Waarom ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:26

bruintje123 schreef:
Inderdaad. Eerst foto's maken om te kijken hoe het met de kanteling zit.
Daarop een plan maken met de dierenarts en hoefsmid.
En soms kan een speciaal ijzer wel verlichting geven als de toon van de hoef meer vrij gehouden wordt.

Inderdaad. Misschien tijdelijk zodat PIJNSTILLERS (die mogelijk ook weer gevolgen hebben voor de maag) niet nodig zijn. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:36

@ Spatter: jammer! Mijn smid doet het in bijberoep en kan amper tijdens de week. Niet erg zolang er geen problemen zijn. Maar nu heeft mijn shet problemen doordat hij bevangen geweest is en heb ik iemand nodig die ook op weekdagen kan komen. Moet zelf helaas veel weekends werken. Moest je iemand in mijn regio weten, mag je steeds een pb sturen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:46

Babootje schreef:
Gypsy schreef:
Babootje van alles wat je opnoemt snap ik nog steeds niet HOE dat dan opgelost word, en waarom een ijzer dat niet kan. En van de helft denk ik maar dat kan ijzerloos of met hoefschoenen weldegelijk opgelost worden.

Ik snap je vraag niet. Bedoel je waarom het zonder ijzer dan niet kan?

Een paard dat gevoeliger is op de zolen door een hoefbeen dat iets is gezakt. Daar helpt alleen een ijzer bij.
Hoefschoenen zijn ook daar geen oplossing voor omdat die over het hele vlak dragen en de zool ook niet vrijlaten. Hoefschoenen vind ik echt een lapmiddel. Voor een periode dat ijzers bijvoorbeeld niet kunnen omdat de hoeven te kort of te slecht zijn. Hoefschoenen hebben ook de al eerder geposte narigheden.

Er zijn meer paarden met problemen die opgelost worden door ijzers. Als je je paard van zn ijzers haalt en het loopt vervolgens kreupel is het aan te bevelen om onderzoek te doen waarom het kreupel is.
Ijzers maskeren (of zeg het anders) verlichten en voorkomen een hoop kreupelheden.

Ik bedoel idd waarom. Iedereen kan wel iets roepen zonder een onderbouwing te geven.

Mijn merrie heeft vorige winter licht hoefbevangen gestaan. Oorzaak heeft de DA nooit gevonden, hoeven waren niet te kort of overbelast, geen cushing geen ir, voer was ook niet te rijk. Een freak accident dus.

Zij heeft juist enkele dagen 24 uur per dag haar hoefschoenen aangehad omdat deze juist wel de zool ontlasten. Jouw info klopt niet. Slechte passende hoefschoenen geven problemen ja maar dat doen slecht aangemeten ijzers ook. Goed passende hoefschoenen kun je rustig een tijdje 24/7 aanhouden.

Deze mythe kunnen we dus al de wereld uithelpen, het is goed mogelijk om hb op te lossen met NB en hoefschoenen.

Ook de hoef zelf kun je corrigeren. Teen wat meer afronden, bepaalde plekken korter of juist langer houden. Daar heb je niet persé een ijzer voor nodig. Een goede smid moet bv toontreden en de gevolgen daarvan ook zonder ijzer in goede banen kunnen leiden.

Deni11, goed en regelmatig bekappen, op een manier die de witte lijn ontlast zodat deze vanaf boven weer correct aan kan groeien. Bij pijnlijk lopen eventueel hoefschoenen, kijken of je steen in de paddock kunt vermijden.

Babootje

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:33

Ik ken geen hoefschoen die de zool ontlast. Het zal best iets helpen omdat er een extra zooltje zit maar ontlasten doet een hoefschoen niet. Een ijzer wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:17

Babootje schreef:
bruintje123 schreef:
Inderdaad. Eerst foto's maken om te kijken hoe het met de kanteling zit.
Daarop een plan maken met de dierenarts en hoefsmid.
En soms kan een speciaal ijzer wel verlichting geven als de toon van de hoef meer vrij gehouden wordt.

Inderdaad. Misschien tijdelijk zodat PIJNSTILLERS (die mogelijk ook weer gevolgen hebben voor de maag) niet nodig zijn. :(

Pijnstillers/bloedverdunners worden wel ten zeerste aangeraden.
Ook om te zorgen, dat na de acute periode, het paard wat weer wat gaat bewegen/lopen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:31

Babootje schreef:
Ik ken geen hoefschoen die de zool ontlast. Het zal best iets helpen omdat er een extra zooltje zit maar ontlasten doet een hoefschoen niet. Een ijzer wel.

