Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:40

Arabesk schreef:
xyzutu2 heeft al jaren commentaar op natuurlijk bekappen, maar heeft nog nooit de cursus gedaan, dus alle aannames zijn gebaseerd op 'mijn hoefsmid zegt dat' en 'ik heb gelezen dat' maar nooit uit eigen ervaring.

Het moet niet gekker worden, hier begin je je eigen ego toch wel heel erg onbeschaamd te strelen. :n

DE cursus? :n
Moet ik soms echt jouw cursus gedaan hebben om iets over natuurlijk bekappen te mogen zeggen?
Is jouw cursus het alfa en omega in het natuurlijk bekappen, alsof er niet tientallen (elkaar tegensprekende) stromingen zijn?
Zijn er niet verschillende cursussen te vinden die een afwijkende filosofie hebben van de jouwe?
Hoe weet jij welke cursus(sen) ik gevolgd heb en van welke bekappers ik geleerd heb?
Hoezo is al mijn kritiek op natuurlijk bekappen gebaseerd op 'mijn hoefsmid zegt dit' en 'ik heb gelezen dat'?
Lees jij überhaupt wel wat andere mensen posten?

Bijvoorbeeld wat ik al verschillende keren heb geschreven, namelijk dat ik zelf al twintig jaar natuurlijk bekap, daarin verschillende bekappers (en hoefsmeden!) als leermeester heb gehad en daardoor me steeds meer bewust ben van alle voordelen van natuurlijk bekappen, maar ook van alle nadelen heb gezien van wat specifieke natuurlijk bekappers steeds als universele waarheden die voor alle paarden gelden op fora kwakken.

Ik heb geen enkel respect voor mensen die op de bovenstaande, door jou gekozen manier anderen monddood willen maken. Ik heb geen problemen met natuurlijk bekappen an sich, aangezien ik zelf al twintig jaar niets anders doe. Ik zie zelfs grote voordelen voor de natuurlijk bekapte hoeven ten opzichte van ijzers of traditionele bekapbeurten elke 8 weken - anders zou ik dat zelf ook niet zo doen.
Ik zie echter ook grote gevaren van bekappers die verkondigen dat elk paard blootsvoets over grind kan galopperen, dat je alleen de zool hoeft te volgen en dat alles dan vanzelf goed komt en dat scheve beenstanden niet in de hoeven gecorrigeerd hoeven te worden want daar krijgen ze alleen maar artrose van. Dat vind ik ziek en heel gevaarlijk, maar goed, wie ben ik. Mijn osteo (ook dierenarts) vertelde me begin deze week dat zij en haar collega's juist heel blij moesten worden van natuurlijk bekappers die dit alles nog steeds geloven, want hun klanten werden vanzelf haar klanten. Het enige jammere was dat als zo'n bekapper een jaar lang zijn of haar filosofieen op een paardenhoef geprojecteerd had, het nog maar de vraag was of osteo's en dierenartsen de schade die de rest van het lichaam opgelopen had ook weer net zo snel konden genezen - als dat überhaupt al lukte.

En neeeeeeeee, ook zij is niet tegen natuurlijk bekappen. Wel is ze tegen bepaalde zaken die bepaalde natuurlijk bekappers mensen aanpraten. En daarin is ze niet anders dan ik. :)

_kmbn

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:52

Ik ben zelf op het moment de theorie aan het leren van het bekappen. Ik hoop ooit ook de praktijk te kunnen leren maar enkel onder begeleiding en zelf alleen wat bijvielen tussendoor zodat de bekapper minder baak hoef te komen. Maar ik vind het prettig om zelf verstand van hoeven te hebben. Daarnaast heb ik net een merrie gekocht met super slechte hoeven gekocht dus dat maakt het nog wat interessanter

