[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:42

Wanderers schreef:
Even snel over hooi : sinds enige maanden spoel ik het hooi .. mee begonnen om andere medische redenen bij ander paard maar gelet op de onstabiele factor van hooi kwaliteit geef ik nu alleen nog maar uitgespoeld hooi.
In principe verlaagd spoelen al suiker en zeker stofgehalte, maar langer weken zou suiker gehalte behoorlijk meer omlaag brengen.

Wel de waarschuwing dat a) spoelen en weken ook ander voedingstoffen doen verminderen, hoe langer weken hoe minder suiker maar óók hoe minder voedingsstoffen, een supplement ter aanvulling geven zou dan aan te raden zijn.
En b) voorgeweekt en/of gespoeld hooi is gevoeliger voor bacteriën vorming, dus direct na natmaken & uitlekken geven.

Tip: benodigde hoeveelheid hooi (goed losgemaakt) in gaten (gemaakte) wasmand doen, met bak en al in kruiwagen zetten en vol zetten met water ; na spoelen of inweektijd bak uit kruiwagen buiten op beton oid. zetten en kruiwagen erover leeggieten ; even laten uitlekken ( bij voorkeur op stoel ofzo, iig. van de grond af) en klaar om aan je paard te geven (afhankelijk van je dier/omstandigheden in of uit de gebruikte wasmand)

@ Angs : heeft je paard nu Omeprazol gekregen ? Lijkt me nu echt de eerste stap en zou dan toch even pijnstilling pauze houden om maag kans van herstel te geven ... maar dat is mijn mening, gevoel & ervaring.
Wel nog even een belangrijke tip : probiotica gaan geven om de verstoorde/kapot gemaakte darmflora weer te kunnen laten herstellen.

Ze krijgt nu inderdaad een kuur pepticure van 28 dagen. Probiotica stond ze al op vanwege de vele medicijnen en blijf ik inderdaad doorgeven.

Met de dierenarts overlegd en besloten om toch de metacam door te geven omdat het voor haar bevangenheid nu eigenlijk niet verstandig was om helemaal te stoppen met de pijnstillers en ontstekingsremmers. Als we het op opnieuw moeten gaan opstarten over een week moet ze hoger gedoseerd wat uiteindelijk weer slechter is voor haar maag. Beetje kiezen tussen twee kwade

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:26

_mexx_lady_ schreef:
Wat kan de eigenaar hier nog mee? Mijn gevoel zegt om een paddock af te maken (bv 6x10), klein genoeg om niet te gek te kunnen doen maar toch iets meer beweging als een stal.
Qua medicatie, behandeling,... wordt er echt gekeken naar het beste maar ik maak me zorgen om dat veulen.

Wat ik in dit geval zou overwegen (maar is natuurlijk een pak werk voor een paard dat niet het jouwe is): voor de merrie een klein paddockje maken midden in een grotere wei, maar zo dat het veulen onder de omheining door kan, maar de merrie niet. Kan de kleine zijn benen strekken, ziet de moeder hem nog, en kan ie terugkeren als ie daar zin in heeft. Ik vermoed niet dat de merrie daar problemen mee zal hebben, heb hier ook een ondeugd die al van jongs af aan onder de omheining door glipte, moeder trok zich daar niets van aan, hij keerde altijd netjes terug (helaas doet ie het op zijn 8 jaar nog steeds als de stroom niet op staat :) )

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:55

Aukelizzy schreef:
Deni11 schreef:
& daarnaast maagsupport van paardendrogist gaan geven. Heeft de mijne gered.

Die van mij doet het daar ook super goed op! En het is suikervrij.

Ik heb het ook besteld, bedankt voor de tip

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:57

Ipsilonka schreef:
Ik ben in zijn boek bezig. Zit te twijfelen om met die van mij overstappen van de glucobalance naar de hypo balance.

Hypo balance is volgens meer voor paarden met cushing. Bij de mijne (cushing en bevangen) deed t niet veel....

Vroeger gaf ik altijd een ander middel, wat nu niet meer verkrijgbaar is. Ben de naam even kwijt....

Beterschap Angs, hoop en denk dat de omeprazole wel helpen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:43

De hypo balance deed bij mijn pony met cushing ook niets helaas. Geef hem wel t jaar door glucobalance.

Ipsilonka

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:16

Oh jammer, ik heb niet het idee dat de glucobalance echt helpt en wilde overstappen op hypo balance. Maar dat hoef ik dus ook niet te doen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:41

Dizzy schreef:
Ipsilonka schreef:
Ik ben in zijn boek bezig. Zit te twijfelen om met die van mij overstappen van de glucobalance naar de hypo balance.

Hypo balance is volgens meer voor paarden met cushing. Bij de mijne (cushing en bevangen) deed t niet veel....

