Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:27

Ik begrijp jou wel maar de eigenaresse daar kan ik geen begrip voor opbrengen, als eigenaresse is de eigenaresse hoe dan ook altijd verantwoordelijk voor het welzijn van het dier.

Daar kan ik heel kort over zijn.

Anders moet je geen dieren nemen/ gaan houden, want ze kunnen altijd gezond zijn maar ook ziek worden en van alles mankeren met wat pech en dan dien je ervoor te zorgen dat het dier er niet onder lijdt van de laksheid van de eigenaresse, want dat is wat ze is.

Omdat ze altijd gezonde paarden heeft is géén reden om dit dier dat helaas wel ziek is en wat mankeert niet te gaan helpen en/of goede zorg te gaan geven.

Het is zo iemand die zo min mogelijk gedoe en verzorging wil, zolang ze gezond zijn zorgt ze er wel voor maar als het ziek is ho maar en dat is absoluut niet goed te praten, dat het zo slecht gaat is natuurlijk omdat er veel te laat ingegrepen werd en ze doet er niet gek veel aan, kijkt gewoon toe.

Bah, dit soort mensen zijn geen dierenvrienden en toch heeft ze dieren, dat is heel krom.

Stel dat zijzelf ziek wordt..........wat dan............moet je eens opletten joh, dan is ie snel bij de dokter.............

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:31

Ik sluit me bij Ragdollcat aan. Als ik hoor hoe de eigenaresse nu bezig is dan lijkt ze totaal niet te beseffen dat hoefbevangenheid een pijnlijke ziekte is die niet zomaar even over waait. Een pony de juiste zorg ontnemen terwijl ze zoveel pijn hebben vind ik echt dierenmishandeling. Klinkt mss hard, maar ik heb het van dichtbij meegemaakt met mijn pony. Het kan een slopend proces zijn met goede zorgen, laat staan hoe het voor een dier is zonder de juiste zorg.

Daarnaast is het nog maar de vraag of de pony ooit nog onbezorgd het gras op kan. Dat verschilt per dier. Mijn shetten komen iig nauwelijks op het gras en sowieso nooit langer dan een half uurtje. Dat ze nu nog niet meteen een paddock wil maken snap ik wel, maar ik snap niet waarom ze de pony dan niet gewoon overdag lekker in de bak laat lopen met wat hooi en water. Die bak heb je al en zoveel moeite is het niet om even de poep en het afvalhooi eruit te halen.

Wellicht kun je dat aan de dierenarts vragen: Hoe groot is de kans dat de pony nog op gras kan en wat kunnen wij doen om de pony sneller beter te krijgen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 14:13

De eigenaresse stuurde net een berichtje. De da had gebeld en hij vermoedt dat Blessie het metabool syndroom heeft. Ik ben nu zelf informatie aan het opzoeken wat het is dus ik kan het niet goed uitleggen. De da vermoedt het dus weet het niet zeker. Daar moeten ze een bloedonderzoek naar doen maar ik weet niet of de eigenaresse dat wil doen. Maar ze moet wel eigenlijk want anders weet je nooit wat er aan de hand is.
Verder heb ik geen informatie want de eigenaresse reageerde niet meer.
Weten jullie meer over het metabool syndroom? Hebben jullie er ook ervaring mee?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:26

De term zegt mij zo niks, maar volgens mij doelt hij dan op Insuline resistentie/EMS. Ik heb zelf wel ervaring met IR, aangezien mijn shet dat heeft. Met een goed dieet met zo min mogelijk suiker en zetmeel (dus dan is onbeperkt op het gras geen slim plan, aangezien er fructaan in gras zit en dat is weer een suiker) en voldoende beweging kan een pony vaak nog prima functioneren. Maar dan is het dus wel echt van belang dat de eigenaresse zorgvuldig naar de voeding gaat kijken.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 15:04

capopjekop schreef:
De term zegt mij zo niks, maar volgens mij doelt hij dan op Insuline resistentie/EMS. Ik heb zelf wel ervaring met IR, aangezien mijn shet dat heeft. Met een goed dieet met zo min mogelijk suiker en zetmeel (dus dan is onbeperkt op het gras geen slim plan, aangezien er fructaan in gras zit en dat is weer een suiker) en voldoende beweging kan een pony vaak nog prima functioneren. Maar dan is het dus wel echt van belang dat de eigenaresse zorgvuldig naar de voeding gaat kijken.

Ja hij bedoelt inderdaad IR.
Dus het is eigenlijk niet heel ernstig als Blessie gewoon een goed dieet en voldoende beweging krijgt?
Ik moet denk ik gewoon afwachten of de eigenaresse een bloedonderzoek gaat doen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:59

Nou ja je moet het natuurlijk niet onderschatten. Maar met een goed dieet en voldoende beweging kun je wel een hoop doen als eigenaar om je paard nog een fijn leven te geven is mijn ervaring

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:31

En dat is dan levenslang dus die grasstroken en of paddock is geen verspilde moeite/ tijd, want deze pony kan nooit meer zomaar op het gras.............toch doet de eigenaresse niks aan.

