan heeft hij misschien ook wel een spijsverteringsprobleem omdat de stoffen uit het gras niet goed zijn omgezet. Het is niet alleen een hoevenprobleem de bevangenheid maar dus ook elders in het lichaam iets dat niet goed gaat. Dat moet je ook zien op te lossen om herhaling te voorkomen.


Te veel gras in 1 keer, ze is de weide opgegaan en ze hebben het niet echt geleidelijk gedaan.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:38

daphne, het blijft een risico. Als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest blijven ze er gevoelig voor, ook al zou je de weidegang geleidelijk opbouwen, dat is absoluut geen garantie voor een gezond paard.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:39

Kymalin schreef:
Isapaardje schreef:
Niettemin is het te verhelpen als je maar goed en correct laat bekappen. Helaas trof ik verkeerde hoefsmeden en bekappers die het nooit goed hebben gedaan en ik het nu dus alsnog op moet zien te lossen.


Hoefbevangenheis is toch een stofwisselings"probleem" waarbij een bepaald soort bacterien massaal afsterft in de darmen waardoor andere bactieren vrij spel hebben en zich op de lamellen van de hoef storten!?

Hoe zit dat verband met bekappen dan?


Isapaardje bedoelt het herstel na de bevangenheid.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:21

goed bekappen is zo ie zo heel belangrijk. en met speciaal beslag kan je het makkelijker maken voor je paard. de hoef is immers het punt wat zeer doet Knipoog
marco is nu 6 maandan hoefbevangen geweest en ik heb er vandaag voor het eerst weer echt op gereden!
marco is helaas chronisch hoefbevangen en dat zal dus altijd terug komen ook al heeft ie maar een kleine verandering in het voer. gras krijgt hij dan ook niet en loopt op het zand.

marco is trouwens beter geworden doordat ik hem magnesium voer!!! ik ben nu 3 weken bezig en hij is van een kreupel paard veranderd in een vrolijk paardje wat in de bak geheel goed loopt! op de weg draaft hij nog wat moeilijk maar wil dit wel!
ik raad magnesium dus echt aan dat is echt een wondermiddel!!!!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:05

Kymalin schreef:
Hoefbevangenheis is toch een stofwisselings"probleem" waarbij een bepaald soort bacterien massaal afsterft in de darmen waardoor andere bactieren vrij spel hebben en zich op de lamellen van de hoef storten!?

Hoe zit dat verband met bekappen dan?


Ja de oorzaak van bevangenheid is vaak een stofwisselingsprobleem (niet altijd, maar meestal wel).

Maar daarna hebben de hoeven wel extra zorg nodig als door de bevangenheid het hoefbeen is geroteerd. Ik had dat met mijn pony en dacht dat ik een goede hoefsmid had. Echter het hoefbeen bleek na jaren nog altijd geroteerd te zijn en daarmee had ik de oude bevangenheid (of beter de restverschijnselen) niet goed opgelost. Dus ja goed hoefonderhoud is zeer belangrijk NA een bevangenheid.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 07:58

je zult ook wel moeten, want die voeten beginnen toch een partij te groeien na een bevangenheid Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:09

Ik meld me hier (helaas) ook.
Mijn paard was afgelopen donderdag plots bevangen. Om 12 uur was er nog niets aan de hand, half 7 liep hij kreupel op de volte op beide benen en om half 9 was dit flink verergerd. Meteen de veearts erbij, spuit erin en quadrisol meegekregen.
Het gekke is dat hij sinds maandag niet meer op de wei heeft gestaan, dat het daarvan komt is eigenlijk uitgesloten, maar waar dan wel van?
Nu wordt hij 2 keer per dag gekoeld, hij mag alleen hooi eten en ik moet zo snel mogelijk beginnen met hem elke dag aan het werk te zetten.
Hij loopt nu overigens al weer praktisch normaal, maar dat vertekend natuurlijk wel door de pijnstillers.
Hij is niet te dik, hij mag van mij heel wat kilo's aankomen zelfs en toch wordt hij bevangen. Het lastige is dus dat ik hem het leifst in de wei wil zetten omdat hij aan moet komen, maar dat dit dus in dit stadium niet erg verstandig is.
Hij kreeg trouwens 2 kilo sportbrok en een kilo haver per dag en nog extra bietenpulp. Ik denk dat het verstandig is om over te stappen naar basisbrok, of maakt dat weinig uit?

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:44

ik vind het wel een beetje een vreemd verhaal marina. Het zou natuurlijk ook kunnen komen door overbelasting??? In dit geval zou ik zeer twijfelen of het door gras is ontstaan, kan het me eigenlijk niet voorstellen.