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:58

Als meer paardeneigenaren zichzelf in de materie zouden verdiepen dan zouden ze zichzelf ook niet zomaar iets laten aanpraten want
dan zouden ze al over wat meer basis kennis beschikken.
Het feit dat 99% van paardeneigenaren geen idee heeft wat een gezonde voet is en ook maar wat basiskennis heeft van de voet kunnen we wel stellen dat heel wat paardeneigenaren belang zouden hebben bij een soortgelijke cursus.
Al is het enkel voor de dosis theorie en hoef je nog niks te praktiseren.
Dan komen bepalende inzichten vanzelf, en kan je altijd nog een stroming kiezen die bij jou en je paard past.
Welke richting dat ook is, mi zijn de basisprincipes wel degelijk universeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:07

_kmbn schreef:
Ik ben zelf op het moment de theorie aan het leren van het bekappen. Ik hoop ooit ook de praktijk te kunnen leren maar enkel onder begeleiding en zelf alleen wat bijvielen tussendoor zodat de bekapper minder baak hoef te komen. Maar ik vind het prettig om zelf verstand van hoeven te hebben. Daarnaast heb ik net een merrie gekocht met super slechte hoeven gekocht dus dat maakt het nog wat interessanter

Dat klinkt als een prima plan. +:)+
In het begin als je het zelf nog moet leren dan zal de bekapper trouwens nog steeds even vaak langskomen omdat jouw werk elke paar weken gecontroleerd moet worden en omdat je bij veel bekappers in het begin zelf eerst bijvoorbeeld alleen met de mustangroll (of steunsels bijsnijden of kwartierboogjes bijhouden) begint en je nog niet meteen zelf de hele hoef bekapt.
Als je merrie zulke slechte hoeven heeft dan is het ook erg de moeite waard om eens met een osteo/fysio/hoefsmid en/of bekapper die iets van beenstanden snapt te kijken naar wat het beest bóven die hoeven precies aan afwikkeling/hoeken nodig heeft om het skelet gezond te houden. No feet no horse, wordt vaak gezegd, maar helaas is het andersom ook waar (en eigenlijk nog meer): no horse, no feet...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:12

_kmbn schreef:

Intressant!
Kan je benoemen wat er zo “slecht” is aan haar hoeven?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:29

Festeropre schreef:
Als meer paardeneigenaren zichzelf in de materie zouden verdiepen dan zouden ze zichzelf ook niet zomaar iets laten aanpraten want
dan zouden ze al over wat meer basis kennis beschikken.
Het feit dat 99% van paardeneigenaren geen idee heeft wat een gezonde voet is en ook maar wat basiskennis heeft van de voet kunnen we wel stellen dat heel wat paardeneigenaren belang zouden hebben bij een soortgelijke cursus.
Al is het enkel voor de dosis theorie en hoef je nog niks te praktiseren.
Dan komen bepalende inzichten vanzelf, en kan je altijd nog een stroming kiezen die bij jou en je paard past.
Welke richting dat ook is, mi zijn de basisprincipes wel degelijk universeel

Amen

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:56

Festeropre schreef:
_kmbn schreef:

Intressant!
Kan je benoemen wat er zo “slecht” is aan haar hoeven?

Ze is nig nooit bekapt en ze is drie. Ik heb haar sinds maandag en ze komt recht uit het land en kende niks niet echt aaien enz. Sinds vandaag loopt ze paar stapjes aan halster. Dus nog even wachten met bekappen maar ze heb vanaf nu wel grote delen bestraat en niet alleen weide..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van onder kan ik alleen maar vrezen gezien ze hele lange tijd in hele natte bende heb gestaan.

Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:11

Hier word ik, en denk vele met mij heel droevig van.
Dit is zo onnodig,
met een goede regelmatige bekapping had dit paard er nooit zo bij gestaan.
Jammer, omdat juist de eerste levensjaren zo essentieel zijn voor gezonde voeten.
Is er al een bekapper bij geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:19

Ze zijn niet alleen te lang en verwaarloosd qua vorm, maar ik krijg door de snavelvorm van de voorhoeven en alle groeiringen daarboven ernstig het idee dat deze pony (chronisch) hoefbevangen is (geweest) en dat gras nu mogelijk het laatste is wat ze zou moeten eten.
Als een paard alleen veel te lange hoeven heeft dan zie je onderin vaak wel scheuren, maar is de hoefwand zelf nog wel mooi glad van buiten. Bij deze pony lijkt helaas veel meer aan de hand te zijn dan alleen een afwijkende hoefvorm. :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:41

De weerstand tegen nb is denk ik, omdat mensen het niet oke vinden, dat mensen zelf bekappen, tegenover hoefsmeden met een opleiding. Mensen snappen de achtergrond niet helemaal. Een hoefsmid met papiertje en klanten zal wel goed zijn.......Als je bij een handelaar of desnoods sportstal een paard koopt en de hoeven zijn te lang, te steil etc, is dat vast goed, want dat zijn de experts en verkopen ''goede'' paarden.

