natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:38

Als je een alien bent en landt op deze planeet en je komt een paard met ijzers tegen dan denk je toch bij jezelf 'Hoe kunnen mensen nou een stuk ijzer onder een levend iets slaan??'
Hoe langer ik erover nadenk hoe 'gekker' een ijzer wordt
Geen enkel ander dier krijgt iets dergelijks onnatuurlijks.

De manier waarop wij onze paarden houden zorgt ervoor dat ze 'niet zonder ijzers kunnen'. Als je de manier van houden aanpast heb je die ijzers ook niet nodig!

Je loopt zelf toch ook niet continu met een soort gipsen voet??? Omdat je anders op lange wandelingen zere voeten krijgt?

Mensen vergelijken ijzers vaak met onze schoenen. Was het maar waar, dat alle paarden op schoenen mochten lopen. Die bewegen tenminste mee!! IJzers zijn IMO nog het best te vergelijken met die gipsen voet (die kan je ook niet uitdoen 's nachts) of het lopen op klompen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:14

Arabesk schreef:
De manier waarop wij onze paarden houden zorgt ervoor dat ze 'niet zonder ijzers kunnen'. Als je de manier van houden aanpast heb je die ijzers ook niet nodig!

Daar ben ik het helemaal mee eens, paarden horen ook niet in een stalletje opgesloten te staan, die horen lekker buiten te lopen

Arabesk schreef:
Je loopt zelf toch ook niet continu met een soort gipsen voet??? Omdat je anders op lange wandelingen zere voeten krijgt?

Mensen vergelijken ijzers vaak met onze schoenen. Was het maar waar, dat alle paarden op schoenen mochten lopen. Die bewegen tenminste mee!! IJzers zijn IMO nog het best te vergelijken met die gipsen voet (die kan je ook niet uitdoen 's nachts) of het lopen op klompen.

Raf vergelijkt het dragen van ijzers en de hoefstand altijd met het lopen op hoge hakken voor vrouwen, alleen wij kunnen die hoge hakken nog uitschoppen als we ze zat zijn, de paarden zijn veroordeeld tot het blijven lopen op die "hakken"

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:45

Verafjord schreef:
Arabesk schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens, paarden horen ook niet in een stalletje opgesloten te staan, die horen lekker buiten te lopen

Arabesk schreef:

Raf vergelijkt het dragen van ijzers en de hoefstand altijd met het lopen op hoge hakken voor vrouwen, alleen wij kunnen die hoge hakken nog uitschoppen als we ze zat zijn, de paarden zijn veroordeeld tot het blijven lopen op die "hakken"

Als door die zogenaamde hakken de voetas goed is dan hoort deze hoefvorm en stand bij dat specifieke paard!
Na alles wat ik heb meegemaakt is mijn mening:

Natuurlijk bekappen is onzin. Je kunt de natuurlijke slijtage van de hoeven niet nabootsen, omdat dit enkel door het paard zelf bewerkstelligd kan worden.
En de zool aanhouden voor een goede stand vind ik ook onzin en zelfs gevaarlijk, want een paard kan ook deze scheef afslijten, omdat dit bij de beenstand en gang van dat paard hoort.
Een goede en kundige smid ziet aan de gehele anatomie en gang van het paard hoe het paard van nature behoort en wil lopen en bekapt daar ook naar, dus degene die nog het meest in de buurt komt van een zogenaamde natuurlijke bekapping is een goede smid met een gedegen opleiding en heel veel praktijkervaring!!!

En over ijzers: Onze paarden zijn nu eenmaal geen wilde paarden meer.
Er is gefokt op uiterlijk en gangen en niet op een goede hoefkwaliteit. Het kan dus zijn dat de hoeven van nature te zwak zijn om naar behoren te functioneren.
En als een ijzer dan voor een pijnloos en fijn leven kan leiden....wat is daar mis mee?
Waarom onnodige perioden van pijn toestaan. Ik vind het echt een vorm van dierenmishandeling...dat zogenaamde afharden....zogenaamd eelt op de hoeven krijgen??? Ik heb nog nooit een paard met eelt of iets dergelijks zien rondlopen...

Plus dat een heleboel afwijkingen nog enigszins geholpen/gestabiliseerd kunnen worden door het gebruik van een goed passend ijzer.
Mijn paard zou nu waarschijnlijk niet meer normaal kunnen lopen indien er geen ijzers zouden zijn geweest.
Alle steun was uit zijn hoeven gesneden, waardoor zij aan het "inzakken" waren.
Zonder ijzers waren zijn hoeven voor goed vervormd geweest.