Mijn hoefschoenen hebben aan de buitenste rand, een licht opgehoogd randje waar de hoefwand op kan steunen. Die komt dan dus iets hoger te liggen dan de zool.

Dat zag je duidelijk terug toen paardlief hoefbevangen was, de zool werd nog verder ontlast dan normaal en bovendien extra beschermd. Paardlief stond duidelijk lekkerder op haar schoenen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:00

Ze staat op een paddock en heeft op metacam gestaan en daarna nog een andere medicatie en daardoor gaat het iets beter maar ze heeft nog steeds (te veel zichtbare) pijn, normaal laat ze nooit pijn zien maar nu dus wel.
De hoefsmid had het dragelijker gemaakt maar zei zelf dat ijzers zouden kunnen helpen, morgen gaat ze naar de hoefsmid en dan gaat hij nog een keer kijken en beoordelen en misschien op ijzers zetten. De dierenarts begon er zelf ook over, maar het heeft bij mij een dubbel gevoel.

En wat met hoefschoenen? Waar zou ik die dan evt kunnen laten aan meten & info vinden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:26

Antwoord op de vraag in de titel is wat mij betreft simpel.

Omdat ìk het beter vind voor míjn paard.

That's it.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:35

Deni11 schreef:
Ze staat op een paddock en heeft op metacam gestaan en daarna nog een andere medicatie en daardoor gaat het iets beter maar ze heeft nog steeds (te veel zichtbare) pijn, normaal laat ze nooit pijn zien maar nu dus wel.
De hoefsmid had het dragelijker gemaakt maar zei zelf dat ijzers zouden kunnen helpen, morgen gaat ze naar de hoefsmid en dan gaat hij nog een keer kijken en beoordelen en misschien op ijzers zetten. De dierenarts begon er zelf ook over, maar het heeft bij mij een dubbel gevoel.

En wat met hoefschoenen? Waar zou ik die dan evt kunnen laten aan meten & info vinden?

Je kunt beter een fotootje laten maken om te kijken hoe de situatie nu is met de stand van het hoefbeen en op basis daarvan besluiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:38

Brainless schreef:
Ook om te zorgen, dat na de acute periode, het paard wat weer wat gaat bewegen/lopen.

Uiteraard in de acute situatie is dat de behandeling (maar daar hadden we het volgens mij niet over) Het is niet de bedoeling dat het paard op pijnstillers moet blijven

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:47

Wow wat een topic is dit geworden! Er staat wel echt nuttige informatie in.

Ik rijd endurance en zonder ijzers loopt hij zijn hoeven te kort, tot twee keer toe (2-3 jaar terug) een hoefzweer.

Wanneer ik minder of niet rijdt zoals in de winter rijd, hebben de hoeven 'rust' en staat mijn paard blootsvoets. In de opbouw alleen voor en in het seizoen rondom. Dit gaat goed!
Ik heb nagedacht over alternatieven, neem hoefschoenen, die zal ik echter op dit tempo in ons stenige bos ook zo door hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:48

Zonder ijzers lukt alleen als je voeding en huisvesting aanpast. En ook de ondergrond van de huisvesting. Sinds we hier een puinpad hebben zijn de hoeven ijzersterk geworden. We trainen vele kilometers op asfalt. Aangezien de berm hier vaak te nat is.

Er zijn meerdere ruiters die endurance rijden zonder ijzers. Ook in klasse twee en drie.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:15

Babootje schreef:
Brainless schreef:

Uiteraard in de acute situatie is dat de behandeling (maar daar hadden we het volgens mij niet over) Het is niet de bedoeling dat het paard op pijnstillers moet blijven

Als je het beste voor je paard wilt doe je dit wel, die pijn is niet dragelijk de eerste tijd. Daarna langzaam afbouwen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:29

Arabesk schreef:
Zonder ijzers lukt alleen als je voeding en huisvesting aanpast. En ook de ondergrond van de huisvesting. Sinds we hier een puinpad hebben zijn de hoeven ijzersterk geworden. We trainen vele kilometers op asfalt. Aangezien de berm hier vaak te nat is.

Er zijn meerdere ruiters die endurance rijden zonder ijzers. Ook in klasse twee en drie.

Huh? Dat moet je me even uitleggen...

