Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:Maar eh is het acceptabel een hoefsmid een onopgevoede ondeugende hengst voor te zetten en het hem maar te laten uitzoeken? Lijkt me ook niet.
nps schreef:Mindim schreef:Maar eh is het acceptabel een hoefsmid een onopgevoede ondeugende hengst voor te zetten en het hem maar te laten uitzoeken? Lijkt me ook niet.
Zeker wel. Een smid wordt geacht ook met lastige of groene paarden om te kunnen gaan, dat hoort namelijk bij zijn of haar werk. Wel is het dan netjes dat de eigenaar even aangeeft dat het om een jong o lastig dier gaat.
nps schreef:Je kan niet verwachten dat alle paarden waar je komt netjes opgevoed zijn.
CalipsoLover schreef:Ben het hier toch niet helemaal eens met de reactie's hier. Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 2,5 was recht uit de opfok, kon op dat moment ook nog geen voetjes geven, was heel weinig in de hand geweest maar moest wel gewoon gedaan worden.
suffie schreef:CalipsoLover schreef:Ben het hier toch niet helemaal eens met de reactie's hier. Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 2,5 was recht uit de opfok, kon op dat moment ook nog geen voetjes geven, was heel weinig in de hand geweest maar moest wel gewoon gedaan worden.
Even een stukje uit jouw bericht gehaald, want het 1e begrijp ik niet. Een paard van 2,5 is toch regelmatig bekapt, tenminste dat hoop ik.
elnienjo schreef:Vroeger werd er een praam gebruikt om vervelende paarden rustig te houden bij de hoefsmid, wordt dat niet meer toegepast?
Snap best dat de smid een trap gaf, als eigenaar moet je je paard onder controle kunnen houden.
elnienjo schreef:Vroeger werd er een praam gebruikt om vervelende paarden rustig te houden bij de hoefsmid, wordt dat niet meer toegepast?
Snap best dat de smid een trap gaf, als eigenaar moet je je paard onder controle kunnen houden.
SjonnieZ schreef:Als ik kijk naar debewoordingen die je gebruikt TS dan vraag ik me af of het allemaal wel zo heftig is geweest.
Je valt al over een rammelend karretje. Dat is een normaal stal geluid. Juist door ze hieraan bloot te stellen leren ze.
Je noemt het vastpakken hard handig.
Was het ook hardhandig of gewoon duidelijk en voortvarend?
Smeden hebben geen tijd om 100x te vragen en 50x please te zeggen. Die pakken het been gewoon vast.
En de dag er na nog last van het incident… was hij jou niet gewoon aan het spiegelen?
Ben je zelf niet te voorzichtig met hem waardoor het paard onvoldoende is opgevoed?
Mi_Amore schreef:elnienjo schreef:Vroeger werd er een praam gebruikt om vervelende paarden rustig te houden bij de hoefsmid, wordt dat niet meer toegepast?
Het is 2022…
Een praam doet imméns veel pijn, waarom zouden die dingen überhaupt nog mogen voorkomen?
Ik snap niet dat je een paard een trap mag geven in de beschreven situatie, een kind trap je toch ook niet in de ribben als je die niet onder controle hebt…?
Art_Ificious schreef:Paard heeft een bult op de plek waar smid getrapt heeft. Smeden dragen vaak veiligheidsschoenen met stalen tip. Daar wil je geen trap van krijgen. En als er een bult ontstaat was het zeker geen lichte trap.
Vraag me zelfs af wat voor karretje, ik ken geen enkele smid die een karretje gebruikt namelijk.
Ayasha schreef:Art_Ificious schreef:Paard heeft een bult op de plek waar smid getrapt heeft. Smeden dragen vaak veiligheidsschoenen met stalen tip. Daar wil je geen trap van krijgen. En als er een bult ontstaat was het zeker geen lichte trap.
Vraag me zelfs af wat voor karretje, ik ken geen enkele smid die een karretje gebruikt namelijk.mijn smid heeft ook een soort karretje. Daar zit het materiaal in en de mijne heeft bv ook een magneet tegen de "stang" waar hij de schroeven tegen kan hangen als hij ijzers moet slaan.
Mi_Amore schreef:Spenk schreef:Maar dat het 2022 is en dat ze niet meer gebruikt worden gaat echt niet op ze worden nog best wel regelmatig wel toegepast.
Ik zei nergens dat ze niet meer gebruikt worden.
Ik geef alleen subtiel aan dat er in 2022 meer alternatieven zijn om dat folterding niét te gebruiken.