Dus mensen, als iets al zo lang gebruikt wordt, zou daar dan geen goede reden voor zijn? Zou nu iedere smid zogenaamd ouderwets zijn? Zouden ze dat in de klinieken en onderzoekscentra en opleidingscentra ook zijn? Kom op.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:22

Hippotha schreef:
Je kunt de natuurlijke slijtage van de hoeven niet nabootsen, omdat dit enkel door het paard zelf bewerkstelligd kan worden.

Wanneer dat zo was dat de paarden zelf hun voetjes zouden vijlen Haha! Haha! Haha! .

En jij kon het zeker al niet. Jij sneed er alle steun uit, dus laat staan dat er van "eelt"vorming sprake kon zijn.

Ik mis trouwens je zin in je onderschrift met verwijzing naar je openbarende website Schijnheilig .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:27

nielsd schreef:
Wat trouwens ook erg leuk is is dat wilde paarden weinig hoefproblemen hebben en dat de gedomensticeerde paarden juist veel hoefproblemen hebben.

En hoezo zou iets nieuws gelijk slecht/mishandeling zijn?

Oho, Ann toch! Dat is hartstikke gevaarlijk voor een paard, dierenbeul!

Als je enkel stapt kan het geen kwaad hoor Slapen Je bent toch geen penny he Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:11

En als ik nou zou zeggen dat ik hielen van een paard door middel van ijzers samenknijpen pas echt een vorm van mishandeling vind? Of het verhinderen van een goede doorbloeding? O nee, dan ben ik opeens een extremist.

Zullen we eens met argumenten komen in plaats van roepen dat de ander dieren mishandelt? En kom eens met wat sterkere argumenten dan argumenten die bij de intro van ieder natuurlijk bekap boekje al helemaal onderuit gehaald worden.

Heb ik dan trouwens een wonderpaard?
Want natuurlijk bekappen schijnt dus echt niet te kunnen, maar toevallig kan het bij mijn paard wel?
Toevallig zijn er tal van paarden die endurance rijden met een natuurlijke bekapping?
Niemand heeft trouwens gezegd dat er eelt op de hoeven van paarden komt, als je je ook maar een beetje in natuurlijk bekappen had verdiept had je zoiets nooit gezegd. Maar nu weten we tenminste dat je dus gewoon een mening hebt over een methode waar je niks van af weet. Natuurlijk bekapte hoeven worden harder en gaan sneller groeien, de manier waarop de hoef zich aanpast aan nieuwe omstandigheden wordt vergeleken met mensen die eelt op de handen krijgen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:15

Hippotha schreef:
Dus mensen, als iets al zo lang gebruikt wordt, zou daar dan geen goede reden voor zijn? Zou nu iedere smid zogenaamd ouderwets zijn?
Ja ja, de geschiedenis staat vol van uitspraken als: "Wir haben es nicht gewust". En nee daarmee zeg ik niet dat hoefsmeden fout zijn, maar dat bovenstaande uitspraak dat wel is. Dat iets al lang gebruikt wordt is geen enkel argument om het niet ter discussie te stellen. Dat is de wezenlijke basis voor voortgang, verbetering en wetenschap. En nee eigenlijk kan je het een smid ook niet kwalijk nemen dat hij dat niet doet, hij is in de kern gewoon geen wetenschapper. En z'n opleiding is daar feitelijk op gebaseerd, een beetje theorie naast een boel praktijk.

opleiding schreef:
Deze opleiding duurt 3 jaar. In het eerste jaar 2 dagen per week school, daarna 1 dag.
Ervaren deelnemers, .... We raden aan gemiddeld 12 uur per week te smeden bij een ervaren smid
I rest my case!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:32

arno8 schreef:
Toevallig zijn er tal van paarden die endurance rijden met een natuurlijke bekapping?

Ik ken er 1 die volgens mij nu klasse 3 start. Heb jij nog meer voorbeelden? En dan in de klasse 4 ofzo.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:42

Sorry, zei ik: ik ken tal van paarden die in klasse 4 starten???

