Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:53

Anoniem schreef:
Poeh, dat is inderdaad even een flinke tegenvaller zeg, iedere keer gaat het zo vooruit en dan toch weer een flinke stap terug :(

Hopelijk is dit stapje terug eenmalig en kan je binnenkort weer je ritjes oppakken met 'm! Echt respect voor je uithoudingsvermogen met 'm.

Moest 2 weken geleden wel lachen, m'n schoonmams stond al voor het raam omdat ze de paardenhoeven al hoorde, vond ze zo mooi omdat je wekelijks voorbij stapt op je gemakje met 'm, wordt ze helemaal blij van, dus had uitgelegd wat ie aan z'n hoeven had dus ook van schoonmams beterschap aan Tycho! :p

hahaha :)) Ja, we zijn al redelijk bekend hier, hihi.
Zal volgende keer (misschien vanmiddag) wel ff zwaaien naar d'r ;)

Ik ga hem trouwens hopelijk dit weekend nog scheren. Die lange haren + zweet + niet opdrogen + zulk wisselend weer.... Hij staat soms al te zweten in de binnenbak, als t dan rond de 10 graden is.
Met scheren, en dus dekens, is de kans kleiner op koudjes etc. Die kan hij nu echt niet hebben.

Sanne96

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:01

Je doorzettingsvermogen is echt top!!! ik duim echt hard voor je mee dat alles goed komt!
En je ziet hem tijdens je rondjes echt genieten, zo mooi om te zien <3

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:16

Wat balen zeg. Echt heel jammer dat hij het niet zonder de prednison redt. Mag ik je een tip geven om het met Hypozin in te gaan smeren. Of met zinkolie ( hoger gehalte zinkoxide) die olie schijn je te kunnen halen bij de apotheek en is goedkoper dan de Hypozin. Ik gebruik de Hypozin dus bij mijn ruintje en ik hoor van andere daar best goede verhalen over. Kyle staat elke dag op het land en dat is nu echt 1 groot modderbad, ik maak het elke avond dan goed schoon door te spoelen met water en dan om de dag de Hypozin erop en de blubber maakt het niet erger, het is zelfs bijna weg. Ik denk dus dat Tycho best wel lekker de padock in kan. En mijn hoefsmid zei een tijd terug, als je denkt dat het beter gaat ga je nog wel een tegenslag krijgen. Ik heb die tegenslag toen inderdaad gekregen. Laten we hopen dat dit bij jouw nu is en dat het vanaf nu alleen maar de goede kant op gaat.

Het is een lange slopende weg voor zoveel je paard als voor jezelf maar zolang er hoop is kan je niet opgeven. En als het eenmaal weg is kan je trots op jezelf en je paard zijn dat jullie het geflikt hebben ondanks alle inspanning, pijn en verdriet. Zet hem op jullie twee!!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 12:19

De hypozin adviseerde mijn DA ook, maar met drie van die grote voeten wordt dat een enorm duur grapje. Ik krijg nu weer heel fijn spul van andere DA en ga dat afwisselen met het honingmengsel en ctc spray

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 12:19

Is dieven jou er nu zo goed als vanaf? En heeft hij ook auto-immuunziekte?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:25

CTC spray sluit de boel af, kan je dus beter niet gebruiken. Kijk anders even wat die olie bij de apotheek kost. Bertine37 hier op bokt gebruikt dat ook voor haar paard. Die heeft al zeker twee jaar straalkanker. Ik weet niet hoe het nu met haar paard gaat, maar misschien kan zij jouw even vertellen hoe en wat met die olie. Ik heb gelukkig maar 1 voet met kanker dus bij mij vallen de kosten voor de Hypozin dan wel mee. Voor jouw is dat natuurlijk een heel ander verhaal en kan mij voorstellen dat dat niet te betalen is.
Ja die van mij is bijna genezen. Er zit nog een heel klein stukje en die hoopt de smid er gauw uit te kunnen halen. En dan hopen dat het niet terug komt. Kyle zit niet aan de prednison, daar reageerde hij totaal niet op. Dus zijn we mee gestopt. Hij heeft het dus zelf gedaan, om het zo maar te zeggen. Hij heeft geen auto-immuunziekte. Ik zou zo even een foto plaatsen hoe het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:38

Ik meng me er ook eventjes tussen hoor, maar hypozin hoeft helemaal niet dik gesmeerd te worden toch? Ik had een merrie met hele flinke rotstraal wat ik al bijna een jaar aan het behandelen was met ctc spray, en met een paar weken hypozin was het al bijna weg.
Maar een een klein drupje kon ik over de hele straal uitsmeren, dus ik vermoed dat het uiteindelijk best meevalt..