Vroeger moesten wij bij de NPC diploma rijden en kwam er ene stukje theorie bij van paard en tack. Als ze dat nou eens zouden invoeren bij de huidige proefjes bijv. En elke keer iets meer erbij. Je hoeft niet te kunnen bekappen, maar wel in ieder geval de onderdelen van ene hoef, been en de rest van het paard kunnen benoemen.

Osteopaten, fysio's etc die zeggen extra werk te krijgen door nb'ers vind ik niet heel objectief. nb'ers kopen weleens een paard dat van ver komt en een lange weg van herstel nodig heeft. Iemand die natuurlijk bekapt, kan misschien voor geen meter rijden.......
En, wat nog steeds vergeten wordt, nb is meer dan bekappen. Men gaat ook uit van 24/7 vrij lopen, liefst met verschillende ondergronden. Paarden op hooi en geen biks of muesli. Paarden die niet met rollkur en flinke bitten gereden worden bijvoorbeeld. ( daarmee absoluut niet gezegd, dat ze zoveel beter rijden )

Misschien zou het al schelen als het normaler wordt dat hoefsmeden/bekappers vaker langskomen en we af gaan van de interval van 8 tm 10 weken.........Kijk bij de gemiddelde hoefsmid na zijn werk wat ernaast ligt. Dat is vaak echt veel.

Bovenstaand, jong paardje, zonde.............Mensen fokken maar raak, zetten het lekker goedkoop in de wei en dan dit. Heel verstandig om dit met begeleiding met korte intervallen te gaan doen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:47

Door de lange tenen is er heel veel druk gekomen
en dat heeft ervoor gezorgd dat die “ringen “ zijn ontstaan, dat is gewoon omhoog gedrukt de verkeerde kant op.
Druk die die toon te voortduren heeft, hier is sprake van een slechte verbinding van de witte lijn.
De hoefwand is los van het hoefbeen.
Hoefbevangenheid is het gevolg hiervan.
De tenen moeten direct worden ingekort om er voor te zorgen dat er weer een gezonde verbinding kan komen met de witte lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 01:06

Festeropre schreef:
en dat heeft ervoor gezorgd dat die “ringen “ zijn ontstaan, dat is gewoon omhoog gedrukt de verkeerde kant op.
Druk die die toon te voortduren heeft, hier is sprake van een slechte verbinding van de witte lijn.
De tenen moeten direct worden ingekort om er voor te zorgen dat er weer een gezonde verbinding kan komen met de witte lijn.

Zo jammer dat je hier lange tenen als enige oorzaak van deze hoefbevangenheid noemt. :n In jouw wereld worden de hoeven dus ingekort en blijft de merrie gewoon op de wei lopen... :x

Ja, een paard kan mechanisch hoefbevangen raken door een harde klap op de hoef of teveel druk op de hoef, bijvoorbeeld door een te lange hoefwand, maar dat zijn in de huidige paardenwereld echt uitzonderingen.
Een veel waarschijnlijkere oorzaak bij een merrie waarvan je al gelezen hebt dat ze de eerste 3 jaar van haar leven 24/7 zonder verzorging op een wei heeft geleefd, is een chronische overdosis fructaanrijk gras waardoor de hoef van binnenuit is gaan ontsteken. Als het dieet de oorzaak is van de hoefbevangenheid bij deze merrie dan kan jouw advies van gewoon bijsnijden want het komt puur door de lengte en kijk vooral niet naar logischere oorzaken zoals weidebeleid dodelijk zijn, omdat permanente toegang tot de wei voor deze paarden als ze niet de juiste medicijnen/supplementen (check insulineresistentie) echt dodelijk is.

