Arabesk schreef:xyzutu2 heeft al jaren commentaar op natuurlijk bekappen, maar heeft nog nooit de cursus gedaan, dus alle aannames zijn gebaseerd op 'mijn hoefsmid zegt dat' en 'ik heb gelezen dat' maar nooit uit eigen ervaring.
Het moet niet gekker worden, hier begin je je eigen ego toch wel heel erg onbeschaamd te strelen.

DE cursus?

Moet ik soms echt jouw cursus gedaan hebben om iets over natuurlijk bekappen te mogen zeggen?
Is jouw cursus het alfa en omega in het natuurlijk bekappen, alsof er niet tientallen (elkaar tegensprekende) stromingen zijn?
Zijn er niet verschillende cursussen te vinden die een afwijkende filosofie hebben van de jouwe?
Hoe weet jij welke cursus(sen) ik gevolgd heb en van welke bekappers ik geleerd heb?
Hoezo is al mijn kritiek op natuurlijk bekappen gebaseerd op 'mijn hoefsmid zegt dit' en 'ik heb gelezen dat'?
Lees jij überhaupt wel wat andere mensen posten?
Bijvoorbeeld wat ik al verschillende keren heb geschreven, namelijk dat ik zelf al twintig jaar natuurlijk bekap, daarin verschillende bekappers (en hoefsmeden!) als leermeester heb gehad en daardoor me steeds meer bewust ben van alle voordelen van natuurlijk bekappen, maar ook van alle nadelen heb gezien van wat specifieke natuurlijk bekappers steeds als universele waarheden die voor alle paarden gelden op fora kwakken.
Ik heb geen enkel respect voor mensen die op de bovenstaande, door jou gekozen manier anderen monddood willen maken. Ik heb geen problemen met natuurlijk bekappen an sich, aangezien ik zelf al twintig jaar niets anders doe. Ik zie zelfs grote voordelen voor de natuurlijk bekapte hoeven ten opzichte van ijzers of traditionele bekapbeurten elke 8 weken - anders zou ik dat zelf ook niet zo doen.
Ik zie echter ook grote gevaren van bekappers die verkondigen dat elk paard blootsvoets over grind kan galopperen, dat je alleen de zool hoeft te volgen en dat alles dan vanzelf goed komt en dat scheve beenstanden niet in de hoeven gecorrigeerd hoeven te worden want daar krijgen ze alleen maar artrose van. Dat vind ik ziek en heel gevaarlijk, maar goed, wie ben ik. Mijn osteo (ook dierenarts) vertelde me begin deze week dat zij en haar collega's juist heel blij moesten worden van natuurlijk bekappers die dit alles nog steeds geloven, want hun klanten werden vanzelf haar klanten. Het enige jammere was dat als zo'n bekapper een jaar lang zijn of haar filosofieen op een paardenhoef geprojecteerd had, het nog maar de vraag was of osteo's en dierenartsen de schade die de rest van het lichaam opgelopen had ook weer net zo snel konden genezen - als dat überhaupt al lukte.
En neeeeeeeee, ook zij is niet tegen natuurlijk bekappen. Wel is ze tegen bepaalde zaken die bepaalde natuurlijk bekappers mensen aanpraten. En daarin is ze niet anders dan ik.