Die van mij staat in de winter namelijk blootvoets, in de zomer vierkant op ijzers.
Maar de voeding en huisvesting worden nu niet bepaald aangepast. Hij heeft ook vele jaren zomers op blote voeten gestaan, wegens geen sport. De voeding en huisvesting ten opzichte van tegenwoordige zomers is niet veranderd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:17

Een paard op stal staat teveel stil en daardoor valt de doorbloeding terug, gevolg minder goede hoefgroei, waardoor de slijtage de groei kan inhalen. Nog even afgezien van de verwoestende uitwerking op de hoeven van urine en mest.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:19

Ach er hangt ook nog een hoop van het individuele paard af. De merens van mijn schoonmoeder heeft veel sterkere hoeven dan mijn paard en daar hoeven ze niet veel bijzonders voor ts doen. Terwijl ik wel veel moeite doe.

Maar, als het niet gaat kan er met voeding maar vooral huisvesting en bekapping nog een hoop gewonnen worden. Het totaal plaatje niet zo veel mogelijk kloppen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:07

Gypsy schreef:
Ach er hangt ook nog een hoop van het individuele paard af. De merens van mijn schoonmoeder heeft veel sterkere hoeven dan mijn paard en daar hoeven ze niet veel bijzonders voor ts doen. Terwijl ik wel veel moeite doe.

Maar, als het niet gaat kan er met voeding maar vooral huisvesting en bekapping nog een hoop gewonnen worden. Het totaal plaatje niet zo veel mogelijk kloppen.

Huisvesting lijkt me dan inderdaad ook het meest belangrijke... Die van mij staat in de winter dus blootvoets, en zeker meer op stal dan in de zomer. Maar geen last van extra slijtage, eerder extra groei. Maar mijn paard is heel erg schoon en zindelijk, er ligt meer dan voldoende bodembedekking waardoor urine niet aan het oppervlak komt te liggen.

In dat opzicht heb ik wel heel erg veel mazzel met mijn paard.

Slijtage is ook minder, omdat we voornamelijk buiten in de bak rijden of elders. Enige vorm van slijtage is wanneer het vriest en de paarden van het drempeltje af struikelen/glijden van de overkapping naar de open lucht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:09

Arabesk schreef:
Een paard op stal staat teveel stil en daardoor valt de doorbloeding terug, gevolg minder goede hoefgroei, waardoor de slijtage de groei kan inhalen. Nog even afgezien van de verwoestende uitwerking op de hoeven van urine en mest.

Wat voor toevoeging op het voer zie jij dan graag? Of verandering?

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:28

Een eindeloze discussie.
Na mijn inzicht zijn ijzers die er goed onder zijn geslagen zeker niet zielig voor een paard.
Een springpaard op het werk heeft een speciale verende zool eronder, net nikes.
Duur beslag en allemaal om het voor het paard comfortabeler te maken.
Ook in het buitenseizoen tegen het uitglijden hebben de meest paarden ijzers om er kalkoenen in te kunnen draaien.

Als een hoefsmid mij adviseert er een beslag onder te doen omdat dit beter is voor het paard doe ik dit gewoon.
Als iedereen gewoon zijn/haar nuchtere verstand gebruikt en kijkt wat zijn/haar paard nodig heeft en hierop inspeelt is het toch gewoon prima?
Waarom altijd dat gezeur over van alles en nog wat, het gaat hier niet om dierenmishandeling hoor?!
Altijd dat opgeblazen gedoe... Pfff!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:29

Ik houd ze sowieso 24/7 buiten, ze lopen veel meer op stal en daar zit 'm de truuc in. Oja geen modder, harde droge ondergrond.

Qua voer doe ik niks bijzonders, het gaat vooral om wat ik niet geef. (Zetmeel, suikers. Ik geef enkel een vitaminekorrel met lijnzaadolie en vit e)

Ik bekap dus natuurlijk, regelmatig onderhoud.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:41

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:

Huh? Dat moet je me even uitleggen...

Die van mij staat in de winter namelijk blootvoets, in de zomer vierkant op ijzers.
Maar de voeding en huisvesting worden nu niet bepaald aangepast. Hij heeft ook vele jaren zomers op blote voeten gestaan, wegens geen sport. De voeding en huisvesting ten opzichte van tegenwoordige zomers is niet veranderd.

Uiteraard kun je paarden dan wel blootsvoets houden maar kunnen er natuurlijk wel problemen ontstaan en je niet zulke kwalitatief goede hoeven zal hebben als wanneer de huisvesting/voeding beter is.