Wat is dit toch? Pas als je met natuurlijk bekappen je paard als een racemonster kunt gebruiken, wil je nadenken over natuurlijk bekappen?
Is het niet een beetje raar dat we zoveel van onze paarden vragen en er dan onnatuurlijke dingen mee gaan doen zodat het mogelijk is?
Stel nou dat er een sport komt dat je paard 100 kilometer in rengalop af moet leggen. Om dat te doen, spuiten die mensen hun paarden vol met hormonen, want anders lukt het natuurlijk niet. Dat zou toch ook een beetje verkeerd zijn, of niet?

Ik hoor zo hier en daar van iemand die endurance met zijn natuurlijk bekapte paard rijdt.

Bijvoorbeeld Lenneke hier op bokt, bijvoorbeeld de voormalige vriendin van mijn vorige bekapper.
De eerste is klasse 1 en soms 2, de tweede reed klasse 3.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:45

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:00

arno8 schreef:
Ik hoor zo hier en daar van iemand die endurance met zijn natuurlijk bekapte paard rijdt.

Bijvoorbeeld Lenneke hier op bokt, bijvoorbeeld de voormalige vriendin van mijn vorige bekapper.

Zijn dat er tal???

Ik zie dat het stokpaardje ook weer van stal gehaald is.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:01

Hmm, ik heb niet het hele topic gelezen hoor, en misschien stel ik nu een stomme vraag. Maar wat is natuurlijk bekappen precies? en waarom is het ineens zon hype geworden, vroeger kende niemand dat woord.
Ik vind dta er ook negatief over ijzers word gepraat. Mijn pony staat op ijzers en ik ehb totaal het idee niet dat ie er last van heeft.
Doordat ik vooral vroeger veel op de weg reed sleten zijn hoeven veel te snel, dat zou ik eerder zielig vinden. Ik denk dat het van het paard afhangt of je wel og geen ijzers nodig hebt. Het wel op ijzers zetten als dat niet perse nodig is is een keuze van de eigenaar. Volgens mij si het niet slecht. Kan iemand mij even goed uitleggen wat NB precies inhoud?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:11

fransje23 schreef:
arno8 schreef:

Zijn dat er tal???

Ik zie dat het stokpaardje ook weer van stal gehaald is.

Lees de post daaronder eens... dat zijn er een stuk meer dan twee...
Of zie je dat als het stokpaardje?
En, wat vind je van het stokpaardje?
Puur toeval dat een heel politiekorps paarden heeft die kennelijk zonder ijzers kunnen?
Leg dat eens uit, hoe zien die mensen die zeggen dat je zonder ijzers ECHT geen grote afstanden af kan leggen dit soort verhalen?
Als het echt niet kan? Hoe kan dat dan? Liegen die agenten? Slaan ze er stiekum in het holst van de nacht snel een ijzertje onder en trekken ze die er 's ochtends snel weer vanaf?
Of zeggen ze gewoon dat ze grote afstanden afleggen terwijl ze eigenlijk alleen maar met hun paard naar de donut-shop om de hoek gaan om zich daar vol te vreten?
Of zijn die paarden allemaal toevallige uitzonderingen?

Heb ook in dit topic nog geen voorbeeld gezien van iemand die het echt heeft geprobeerd en waarbij het mislukt is. Dat ik alleen maar vage verhalen hoor en nooit ook maar 1 concreet voorbeeld zie van iemand die het goed aanpakt en waarbij het toch mis gaat, is voor mij ook bewijs dat die vage verhalen kennelijk niet kloppen.

Als er zoveel mis is met natuurlijk bekappen terwijl het zo in opkomst is, zouden de verhalen toch binnen moeten stromen. Of is er een onverklaarbaar verband met het hebben van een paard waarbij het wel werkt en het hebben van een internetverbinding?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:14

hafgirl15 schreef:
Hmm, ik heb niet het hele topic gelezen hoor, en misschien stel ik nu een stomme vraag. Maar wat is natuurlijk bekappen precies? en waarom is het ineens zon hype geworden, vroeger kende niemand dat woord.
Ik vind dta er ook negatief over ijzers word gepraat. Mijn pony staat op ijzers en ik ehb totaal het idee niet dat ie er last van heeft.
Doordat ik vooral vroeger veel op de weg reed sleten zijn hoeven veel te snel, dat zou ik eerder zielig vinden. Ik denk dat het van het paard afhangt of je wel og geen ijzers nodig hebt. Het wel op ijzers zetten als dat niet perse nodig is is een keuze van de eigenaar. Volgens mij si het niet slecht. Kan iemand mij even goed uitleggen wat NB precies inhoud?

