Wat is er met deze achterbenen? *Update pag 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Re: Wat is er met deze achterbenen? *Update pag 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:46

Wow... sterkte!!
Die Heeft echt heel wat meegemaakt ''vroeger''.. arm dier, heftig !

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:51

Heb altijd meegelezen.

Wat heftig zeg, ik had niet verwacht dat het zo zou zitten. Weet je al een beetje hoe het nu zal zijn met zorg enzo? Heeft ze extra hulp nodig en dat soort dingen.

Vind het erg knap hoe je haar hebt op geknapt! Ik heb niets anders dan respect.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:53

Ik heb erg met je te doen en zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven is het inderdaad ernstiger helaas.
Een goede dierenarts en weten waar je aan toe bent is toch wel het minste dat je mag verwachten.
Zo zie je maar weer een glijpartij of val in de wei kan heel veel schade aanrichten.
Heel jammer dat je nu niet kunt doen wat je hebt geplant maar je hard zit op de goede plaats heel veel sterkte.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:34

Roos, ze heeft geen extra zorg nodig. Ik had ook het idee van: als ik iets kan doen om het losser te maken allemaal dan laat maar komen. Maar de dierenarts gaf aan dat het allemaal al te oud en te vast en vergroeid was om er nog iets mee te kunnen. Het wordt niet erger, en ze heeft geen pijn. Maar meer is er niet aan te doen. Ze moet maar therapie paardje worden denk ik :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:37

Pluttersput schreef:
Roos, ze heeft geen extra zorg nodig. Ik had ook het idee van: als ik iets kan doen om het losser te maken allemaal dan laat maar komen. Maar de dierenarts gaf aan dat het allemaal al te oud en te vast en vergroeid was om er nog iets mee te kunnen. Het wordt niet erger, en ze heeft geen pijn. Maar meer is er niet aan te doen. Ze moet maar therapie paardje worden denk ik :)

ze is nog jong. Ik zou het niet opgeven
Overigens vind ik het wel knap, dat er een dierenarts een diagnose breuk wordt gezegd, met voelen en niet met foto's of scans. (dat kunnen ze in de menselijke geneeskunde niet eens, daar wordt nog steeds rontgen gebruikt om de juiste diagnose te stellen)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:39

Nou, dit was en is gewoon heel duidelijk te voelen. Het is niet een barstje of een stuk wat er af is. Het hele ding is gewoon geknikt. Dus niet recht en gebogen. Het is denk ik een 45 graden knik die er in zit. Ik heb het idd ook gevoeld, en vergeleken met mijn andere, en dan voel je het heel duidelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:41

Pluttersput schreef:
Nou, dit was en is gewoon heel duidelijk te voelen. Het is niet een barstje of een stuk wat er af is. Het hele ding is gewoon geknikt. Dus niet recht en gebogen. Het is denk ik een 45 graden knik die er in zit. Ik heb het idd ook gevoeld, en vergeleken met mijn andere, en dan voel je het heel duidelijk.

tja, dan nog kan je niet zeggen of het gebroken is geweest
misschien wel een natuurlijke afwijking? Bij geboorte niet goed gegaan?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:43

Ach, wat het is maakt me ook niet heel veel uit. Het is, er klopt iets niet, dat is. Hoe of wat, nou ja, het zij zo :) gelukkig is ze verschrikkelijk lief, en mag ze wel onbelast werk doen. Fietsen, mee naast de sulky, dat mag allemaal wel. En ik ga ook als ze straks uitgewisseld is kijken of ze wel de lange lijnen wil en kan, even kijken hoe en wat. De planning is gewoon ineens heel anders. Maar niet erg, we komen er wel.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:36

Wat een naar bericht, maar wel goed dat je nu duidelijkheid hebt en je daar op kunt richten.
Wat fijn dat je mogelijkheden ziet.
Je bent het vast niet van plan, maar evt. doorverkopen is wel een heel groot risico, dat zou ik dan echt nooit doen. Kans is dan groot dat ze ergens viavia terechtkomt bij mensen die niet weten wat ze heeft ofwel daar geen rekening mee houden.

