Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:14

We zijn net terug van de kliniek, hij is grondig onderzocht en er zijn foto's gemaakt.
Hij heeft spat in de hak van beide achterbenen, rechts achter dan links.
Kniebanden was helemaal niks mee, dus die spuit die hij heeft gehad, is helemaal voor niks geweest.

Jennyxx

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:16

Dus toch... echt een IJslander kwaaltje en dan het slepen met de benen erbij... Wat is de prognose? Kan het vast/ver-groeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:18

We mogen af en toe een ritje met hem maken op zijn tempo en met hem wandelen, maar alles op zijn tempo en verder grasmaaier.
Terzijnertijd pijnstilling.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:20

Is het de botwoekervorm of de botoplossende vorm? Er is een oud centraal-spat-topic met veel informatie en uitleg. Zal eens kijken of ik die kan vinden. Bij botwoekering kan de boel dichtgroeien en hoeft hij er niet veel last meer van te hebben.

Edit:
[BEH] [CENTRAAL] spat

Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 10-05-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:21

Botoplossende vorm.
Ik ga zeker heel bokt afstruinen en heb al een goede tip voor een supplement gekregen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:24

Nou, dus het is maar goed dat je bent gegaan, ben je echt op de hoogte van wat er speelt en wat realistisch is om met hem te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:27

Wat fijn om eindelijk duidelijkheid te hebben! ook al is de diagnose wat minder leuk..

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:29

Goed dus dat je bent gegaan! Klinieken zijn toch altijd net wat kundiger en kijken verder. Bedoel je tzt met pijnstilling op de wei? Want dat zou ik persoonlijk niet doen dan zou ik hem naar de eeuwige groene weide laten gaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:29

Wat een tegenvaller :( . Maar goed dat je nu wel weet wat er aan de hand is.

Bij Kissing Spines is er ook een botoplossende vorm. Daar geven ze dacht ik wel magnesium voor bij. Dat zou de ontsteking die de botoplossing veroorzaakt neutraliseren. Zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:46

Klopt, ik ben heel erg blij dat we ons gevoel hebben gevolgd en heen zijn gegaan voor foto's.

De diagnose is k*t, maar we weten nu wel waar we aan toe zijn.

We kijken vooral hoe het met hem gaat en als hij echt last krijgt met bv. opstaan na het rollen of niet meer kan spelen of écht beperkt wordt, dan laten we hem gaan.

Ja, we gaan hem nu ook een supplement voeren, die ga ik zo even bestellen. :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:28

Was idd een klote uitslag.
Maar ach wat was hij braaf in de kliniek.
Lieve koekie

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:49

Ja, hij heeft zich gedragen zoals hij is... braaf, lief en geduldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:30

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:35

Heel fijn dat je nu eindelijk een antwoord hebt, maar wat ontzettend balen dat het meteen de minder leuke variant van spat moet zijn... :(:)
Goed dat je het gevoel van de mensen in dit topic en jullie zelf hebt gevolgd en het toch hebt laten uitzoeken. Nu weet je namelijk in elk geval dat jullie met het gewandel/gedraaf over het asfalt moeten stoppen, want dat is weliswaar goed bij peesproblemen, maar bij spat /arthrose juist slecht.
Het blijft raar dat de eerste dierenarts daar niets over heeft gezegd, maar nu hebben jullie in elk geval duidelijkheid.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:36

Dat is inderdaad het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:40

Ja, mijn gevoel heeft al eerder gelijk terwijl een 'deskundige' dan zei dat iets goed was en ik weet nu in het vervolg dat ik naar mijn eigen gevoel moet luisteren.

Het erge vind ik nog dat er met zijn kniebanden niks aan de hand is en dat hij wel die irriterende spuit heeft gekregen die de kniebanden korter zou maken (wat dus niet nodig was).
En inderdaad, dat heuveltjes lopen (wat we gelukkig nog niet deden), was slecht geweest voor hem.

