Hippotha schreef:Ben ik niet met je eens. Men meldt dat de hielen (die geen hielen zijn, want die zitten heel ergens anders; het zijn de verzenen) zo laag mogelijk moeten, omdat dit bij het wilde paard nou eenmaal ook zo zou zijn.
Van Nassau kijkt naar de bouw en beweging van het individuele paard en bepaalt vervolgens welke stand van de verzenen bij dat betreffende paard hoort. Dit kan ook hoog zijn, zoals bij een steile stand.
Ik zag toevallig vandaag in de kliniek een rontgenfoto van een paard met zeer hoge verzenwanden. Het hoefbeen liep keurig parallel met de zool.......
Hoe kan dat nu natuurlijk bekappers??
Bij het natuurlijk bekappen zouden de verzenen lager zijn gezet, met als gevolg een hoefbeen dat van achter omlaag gekanteld ligt, waardoor pezen en gewrichtsbanden overbelast en zelfs beschadigd kunnen worden, zoals bij mijn paard het geval was.
Een goede hoefsmid "ziet" als het ware het inwendige van een paard en weet welke stand bij een paard hoort.....hoog, laag, ertussenin het kan allemaal, want geen enkel paard is hetzelfde en komt qua bouw overeen met het "wilde" paard.
Steile stand kan ook zeker, heeft mijn paard ook. Compacte hoeven noemen wij dat.
En met je foto, snap je doel niet helemaal. Hoefbeen is altijd parallel met de zool, hoe hoog je de verzenen ook houd. Het gaat erom dan het hoefbeen parallel is met de grond (wat jij in jou verhaal ook zegt) Bij NB word de zool gevolgd, omdat deze altijd parallel zit aan het hoefbeen. Als ze dus zorgt dat de zool gelijk met de grond zit zit het hoefbeen dat ook.
Je zal de verzenen dus ook nooit korter maken dan de zool, dan gaat het hoef been idd kantelen.
Andersom, wat ik bij TB wel is zie gebeuren, is dat ze schijnbaar geleerd hebben dat er een bepaalde hoeking in de hoef moet zitten, en dus de verzenen soms wel 2 cm langer houden dan de zool, maar aan de toon wel kort maken, waardoor de zool niet gelijk zit aan de grond en dus ook het hoefbeen niet.
Een goede hoefsmid zal dit uiteraard niet doen, maar toch zie je het veel gebeuren!