Een goed begin is www.hoefnatuurlijk.nl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:29

Ik ga endurance wedstrijden rijden, niet omdat ik dat nou zo leuk vind, maar omdat ik wil bewijzen dat het ook blootsvoets kan.
Nieuw paardenpaspoort a 180 euro aangevraagd, inentingen op orde gemaakt.. Ziek
Deze zomer hopelijk de eerste wedstrijd nog.

Het probleem met NB-ers is dat ze vaak geen wedstrijd mensen zijn.... Hun ambities liggen meer op het vlak van kennis vergaren en nieuwe dingen ontdekken dan op het rijden van wedstrijden etc.

Het 'gebrek' aan NB paarden zegt niet iets over de kwaliteit van NB maar meer over dat het helaas maar langzaam doordringt. Het is nog niet zo oud, het is hooguit pas twee of drie jaar bekend in NL. Het laatste jaar gaat het erg hard. Mede dankzij bokt en de mensen die in dit topic zitten.

David de Wispelaere is trouwens een beroemd dressuurruiter die blootsvoets zijn paarden uitbrengt. Net als Emma Hindl, GP amazone.

Op www.hoefnatuurlijk.nl staan nog meer sporttoppers als voorbeeld.
Jammer dat ik nu op vakantie ga, ik had me graag met deze discussie bemoeit Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:37

Hippotha ik kan je wel gelijk geven in het feit dat er in de paardenwereld op de verkeerde dingen gefokt wordt. Lange benen, grote paarden etc Ondertussen hebben ze een ontzettend zwak gestel en benen en hoeven om te huilen. Daar stond ook laatst een artikel van ergens in een krantje, over dat het KWPN ras zo verloedert onder invloed van geld.

Daarom zou ik, als ik kon kiezen, kiezen voor een 'natuurlijker' ras, zoals een IJslander, Fjord, Haflinger, Noriker of Arabier etc.

Toevallig heb ik dan een Arabier. Het is trouwens ook niet voor niets dat de Nederlandse bereden politie geen KWPN-ers meer wil hebben Haha! Haha! Haha!

Fok, maar vooral ook levensomstandigheden hebben grote invloed op de kwaliteit van de hoeven. Een zwak paard dat veel op stal staat zal ook slecht zonder ijzers kunnen. Ben ik met je eens.

Maar als je eerst de levensomstandigheden beter maakt, 24/7 buiten met veel beweging, de hoeven gezond bekapt verbetert er al een hoop.

Als je het boek van Van Nassau hebt gelezen, zie je dat hij in de eerste helft eigenlijk precies hetzelfde zegt als de eerste helft van het boek van Paardnatuurlijk! 'Liever zonder ijzers, ijzers hebben nadelen + afname hoefmechanisme' even kort samengevat. Ook bevestigt hij dat paarden die onder natuurlijkere omstandigheden leven vaak minder last hebben. Ook zegt hij dat veel ellende veroorzaakt wordt door verkeerd beslag.

Het enige verschil met PN is dat hij veel hoefproblemen oplost met een ijzer en PN met bekappen. Voor de rest zeggen ze vrijwel hetzelfde!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:58

arno8 schreef:
hafgirl15 schreef:

Een goed begin is www.hoefnatuurlijk.nl

Bedankt maar die teksten zijn me wat te lang, heeft iemand misschien een korte samenvattig voor mij?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:20

hafgirl15 schreef:
heeft iemand misschien een korte samenvattig voor mij?
Geen ijzers en bekappen met als eind resultaat een hoef lijkend op "wilde paardenhoeven".

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:54

en om de verwarring compleet te maken heb je ook nog Natural Balance. die bekappen op dezelfde manier als NB maar timmeren daarna als ze het nodig vinden het Natural Balance Ijzer eronder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:14

Arabesk schreef:
Ik ga endurance wedstrijden rijden, niet omdat ik dat nou zo leuk vind, maar omdat ik wil bewijzen dat het ook blootsvoets kan.

Kan ook prima hoor. Dat hoef je niet meer te bewijzen. Er zijn genoeg onbeslagen paarden/ pony's in de klasse 1 (en een stukje klasse 2).

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:24

Arabesk schreef:
Hippotha ik kan je wel gelijk geven in het feit dat er in de paardenwereld op de verkeerde dingen gefokt wordt. Lange benen, grote paarden etc Ondertussen hebben ze een ontzettend zwak gestel en benen en hoeven om te huilen. Daar stond ook laatst een artikel van ergens in een krantje, over dat het KWPN ras zo verloedert onder invloed van geld.