Met de juiste bekapping, voeding en huisvesting krijg je de beste hoeven. Mijn paarden hebben goede hoeven maar zouden zeker betere hoeven kunnen krijgen als ik de huisvesting nog meer kon verbeteren.

Ts: hoefijzers is makkelijk. En dat kan ik best begrijpen. Ik onderhoud de hoeven van mijn paarden zelf, ik vind dit best wel veel werk... ik heb er zelfs een pokkehekel aan! Dus ja, ik snap best dat het laten doen en er een ijzer onder slaan makkelijker is.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:47

Eight schreef:
Deni11 schreef:
Hoe zouden jullie er dan over denken over wat te doen met een HB paard die blootsvoets momenteel niet fijn loopt?

Pijnstillers in overleg met de dierenarts en een grote hoeveelheid geduld. Zoiets is met ijzers niet op te lossen. Heb je een smid er naar laten kijken? Die kan vaak goed inschatten of het verstandig is te bekappen of ze hoef juist iets langer te houden. Wij hebben er na een zware HB een half jaar over gedaan tot hij weer lekker liep. In die periode is de hoefsmid erg vaak geweest :) er loopt een topic speciaal over HB, daar staan veel tips in.

Toch wel hoor! Met een passend dieet uiteraard, anders gaat het als nog fout.
Mijn pony kon geen stap meer zetten. Na het beslaan kwam hij lopend met zijn oortjes naar voren thuis de trailer uit! Dit nu alles 17 jaar geleden. En staat nog steeds op ijzers. Pony is chronisch bevangen, gekanteld hoefbeen plus een sincker, en loopt als een trein!!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:06

ik vind het nogal een aanname om te zeggen dat mensen ijzers gebruiken omdat het voor de mens makkelijker is. mijn paard heft jaren blootvoets gelopen met altijd problemen. hij stond 24/7 buiten, in een openstal met weide en verschillende ondergrond. helaas werkte dit niet en bleef hij gevoelig (3 jaar lang). toen Hoofcare gecontacteerd en een consultative gehad. paard stond vele te kort op de hoeven moest per direct in een stal liefst ook op ijzers. eerst nog blootvoets in de stal gezet. het werd uiteindelijk niet beter. de oplossing? ijzers. nij loopt hij op ijzers en hij voelt zich zichbaar beter. loopt super en is in zijn geheel vrolijker.

ps: in die periode kreeg hij veel supplementen om zijn hoefgroei te ondersteunen. dit mocht helaas niet baten.

wat ik prober te zeggen, mensen kiezen voor hun paard niet zichzelf. een ijzer is lastiger uit te krabben dan een blote voet. een ijzer kan los zitten en dergelijke. dus makkelijker is het zeker niet. daarnaast is het 3 a 4 keer zo duur. maar het is beter voor mijn paard dus staat hij op ijzers.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:17

Arabesk schreef:

Mijn pony staat al heel lang blootvoets traditionele gestald?
Prima hoeven, groeien eerder te snel dan ze slijten. Zomer 24/7 op t land swinters van12 of 1 tot t schemerig word buiten in de paddock, de rest op stal

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:25

Ik ben voor beide :')

Paard loopt blootsvoets klasse 2 endurance, wedstrijden zijn ook zeker het probleem niet, meeste wedstrijden zijn in Nederland op heerlijke zandpaden... maar thuis is alles steen. Zijn hoeven slijten netjes en hou ik zelf bij, maar helaas een gevoeligere voet. Na voor de tweede keer in 3 jaar een hoefzweer aan dezelfde voet ben ik nu aan het kijken voor hoefschoenen voor achter (voor hadden we al). Ijzers zouden eigenlijk fijner (makkelijker) zijn, maar rondom op ijzers is helaas geen optie voor mijn portomonee, zeker met de snelheid waarmee zijn hoeven groeien. Daarnaast staat hij in een behoorlijk speelse ruinengroep (24/7 buiten), en ik ben ook een beetje bang voor eventuele extra schade die hij (onbedoeld) kan aanrichten met ijzers eronder. Daarnaast heeft hij ze, behalve op buitenrit op stenige bodem, niet nodig.
Blootsvoets heeft voordelen, maar ook nadelen.
Ijzers hebben voordelen, maar ook nadelen.
Per paard en per persoon afhankelijk welke voor en nadelen harder tegen elkaar opwegen.