Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:33

Heb niet de hele discussie gelezen, alleen het begin en het einde.

Ik heb eens een veulentje proberen te 'redden'. Tegen beter weten in... Moeder had t veulen verstoten, moeder had achteraf gezien gelijk.
Ik had een reden om vol te gaan voor dit veulen: Merrie gekocht met erfenis van mijn overleden moeder, veulen wordt geboren op geboortedag van mijn moeder en mijn dochter van 6 in zevende hemel met klein veulentje. Nou probeer dan nog maar eens verstandige keuzes te maken :-)

Maar goed, maand op de uithof gestaan, 1500 euro kwijt. Veulen zou nooit echt iets kunnen dan behalve gras eten. Wat denk je, gaat t veulen na 8 maanden dood aan koliek. pffff....
Enfin, was wel een leuk veulen, mooie herinneringen. Is nu ook een casus op de Uithof.

Maar gped, moraal van het verhaal:
1. een veulen met een dergelijke ernstige afwijking, daar is misschien ook nog wel meer mis mee
2. Na eventuele operaties, wat kan dat paardje straks? En wie wil aan het werk met een paard dat op zo'n vroege leeftijd al een grote ingreep heeft gehad? Dus wat is het toekomstperspectief....
3. Geld is ook gewoonweg belangrijk. Groeit niet iedereen op de rug. Natuurlijk kan je t investeren in operatie, als je ook een redelijk resultaat kan verwachten. Maar ik denk dat die balans hier nu echt wel heel scheef is.

Sterkte met je keuze. Voor beide keuzes valt wat te zeggen. Laten inslapen is moeilijk, maar zeker te verantwoorden. Mijn steun heb je.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:34

Ik snap Foetsji haar/zijn punt wel.
Mensen hebben er vaak nogal een handje van weg om de dingen voor te stellen als 'in het welzijn van het dier' terwijl het vooral om hun eigen belangen gaat.
Is dood de beste optie voor dit paard? Tuurlijk niet dat het is het voor geen enkel levend wezen.
Hoogstens wanneer het om uitzichtloos ongeneeslijk lijden gaat met alleen de dood als eindstadium.
Dan wil je wel eens een een short-cut nemen...
De motieven zijn hier puur economisch. Dan moet je ook maar het lef hebben om het zo te benoemen zonder er allerlei emotionele drog-argumenten bij te sleuren. En het allemaal mooier te verpakken voor je eigen gemoedsrust en de publieke opinie.
Maar dat dat veulen er happy door wordt om geslacht te worden dat is natuurlijk dikke zever.

En natuurlijk valt hier wel wat aan te doen. Als je even googelt kom je voorbeelden genoeg tegen. Ook van oudere veulens. Maar het kost geld, tijd, moeite en het blijft een gok.
Als TS er niet wil in investeren is dat inderdaad haar beslissing. Zij is de eigenaar, dus ze doet ermee wat ze wil.
Maar dat we hier met z'n allen gaan roepen dat het beest haar dankbaar moet zijn om vermoord te worden, das toch echt wel van het zotte? Niet?
Als iemand mij vannacht komt vermoorden, dan heb ik daar nu ook geen benul van. En beseffen zal ik het ook amper. Maar ik ga daar, geloof ik, toch niet zo blij van worden of dankbaar om zijn.
Ook al heb ik ook elke dag chronische pijn enzo. Vermoord worden heb ik toch geen zin in.
Waarom zou dat voor een beest anders zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:36

Ik heb een veulen gekend dat op jonge leeftijd een been brak. Maanden in gips, nog een tijd stappen, geen sociaal contact.
Ja paard is er zogenaamd goed uitgekomen maar sociaal gestoord en door het gips hebben de pezen niet met het bot kunnen meegroeien en moest daarna nog eeen peessnede ondergaan om dat op te rekken maar heeft sl met al nooit zuiver gelopen.

Nee dat is voor mij eigenlijk al een deur te ver.

bruintje123

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:42

@lucky
Omdat een dier niet kan nadenken waarvoor hij het doet.
Als ik nu een operatie doe waardoor ik weken met mijn voet omhoog zit weet ik waarom. Ondertussen hen ik nog contact met mensen via internet en telefoon. Dus kan ik nog sociaal zijn.

Dat paard leeft in het hier en nu.
Heeft nu pijn.
Weet niet van zijn goede doel van de operatie voor later.
Mist nu sociaal contact wat hij later moeilijk of niet in kan halen.