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:00

Kinke schreef:
je zult ook wel moeten, want die voeten beginnen toch een partij te groeien na een bevangenheid Knipoog

indd die van mij gaat om de 6 weken naar de smid voor een kap beurt ...
is ook echt nodig dan ..

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:00

marina : als hij hoefbevangen is neem aan dat de da je afgeraden heeft geen voer te geven ?
dus ook geen basisbrok..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:03

Overbelasting kan het ook bijna niet zijn...Zondag hebben we een ritje van 30 km gemaakt op een vrij rustig tempo, dinsdag gelongeerd, woensdag dressuurles. Niets abnormaals voor ons doen...
Ik zat er ook wel aan te denken om even een bloedje te laten nemen.. Ik heb 2 diergeneeskunde huisgenoten, die zijn ook al van alles voor me aan het opzoeken Haha!

Het rare is, en het zal ongetwijfeld toeval zijn dat 1 van de andere paarden gisteren met "stalbenen" stond, alle 4 de benen hartstikke dik, terwijl ze 24/7 buiten staan (geen gras). Dit was vanmorgen nog niet over.
Dinsdag wordt het hele verhaal nog even uitgelegd aan een andere dierenarts, misschien dat die een andere visie op het geheel heeft.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:04

dravergekkie schreef:
marina : als hij hoefbevangen is neem aan dat de da je afgeraden heeft geen voer te geven ?
dus ook geen basisbrok..

Nu mag hij alleen hooi, na het weekend moet ik hem toch weer gaan opbouwen qua werk, dan ook qua voer. Hij red het niet op hooi alleen...

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:16

Hoefbevangenheid is niet iets wat van de een op de andere dag ontstaat. Voordat het zich openbaart is het al tijden aan de gang.

Ik zou nu ook geen granen geven, want granen bevatten heel veel koolhydraten (=suikers en zetmeel).

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:41

hoefbevangenheid kan wel in een keer heel erg opkomen zonder dat je er iets van gemerkt hebt. iig dat zei de da toen we daar waren met het paardje van me zus.
als het opeens op komt moet er meteen wat aan gedaan worden wil je eroptijd bij zijn.

en een hoefbevangen paard mag idd geen krachtvoer dus ook geen basisbrok. maar als je da gezegt heb dat je het weer mag opbouwen lijkt dat me geen probleem!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:07

Het ligt er aan waar de bevangenheid door komt. Als het een gebrek aan bijv. bepaalde mineralen is (als onderliggende oorzaak) dan is het weglaten van al het voer op wat oud hooi na, ook niet zo'n goed idee.

In het bloed is een bevangenheid trouwens vaak niet eens terug te vinden. Bij mijn pony was de bloeduitslag goed, maar na 4 weken loopt ze echter nog steeds niet. Mede ook omdat haar hele achterhand nu verkrampt is door het ontlasten van de voorhand (probleem op een probleem dus).

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:46

wat doe je nu aan je hoefbevangen paardje?
wat voer je en geef je ook medicijnen ofzo?

Natasjaa

Berichten: 2767
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:20

Ik geloof dat ik me af mag melden als eigenaar van een hoefbevangen paardje, ze loopt na een klein weekje pijnstilling sinds vorige week zondag weer helemaal goed, ben zo blij Lachen

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:37

marina schreef:
dravergekkie schreef:
marina : als hij hoefbevangen is neem aan dat de da je afgeraden heeft geen voer te geven ?
dus ook geen basisbrok..

Nu mag hij alleen hooi, na het weekend moet ik hem toch weer gaan opbouwen qua werk, dan ook qua voer. Hij red het niet op hooi alleen...

vind wel dat je erg snel weer aan werk gaat..
valt me op dat meer mensen dat doen..die van mij doet echt verlopig geen zwaar werk meer..
terwijl hij al niet meer bevangen loopt maar van binnuit zit lang niet alles in orde..
tevens is dan verstandig om bijv pavo nature best bij te gaan voeren..zit alles in wat ze nodig hebben en is suikervrij Lachen

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 08:52

Het is een fabeltje dat Pavo Natures Best suikervrij is. Uit mijn hoofd: 33% koolhydraten, waarvan 2 % suikers.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:21

Ik heb die koeken van Pavo, die voer ik altijd bij.
Mijn va vertelde me dat hij zo snel mogelijk weer aan het werk moest omdat ik dan ook weer wat meer kan gaan voeren. Natuurlijk niet op het nivo dat hij liep, gewoon rustig aan opbouwen.