Vroeger gaf ik altijd een ander middel, wat nu niet meer verkrijgbaar is. Ben de naam even kwijt....

Beterschap Angs, hoop en denk dat de omeprazole wel helpen

Hippo ex-Laminitis?
Daar heb ik veel goede dingen gehoord en nu word het helemaal niet meer gemaakt

Ik geef nu zelf Naf Laminaze.
Recensies daarvan zijn heel goed en ik ben tot nu toe tevreden

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:46

Alleen laminaze eet hij niet zo en alleen door slobber. En wil hem juist minder extra's geven

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:51

Wat doet die Naf laminaze eigenlijk precies bij HB paarden?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:19

Net zoiets als glucobalance. Maar werkt meer met gingko biloba. En meer op doorbloeding bij hb.
Daarom geef ik podo compositum preventief. Is ook gingko biloba

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:12

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:47

Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb mijn shettevriendje begin juni bevangen gehad. Dit verholpen met metacam en gelijk van het gras af. Hij staat nu in een afgezet stuk zonder gras. Hij krijgt alleen hooi en een vitaminekorrel. Ook lijnzaad ivm zand eten.
Graag zou ik m van de winter weer met zijn grote vriend samen willen hebben staan. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Heb nooit te maken gehad met hb, dit is mijn eerste keer. Ik heb er al wel veel over gelezen, maar nog niet veel over mijn vraag. Alvast bedankt.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:21

Staat hij dan van de winter weer op het gras? Want dat zou ik zeker niet doen.. met vrieskou, vragen om problemen

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:24

Het stuk waar ze op komen te staan mag kapot gelopen worden. Er staat dan vanaf december geen gras meer op. Vind t zo sneu voor ze dat ze niet meer samen kunnen spelen. Dat deden ze zo graag. En mijn fries staat heel vaak bij mn shet aan de draad om te kroelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:06

Vinny12511 schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb mijn shettevriendje begin juni bevangen gehad. Dit verholpen met metacam en gelijk van het gras af. Hij staat nu in een afgezet stuk zonder gras. Hij krijgt alleen hooi en een vitaminekorrel. Ook lijnzaad ivm zand eten.
Graag zou ik m van de winter weer met zijn grote vriend samen willen hebben staan. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Heb nooit te maken gehad met hb, dit is mijn eerste keer. Ik heb er al wel veel over gelezen, maar nog niet veel over mijn vraag. Alvast bedankt.

Ik lees even mee, zit met het zelfde 'probleem'. Ze staan bij ons in de winter heel soms op de wei, maar aankomende maand moet ze wennen in de grote groep.

Ze loopt helemaal goed en ziet er goed uit. Zat zelf te denken aan graasmasker en 15 min even op de wei in de namiddag en zo opbouwen
heel langzaam

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:24

Ik bedoel meer dat juist in de winter het fructaan in gras heel hoog kan zijn. Mijn HBers gaan in de winter zeker het gras niet op.

Mijn shet heeft voorgaande jaren met graasmasker hele dagen op de wei gelopen en is dit jaar met graasmasker en bij uiterlijk 4 uurtjes per dag toch ineens bevangen geraakt en gaat zeker niet meer op de wei. Mijn merrie raakte door andere oorzaak bevangen aan 1 voet maar gaat ondanks andere oorzaak ook vrijwel niet meer op het gras.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:57

Ik val hier toch nog even binnen, ik heb een aantal vragen.
2 weken geleden zijn mijn ponies voor het eerst bekapt bij mij, (ze waren in het bezit van twee paar efteling pantoffels)
Direct daarna liep mijn merrie wel wat gevoelig en voor de zekerheid heb ik ze van het (toen nog wat korte gras afgehaald)

De dag erna leek het beter, maar de dag daarna, wou mijn dame niet meer lopen. Geen stap.
Dus is de dierenarts er bij geweest, en die dacht aan een Hoefbevangenheid of een hoeflederhuid ontsteking, maar omdat de behandeling verder hetzelfde zijn we gelijk gestart. Ze heeft een metacam injectie gehad, en heeft daarna 5 dagen buut gehad en ben ik met magnesium gestart.
In die dagen vond ik haar slecht lopen, maar ondanks dat we een zandpaddock hebben koos ze er steeds voor om op het harde te staan.
Na het stoppen met de buut ging het langzaam aan beter. Tot gisteren, ze loopt nog iets voorzichtig, maar ik zag wel ineens een flinke verbetering.

In overleg met de dierenarts mocht ze terug op het gras, met graasmasker.
Dus vanmorgen heb ik dat gedaan, en zoals verwacht moest er gesprint worden.

https://www.facebook.com/mw.pakawi/vide ... 73/?type=3

Dat zag er zo uit, (het gaat om het achterste paard) en ook op het harde loopt ze goed, het stukje naar de wei over split nog wel voorzichtig.

