Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:39

Paar palen met gaas dan? Lastig verhaal. Zou vooral je eigen intuïtie volgen, ook al vind de ene of de andere DA dat niet leuk.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:03

Ik ben helaas niet bevoegd om zomaar palen de grond in te mepen hoe graag ik dat ook zou willen.

Idd intuïtie volgen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:52

Juist gedragsverandering kan één van de eerste symptomen bij PPID zijn.
In september is het weer gratis te testen!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:02

Jasmijn159, waar kan je dat gratis laten testen in September?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:32

Hoe gaat het nu met Sylke, ts?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 15:00

We zijn gisteren voor de laatste behandeling (tildren en shockwave) naar equitom geweest. Nu een heel schema mee van stappen uitbreiden aan hand en bereden.
Heel gesprek gehad over ppid en bloedarmoede. Rode bloedbeeld is getest gisteren en ze is wat aan het stijgen. Laatste twee weken is ze ook weer meer sylke. Tevens is ze ook wat afgevallen. In september gaan we de acth waarde weer bepalen. En over tien weken terug voor controle, echo en consult interne geneeskunde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:29

Jasmijn159 schreef:

Ik zou zeker niet in september testen. Dit is de periode van seasonal rise, waar de waarden van je pony vaak hoger zijn dan normaal. Daardoor komen veel paarden boven de waarde uit waardoor ze (soms onterecht) met PPID gediagnosticeerd en onnodig op prascend komen te staan. Een uitgebreide en duidelijke uitleg staat in het centrale PPID/Cushing topic.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 15:32

Daarom gaan we juist dan testen, omdat ze willen zien wat ze in de season rosé doet. We hebben nu getest in april. Afhankelijk van september gaan we starten met behandelen. De referentie waarden in september zijn ook anders dan in april

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:13

xJitskee schreef:
Jasmijn159 schreef:

Ik zou zeker niet in september testen. Dit is de periode van seasonal rise, waar de waarden van je pony vaak hoger zijn dan normaal. Daardoor komen veel paarden boven de waarde uit waardoor ze (soms onterecht) met PPID gediagnosticeerd en onnodig op prascend komen te staan. Een uitgebreide en duidelijke uitleg staat in het centrale PPID/Cushing topic.

Niet helemaal correct. Kijk even op de website van ppidbijpaarden.nl
Juist testen in sept/okt/nov. Op die site is ook de voucher te vinden voor de gratis test, al is die nog van 2017. Ik verwacht dat het gratis testen dit jaar ook weer gaat komen.

De referentiewaarden zijn anders in de maanden waarin elk paard de seizoensgebonden ACTH stijging (ofwel de 'seasonal rise') ondervindt. Daar wordt dus rekening mee gehouden :)
In winter, voorjaar, zomer is de referentiewaarde <29 pg/ml (klein beetje afhankelijk van welk laboratorium het bloed getest wordt) en in de herfst is de referentiewaarde hoger, namelijk <47 pg/ml. Daarboven betekent dat je paard PPID heeft.

Onder andere hier ook duidelijk uitgelegd http://www.thelaminitissite.org/ppid.html

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:42

Nog een vraagje voor de mee denkers hier. Sylke moet volgens schema over vier weken belast gaan stappen. Nu zijn ruitertjes schaars in een bepaalde grote en daarnaast zijn ze 2x per dag 7 dagen in de week nagenoeg niet in te plannen. Dus hoe gaan we dat doen. Hoe krijg ik gewicht in het zadel en welk gewicht is passen bij een shet met gewicht van 226 kilo.

Alle creatieve ideeën zijn welkom

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:47

Even heel creatief, maar gewoon gewichtjes aan het zadel bevestigen? Of iig iets dat even zwaar is als een ruitertje. En er dan zelf naast stappen, of erachter aan de lange lijnen.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:52

Maar hoe krijg je gewichtjes van een 20 a 30 kilo of zo in zadel. Bestaan zulke zware gewichten. Wil ze eigenlijk wel recht in zadel niet aan zijkanten er naast hangen (ruitertje zitten over het algemeen ook recht in zadel, al hebben ze bij sylke ook wel eens er naast gehangen :+ )

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 00:03

Uhm google eens op zadelmak maken met een pop. En dan zou ik in dit geval voor (voeg)zand in de pop gaan denk ik..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:03

Zandzakken aan de beugels(ophanging) lijkt mij het makkelijkste?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 08:14

Pop ga ik eens naar kijken hoe te maken met gewicht.

