Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:32

Ik weet niet of het hier per se om doodslaan gaat. Vergeet niet dat de hoefsmid een vrij zwaar beroep heeft. Het was blijkbaar het einde van de dag en die man heeft maar één ruggengraat. Een paard kan ook in paniek uithalen naar zijn knie en hem tijdelijk werkloos trappen. Misschien heeft hij de hele dag opgevoede rotbokken mogen bekappen.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind de reactie van de hoefsmid veel te groot.

Ik vind echter ook dat te veel paardeneigenaren te makkelijk denken over hoe zwaar dit beroep is en welke risico's er zijn.

Voed je paard op. Vraag hulp indien nodig. Dat maakt bekappen voor iedereen leuker.

Avalanche

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:35

Eens :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:44

Mijn ooit mishandelde pony was ook moeilijk bij de hoefsmid,die smid kon een keer een week niet werken na dat hij geweest was. Hij kwam ook nooit meer want hij was niet verzekerd, dus geen werk was ook geen inkomsten. Onderschat dit beroep dus niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:52

Ik denk dat iedereen hier dat prima beseft. Maar 't is niet om wat een paard kan doen, dat mensen zo onredelijk mogen reageren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:15

Mindim schreef:
Maar eh is het acceptabel een hoefsmid een onopgevoede ondeugende hengst voor te zetten en het hem maar te laten uitzoeken? Lijkt me ook niet.

Zeker wel. Een smid wordt geacht ook met lastige of groene paarden om te kunnen gaan, dat hoort namelijk bij zijn of haar werk. Wel is het dan netjes dat de eigenaar even aangeeft dat het om een jong o lastig dier gaat.

Je kan niet verwachten dat alle paarden waar je komt netjes opgevoed zijn. En al zijn ze netjes opgevoed, dan is dat alsnog geen garantie dat ze nooit uithalen of trappen. En als je als smid denkt dat het niet lukt op een veilige manier is het ook aan hem of haar om aan te geven dat dit niet lukt zo zónder over te gaan op geweld.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:28

Als vrouw van een bekapper, en tevens eigenaar van een jaarlinghengst en een 2de ondertussen-geruinde-dekhengst kan ik zeggen: 't ligt aan beiden :)

De eigenaar van het jonge hengstje moet deze opvoeden en zo te lezen heeft ze dat gewoon gedaan.
Of toch zo goed mogelijk. Als hij netjes voetjes geeft en kan vaststaan en geen stuk uit mensen bijt, lijkt mij dat al heel fijn! Een 2-jaar kan ook niet op alles reeds getraind zijn, dat weten smeden ook wel.

De bekapper/hoefsmid echter, dient te ïnformeren naar 'wat' voor paard hij gaat voor hij erheen gaat.
Zo kan deze persoon ook gewoon incalculeren hoeveel tijd hij nodig gaat hebben.

Mijn man zelf neemt voor jonge paarden een goed uurtje de tijd.
Die kunnen nu eenmaal anders reageren dan volledig geleerde paarden.

Gaat het niet? Dan gaat het niet en moet deze persoon ook gewoon in dialoog kunnen gaan en de uitleg verschaffen aan de eigenaar over het waarom zodat die hiermee aan de slag kan gaan.

Een paard is een paard. Je kan nooit volledig voorspellen hoe ze gaan reageren en iédereen die met paarden werkt weet dit. Een instructeur, een smid, een DA, géén van hen mag OOIT een excuus hebben als het komt over aframmelen/trappen van paarden. Het is een kunst om een 'handling' met een paard te durven stopzetten op het moment dat het paard het nodig heeft.

@TS: ik zou dus de trim stop hebben gezet op het moment dat het duidelijk was dat je paardje over de rooie ging gaan :)

Mijn eigen veulen is het eerst getrimd op 6 maand. Enkel de voorvoetjes duurde een 40min. Het was wat mijn veulen nodig had om heel de situatie te kunnen verteren.

Bij de 3e trim waren alle voeten klaar op 15min.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:33

Ik kreeg mijn hengstje op 2 jarige leeftijd ook onopgevoed en met slechte hoeven. 3 weken dagelijks geoefend en vooraf met smid afgesproken dat hij het rustig zou proberen en ik hem, ook al lukte het niet, toch zou betalen. Ging best goed eerste keer, ook vanwege de rust en extra tijd.
Met goede hoefsmid zou zo’n afspraak te maken moeten zijn. Ik snap ook wel dat hij zijn gezondheid liever niet op spel zet.
Overigens pony wel zsm laten castreren, scheelt ook hoop

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:11

Er word hier van een mug een olifant gemaakt. Zoals altijd....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:14

nps schreef:
Mindim schreef:
Maar eh is het acceptabel een hoefsmid een onopgevoede ondeugende hengst voor te zetten en het hem maar te laten uitzoeken? Lijkt me ook niet.