Verdiep je alsjeblieft eerst in aandoeningen en hun meest voorkomende oorzaken voor je zo pertinent een diagnose stelt, of heb tenminste het fatsoen om her en der woorden als 'waarschijnlijk' en 'mogelijk' in je verhaal op te nemen, want met deze manier van adviseren breng je meer schade toe dan dat je anderen helpt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 01:14

Die staat er behoorlijk slecht bij, maar ik heb ze er al eens slechter bij zien staan. Helaas lijkt de stand ook niet praktisch meer, en dát is nog het kwalijkste.

Dat had voorkomen kunnen worden. Alles daaraan had voorkomen kunnen worden.

Die teen moet inderdaad behoorlijk ingekort worden... maar zo te zien is er ook weinig goede voeding geweest. Over de daadwerkelijke witte lijn verbinding durf ik persoonlijk niet veel te zeggen, daar moet je ook de onderkant voor zien- al laat het natuurlijk zo denk ik redelijk naar zich raden.

De hele hoef moet compleet verbouwd worden, zo te zien; een project waar je wel wat maanden zoet mee bent.

Zo dood, doodzonde. Zo verkloot je dus een paard, wellicht voor de rest van z'n leven.

_kmbn, hoe loopt ze? En wat is je doel voor dit paardje?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 01:31

xyzutu2 schreef:
Festeropre schreef:

Zo jammer dat je hier lange tenen als enige oorzaak van deze hoefbevangenheid noemt. :n In jouw wereld worden de hoeven dus ingekort en blijft de merrie gewoon op de wei lopen... :x

Ja, een paard kan mechanisch hoefbevangen raken door een harde klap op de hoef of teveel druk op de hoef, bijvoorbeeld door een te lange hoefwand, maar dat zijn in de huidige paardenwereld echt uitzonderingen.
Een veel waarschijnlijkere oorzaak bij een merrie waarvan je al gelezen hebt dat ze de eerste 3 jaar van haar leven 24/7 zonder verzorging op een wei heeft geleefd, is een chronische overdosis fructaanrijk gras waardoor de hoef van binnenuit is gaan ontsteken. Als het dieet de oorzaak is van de hoefbevangenheid bij deze merrie dan kan jouw advies van gewoon bijsnijden want het komt puur door de lengte en kijk vooral niet naar logischere oorzaken zoals weidebeleid dodelijk zijn, omdat permanente toegang tot de wei voor deze paarden als ze niet de juiste medicijnen/supplementen (check insulineresistentie) echt dodelijk is.

Verdiep je alsjeblieft eerst in aandoeningen en hun meest voorkomende oorzaken voor je zo pertinent een diagnose stelt, of heb tenminste het fatsoen om her en der woorden als 'waarschijnlijk' en 'mogelijk' in je verhaal op te nemen, want met deze manier van adviseren breng je meer schade toe dan dat je anderen helpt.

Ho Ho, jij kwam al met advies zonder eerst de hoeven te hebben gezien...
Het is duidelijk dat dit paard hulp nodig heeft dus het advies is mi goede hulp inschakelen.
En dat is mi een goede natuurlijke bekapper die de voeten gaat doen en advies gaat geven over een juist management.
Ook al haal je dit paard van het gras dan moet er uiteraard ook drastisch iets worden gedaan aan de voet en dat begint mi met het inkorten van de teen.
Maar hopelijk heeft ze al hulp ingeschakeld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:18

Wat triest, zoals dit jonge paardje op zijn hoeven staat.
Ben ook bang dat dit veel erger is als de eigenaresse vermoed.

Snap alleen het advies niet dat een natuurlijk bekapper dit moet gaan oplossen alsof een goede hoefsmid niet dezelfde weg zal bewandelen.
Die mensen heten nog steeds HOEFsmid al denken veel aanhangers van natuurlijk bekappen dat ze SMID zijn.