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:20

Hier wat foto's van Kyle zijn voet.

Het begon begin Januari 2014 met rotstraal, dat dachten we toen. De hoefsmid zei toen al, we moeten gaan oppassen, dit kan ook straalkanker zijn. En inderdaad niet veel later kwam de eerste bloemkool.

Dit was 17 februari nadat de smid er had gesneden.
Afbeelding

Dit was 29 Februari. Het kwam weer terug
Afbeelding

Dit was 8 juni 2014. Toen hadden ze zijn straal al helemaal weggesneden tot aan het straalkussen. Dat was in April gebeurt. Er kwamen dus weer bloemkolen terug.

Afbeelding
Afbeelding

Dit was 18 juni nadat de bloemkool weer was weggehaald.
Afbeelding

24 juni.
Afbeelding

Hier werd het weer wat droger 7 juli. Toen hebben we uiteindelijk de ijzeren plaat er niet meer op gedaan. Het ging daarna best snel de goede kant op, het werd steeds droger.
Afbeelding

Daarna heeft hij er nieuwe plekken bij gekregen oa langs de hele hoefwand. De straal is uiteindelijk best snel terug gekomen en is goed gebleven. Nu zit er dus nog maar een klein plekje bij de hoefwand. Wel heeft hij daar nu een flink gat zitten van boven naar de teen van de hoef. Dat moet straks dus weer gaan dicht groeien. En dan dus duimen dat het wegblijft.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:21

Partyflappel schreef:
Ik meng me er ook eventjes tussen hoor, maar hypozin hoeft helemaal niet dik gesmeerd te worden toch? Ik had een merrie met hele flinke rotstraal wat ik al bijna een jaar aan het behandelen was met ctc spray, en met een paar weken hypozin was het al bijna weg.
Maar een een klein drupje kon ik over de hele straal uitsmeren, dus ik vermoed dat het uiteindelijk best meevalt..

Ik moet het er wel flink opsmeren. Ik doe denk ik een kleine 2 maanden met 4 spuiten en dat voor maar 1 hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:43

Berendje schreef:
Partyflappel schreef:

Ik moet het er wel flink opsmeren. Ik doe denk ik een kleine 2 maanden met 4 spuiten en dat voor maar 1 hoef.

Hmm dan had ik misschien toch ander spul, ik hoefde het er maar heel dun op te smeren..

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:46

Ja ik ook altijd hoor met rotstraal. Maar nu moet het lekker dik. Rotstraal is natuurlijk wat anders dan straalkanker.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 15:38

Jemig, wat heftig Berendje....
Ctc doe ik om de dag, werkt prima. Maar dat spul wat ik van die andere DA heb, dat werkt geweldig! Maar droogt ook erg uit, dus het wordt echt ene voet met dat smeersel (is echt vloeibaar en gewoon met een kwast dun laagje smeren) en andere voet met honingmengsel, etc. Anders worden de stralen weer te droog.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:57

Jeetje, heb het allemaal gelezen.

Weet niet veel zinnigs te zeggen, wel veel sterkte en hopen dat het over gaat.

Ga nu lekker volgen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:09

Wat een mooi paard, zo jammer dat dit jullie moet overkomen!
Je ziet al wel vooruitgang :) ik hoop dat alles goed komt met je grote jongen!
Wat geweldig dat hij er zo koel onder blijft, daar heb je geluk mee :)
Ik volg je vooruitgang, en heel veel succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:40

Wauw berendje op jou foto's zie je pas goed wat met bloemkolen bedoeld wordt, zijn die altijd wit en stekelig? Of heb je ze in alle soorten en kleuren?

Voor dit topic wist ik uberhaubt niet dat straalkanker bestond en hoe dat er dan uit zag, erg leerzaam topic wel!

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:44

Shanna schreef:
Wauw berendje op jou foto's zie je pas goed wat met bloemkolen bedoeld wordt, zijn die altijd wit en stekelig? Of heb je ze in alle soorten en kleuren?

Voor dit topic wist ik uberhaubt niet dat straalkanker bestond en hoe dat er dan uit zag, erg leerzaam topic wel!

Volgens mij zien ze er zo inderdaad altijd uit qua kleur, dat stekelige is niet altijd zo. Vaak lijkt het echt op een bloemkool.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:45

Jaan81 schreef:
Jemig, wat heftig Berendje....
Ctc doe ik om de dag, werkt prima. Maar dat spul wat ik van die andere DA heb, dat werkt geweldig! Maar droogt ook erg uit, dus het wordt echt ene voet met dat smeersel (is echt vloeibaar en gewoon met een kwast dun laagje smeren) en andere voet met honingmengsel, etc. Anders worden de stralen weer te droog.

Dan lekker daarmee doorgaan. Elke smid en veearts hebben verschillende behandelingsmethode en medicatie. Als het maar helpt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:12

Vaak zijn woekeringen wel 'stekelig' hoor, tenminste de gevallen van straalkanker die ik gezien heb. Vaak lijkt het een bloemkool maar als je dan van heel dichtbij kijkt is het wel stekelig/harig, kijk ook maar eens dit filmpje, best een ernstige case: https://www.youtube.com/watch?v=0gEjJ9wCGIY

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:24

Die stralen in dat filmpje zijn gewoon 'behaard'! :\ Wat bizar joh!

Balen dat het met Tycho weer wat minder gaat! Hopelijk is dit je enige en laatste tegenslag en komt 'ie er straks weer helemaal bovenop! :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:48

Gister is een van de meiden die hier de pony's verzorgen met Tycho naar strand geweest, zelf ben ik namelijk ziek, maar was al een week geleden dat z'n poezelige voetjes in zee waren geweest.

Hij was stout := := Maar da's wel een goed teken! Zit weer goed/beter in z'n velletje iig, gelukkig.
Heb onderhand ook weer 2x met die vloeistof van de andere DA gesmeerd. Dat werkt toch fijn... :j

Hij staat nu om de dag buiten en ik wil kijken of ik hem van het weekend misschien op de paddock erbij kan zetten. Met de fjord heeft ie nog niet eerder samen gestaan en die is daar nu de baas, normaal Tycho, dus dat wordt nog feest... Of niet, dat weet je nooit.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:51

Weer bijna een week verder en het gaat wel oke. Achter blijft nog wat zacht, dus blijf het goed smeren en in de gaten houden.
Zaterdag heb ik hem helemaal geschoren, zn benen zijn al een stuk hersteld, gelukkig! Wel sjit hoor, al z'n spiertjes weg. Tis net een krielkipje nu...
Afbeelding
Gister heb ik hem met onze fjord samen gezet. Die twee hadden nog niet samen gestaan, dus er moest moest nog even kennis gemaakt worden:
Afbeelding
Dat ging al snel prima, dus vanochtend na ons ritje Tycho weer lekker bij de groep op de paddock gegooid! :#
Afbeelding
Afbeelding

Woensdag weer naar zee. Dan maak ik ook weer ff foto's van z'n poezelige voetjes.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:35

Fijn weer zo lekker bij z'n vriendjes op de paddock!! Dat doet hem vast ook weer goed. En hij ziet er nu helemaal gaaf uit

(Wat kijkt die van mij weer vrolijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:37

Fijn dat ie weer lekker naar buiten kan!

Spiertjes bouw je binnen no time weer op als je straks alles weer kan :j

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:38

Hij is zeker wat spieren kwijt zeg!
Moet je nagaan hoe hard de spieren achteruit gaan als hij niets meer mag doen.

Komt allemaal vanzelf wel weer goed zodra hij beter is! :j
hij kijkt wel weer erg vrolijk!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:35

Ik moest er van mijn hoefsmid en kliniek een mengsel van betadine en formaldehyde op doen. Straalkanker is nooit meer teruggekomen. En er mocht absoluut geen vies of zand bijkomen, want dan komt het terug. Hij heeft 3 weken in een ultra schone stal gestaan. Niet leuk, maar hierna was het wel snel over.