Ik vind dat ze ineens heel erg opknapt, en weet niet zo goed hoe nu verder, ik wil haar absoluut niet overbelasten.

Mijn gevoel zegt veel wandelen, en haar zelf de ondergrond laten kiezen.
Wat adviseren jullie?

Ze krijgt nu hooi van vorig jaar gemengd met eerste snee van dit jaar, voederstro, vitalbix, en een handje agrobs.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:28

http://www.youtube.com/watch?v=_MsNNiyjbDQ

Vandaag voor het eerst weer buiten gelopen en wat ging het boven verwachting goed! Zuiver en vlot :)

Heel even voor iedereen hier:
Mijn shet is al vaker bij de vorige eigenaar hb geweest, en is helaas vorige jaar na 4 goede jaren bij ons, weer hb geworden ondanks dat ze met de jaren alleen maar beter gehouden werd voor hb gevoelige types.

Na het diepe dal vorig jaar die te lang heeft geduurt (mede door onwetenheid en aangezien je nooit alles kan weten en de ervaring ervan heb), kwam er een hele hoge piek waar ze beter is geweest dan ik haar ooit had gezien. Helaas nadat wij dachten dat we alles goed deden, kwam er weer een dal en is ze weer hb geweest, maar dankzij de tips hier en onze ervaring van de vorige keer, is zij er bovenop gekomen!

We lopen nu al 4 maanden sinds ze hb is dagelijks 1 (en soms 2 keer) keer per dag met haar, max een half uur per keer op het gras. Om haar zowel in beweging te houden en de doorbloeding goed te houden op haar oude dag, omdat ze op de paddock minder beweegt dan ze voorheen liep op de wei.

Vandaag liet ze zien dat ze eraan toe was om een stukje mee van het erf af te gaan. Dus hadden we haar mee naar buiten genomen, ze keek haar ogen uit! Ondanks haar vele levenservaring was ze erg attent op alles buiten aangezien 4 maanden lang niks anders heeft gezien dan ons erf. Ik ben zo blij met hoe zuiver en vlot ze ook op het harde liep en er ook plezier in had. Hier doe ik het voor, een blij paard :)

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:24

Dizzy schreef:

Beterschap Angs, hoop en denk dat de omeprazole wel helpen[/quote]

Hippo ex-Laminitis?
Daar heb ik veel goede dingen gehoord en nu word het helemaal niet meer gemaakt

Ik geef nu zelf Naf Laminaze.
Recensies daarvan zijn heel goed en ik ben tot nu toe tevreden[/quote]

Ja dank je, ex-Laminitis was t. Ga ik de NAF laminaze ook proberen. Dank je voor de tip

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:26

Hebben jullie je paarden die ondanks hoge dosis pijnstillers nog slecht liepen ijzers onder gedaan?
De dierenarts adviseerde 1x ijzers omdat zijn hoefwand te kort is en nu op de zool loopt.....
En indien jullie geen ijzers genomen hebben, moeten ze dan niet heel lang bute?
Ik twijfel. Hij loopt erg slecht momenteel door korte hoeven en HB. Met ijzers blokkeer je t hoefmechanisme, maar ze lopen wel sneller zuiver en gaat t afvallen makkelijker (paard heeft EMS)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:46

Hier idd met pijnstillers nog megaslecht. Op advies ijzers gezet, dat heeft haar wel geholpen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:54

Bij HB zou ik toch echt eens kijken naar podo compositum van phytonics. Dit zorgt juist voor betere doorbloeding en is er ook voor. Ook preventief

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:47

tylando schreef:
Bij HB zou ik toch echt eens kijken naar podo compositum van phytonics. Dit zorgt juist voor betere doorbloeding en is er ook voor. Ook preventief

Dank je wel. Dit middel krijgt hij al zeker een maand lang, 2x daags. Samen met magnesium, vitamine E en gluco balance

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:48

[quote="Love_Mirra"]Hier idd met pijnstillers nog megaslecht. Op advies ijzers gezet, dat heeft haar wel geholpen[/

Dank je voor je reactie

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:08

Mijn pony stond al op ijzers toen ze hoefbevangen was. Ze moesten er opnieuw onder toen ze net hoefbevangen stond ivm overgroeien van hoef. Ik wil dat mijn pony nooit meer aan doen. Ze kon geen seconde stil staan bij de smid, steigerde, beet en trapte. Dit gedrag heeft nog een jaar geduurd ongeveer voor ze weer rustig bij de smid kon staan. Zelfs toen we alleen maar gingen bekappen na ongeveer een half jaar.
In die periode wilde ze zelfs door de meeste mannen niet meer geaaid worden of vastgepakt.

Nu eindelijk staat ze gewoon weer rustig bij de smid. Loopt enkel op grind nog gevoelig zonder haar ijzers, maar het kan lang duren voordat de hoeven terug optimaal zijn.