Zandzakken aan bwugelophanging. Bedoel je aan zijkanten ophangen?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:18

Ja is toch veel makkelijker, en je hoeft gelukkig niet tot een groot gewicht.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:31

kun je niet een spijkerbroek vullen met zand en of gewichten? dan naai je de pijpen dicht of met ty-rips dan kun je de boek op het zadel zetten en onderlangs de pijpen met een touwtje aan elkaar vast maken. en als de boek gaat schuiven het vast zetten aan de ringetjes van het zadel en de lusjes van de spijker broek. ik zou dus even bij de kringloop voor een grote maat broek met lange benen. ik zou niets aan de beugels knopen, het gewicht hangt dan zegmaar naast de pony en niet er bovenop. of dat moet de bedoeling zijn..

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 14:15

Wil idd het liefst gewicht in zadel hebben niet er naast.
Moet vanavond nog bij de decathlon zijn. Dus ook nog eens even snuffelen bij de gewichten. Verschillende gewichten zou ook wel fijn zijn, want dan kunnen we opbouwen en 35 kilo ruiter kan zelf opstappen, maar ik moet het tweemaal daags er op gaan tillen...weet niet of rug er zo blij mee is als ik dat zes weken ga doen.
Dus gewichten in een broek knopen klinkt al goed. Alleen even bedenken hoe vast te gaan maken,want liefst doe ik de gewichten er 1 voor 1 in.
Misschien kettlebels op zadel vast maken....die hebben een handvat toch? Daar kan ik misschien een spanner door doen....

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:10

gaat je zadel dan niet knijpen op de schoft? als je er van alles aan knoopt?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 22:48

Ga er vanuit als gewicht goed op zadel ligt en een acceptabel gewicht is dat het niet gaat knijpen, daarom ook niet zomaar dingen er aanhangen maar er echt op leggen in de zit van zadel (zoals ruiter)

Vandaag hele lieve behulpzame pb gekregen en tot een leuke oplossing gekomen. Aangezien deze bokker er niks meer mee deed hoop ik ze vrijdag per post te ontvangen

Ga werken met power bags. Deze kan ik zelf vullen met zand en voor mij dus acceptabel om te tillen omdat ik met kleiner zakjes kan werken om ze te vullen en dit dus op het paard kan doen.
Afbeelding

Er zitten voldoende riemen aan om tot een gedegen constructie in zadel te komen

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 18:33

Weer even een update
Schema werken we secuur af, behalve dat sylke ivm haar hoesten op stal in middag en avond een uurtje een heel klein weitje op gaat. als het rustig is op stal dan houdt zij zich ook rustig in weitje. Gulden midden weg tussen twee dingen die allebei moeten, frisse lucht en rust. Daarnaast is ze van stal verhuisd. Staat nu niet meer midden in gangpad maar op de hoek bij ingang. Meer te kijken en meer frisse lucht van buiten

Maandag en dinsdag vond ik haar weer meer temide en dacht ik dat ze wat gevoelig liep. In achterhoofd opgeslagen. Gisteren was er iemand op stal die thermografie metingen doet en been van Sylke al eerder interessant vond en vroeg mag ik nog eens meten. Tuurlijk....voor hoeven waren wit (nog warmer dan rood, heb er zelf weinig verstand)
Tijdens babbelen hier over voel ik aan de manenkam om te zeggen die is gelukkig nog soepel, maar oliebol lijkt die nu harder te worden. Hele bovenste lijn is nog soepel, maar daaronder minder soepel en verdikt lijkt wel(is dat nu de spier of vetophopingen?) Kortom paniek

We hebben preventieve maatregelen getroffen meteen. Hebben de achter kant van stal met zand gevuld en water erop. En hooinet hangt nu achter in stal. Ze tijdens eten staat ze nu verplicht in modder. Daarnaast is voerregime ingevoerd en krijgt ze alleen maar hooi. Ook geen brokje meer als de rest krijgt. Ook geen wortels of wat dan ook ....Helemaal niks behalve hooi en vanzelf spreken is kleine weitje ook een not done