Zeker wel. Een smid wordt geacht ook met lastige of groene paarden om te kunnen gaan, dat hoort namelijk bij zijn of haar werk. Wel is het dan netjes dat de eigenaar even aangeeft dat het om een jong o lastig dier gaat.

In dat geval is het netjes als de eigenaar zelf een actievere rol in de gebeurtenis opneemt en niet de smid maar wat laat vechten met het paard. Daarnaast is het aan de eigenaar om eerlijk te zijn over het paard. Aan de telefoon zeggen 'een beetje ondeugend' om dan uit te komen bij een paard dat eigenlijk totaal niet weet hoe de hoeven te geven en daarbij bokt en stampt en steigert is natuurlijk een recept tot mislukking. Wees gewoon eerlijk!

nps schreef:
Je kan niet verwachten dat alle paarden waar je komt netjes opgevoed zijn.

In principe natuurlijk wel. Waarom zou je dat niet kunnen verwachten? Je betaalt een vakmens voor een dienst, het is aan jou om ervoor te zorgen dat die dienst uitgevoerd kan worden. Waarom die verantwoordelijkheid in dit soort topics telkens maar bij de hoefsmid gelegd wordt, is iets wat ik echt niet snap. Als je jouw paard het cadeau van een goede basisopvoeding niet geeft en niet actief ingrijpt waar je weet dat de opvoeding nog niet optimaal is, dan bestaat de kans dat jouw paard het gelag betaalt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:23

Popstra schreef:
Er word hier van een mug een olifant gemaakt. Zoals altijd....

Slecht geslapen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:34

CalipsoLover schreef:
Ben het hier toch niet helemaal eens met de reactie's hier. Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 2,5 was recht uit de opfok, kon op dat moment ook nog geen voetjes geven, was heel weinig in de hand geweest maar moest wel gewoon gedaan worden.

Even een stukje uit jouw bericht gehaald, want het 1e begrijp ik niet. Een paard van 2,5 is toch regelmatig bekapt, tenminste dat hoop ik.
Lees nu dat iemand anders er ook zo over denkt..
Laatst bijgewerkt door suffie op 20-03-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:39

suffie schreef:
CalipsoLover schreef:
Ben het hier toch niet helemaal eens met de reactie's hier. Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 2,5 was recht uit de opfok, kon op dat moment ook nog geen voetjes geven, was heel weinig in de hand geweest maar moest wel gewoon gedaan worden.

Even een stukje uit jouw bericht gehaald, want het 1e begrijp ik niet. Een paard van 2,5 is toch regelmatig bekapt, tenminste dat hoop ik.

Helaas komt het voor dat dat niet gebeurt is. :) Ik heb ook ooit eentje zo weg gehaald en dat was gewoon een sportstal. Dus niet Onwetend Jantje van op de hoek.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:41

Krijgen jullie dan ook geen factuur voor het bekappen, enten en ontwormen, of zit dat allemaal bij de prijs in?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:43

Hij was van die mensen zelf dus die kreeg ik sowieso niet. :) Ik heb hem "gekocht" als 2.5 jarige (2 jaar en 9 maanden eigenlijk) en er was simpelweg nooit wat aan die hoeven gedaan. :(:) (scheelde wel meer aan dat paard trouwens.).
Maar goed, dan sta je dus met een bijna drie jarige die nog nooit bekapt geweest is en doodsbang is voor mensen. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-03-22 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:52

Vroeger werd er een praam gebruikt om vervelende paarden rustig te houden bij de hoefsmid, wordt dat niet meer toegepast?
Snap best dat de smid een trap gaf, als eigenaar moet je je paard onder controle kunnen houden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:22

elnienjo schreef:
Vroeger werd er een praam gebruikt om vervelende paarden rustig te houden bij de hoefsmid, wordt dat niet meer toegepast?
Snap best dat de smid een trap gaf, als eigenaar moet je je paard onder controle kunnen houden.

Het is 2022…

Een praam doet imméns veel pijn, waarom zouden die dingen überhaupt nog mogen voorkomen?

Ik snap niet dat je een paard een trap mag geven in de beschreven situatie, een kind trap je toch ook niet in de ribben als je die niet onder controle hebt…?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:34

elnienjo schreef:

Zo hard dat er een bult ontstaat, het dier pijnstilling nodig heeft en de smid nog scheldend on het dier rondloopt
Sorry hoor maar dan ben je te triest om jezelf hoefsmid te mogen noemen.
Dit dier zal hier echt wat van geleerd hebben en de volgende keer heel ontspannen stil staan, wat een proffesional.

Als je met dieren omgaat en je gefrustreerd raakt heb dan een grote mond tegen de eigenaar als die niks doet of stop ermee.

Het gaat er niet om wat ts wel of niet deed, dit dier geeft een tik uit stress. Dan is dit niet de reactie die je hoort te geven als je ook maar iets van paarden weet

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:39

elnienjo schreef:

Vroeger gingen mensen ook dood aan blindedarmontsteking.