Men komt er nog wel achter he?: no feet, no horse Knipoog

Citaat:
Het enige verschil met PN is dat hij veel hoefproblemen oplost met een ijzer en PN met bekappen. Voor de rest zeggen ze vrijwel hetzelfde!

Ben ik niet met je eens. Men meldt dat de hielen (die geen hielen zijn, want die zitten heel ergens anders; het zijn de verzenen) zo laag mogelijk moeten, omdat dit bij het wilde paard nou eenmaal ook zo zou zijn.
Van Nassau kijkt naar de bouw en beweging van het individuele paard en bepaalt vervolgens welke stand van de verzenen bij dat betreffende paard hoort. Dit kan ook hoog zijn, zoals bij een steile stand.

Ik zag toevallig vandaag in de kliniek een rontgenfoto van een paard met zeer hoge verzenwanden. Het hoefbeen liep keurig parallel met de zool.......
Hoe kan dat nu natuurlijk bekappers??
Bij het natuurlijk bekappen zouden de verzenen lager zijn gezet, met als gevolg een hoefbeen dat van achter omlaag gekanteld ligt, waardoor pezen en gewrichtsbanden overbelast en zelfs beschadigd kunnen worden, zoals bij mijn paard het geval was.
Een goede hoefsmid "ziet" als het ware het inwendige van een paard en weet welke stand bij een paard hoort.....hoog, laag, ertussenin het kan allemaal, want geen enkel paard is hetzelfde en komt qua bouw overeen met het "wilde" paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:25

Ik rijd endurance met mijn kwpn kruizing, natuurlijk bekapt. Ik doe haar zelf, en elke 2/3 maanden controle door een proffesionele bekapper, incl de nodige diploma's! Zij loopt zonder moeite over grint, keien, en loopt voor de kar (en dus de nodige kilometers over asfalt.
Dan mijn 13 jarige 1/2 arabier, 12 jaar slecht en afente bekapt, hierdoor scheef op zn benen, zeer gevoelig (bijna hele wand los), na 2 maanden gevoeligheid al weg, hij loopt nu al een stuk rechter, hij is ook veel vrolijker, struikelt niet meer. Zijn we aan het opbouwen voor endurance.
Een vriendin rijdt endurance en trec (volgende week in de bergen in de ardennen, over paden met keien en scherpe rotsen, als enige NB bekapt) en zij bekapt nu 4 jaar zelf, ook haar nu 2 jarige hengst.
Andere vriendin bekapt haar 8 jarige andalusier nu bijna een jaar zelf, dier is afgeschreven met atrose en HKO fase 3, dier kwam uit spanje vierkant op ijzers, ze heeft 2 jaar gekloot hij liep echt heel erg slecht, word nu weer gewoon gereden. Samengeknepen hoefjes worden weer hoeven, hij zet zn achterbenen weer onder de massa en begint weer houding te krijgen. Duurde even, maar hij was er ook enorm slecht aan toe. Ook hij word elke 2 maanden streng gecontroleerd.

Wat ik erg 'gemeen' vind van deze discussies is dat er altijd meteen word begonnen over die 1 dags cursus.
NEE, in 1 dag kan je NIET zelf aan de hoeven beginnen! Dit word zeer duidelijk herhaalt!
Doe je dit wel ben je gewoon dom bezig, maar dat kan je net zo goed doen na een lezing van een gewone hoefsmid en dat je dan zelf met een spijker en een hamer aan de slag gaat. Exact dezelfde situaties en heeft GEEN ZAK te maken met welke 'methode' je aanhoud.
Het enige wat je op de cursus leert is het algemene idee achter NB, hoe je je bekapper kan controleren (en dat je paard dus absoluut niet slechter mag lopen na de bekapping, dan doe ie het goed fout), en hoe je zelf wekelijks de wand wat kan afronden, zodat het geen kans kan hebben om te gaan brokkelen of scheuren. Daarnaast word er aandacht besteed aan hoe je je paard het beste kan verzorgen, veel buiten, veel over asfalt lopen, ruwvoer vanaf de grond voeren...

dan, een goede TB, doet exact hetzelfde dan een NB'er! Pas als er problemen zijn, heeft de TB'er op zijn opleiding geleerd dat deze dat met ijzers op moet lossen, en een NB'er heeft geleerd hoe het ook zonder kan.