Om ontopic te blijven, hier zou ik in ieder geval niet zelf aan beginnen te kappen maar haal er een vakkundig persoon bij.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:46

Ik heb over 2 weken de eerste x een afspraak mits het lukt! Ze is er sinds maandag en ik heb al geoefend met beentjes dit gaat voorspoedig. Ik heb geen kwakzalver er bij, ik heb iemand die dit zeker kan oplossen in stapjes!! We gaan samen dit traject aan en zien wel waar het eindigt. Ik heb nu als doel haar lekker oplappen. Ze heef slechte voeding, en verzorging gehad. We zijn net begonnen met ontwormen en haar langzaam op gewicht te laten komen. Helaas nog een langeweg maar ze koos mij uit en kon haar daar niet laten staan :x ..

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:50

Oo even voor de duidelijkheid ze staat nu niet op gras! Ze staar in een zandpaddock met bestraat gedeelte. En dit jaar gaat ze de weide naar verwachting niet op misschien einde van seizoen. (Ik heb er wel een altijd ter beschikking) naar eerst die hoeven

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:40

Wat wil je uiteindelijk met dit paardje doen? Heb je een filmpje van hoe ze nu loopt?

Overigens zou ik hier geen twee weken mee wachten (al loopt ze hier al zo lang mee), maar als ze hb heeft- en daar lijkt het op- heeft ze pijn. Bovendien kán dit niet gemakkelijk zijn zoals ze nu staat.

Wellicht kan de bekapper toch wat eerder tijd maken?

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:46

khirshanta schreef:
Wat wil je uiteindelijk met dit paardje doen? Heb je een filmpje van hoe ze nu loopt?

Overigens zou ik hier geen twee weken mee wachten (al loopt ze hier al zo lang mee), maar als ze hb heeft- en daar lijkt het op- heeft ze pijn. Bovendien kán dit niet gemakkelijk zijn zoals ze nu staat.

Wellicht kan de bekapper toch wat eerder tijd maken?

Gaat er niet om of de bekapper tijd kan maken.. gaat erom dat het niet veilig is voor de bekapper en voor haar. Ze is echt 100% groen ze komt zo uit de kudde en verder niks. Ze laat zich nog niet de benen oppakken. Ik wil dit rustig trainen zodat ze niet te veel stress gaat krijgen tijdens het bekappen. Ik zou het heel eeg vinden als ze zich later niet meer fijn durft te laten bekappen omdat ze angstig is of slechte ervaring. Hiervoor moet ik dus echt even tijd nemen. En alles is in overleg met de bekapper. Deze wist voor ze kwam al dat het een project ging worden en ze heb ook de fotos. Het is even op alle manieren een lastige situatie.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:18

Ok, dat is een weloverwogen beslissing.

Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen- zou je die tzt online willen zetten, of via pb als je het niet op het forum wil zetten?

Wel wil ik erbij zeggen voor andere mensen in de toekomst, dat menig bekapper met groene paarden heeft gewerkt, en je juist hierin zou kunnen ondersteunen.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:52

khirshanta schreef:
Ok, dat is een weloverwogen beslissing.

Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen- zou je die tzt online willen zetten, of via pb als je het niet op het forum wil zetten?

Wel wil ik erbij zeggen voor andere mensen in de toekomst, dat menig bekapper met groene paarden heeft gewerkt, en je juist hierin zou kunnen ondersteunen.

Jaa ik heb ook een bekapper die met jonge paarden werkt dus dat zit zeker goed! Je mag mij een pb sturen dan zal ik Tussen door updates geven!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:54

Zie je het zitten om een volg topic te openen?

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:55

Festeropre schreef:

Ik heb evt een volg topic over het hele traject var haar maar een volgtopic alleen over der hoeven Wil ik ook wel openen! Vind het erg interessant meerdere meningen te krijgen en hoe iedereen er tegen aankijkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:57

_kmbn schreef:
Festeropre schreef:

Ik heb evt een volg topic over het hele traject var haar maar een volgtopic alleen over der hoeven Wil ik ook wel openen! Vind het erg interessant meerdere meningen te krijgen en hoe iedereen er tegen aankijkt

Leuk ik wil wel volgen!

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:02

Festeropre schreef:
_kmbn schreef:

Leuk ik wil wel volgen!

Ik heb jou even een pb gestuurt