Zo min mogelijk tijd en moeite insteken.

En dat vind ik wel kwalijk.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:04

Als Blessie ook echt IR heeft snapt de eigenaresse ook dat ze nooit meer onbeperkt op gras kan/mag. Ik moet afwachten wat ze gaat doen. Ik verwacht wel dat ze Blessie in de toekomst gaat verkopen. Helemaal nu ze dus waarschijnlijk IR heeft en de eigenaresse geen mogelijkheid heeft om Blessie in een paddock te zetten en voldoende beweging te geven.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:01

Ik denk dat verkopen dan gewoon slacht gaat worden.

Gewoon even om realistisch te zijn: er staan vele gezonde, goedkope shetlanders te koop en dan Blessie die chronisch ziek is. Die wordt toch nooit verkocht? Hoe lief Blessie ook is.

Ik vind nog steeds dat je top bezig bent! Maar als Blessie inderdaad metabool syndroom heeft met IR dan betekend dat levenslange aanpassingen. Hopelijk doet de eigenaar er wat mee. Ze mag zich gelukkig prijzen met jou als verzorger!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:28

Yipee schreef:
Ik denk dat verkopen dan gewoon slacht gaat worden.

Gewoon even om realistisch te zijn: er staan vele gezonde, goedkope shetlanders te koop en dan Blessie die chronisch ziek is. Die wordt toch nooit verkocht? Hoe lief Blessie ook is.

Ik vind nog steeds dat je top bezig bent! Maar als Blessie inderdaad metabool syndroom heeft met IR dan betekend dat levenslange aanpassingen. Hopelijk doet de eigenaar er wat mee. Ze mag zich gelukkig prijzen met jou als verzorger!

Tenzij ik haar zou mogen kopen of zelf krijg van de eigenaresse <<)
Maar dat zal wel niet gebeuren.. ;(

De eigenaresse is niet zo hard als jullie denken en ik denk dus ook niet dat ze zomaar een paard laat slachten of inslapen. ;) Als de eigenaresse Blessie wil verkopen zal ze Blessie inderdaad nooit verkocht krijgen, ik weet eigenlijk ook niet wat er gaat gebeuren.
Of ze houdt Blessie maar dan moet ze een paddock maken en Blessie op een dieet zetten. Of ze laat een inslapen/slachten maar ik geloof niet dat de eigenaresse dat zomaar doet. Of ze geeft/ verkoopt hem aan mij <<) maar dat moet dan weer mogen van mijn ouders..
Ik weet echt niet wat er gaat gebeuren.
Ik denk dat ik as zaterdag gewoon een serieus gesprek aanga met de eigenaresse en hopelijk heb ik dan meer duidelijkheid.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:51

Vandaag ben ik weer geweest.
Wat een vooruit gang! Blessie keek veel vrolijker en ze liep bijna normaal over de stenen! Ik heb haar voetjes gekoeld en daarna een stukje door het weiland gelopen! Ze loopt wel erg stijf maar ze heeft natuurlijk geen spieren meer :=
Van de eigenaar hoorde ik dat de da had gezegd dat Blessie soms wel even een halfuurtje op het gras mag staan. Het gaat al veel beter met Blessie gelukkig!

De eigenaar was er vandaag niet dus ik heb niet meer vragen kunnen stellen over wat de eigenaar nou verder gaat doen met Blessie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:53

Zit ze nog aan pijnstillers? dat kan het verklaren dat ze beter loopt.

Ik hoop echt dat ze nu zonder pijnstillers is en weer wat beter loopt.........

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 21:01

Ragdollcat schreef:
Zit ze nog aan pijnstillers? dat kan het verklaren dat ze beter loopt.

Ik hoop echt dat ze nu zonder pijnstillers is en weer wat beter loopt.........

Ik weet het eigenlijk niet.. Dat zou best kunnen, helemaal niet overna gedacht.. Wat stom van mij! :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:22

:= kan gebeuren, het is wel goed mogelijk dat het door de pijnstillers komt.

Ik hoop natuurlijk wel dat het echt beter gaat.

Maar ik geloof het niet, want hoefbevangenheid is een zeer lastig iets, dikke kans dat als ie op het gras gaat, ook al is het maar een half uurtje dat het terugkomt.

Want er wordt verder niet echt wat mee gedaan door de eigenaar............in de zin om het goed af te laten vallen en wat meer dagelijkse beweging etc. etc.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:38

Ik vind dat ook geen heel slim advies van de dierenarts. Eerst maar eens zorgen dat de pony een poos zonder pijnstillers goed loopt en netjes afvalt. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in de voeding als er verder geen gekke dingen zijn gebeurt. Dan zou ik niet zomaar weer op het gras zetten. Zeker niet als de pony ook IR is

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:36

Daar sluit ik mij volledig bij aan!