Serieus, dit is 2022 niet 1948

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:11

SjonnieZ schreef:
Als ik kijk naar debewoordingen die je gebruikt TS dan vraag ik me af of het allemaal wel zo heftig is geweest.
Je valt al over een rammelend karretje. Dat is een normaal stal geluid. Juist door ze hieraan bloot te stellen leren ze.
Je noemt het vastpakken hard handig.
Was het ook hardhandig of gewoon duidelijk en voortvarend?
Smeden hebben geen tijd om 100x te vragen en 50x please te zeggen. Die pakken het been gewoon vast.
En de dag er na nog last van het incident… was hij jou niet gewoon aan het spiegelen?

Ben je zelf niet te voorzichtig met hem waardoor het paard onvoldoende is opgevoed?

??
Paard heeft een bult op de plek waar smid getrapt heeft. Smeden dragen vaak veiligheidsschoenen met stalen tip. Daar wil je geen trap van krijgen. En als er een bult ontstaat was het zeker geen lichte trap.

Vraag me zelfs af wat voor karretje, ik ken geen enkele smid die een karretje gebruikt namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:15

Mi_Amore schreef:
elnienjo schreef:

Het is 2022…

Een praam doet imméns veel pijn, waarom zouden die dingen überhaupt nog mogen voorkomen?

Ik snap niet dat je een paard een trap mag geven in de beschreven situatie, een kind trap je toch ook niet in de ribben als je die niet onder controle hebt…?

Nou die worden anders regelmatig nog gebruikt hoor op klinieken regelmatig vooral bij zaken als een maagscopie.

Bij scheren, vervelend bij de smid. Het gebeurt nog heel veel. Dat het immens veel pijn doet ben ik niet met je eens daar is ook best wel onderzoek naar gedaan dat dat niet zo is. Maar daar is het hier de juiste discussie niet voor.

Maar dat het 2022 is en dat ze niet meer gebruikt worden gaat echt niet op ze worden nog best wel regelmatig wel toegepast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-22 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:16

Art_Ificious schreef:
Paard heeft een bult op de plek waar smid getrapt heeft. Smeden dragen vaak veiligheidsschoenen met stalen tip. Daar wil je geen trap van krijgen. En als er een bult ontstaat was het zeker geen lichte trap.

Vraag me zelfs af wat voor karretje, ik ken geen enkele smid die een karretje gebruikt namelijk.

:j mijn smid heeft ook een soort karretje. Daar zit het materiaal in en de mijne heeft bv ook een magneet tegen de "stang" waar hij de schroeven tegen kan hangen als hij ijzers moet slaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:18

Ayasha schreef:
Art_Ificious schreef:

:j mijn smid heeft ook een soort karretje. Daar zit het materiaal in en de mijne heeft bv ook een magneet tegen de "stang" waar hij de schroeven tegen kan hangen als hij ijzers moet slaan.

Oh OK ik heb 3 smeden gehad en 1 bekapper. En nog nooit zo'n kar gezien :)
Moet wel zeggen dat ze altijd lekker dichtbij konden komen met de auto en dus spullen gewoon uit de auto konden halen.

Huidige bekapper heeft een schort/broek aan waar ze het meest gebruikte materiaal in steekt. En op de hoefbok idd een magneet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:20

Spenk schreef:
Maar dat het 2022 is en dat ze niet meer gebruikt worden gaat echt niet op ze worden nog best wel regelmatig wel toegepast.

Ik zei nergens dat ze niet meer gebruikt worden.
Ik geef alleen subtiel aan dat er in 2022 meer alternatieven zijn om dat folterding niét te gebruiken.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:30

Tja ik vind dat er 2 kanten aanzitten
mag een hoefsmid een trap of klap uitdelen als je paard steigert of gericht trapt van mij wel maar, dan wel voor zijn reet en niet in zijn ribben kast.
Ik vind daarnaast als je weet dat je paard dit doet dat je van te voren ook met de hoefsmid afspraken kan maken over wat gewenst is + dat je zelf een vijltje aanschaft en goed gaat oefenen, dus netjes pootjes tussen jouw benen enz zoals de hoefsmid ook te werk gaat.
Het is wel die man zijn inkomsten en een trap of schade door jouw paard kan er zomaar voor zorgen dat de man uit de running is en zijn werkzaamheden niet meer kan doen.

Hier dan ook duidelijke afspraken met de hoefsmid (je slaat niet tegen het hoofd) alles tegen de reet is toegestaan.
Aan mij de taak om te zorgen dat mijn paarden zijn opgevoed en mijn hoefsmid op normale wijze zijn werk kan uitvoeren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:34

Mi_Amore schreef:
Spenk schreef:

Ik zei nergens dat ze niet meer gebruikt worden.
Ik geef alleen subtiel aan dat er in 2022 meer alternatieven zijn om dat folterding niét te gebruiken.

Het zorgt er juist voor de endorfine vrij komen en dat de hartslag wordt verlaagd.