Vandaag met dierenarts gebeld ( die had een middag vrij) preventie maatregelen zijn voor nu afdoende en morgen vroeg neemt hij contact met mij op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:03

Aan mijn insulineresistente paard gaf ik altijd Gluco Balance en dat hielp wel wat tegen de dikke manenkam, vetbulten boven staart en ribben en warme hoeven, maar sinds ik ben overgestapt op PhytOrigins dat ontwikkeld is voor de preventie van IR/hoefbevangenheid ziet de dierenarts niet eens meer dat hij insulineresistent is. Dat terwijl hij nu 24/7 op de wei staat en daarvoor maar heel beperkt. Hij is nu helaas wel te dik door eerst af te vallen op een te magere wei en vervolgens te hard doorschieten de andere kant op , ;) maar hij is gewoon paardendik, niet IR-dik. Zijn hoeven zijn nu normaal van temperatuur.

Het is het enige anti-IR/hoefbevangenheidssupplement dat op een grote schaal wetenschappelijk onderzocht is, vandaar dat ik daar uiteindelijk voor gegaan ben want ik werd gek van alle huismiddeltjes en producten die fabrikanten aan de lopende band verzinnen en nooit testen. Bij acuut hoefbevangen paarden geef je een 14-daagse kuur PhytOrigins Rescue Remedy. Onze shet is anderhalve week geleden weer hoefbevangen geraakt aan beide voorbenen en is alweer enorm verbeterd (vorig jaar zonder PhytOrigins heeft dat een half jaar gekost). Het enige nadeel is dat je het in Engeland moet bestellen, maar ik vind het absoluut de moeite waard en zal het mijn paard ook blijven geven.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 08:48

Update

In de zomer zijn we doorgegaan met het revalidatie schema, met de extreme hitte af en toe wat wandelingen laten vervallen op heets van de dag. In avond lekker weitje even in.

Tevens nog een andere dierenarts laten komen om Sylke te bespreken. Ze was zo niet sylke. Begonnen met prascend. Puur om te kijken wat het doet. Nou de eerste week flink last van bijwerkingen, maar daarna...Sylke lijkt weer haar eigen ik. Ze staat nu op een halve tablet

Gisteren zijn we voor controle naar equitom geweest. Helaas niet wat we gehoopt hadden. Ze loopt nog steeds niet goed. Echo's wederom gemaakt. Er is wel iets verbetering, maar er klinken nu ook geluiden als chronisch, nooit meer intensief gebruikt worden, grasmaaier...toch besloten om nog 1 keer te behandelen met tildren en shockwave therapie.

We hadden het al gehad over het hoesten en tijdens het draven stikte ze er zowat in. Dus maar besloten dat ze de longen ook nog mochten onderzoeken. Ze moest toch nog bij inwendige ziektes langs ivm bloedprikken. Longen zijn ook niet hoed. Zit een verdikking op de splitsing naar de twee longen. Longen zijn verder schoon. Hebben monsters afgenomen en die uitslagen moeten nog binnen komen. Voorals nog gaan ze er vanuit dat ze door de vele boxrust een stofallergie ontwikkeld heeft.

Kortom lang verhaald, gezien been moet ze eigenlijk nog meer beperkt worden in bewegen, maar gezien luchtwegen moet ze eigenlijk niet meer binnen staan. Vernevelen en medicatie voor luchtwegen gaan ze nog overleggen want niet alles kan bij cushing. Bloeduitslagen en uitslagen van longen wachten we nog af.

In de auto te vroegen we ons af, wat is er nog goed aan deze pony....haar karakter en dat is waarom we haar toch nog een kans geven om pijnloos te worden

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:09

Ach, wat een pech en zorgen hebben jullie zo met haar :(:) . Je doet er duidelijk alles aan voor Sylke, super. Ik hoop dat het lukt om haar nog pijnvrij te krijgen.

Sterkte, ik duim voor goede uitslagen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:49

Ah jeetje zeg, het zou toch inmiddels wel een keer wat positiever mogen worden... Is er geen mogelijkheid om buiten een klein stukje af te zetten zodat ze wel buiten staat, maar wel beperkt is in haar bewegen? Gewoon een stukje van 4*4m?

Wat onzettend rot zeg, ik had gehoopt beter nieuws te lezen dan dit, toen het topic weer naar boven kwam in mijn "eigen berichten", ik duim voor jullie mee.... :(:)