binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:55

Fijn dat het gelukt is +:)+
Ik duim heel hard mee dat het gewricht zelf goed is :)
Een ocd operatie in zon'n lastig gebied is pas echt serieus aan de prijs (700-1000).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:12

Hoe gaat het met hem? Staat hij al lekker op het land?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:35

Denk eerst naar de kliniek Azmay

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 23:03

Idd eerst naar de kliniek van stal uit is dat namelijk ook een kortere rit dan vanuit de weides van mijn kennissen.
Ik ga op de kliniek sowieso eerst afwachten wat het verdict is en dan ook vragen wat zij het beste vinden voor Harley.
En als ze op de kliniek zeggen dat ik hem minstens 2x per week moet trainen voor zijn achterbenen kan ik hem niet bij mijn kennissen zetten omdat ik daar maar 1x per week geraak. Wel kan hij dan vanaf eind augustus op die andere plaats bij mij in de buurt (weidegang met schuilstal 120/mnd en eventueel gebruik van piste aan 10€/mnd)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:14

ik heb een pony gehad met het zelfde probleem en moest dus ook binnen door bekapt worden en veel rechte stukken op het harde draven. het heeft goed geholpen bij de pony en had hier door minder last van z'n vast zittende knieschijven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 23:24

Hij is binnendoor bekapt maar verkeerd had namelijk foto's van de hoef naar een andere smid gestuurd.
Dit is zijn reactie:

Hallo Marijke.

Wat jouw dierenarts zegt klopt, maar jouw hoefsmid heeft het niet precies zo uitgevoerd.
De hielen moeten even hoog blijven maar de hoef moet van het mediaal kwartier tot in de teen anders bekapt worden.
Zoals hij nu staat is de medio-laterale balans verstoord en krijgt hij last van zijn ligamenten die het p3 en p2 gewricht verbinden, en later daardoor ook artrose als gevolg van kraakbeen schade op die plaats.
Medio-laterale balans mag nooit ten koste gaan van het op te lossen probleem anders creëer je schade aan andere structuren in de voet en het been.

vriendelijke groeten,

Daar (aan die hoef) moeten ze op de kliniek nu dus ook iets aan doen zodat het wel goed staat.
Tevens staat hij nu elke dag op de wei maar hij ontlast zijn been. In stand staat hij zodanig dat hij zo min mogelijk gewicht op zijn "patella fixatie" been heeft. En als hij stapt gaat dat best stijf (tenzij hij naar binnen mag want dan is zijn eten belangrijker).

Heb vandaag bericht gehad van zijn "fokker". Zijn moeder had het niet in deze erge vorm. Bij haar was het maar 2 pasjes en het was voorbij. Maar bij Harley is het dus vele erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:41

Wat fijn dat je zo'n uitgebreid antwoord van de andere smid hebt gekregen. :j Wie was dat precies?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 21:34

idd erg fijn.
Weet niet of het hier mag maar woont in mijn buurt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 17:10

positief nieuws
Botten en pezen/banden zijn allemaal in orde. Geen artrose of OCD te zien, geen scheurtjes of vocht oid in de pezen en banden.

Ik moet 3x per week met hem trainen om zijn beenspieren te versterken, vitamine bijgeven om de spieropbouw te bevorderen (vitamine E-selenium denk ik maar hij ging hiervoor contact opnemen met mijn dierenarts).
Bij het trainen moest ik proberen om peesbeschermers met lood (voor extra gewicht) om te doen zodat er meer beenactie komt. Eventueel vierkant op ijzers laten zetten was ook een optie.

Ik heb hem moeten longeren in stap draf en galop. Alleen in draf was er héél minimaal een vertraging van het been te zien. Er kwamen zelfs 3 andere dokters kijken en vroegen wat er mis was want zij konden het niet zien. Je moet dus echt al heel goed opletten om die vertraging te kunnen opmerken.

Beide achtervoetjes moeten wel binnendoor bekapt worden. Het kon ook geen kwaad dat die ene smid het fout gedaan heeft want over 3 weken moet ik ze allebei laten doen en moet ik gewoon vragen om de hielen op gelijke hoogte te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:04

Fijn :)

Heb je ook een goed opbouwschema meegekregen?