We gaan af en toe met hem wandelen, misschien af en toe een stapritje als hij aangeeft dat aan te kunnen (dat doet hij gelukkig heel goed) en verder pensioenpony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:48

+:)+ Super dat jullie hem nog zo'n mooi leven kunnen en willen bieden zolang het nog kan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:50

Vanzelfsprekend. :j
We wisten al dat hij niet goed meer was toen we hem kochten, had alleen gehoopt dat het inderdaad 'maar' slappe kniebanden waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:41

Gisteren heb ik een nette mail naar de dierenarts die slappe kniebanden had geconstateerd gestuurd.
Daarin heb ik gezet dat wij twijfelden over zijn diagnose, omdat wij aan de pony zagen dat hij achteruit ging.
Dat wij om die reden naar de kliniek zijn gegaan voor een second opinion, foto's hebben laten maken, dat hij spat heeft in beide achterbenen en er met de kniebanden niks mis is.
Verteld dat ik hem deze mail stuurde, omdat ik het gevoel had dat er niet naar me geluisterd is toen ik specifiek om foto's vroeg.
En dat we voor het geld dat we aan de injectie + metacam kwijt waren geweest, ook direct duidelijkheid hadden kunnen hebben als er wel foto's waren gemaakt waar ik toen om had gevraagd.

Hierop kreeg ik vanochtend terug dat we een vervolgafspraak zouden maken als zijn klachten niet zouden verbeteren.
Dat is niet waar, hij zou sowieso 3 weken na het eerste bezoek terug moeten komen om opnieuw te beoordelen en misschien weer een spuit.
Hier waren 3 mensen bij aanwezig, dus er is ook geen miscommunicatie hierover geweest.
Verder zei hij nog dat het normaal is om in stapjes te werken en de tweede stap nu ergens anders is gedaan.
Verder geen aanhef in de mail en een afgekorte groet.

Ik laat het hier maar bij, anders gaat het toch alleen maar een welles-nietes spelletje worden en ik kan mijn energie beter gebruiken.

De poeder is gisteren aangekomen en daar beginnen we vandaag mee. :)
Ik ben benieuwd of dit iets gaat doen voor [naam].
Ik

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:11

Wat ik gewoon raar vindt is dat ze direct zijn gaan spuiten in de kniebanden.. en wel jammer dat hij dat niet kan erkennen of aan kan geven dat het wellicht wijs was geweest om ook foto's te maken.. Maar zo te zien krijg je daar toch geen gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:18

Nee klopt, en ik kan mijn energie beter gebruiken dan een welles-nietes spelletje aan te gaan met iemand die een soort van hoger dan mij staat. :)
Ik vind het ook erg jammer dat hij niet aan mijn vraag heeft voldaan en dat niet van tevoren al heeft gezegd, maar met mij gewoon de afspraak maakte om langs te komen voor foto's.
Zeg dan direct dat het verstandiger is om eerst een algeheel onderzoek te doen.
Dan had ik zeer waarschijnlijk toegestemd, maar wel alsnog daarna foto's willen laten maken. :j
En helemaal dat nu blijkt dat er met zijn kniebanden niks mis is en daar dus wel spul in is gespoten die een ontsteking in zo'n band creeërt en de (gezonde) band korter maakt.

Met [naam] gaat het verder redelijk.
Hij geniet van zijn leventje in de wei en speelt pleegpapa over de veulentjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:26

Prachtige foto die laatste! wat fijn dat hij zo lekker paard kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:31

Ja, hij geniet er echt van. :j
Toen we hem net naar de wei brachten, galoppeerde hij uit zichzelf minstens 50 meter.
Hij zit op het moment echt goed in zijn vel en komt regelmatig uit zichzelf bij ons staan dutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:47

Even een kleine update. :)
Op zich doet [naam] het prima in de kudde, maar we merken dat hij steeds meer moeite krijgt met opstaan.

Dit is een goede dag voor hem waarin het opstaan voor zijn doen soepel gaat.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:33

Moeite met opstaan is niet fijn.... :(:)
Beer heeft een tik in zijn benen en daarvoor geef ik hem magnesium citraat van Pharma Horse volgens osteopaat was dit heel goed om het soepel te houden misschien is het ook iets voor Koekie
(er stond uitleg over op de site van de paardendrogist)

Groet Karin.