Dat is niet te vergelijken met ons.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:50

@Luckystory : er zijn ergere dingen dan dood gaan (ongeacht de manier waarop), gelukkig zijn er weinig mensen die de soorten horror meemaken en overleven die aan dat inzicht vooraf gaan. Als eigenaar van een dier is het in leven houden niet je 1e verantwoordelijkheid, wel minstens een minimale kwaliteit van leven garanderen en ook de beslissing nemen om te euthanaseren als aan dat minimum niet (meer) voldaan kan worden.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:59

bruintje123 schreef:
@lucky
Als ik nu een operatie doe waardoor ik weken met mijn voet omhoog zit weet ik waarom. Ondertussen hen ik nog contact met mensen via internet en telefoon. Dus kan ik nog sociaal zijn.

Heeft nu pijn.

Sociaal contact hoeft zeker niet ontnomen te worden. Valt volledig samen met hoe je een revaliderend dier huisvest. Omdat een dier in het hier en nu leeft is geen reden tot niet medisch ingrijpen. Als dát de reden zou zijn zou men paarden ook geen koliek operaties moeten laten ondergaan. Ook dat is een revalidatietijd met zéér veel ongemakken en pijn. Nog afgezien van speciale dieeten, weinig tot geen beweging. Revalidatie 1 jaar.

Mij is ooit door een DA verteld dat een peessnede 3 maanden nodig heeft tot herstel. Ik ben geen DA ik vertrouw er maar op. Een hoef is met 6 maanden volledig vernieuwd. De vraag is dus hoever is dit veulen binnen 1 jaar? Wat zijn de vooruitzichten op de lange termijn, de evt. complicaties. Weegt de duur en intensiteit van de behandeling op tegen de uiteindelijke levensverwachting? Is in dit geval de jeugdigheid in het voordeel ?

Het is allemaal iets minder kort door de bocht dan sommige doen willen voorkomen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:00

bruintje123 schreef:
@lucky

Heeft nu pijn.

Daar ben ik het niet mee eens.
Mensen kunnen ook aandoeningen hebben waar niets aan te doen is en waarvan je weet dat de pijn steeds aanwezig zal blijven en mogelijk ook erger wordt.
En toch geven die mensen niet op. Ze gaan ermee om, passen zich aan en doen verder.
En wat met kinderen die wat mankeren en nog maar weinig tijdsbesef hebben? etc...

Paarden doen dat net zo hoor... Die passen zich evengoed aan, aan hun mankementen.
Ik heb/had zelf ook wel wat paarden die volgens de publieke bokt-opinie beter af zouden zijn dood.
Want versleten/ongeneeselijk of langdurig geblesseerd/ oud /pijn etc...
Maar toch zie je dat die dieren zich aanpassen. Dat een ouder versleten paard niet als een jong veulen door de wei huppelt, is toch niks geks aan?
De meeste dieren weten echt zelf wel in te schatten wat ze kunnen en wat niet.

"Blijven leven en ons voort planten" is de biologische reden van ons bestaan. Het zit in elk levend wezen in geprogrammeerd. En instinctief zullen we alles doen om daaraan te voldoen.
En dat geldt evengoed voor elk dier.
Het verpakken alsof je zo'n beest een dienst bewijst, doen we alleen voor onze eigen gemoedsrust.
En 't is simpelweg een leugen.

De motieven hier zijn economisch.
Het zij zo...
Maar maak het dan niet mooier dan het is.
Dat biefstukje op mijn bord vanmiddag, is ook niet vrijwillig het slachthuis binnen gelopen omdat hij er zo happy van werd om dood te gaan.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 04-12-16 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:01

[quote="tamary"]@Luckystory : er zijn ergere dingen dan dood gaan (ongeacht de manier waarop), quote]

Hoe weet jij dat zo zeker?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:06

Ik heb alleen jouw eigen berichten gelezen en geef je groot gelijk. Leuk is niet en zonde van zon jong paardje maar je hebt gekeken of er een eerlijke manier van behandelen was en die is er niet. Dan is in mijn ogen niks mis met jouw keuze

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:07

En genoeg mensen die wel opgeven.
Zoek de cijfers van zelf doding maar eens op.
Daar zitten genoeg mensen bij die depressief zijn door pijn.

Ik heb het geluk dat ik eigen land heb dus minder kosten.
Een paard mag hier lopen tot ik zie dat hij niet meer happy oogt.
En dan staat de dag erop de da er.
Er zijn mensen die dat al te laat vinden.
Dat mag.

Ik kan ook voorstellen als je een paard voor 300€ moet stallen je hem ook eerder laat gaan.

Maar een veulen als dit dat al uit de groep wordt verstoten is niet happy. Dat is al zeker.