Blijft hij dan nu op dezelfde stal?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 19:18

opbouwschema niet. Hebben ik en mij stalgenoot die meegegaan is ook niet aan gedacht :o

Ja aangezien ik hem moet kunnen trainen heb ik geen andere optie dan hem op stal te laten waar hij nu staat.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:29

Goed nieuws dus. En ook een andere smid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:46

Opbouwen is doorgaans beginnen met enkel stap, 1 minuut draf inbouwen en dan langzaam uitbouwen tot je na ongeveer 8 weken 10 min onderbroken (dus steeds rondje draf, dan weer stap) kan draven.
Ik zou niet zomaar beginnen met verzwaarde persbeschermers zonder goede begeleiding omdat het een enorm risico op overbelasting geeft.
Dan liever balkjes stappen, is ook goed voor de rug.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 10:53

@ ElineS: Ja sowieso neem ik een andere smid :)

Sizzle: ja ik wou sowieso vooral veel balkjes lopen want dat deed hij toch al goed. Die peesjes zijn tevens ook nogal kostelijk (100€).
Vandaag ergens rond de middag/namiddag ga ik met de training beginnen.
Kliniek zei volgende dingen: veel overgangen rijden en balkjes trainen was ook goed (omdat ik gezegd had dat ik hem dat al liet doen)

Ohja in de kliniek werd ik ook gevraagd wat mijn plannen zijn met Harley. Heb heel eerlijk geantwoord met dressuur rijden om te beginnen maar dat hij in vrijheid ook goed kan springen. Vonden ze prima :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:57

Maar staat hij dan nu spontaan niet meer op slot en de ontsteking is verdwenen?
Niet meteen overdrijven he, anders is hij vanavond al weer overbelast.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 11:38

hij heft na die vrijdag dat hij bekapt is niet meer op slot gestaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:48

Dat is mooi. Echter is de ontsteking slechts 1 week geleden.
Bouw het ajb heel langzaam op.

Trainen is het beste voor slappe kniebanden, maar wel met een gedegen opbouwschema. Iedere overbelasting gooit je 10 stappen terug.
Op het moment dat hij een mispas maakt ben je al te ver. Om dat te voorkomen begin je super kort en eenvoudig en dan steeds iedere week een piep klein beetje meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 12:00

Op de echo was van een ontsteking niks meer te zien :)
Heb namelijk ook gemeld dat hij een ontsteking had en had een zakje bij van de ontstekingsremmer die hij toen 6 dagen moest krijgen.

Kliniek had het eigenlijk voornamelijk over trainen van de quadriceps. (vasius lateralis)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:41

Ja dat klopt, die moet de slappe banden ondersteunen.
Dat gaat echter langzaam, dus iedere keer dat je iets vraagt maar de spier kan de banden nog niet ondersteunen dan overbelast je de banden.
Daarom altijd proberen om voor de het maximum te stoppen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 12:47

ok thnx voor verdere uitleg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:38

Art_Ificious schreef:
Kliniek zei volgende dingen: veel overgangen rijden en balkjes trainen was ook goed (omdat ik gezegd had dat ik hem dat al liet doen)

Ohja in de kliniek werd ik ook gevraagd wat mijn plannen zijn met Harley. Heb heel eerlijk geantwoord met dressuur rijden om te beginnen maar dat hij in vrijheid ook goed kan springen.

Omdat er nu in 1 post ineens 2x rijden voorbij komt: is dat gewoon een verschrijving of ga je echt op korte termijn op hem rijden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:25

springen met deze aandoening?Rijden met deze aandoening?
Het zal wel weer aan mij liggen denk ik....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:31

geerke schreef:

Vast :j
Ik hoop oprecht dat Harley er vanzelf en snel overheen groeit :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:02

geerke schreef:

Het grootste deel van de paarden die dat op jonge leeftijd heeft train je daar gewoon overheen. Als je niets doet dan gaan ze juist kapot.

Echter hoop ik ook dat TS verstandig is en in iedergeval de komende 6 maanden onbelast gaat opbouwen. Dan kun je ook veel beter zien waar zijn grenzen liggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 20:05

Vandaag enkel aan de longe getraind om terug wat naar de basis te gaan. Heeft immers bijna 3 weken stil gestaan.
Energie had hij wel genoeg. Maar ik zag idd ook dat hij zijn linkerbeen trager gebruikt.

Morgen trainen met balkjes aan lange lijnen zodat hij er niet in een volte overheen moet maar gewoon rechtuit.

Wat betreft springen: dat is pas voor later. Eerst maar dressuurmatig alles op orde krijgen.