Wanderers schreef:Even snel over hooi : sinds enige maanden spoel ik het hooi .. mee begonnen om andere medische redenen bij ander paard maar gelet op de onstabiele factor van hooi kwaliteit geef ik nu alleen nog maar uitgespoeld hooi.
In principe verlaagd spoelen al suiker en zeker stofgehalte, maar langer weken zou suiker gehalte behoorlijk meer omlaag brengen.
Wel de waarschuwing dat a) spoelen en weken ook ander voedingstoffen doen verminderen, hoe langer weken hoe minder suiker maar óók hoe minder voedingsstoffen, een supplement ter aanvulling geven zou dan aan te raden zijn.
En b) voorgeweekt en/of gespoeld hooi is gevoeliger voor bacteriën vorming, dus direct na natmaken & uitlekken geven.
Tip: benodigde hoeveelheid hooi (goed losgemaakt) in gaten (gemaakte) wasmand doen, met bak en al in kruiwagen zetten en vol zetten met water ; na spoelen of inweektijd bak uit kruiwagen buiten op beton oid. zetten en kruiwagen erover leeggieten ; even laten uitlekken ( bij voorkeur op stoel ofzo, iig. van de grond af) en klaar om aan je paard te geven (afhankelijk van je dier/omstandigheden in of uit de gebruikte wasmand)
@ Angs : heeft je paard nu Omeprazol gekregen ? Lijkt me nu echt de eerste stap en zou dan toch even pijnstilling pauze houden om maag kans van herstel te geven ... maar dat is mijn mening, gevoel & ervaring.
Wel nog even een belangrijke tip : probiotica gaan geven om de verstoorde/kapot gemaakte darmflora weer te kunnen laten herstellen.
Ze krijgt nu inderdaad een kuur pepticure van 28 dagen. Probiotica stond ze al op vanwege de vele medicijnen en blijf ik inderdaad doorgeven.
Met de dierenarts overlegd en besloten om toch de metacam door te geven omdat het voor haar bevangenheid nu eigenlijk niet verstandig was om helemaal te stoppen met de pijnstillers en ontstekingsremmers. Als we het op opnieuw moeten gaan opstarten over een week moet ze hoger gedoseerd wat uiteindelijk weer slechter is voor haar maag. Beetje kiezen tussen twee kwade