Koliek operatie is overigens een operatie die ik niet snel zal overwegen.
Inderdaad puur om de lange revalidatietijd en risico's. Ook daarna nog.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:09

Maar foetsji
Waarom neem jij hem niet over?
Dat vraag ik me nog steeds af?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:14

@LukieBradley

Ik vind maandenlange boxrust voor ieder paard onwaardig ja en hoop ook nooit voor die keuze te hoeven staan, maar in dit geval spelen er meerdere factoren mee die het zo ongunstig maken om dit paard te kunnen opknappen.

Het gaat ten eerste om een jong paard en die willen van nature veel bewegen. Dus die hebben het nog moeilijker dan een ouder paard om lange tijd niet te kunnen bewegen. Uitzonderingen daar gelaten.

Het gaat om een aangeboren afwijking. Het beestje zit gewoon niet goed in elkaar en zou door natuurlijke selectie niet lang overleven. Het komt alleen omdat wij als mens het zielig vinden, dat we zorgen dat het blijft leven en dan heeft een ingreep waarschijnlijk gewoon heel weinig nut voor het paard. Ik heb geen röntgen ogen, maar het lijkt mij dat de kans heel groot is dat door deze aandoening en de hoefstand al veel meer is aangetast en/of niet functioneel in elkaar zit dat dit paard als de bokhoef al 'goed' wordt de kans groot is dat het paard gevoelig zal worden voor blessures. Als een ouder paard door een ongeluk een peesblessure krijgt, heeft die alleen last van die pees. Dat is van nature geen 'mislukt' paard.

En dan is er nog de vraag hoeveel pijn je dit paardje wil doen met het revalideren en het bestaan erna.
Bij een ander paard kan de kans op 99/100% herstel bijvoorbeeld heel groot zijn, waardoor je eerder geneigd bent om het te proberen. Dan snap ik het wel als mensen het proberen en ja dat kan ook fout zijn, dan heeft het paard er ook niks aan gehad. Dat klopt, maar dat weet je niet van te voren.

Dus ik denk dat het prima per geval kan verschillen of je een paard laat inslapen of dat je gaat voor herstel in de vorm van boxrust of iets anders. Maar ik snap niet precies waarom je het makkelijk praten vindt als er goed over de mogelijkheden is nagedacht?

@Luckystory
Waaruit maak je op dat dit alleen om eigen belang gaat?
Ik lees alleen dat dit paard een gezond en pijnloos leven gegund is en dat dat niet waarschijnlijk gaat zijn voor dit paard. Dat is bevestigd door verschillende DA's. Daarnaast is het financiële gedeelte een punt is wat meespeelt, maar slechts voor een klein deel. Ik lees dat de kosten gedrukt worden, maar niet ten koste van het paard.

"Is dood de beste optie voor dit paard? Tuurlijk niet dat het is het voor geen enkel levend wezen." Waarom denk je dat dit paard geen uitzichtloos ongeneeslijk lijden gaat hebben?

"Maar dat dat veulen er happy door wordt om geslacht te worden dat is natuurlijk dikke zever."
Wie zegt dat het veulen er happy van wordt om geslacht te worden en denk je dat het veulen wel happy wordt van ellenlange boxrust etc.?
Ik denk niet dat het veulen het moment vlak voor het slachten happy zal zijn. Ik denk wel dat als het blijft leven het veulen nog veel meer momenten ongelukkig zal zijn. Dat wordt voorkomen, meer niet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:19

Iedereen zijn grens ligt natuurlijk ergens anders.
Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Maar niet zelden wordt die grens bepaald door geld of door praktische redenen.
Ik heb echt een probleem met de huidige gang van zaken waarbij mensen dingen goed praten vanuit het "idee" dat hun dier het zo zou willen.
En ik weet dat ik een gevoelige snaar raak, als ik zoiets schrijf.
Want veel mensen hebben wel een dier dat ze hebben laten inslapen omdat voor hun een grens bereikt was. Maar er is natuurlijk niemand die ook zeker weet of dat voor het betreffende dier ook het geval was.
Dat zal in 99% van de gevallen wel niet echt het geval zijn...

Dat geldt voor mezelf evengoed hoor.
Ik heb wel eens een oude pony laten inslapen uit praktische overweging. Zwaar dampige pony die op een bepaalde moment niet meer zelfstandig recht kon staan. En dan heel benauwd lag tot iemand haar overeind hielp. Dat was in mijn 'setting' simpelweg heel onhandig. Dan moest ik misschien in de weer met hijssystemen, de pony vaker controleren en zwaardere medicatie toedienen etc... Dat was wel zo'n beetje mijn grens.
Maar was het mogelijk geweest haar nog extra tijd te geven? Natuurlijk!
En wilde die pony dood, terwijl ze daar benauwd lag te hijgen en de kracht niet meer had om in de benen te komen? Nope, die wilde leven... ben ik zeker van.

Zelfdoding is een luxe-probleem van een diersoort met veel te veel hersencapaciteit dan handig is.
Dan begin je gekke dingen te denken met al dat extra hersenweefsel. De meeste diersoorten hebben dat probleem niet. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:22

Nee die zijn al 100 keer opgevreten door een roofdier.
Die lijdensweg heeft alleen gedomesticeerd dier.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:23

Ik ben het met Luckystory eens dat alle levende wezens niet dood willen, dat is instinkt. Anders zouden levende wezens veel sneller uitsterven.. maar ik ben het niet met je eens dat alles in leven houden de beste keuze is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:31

Ilayla schreef:
@Luckystory
Waaruit maak je op dat dit alleen om eigen belang gaat?
Ik lees alleen dat dit paard een gezond en pijnloos leven gegund is en dat dat niet waarschijnlijk gaat zijn voor dit paard. Dat is bevestigd door verschillende DA's. Daarnaast is het financiële gedeelte een punt is wat meespeelt, maar slechts voor een klein deel. Ik lees dat de kosten gedrukt worden, maar niet ten koste van het paard.

Dat is dus exact het punt wat we aanhalen. Je leest wat TS schrijft.
Maar de echte reden is economisch.
TS wil het geld en de tijd er niet insteken. En ze maakt de overweging dat dit dier hoogstwaarschijnlijk nooit verkoopbaar zal worden als bruikbaar rijpaard.
En aangezien ze handelaar is en geen liefdadigheidsinstelling, is dat uiteraard wel de bedoeling.

Maar ik vind dat dus geen reden om met z'n allen te gaan beweren dat het dier zo het beste af is.
Want dat is simpelweg een leugen.
Het dier is het beste af, als het in de beste omstandigheden geholpen zou worden en er geen verwachtingen aan gesteld zouden worden qua 'bruikbaarheid'.
Maar ja, helaas pindakaas voor het diertje. 'wrong place, wrong time and wrong bloodline...' ;)

Ilayla schreef:
"Is dood de beste optie voor dit paard? Tuurlijk niet dat het is het voor geen enkel levend wezen." Waarom denk je dat dit paard geen uitzichtloos ongeneeslijk lijden gaat hebben?

Google even. Hier kan echt wel wat mee gedaan worden als de wil er zou zijn. ;)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 04-12-16 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:33

bruintje123 schreef:

Inderdaad, maar die gaan heus niet hun keeltje aanbieden aan die hongerige wolf of leeuw.
Die strompelen ervandoor op 3 poten in de hoop toch hun leven te redden...
En dankbaar gaan die ook niet zijn als de wolf zit te smullen.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:36

bruintje123 schreef:
Maar foetsji
Waarom neem jij hem niet over?
Dat vraag ik me nog steeds af?

Ik vraag mij af waarom je mij dit vraagt?

We komen tot een van de kernpunten in deze discussie. Hoe makkelijk men verantwoording afschuift op anderen. Jij nu ook. Neem verantwoording voor wat JEZELF op je neemt! Als jij een kind neemt hoef ik er toch ook niet voor te zorgen?

Ik heb reeds 45 jaar paarden. Al mijn gefokte dieren zijn onder contract verkocht. Dieren ongeschikt voor de sport, fok of recreatie hebben wij altijd zelf aangehouden. Ongeacht de kosten of de tijd. Door ons gefokte dieren kunnen ALTIJD, zelfs na jaren terug komen als er om de een of andere reden niet meer voor gezorgd kan worden. Ook dieren die ooit door ons zijn aangekocht en dus niet door ons zijn gefokt kunnen altijd rekenen op een warme stal. Precies omdat er mensen rondlopen die zodra het te duur of te moeilijk wordt er onder het mom van "beter voor het paardje" de stekker maar uit trekken.

Ook bij mij is er ooit een veulen geboren grof gezegd met een ernstig kromme poot. Iedere RUITER en HANDELAAR zei: afmaken geen schijn van kans. De fokkers om mij heen ( met toen meer ervaring ) vonden dat ik het aan moest kijken. De DA's zeiden als jij er voor gaat dan wij ook. En ach zie een beer van een hengst die ondanks zijn nog steeds kromme poot en geweldig leven heeft. Verkopen gaat niet, de smid komt iedere 4 weken. En iedere 6 maanden foto's gemaakt om alles goed te monitoren. Wij hebben geluk gehad en het gaat al 21 jaar!!!! helemaal goed. De elegantie prijs met lopen zal hem zeker niet toekomen. Maar dat boeit het dier zelf NIETS! Geld zal ik er nooit aan verdienen. Had ook de stekker eruit kunnen trekken, had ik veel geld en tijd in mijn zak gehouden. Maar nog veel meer mooie momenten gemist!

Ik vind het shockerend hoe sommige hier over leven en dood praten. Hoe makkelijk men in één zin het voor zichzelf goed praat. En nee, ik noem niemand in het bijzonder. Maar er mag best door sommige eens beter worden nagedacht voor men zaken roept of men een dier ter dood veroordeeld...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:39

Een grens trekken heeft altijd iets willekeurigs, punt.
"Waarom hier precies en niet 3 centimeter verder of juist 10 centimeter eerder....?"
"Waarom precies vandaag, en niet morgen of gisteren?"

Mbt een paard vraag ik me bijvoorbeeld af hoe het er in de vrije natuur aan toe zou gaan.
...accoord, ik heb mijn lieveling ooit een jaar uit de wei gehouden ivm een peesblessure (vreselijk, dat was voor dit dier eens maar nooit weer) - maar daarna was ze nog 9 mooie jaren een blij rijpaard.

Maar een dier dat niet meer zelfstandig overeind kan komen, of een dier met een mismaakt been (te erge bokhoef) - die dieren overleven in de natuur niet.
....en dat is net niet altijd HET criterium voor mij, maar als er nauwelijks perspectief is, houdt het op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:41

Ook zat dieren die het opgeven als ze in de problemen komen. Niet voor niets dat je bij een paard dat in sloot oid vast komt te zitten hoofd omhoog moet houden. Zelf stoppen ze daar na een tijdje mee. Kennelijk zijn dieren iets fatalistischer ingesteld dan wij.
Niet alleen hoefstand is hier probleem, hele kogelgewricht staat ook ernstig verkeerd. Kleine standwijzingingen zijn al snel riskant ivm artrose door veranderde belasting van 1 of meerdere gewrichten. Hier is de standverandering richting de 80-90 graden met dus een hee, ander nog niet gevormd wrijvingsvlak tot gevolg op botten die al wel volgroeid zijn.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:42

Ik heb ook niet alles gelezen maar snap Foetsji wel.
Als ik het geld had zou ik zeker proberen om het veulen te "redden", maarja zo ben ik gewoon, ik kan die keuze van naar de slacht brengen gewoon niet maken.
Zou eerst aan de slag gaan met speciaal beslag en daarna kijken of de operatie echt nodig is.

Maar ik snap ook wel goed dat als je niet aan het geld kan komen dat je dan geen andere keuze hebt.
Ik vind het alleen moeilijk te begrijpen dat er bij zo'n jong dier bijna over een soort product gesproken kan worden :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:45

ik begrijp dat dit veulen gewoon draaft en door de wei rent?Ik krijg dus niet de indruk dat hij levensmoe is of pijn heeft.Als dat wel zo was is de beslissing snel gemaakt.Hij kijkt redelijk vrolijk uit zijn oogjes.

Voor een handelaar is een paard hetzelfde als voor een autozaak een auto...Gewoon een product om geld mee te verdienen.Daar is niets mis mee,alleen gaan de meesten niet zo om met hun paarden omdat ze niets op hoeven te brengen.

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:48

Vriendin van mij had ooit een veulen met ernstig bokhoefjes... Geopereerd daarna goed! Op 1,5 jarige leeftijd ligt ze dood in het land... Tja tja tja, tis hoe je het bekijkt, maar het is toch iets afwijkend! Moeder Natuur is en blijft baas boven baas... Ook al grijp je in!

Heb niet alles gelezen hoor!!!

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:49

bruintje123 schreef:

Dat is natuurlijk ook weer discutabel. Meer dan genoeg wilde dieren die maandenlang creperen.
Je kan het ook omdraaien. Alleen het gedomesticeerde dier heeft het geluk dat er een mens een telefoon kan bedienen om een DA te bellen. Voor levensreddende behandeling of om er een einde aan te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:49

Waarom ik het vraag.
Omdat jij de enige bent die steeds zegt slager is slecht.

Voor mijn paarden neem ik ook verantwoordelijkheid.
Dat was in de eerste week al bij zo'n veulen.
Dan doet gips misschien nog wat.

Nu vind ik de dood het meest humaan omdat de groep hem ook al weg stuurt.

Daarom vraag ik het aan jou.