LeaDup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:47

Ik hoop dat het beter gaat met je paardje.. DA erbij halen is erg belangrijk.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:43

Ik heb al een tijdje niks meer laten weten omdat het alleen maar hetzelfde gaat. De eigenaar wil eigenlijk niks meer doen dus ze Blessie verkopen. Ik heb er vandaag over gehad en ze is ook bereidt Blessie te verkopen aan mij of Blessie te verkopen aan kennis die vlak bij mij woont zodat ik haar nog verder kan verzorgen. Ik heb dit nog niet gevraagd aan mijn ouders of die kennis. Ik ben wel blij dat de eigenaar dit wil doen. Waar moet ik aan denken als ik Blessie verhuis naar een anders adres? Wat is handig om eerst te doen als ze gaat verhuizen?
Dit is natuurlijk wel erg vooruit gedacht maar het is handig dat ik alles helemaal goed kan uitleggen aan mijn ouders als ik het ga voorstellen. ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:54

Eerst maar een zien of die kennis de pony nog wel wilt hebben.

Een ziek dier........kost hopen geld en veel moeite. Is die ervan op de hoogte en zo ja, doet ie ook wat aan de aanpassing van leefomgeving van het dier?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:19

Ragdollcat schreef:
Eerst maar een zien of die kennis de pony nog wel wilt hebben.

Een ziek dier........kost hopen geld en veel moeite. Is die ervan op de hoogte en zo ja, doet ie ook wat aan de aanpassing van leefomgeving van het dier?

ik ben ook erg benieuwd of ze Blessie kopen. want wie koopt nou een ziek dier? ik weet wel dat ze een paddock hebben waar haar paarden ook altijd in staan omdat haar paarden erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ik zou het echt helemaal geweldig vinden als ik Blessie kan kopen en bij die kennis kan zetten. :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:00

Als je het koopt, kun je het wel zelf bolwerken om de dierenartskosten te kunnen gaan betalen? want die zul je wel gaan krijgen, want je koopt eigenlijk ellende en neemt het probleem over van een ander.

Ik vind dat je het moet gaan krijgen en niet kopen, zeker als het een zieke shetlander is en de eigenaar jouw familie is.

Maar goed het is jouw leven en jouw beslissing en als je er blij mee bent.

Is jouw ouders ervan op de hoogte en ook van de kosten die er komen gaat, staan ze er ook achter?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:52

Weer een update:
Met Blessie gaat het de goede kant op. De weg naar de bak ging eigenlijk op een normaal tempo, ze liep alleen erg stijf. Dat kan ik eigenlijk ook wel begrijpen want ze staat natuurlijk alleen maar stil op stal en soms eventjes in de bak maar dan staat ze ook stil. Is het een goed idee om met Blessie elke keer als ik er ben een klein rondje te lopen zodat ze minder stijf word? Ze krijgt geen pijnstilling meer volgensmij.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:00

Ragdollcat schreef:
Als je het koopt, kun je het wel zelf bolwerken om de dierenartskosten te kunnen gaan betalen? want die zul je wel gaan krijgen, want je koopt eigenlijk ellende en neemt het probleem over van een ander.

Ik vind dat je het moet gaan krijgen en niet kopen, zeker als het een zieke shetlander is en de eigenaar jouw familie is.

Maar goed het is jouw leven en jouw beslissing en als je er blij mee bent.

Is jouw ouders ervan op de hoogte en ook van de kosten die er komen ;)gaat, staan ze er ook achter?

Ik ben er helemaal van bewust dat ik een probleem over koop van een ander maar ik kan Blessie niet zomaar laten verkopen. ;) met Blessie gaat het de goede kant op en hopelijk word ze ook echt beter! Dan zullen er veel minder dierenarts kosten zijn. Als Blessie van haar hoefbevangenheid af is wil ik bloed laten prikken om te kijken of ze IR heeft. Daarna vallen de kosten hopelijk wel mee. ;) De gebruikelijke kosten (hoefsmid etc.) moeten wel lukken denk ik :D
Het zal echt geweldig zijn als ik Blessie zou krijgen van de eigenaresse. Dat moet vast wel lukken. :D
Of het echt mag van mijn ouders weet ik nog niet. Ik ga binnenkort een gesprek met ze aan ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:07

Maar ze kan altijd een terugval krijgen en je zult je moeten beseffen dat je nooit meer zorgeloos paardeneigenaar bent dan. Ze zal altijd op een streng dieet moeten staan en ze kan waarschijnlijk ook niet meer onbeperkt op het gras. Als ze een keer wat minder loopt zul je toch snel ongerust zijn doordat je weet dat het een terugval zou kunnen zijn is mijn ervaring.

Lopen kun je denk ik zelf het beste inschatten. Als je haar niet hoeft te dwingen lijkt het me weinig kwaad kunnen.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:15

Weet je, ik vind je echt een top verzorger! Mijn complimenten daarvoor! Maar ik ben denk ik even oud als jou, en moest ik mijn paard niet hebben dan zou ik het ook superfijn vinden om Shetlander te kunnen kopen. Maar je moet reken dat de kosten hoog op kunnen lopen. Ik betaal ook alles zelf, behalve het paard zelf en de stalling. De dierenartskosten, hoefsmid etc. Betaal ik allemaal zelf. En ik zeg het jou als je dat allemaal moet betalen, en die verantwoordelijkheid hebt, leef je geen dag meer in rust ;)