Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re: Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:03

Wendy schreef:
morgann schreef:
MIjn fjord heeft sinds 2 maanden easywalker, nou hebben 2 andere hoefsmeden gezegd, dat het zeer slecht is voor de gewrichten
paarden kunnen namelijk volgens kun niet doorglijden omdat de ew erg stroef zijn. Ik weet nog niet of ik ze laat zitten.

Dat is onzin. EW's zijn niet stroever dan een onbeslagen hoef.
Hoefijzers zijn daarentegen te glad...

Alleen als je er dus te lang mee doorloopt Pling

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:48

nou niet echt dus.
willem gleed altijd uit met zijn gewone ijzers. merel trouwens ook.
merel heeft nergens meer last van sinds ze blootvoets staat en willem kan ik me ook niet herrineren wanneer hij voor het laatst is weg geschoven.
ik kan met een gerust hart een rengalopje sprinten, dat durfde ikmet zijn gewone ijzers nooit, omdatie op gras altijd glibberde.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:37

heey ik wou ook EW's proberen alleen mijn paard heeft een verkeerde stand in haar hoeven, kunnen ze daar ook een opzet in maken?? gewone ijzers loopt ze niet helemaal lekker op voorknieen raken een beetje over vuld, alleen ze moet perse op ijzers.....

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:12

Even in je profiel gespiekt maar kan zo geen verkeerde stand van haar hoeven zien?

Bij EW beslag ziet het er anders uit maar afrollen gaat heel goed.
Ellemieke Franssen kan je dat haarfijn laten zien..

Weet je zeker dat het de ijzers zijn die maken dat de knieen overvuld raken?
Heb je haar al eens na laten kijken hiervoor?

Het is meestal een combinatie van factoren, aan jou om daar achter te komen!
Succes!

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:16

ze heeft twee winters ofzo geleden ontstoken voorknieen gehad (nu heb ik matten in de stal en is het weg) als ze ijzers heeft worden haa knieen meteen weer dik, daarom had ik eerst altijd zonder , maar ze draait tijdens het lopen haar sprong naar buiten , daardoor is de buitenkant van haar achterhoeven scheef afgesleten.
dus nu staat ze weer op ijzers met een opzet aan de buiten kant

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:20

Ijzers met een opzet aan de buitenkant? Die vat ik even niet, sorry. Maar goed, Ellemieke waarschijnlijk wel. Als je het echt wilt weten zou ik contact met haar opnemen.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:22

Afbeelding

hier kan je het wel een beetje op zien, haar hoeven zijn scheef maar de HS kon er aan de andere kant niet ineens zoveel afhalen en als je er dan een ijzer onderdoet in het nogsteeds scheef dus moet er nu een paar keer een opzet aan daarna als ze weer recht zijn hoeft dat niet meer

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:23

haar verzenen zijn ook helemaal weg

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:24

Ah, oke Haha!

Ik denk dat dat wel kan met EW's. Misschien nog beter voor je paard ook door minder trillingen dan met ijzer Lachen

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:26

ja dat dacht ik dus ook omdat ze lichter zijn dat ijzers

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:29

Ik zie niet wat jou HS ziet maar je mag Ellemieke er naar laten kijken en haar visie op het geheel.
De verzenen zijn wel ok hoor, ' hoge hakken ' zien we liever niet Haha!

Weet je zeker dat ie het over een opzet gehad heeft of over wiggen??
Anders kan ik het scheve niet plaatsen nl..

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:40

ja ja het was de hoefsmid van de kliniek maar als hij het helemaal recht zou bekappen zat ie in het leven te snijden dus aan een kant is het ijzer dikker dan aan de andere kant maar daardoor staat zij recht Afbeelding

als je naar de achterhoeven kijkt zie je dat ze teveel op de buitenkant loopt ( beetje net als o- benen) en ze heeft een beetje lange tenen dus rolt ze niet goed af.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:52

Ik kan de afbeelding nu niet zien ,maar dan weten we nu dat je het eigenlijk over wiggen hebt.

Lange tenen kun je wat aan doen endan gaat afrollen ook beter..

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:56

ja dat hebben ze dus nu ook gedaan maar da moet nog een paar keer
maar mijn hoefsmid zei echt opzet hoor
anders had ik wel wiggen gezegd "en dan smeed ik aan de buitenkant een opzet in het ijzer"en uiteraard zijn haar tenen ingekort

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:13

Tja HS spreken soms een andere taal Knipoog

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:33

"Draait" je paard ook met haar voet over de grond als ze loopt? (Is een beetje moeilijk uit te leggen maar als ze het doet snap je mijn vraag).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:45

noba schreef:
De Easywalker is een kunststof hoefbeslag dat 60 % minder weegt dan een
gewoon ijzer, zeer slijtvast is, flexibel , een betere schokabsorptie heeft en
geleverd kan worden met stiften.
Het is dus een volwaardig hoefbeslag dat zich kan meten met het traditionele
metalen hoefbeslag.

Een ijzer hoort niet flexibel te zijn, daar zijn de scharniergewrichten in het been niet op gebouwd. Het enige voordeel ten opzichte van een traditioneel ijzer is dat het inderdaad beter de schokken absorbeert, maar daar tegenover staan weer veel nadelen. Ook al willen we het niet zien, een hoef moet een soort van glijbeweging maken als het beweegt, bij de easywalker kan dit niet, omdat het te stroef is, de hoef staat als het ware gelijk vast.

Probeer maar iets ronds en zwaars te zetten op de easywalker, dan zie je dat het gaat vervormen, de druk gaat naar binnen zitten. Mijn hoefsmid heeft het me net uitgelegd, en het is eigenlijk heel logisch. Kunstof hoefijzers zijn al jaren in omloop maar slaan nooit echt aan, omdat het voordeel gewoon niet opweegt tegenover de nadelen. Blootvoets is dan een stuk gezonder voor het paard. En jammer genoeg zijn de smeden die het gebruiken ook vaak niet goed genoeg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:48

Onzin. Een easywalker is niet stroever dan een blote hoef.
Dat doorglijden is overigens wel een reden dat stiften niet goed zijn voor een paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:56

Wendy schreef:
Onzin. Een easywalker is niet stroever dan een blote hoef.
Dat doorglijden is overigens wel een reden dat stiften niet goed zijn voor een paard.

Ik heb er net 1 in mijn handen gehad, ik vond hem zeker wel stroever dan een blote hoef.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:56

Tsja, wat jij of ik vinden maakt niet zoveel uit. Zoiets moet je gewoon wetenschappelijk verantwoord testen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:58

een blote hoef glijdt geen millimeter door op het asfalt, misschien als het nat is, maar ik heb t nooit gemerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:03

Arabesk schreef:
een blote hoef glijdt geen millimeter door op het asfalt, misschien als het nat is, maar ik heb t nooit gemerkt

Knipoog Je voelt het ook niet glijden, maar het maakt wel een glijbeweging. Anders zullen de schokken op de gewrichten erg hard zijn. Hoefijzers zijn nooit natuurlijk, daarom moet je het zo natuurlijk maken, een hoef is zelf goed in staat om de schokken te verwerken, maar niet als het geen natuurlijk beweging kan maken. Een ijzer glijdt nog iets door, wat juist de schok dempt. Dat is juist goed voor de hoef. Dit is volgens mij ook wetenschappelijk bewezen, anders zou mijn hoefsmid dit ook niet zeggen. Ik heb net een preek van een half uur gehad van hem over de easywalkers. Hij had een stal waar 9 paarden stonden, 3 ervan moesten accuut naar de kliniek in Bodegraven ( dat verhaal is hier geloof k ook nog te lezen) en de andere zijn gelijk er weer vanaf gehaald. Dat lag misschien ook aan de persoon die ze erop doet, maar goed.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:08

Er een in je handen hebben, geeft een andere beleving dan wanneer ie onder de voet van een paard zit...

Ik heb me er zelf sterk over verbaasd hoe goed EW de stroefheid van de blote voet benaderd.

En glijden doen blote voeten alleen op klei of ijs.

Of met ijzers onder Nagelbijten / Gniffelen

*edit* die bewering van jouw smid dat glijden juist goed is omdat het de schok dempt...daar schrik ik echt van!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:25

Gerrie schreef:
Er een in je handen hebben, geeft een andere beleving dan wanneer ie onder de voet van een paard zit...

Ik heb me er zelf sterk over verbaasd hoe goed EW de stroefheid van de blote voet benaderd.

En glijden doen blote voeten alleen op klei of ijs.

Of met ijzers onder Nagelbijten / Gniffelen

*edit* die bewering van jouw smid dat glijden juist goed is omdat het de schok dempt...daar schrik ik echt van!

Nee het is logisch. Een hoef kan zelf blootvoets goed de schokken op vangen, dan is er geen sprake van een glijbeweging, maar gewoon het normale hoefmechanisme. Op het moment dat wij er iets anders onderdoen, verandert er natuurlijk iets. Ook al willen we niet dat een ijzer glijdt, het doet het toch automatisch, al is het maar minimaal, en niet met het oog te zien. Dat zal wel moeten, willen we de natuurlijk beweging en mechanisme nabootsen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:31

Tulandro schreef:
Dit is volgens mij ook wetenschappelijk bewezen, anders zou mijn hoefsmid dit ook niet zeggen.

Wat een vertrouwen zeg in de hoefsmid. Een hoefsmid is een MBO'er.
En MBO'ers weten over het algemeen niet het verschil tussen een bewering of een wetenschappelijk feit. Ik zeg niet dat je smid geen vakman is, maar schoenmaker blijf bij je leest.

Een stukje van www.kunststofbeslag.tk
Citaat:
- Het kunststof is te stroef en zorgt voor beenproblemen

Dit is denk ik het meestgehoorde argument tegen kunststofbeslag. Het materiaal zou te stroef zijn, en daardoor het glijden van de hoef bij het beerkomen teveel afremmen. Ook de natuurlijke draaibeweging van de hoef tijdens het afzetten (biljarderen), iets wat heel veel paarden doen, zou teveel afgeremd worden. Daardoor zouden onderbelasting en slijtage in de gewrichten van het onderbeen optreden.

In het verleden zijn er naar verluid inderdaad beenproblemen ontstaan als gevolg van kunststofbeslag, maar dit betrof vrij zacht kunststof. De huidige generatie kunststofijzers is gemaakt van vrij hard kunststof, hetzelfde materiaal als waar bijvoorbeeld skateboardwieltjes van gemaakt worden. Het zou ongeveer dezelfde hardheid en stroefheid hebben als de blote hoef, die immers ook niet glijdt. Het is ook duidelijk te zien dat draaibewegingen niet verhinderd worden.

Daarbij komt dat het doorglijden van de beslagen hoef ook niet natuurlijk is, de blote hoef glijdt immers ook niet. Het glijdend lopen is een bewegingspatroon dat ontwikkeld wordt door paarden, als ze op (gladde) ijzers lopen. Blote voeten worden op de hiel neergezet, en rollen af, maar met ijzers gaat dat niet: de hoef moet plat neergezet worden en nog eventjes doorglijden. Dat betekent m.i. dan ook dat de voorwaartse impuls van de blote hoef bij het neerzetten dan zo goed als nul zou moeten zijn, net als bij rennende mensen. De kracht moet immers achterwaarts gericht zijn om vooruit te komen.

Misschien ook leuk leesvoer voor je smid? Dan weet ie tenminste waar hij over praat.