Een slechte TB'er doet exact hetzelfde als een slechte NB'er, hoeven verpesten! Overigens denk ik dat in percentages de aantal slechte gewone smeden net zo groot is als de NB 'ers. Ik heb nou 6 'normale' hoefsmeden gekent en der zit maar 1 goede tussen. Daarintegen ken ik 4 NB 'ers en daavan vond ik er 1 waardeloos.

Natural balance en strasser zijn geen 'nb'ers'. Dat zijn weeer andere methodes.

Natuurlijk word er door het doorfokken zeker wel wat slechter in de paarden benen, dat zeker. Maar door 'verkeerde' bekapping en eventueel ijzers, te veel stilstaan en een voor het paard niet geschikte verzorging maken dit ook zeker niet beter.
En als je dan een paard hebt wat door een afwijkende groei o.i.d. écht niet zonder ijzers kan, ga dan of voor hoefschoenen (jij houd je klompen ook niet aan in bed) of kunststofjes, welke al heel wat bijwerkingen van het ijzer niet hebben. (als ik naar de ardennen ga rijden, mijn paard is rotsgronden niet gewend en heb hier nou niet echt de mogelijkheid om het te trainen, mocht ze de hoefschoenen niet passen laat ik er misschien wel voor 1 vakantie easy walkers onder zetten; die nagelgaten groeien er zo weer uit)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:29

Hippotha schreef:
Ben ik niet met je eens. Men meldt dat de hielen (die geen hielen zijn, want die zitten heel ergens anders; het zijn de verzenen) zo laag mogelijk moeten, omdat dit bij het wilde paard nou eenmaal ook zo zou zijn.
Van Nassau kijkt naar de bouw en beweging van het individuele paard en bepaalt vervolgens welke stand van de verzenen bij dat betreffende paard hoort. Dit kan ook hoog zijn, zoals bij een steile stand.

Ik zag toevallig vandaag in de kliniek een rontgenfoto van een paard met zeer hoge verzenwanden. Het hoefbeen liep keurig parallel met de zool.......
Bij het natuurlijk bekappen zouden de verzenen lager zijn gezet, met als gevolg een hoefbeen dat van achter omlaag gekanteld ligt, waardoor pezen en gewrichtsbanden overbelast en zelfs beschadigd kunnen worden, zoals bij mijn paard het geval was.
Een goede hoefsmid "ziet" als het ware het inwendige van een paard en weet welke stand bij een paard hoort.....hoog, laag, ertussenin het kan allemaal, want geen enkel paard is hetzelfde en komt qua bouw overeen met het "wilde" paard.

Steile stand kan ook zeker, heeft mijn paard ook. Compacte hoeven noemen wij dat.

En met je foto, snap je doel niet helemaal. Hoefbeen is altijd parallel met de zool, hoe hoog je de verzenen ook houd. Het gaat erom dan het hoefbeen parallel is met de grond (wat jij in jou verhaal ook zegt) Bij NB word de zool gevolgd, omdat deze altijd parallel zit aan het hoefbeen. Als ze dus zorgt dat de zool gelijk met de grond zit zit het hoefbeen dat ook.
Je zal de verzenen dus ook nooit korter maken dan de zool, dan gaat het hoef been idd kantelen.

Andersom, wat ik bij TB wel is zie gebeuren, is dat ze schijnbaar geleerd hebben dat er een bepaalde hoeking in de hoef moet zitten, en dus de verzenen soms wel 2 cm langer houden dan de zool, maar aan de toon wel kort maken, waardoor de zool niet gelijk zit aan de grond en dus ook het hoefbeen niet.
Een goede hoefsmid zal dit uiteraard niet doen, maar toch zie je het veel gebeuren!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:04

Hippotha schreef:

Niets is onmogelijk en hoe zag de straal eruit, laat mij raden, erg smal en de hoef in z'n totaliteit gecontraheerd? Of heb je daar even niet op gelet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:29

wie geeft even de link van dat wetenschappelijke artikel van die hoefsmid over hoge hielen?

Bovendien wil ik je dit plaatje uit Van Nassau niet onthouden:

Afbeelding

Een paard met bijna geen verzenen in zijn eigen boek!
en deze komt uit strasser:

Afbeelding

tel uit je winst....
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-07-06 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt