Tulandro schreef: Dit is volgens mij ook wetenschappelijk bewezen, anders zou mijn hoefsmid dit ook niet zeggen.
Wat een vertrouwen zeg in de hoefsmid. Een hoefsmid is een MBO'er.
En MBO'ers weten over het algemeen niet het verschil tussen een bewering of een wetenschappelijk feit. Ik zeg niet dat je smid geen vakman is, maar schoenmaker blijf bij je leest.
Een stukje van www.kunststofbeslag.tk
Citaat:
- Het kunststof is te stroef en zorgt voor beenproblemen
Dit is denk ik het meestgehoorde argument tegen kunststofbeslag. Het materiaal zou te stroef zijn, en daardoor het glijden van de hoef bij het beerkomen teveel afremmen. Ook de natuurlijke draaibeweging van de hoef tijdens het afzetten (biljarderen), iets wat heel veel paarden doen, zou teveel afgeremd worden. Daardoor zouden onderbelasting en slijtage in de gewrichten van het onderbeen optreden.
In het verleden zijn er naar verluid inderdaad beenproblemen ontstaan als gevolg van kunststofbeslag, maar dit betrof vrij zacht kunststof. De huidige generatie kunststofijzers is gemaakt van vrij hard kunststof, hetzelfde materiaal als waar bijvoorbeeld skateboardwieltjes van gemaakt worden. Het zou ongeveer dezelfde hardheid en stroefheid hebben als de blote hoef, die immers ook niet glijdt. Het is ook duidelijk te zien dat draaibewegingen niet verhinderd worden.
Daarbij komt dat het doorglijden van de beslagen hoef ook niet natuurlijk is, de blote hoef glijdt immers ook niet. Het glijdend lopen is een bewegingspatroon dat ontwikkeld wordt door paarden, als ze op (gladde) ijzers lopen. Blote voeten worden op de hiel neergezet, en rollen af, maar met ijzers gaat dat niet: de hoef moet plat neergezet worden en nog eventjes doorglijden. Dat betekent m.i. dan ook dat de voorwaartse impuls van de blote hoef bij het neerzetten dan zo goed als nul zou moeten zijn, net als bij rennende mensen. De kracht moet immers achterwaarts gericht zijn om vooruit te komen.
Misschien ook leuk leesvoer voor je smid? Dan weet ie tenminste waar hij over praat.