Ze is heel goed af bij jou! Heel veel succes met haar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:42

jeetje wat naar. Wel fijn dat ze geen pijn heeft. Heeft ze door deze manier van lopen niet mee rkans op slijtage in bepaalde gewrichten of kon de dierenarts dat niet zeggen?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:49

Jeetje dat is wel een nachtmerrie van elke eigenaar.....

Ik had ook al aangegeven dat ik vreesde dat het iets anders was....maar hoopte natuurlijk heel erg voor je dat ik het fout had en het toch stiekum mee zou vallen.
Heel goed dat je toch snel die DA erbij hebt gehaald en niet eindeloos andere dingen geprobeerd hebt. Nu heb je tenminste duidelijkheid ook al is het niet leuk nieuws.....erg jammer dat je droom met haar nu niet uit gaat komen. Maar inderdaad erg goed dat je haar niet door gaat verkopen....

Ik neem aan dat ze wel sneller last gaat krijgen van slijtage omdat ze gewrichten nu anders belast dan normaal. Wat zei de DA hierover?

Hoe kan het dat een osteopaat dit niet gevoeld heeft, vind ik wel heel raar eigenlijk!!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:57

Dat de osteopaat het niet gevoeld of gezien heeft vind ik ook raar. Heb hem ook een mail gestuurd met wat hij ervan vond. Slijtage heb ik het niet echt over gehad. Heb voor mezelf besloten dat ze gewoon mag lopen zolang ze geen pijn heeft. Krijgt ze pijn, dan moeten er andere dingen gedaan worden. Slijtage is er vast, maar er is niks aan te doen, ik kan haar nergens voor laten behandelen, beter kan het niet worden...

Verkopen, is door mijn hoofd gegaan door puur verdriet. Maar aangezien niemand me kan garanderen dat ze niet met haar fokken of haar niet belasten op welke manier dan ook, blijft ze maar hier. Alleen dan kan ik garanderen dat er niks met haar gebeurt..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:09

Wat sneu zeg. Jeetje dat het zo moet lopen met je pony.

Wel mag ze blij zijn dat ze bij jou terecht is gekomen. Je zorgt super voor haar en dat is fijn om te lezen.

Heel veel sterkte met haar! :j

barnekip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:16

Lees de onderstaande tekst eens, als ik het zo bekijk is dit hier aan de hand. Ik ben geen dierenarts of deskundige maar het is de moeite waard om hier eens naar te kijken.

Als de knie op slot slaat wordt het achterbeen geblokkeerd en blijft de knieschijf vast zitten op het bovenbeen. Daardoor kan het kniegewricht niet meer buigen. Een paard heeft in het achterbeen een ingewikkeld bandensysteem waardoor als de knie op slot staat, de sprong ook geblokkeerd is. Dit heeft het volgende voordeel: Een paard slaapt of doezelt vaak staande. Dit kan omdat hij in staat is zelf zijn kniegewricht op slot te zetten. Dit doet hij door het mediale patella ligament over een uitsteeksel op het bovenbeen te haken met behulp van bepaalde spieren in het achterbeen. Het volledige been staat dan geblokkeerd en op deze manier hoeft het paard maar weinig spierkracht te gebruiken om te blijven staan. Het paard gaat dan met het andere been op rust staan en meestal brengt hij de voorbenen wat naar voren zodat hij "in de pezen kan gaan hangen". Ook in het voorbeen heeft het paard speciale pezige structuren die ervoor zorgen dat het paard kan staan met zo min mogelijk gebruik van de spieren. Het paard kan normaliter zelf de knie met behulp van spieren weer van "het slot" afhalen.

"Knie op slot" komt veel voor bij jonge paarden. Gedacht wordt dat dit komt doordat deze paarden nog weinig ontwikkelde spieren hebben en omdat de banden waarmee de patella vast zit dan nog slap zijn. De knieschijf kan ook vast blijven zitten door overrekking van de patellaligamenten. Daarnaast speelt erfelijke aanleg een rol en de stand van het achterbeen. Bij een O-benig paard of een paard met een steil achterbeen is de kans op een patellafixatie groter. Ook bij pony's en met name bij shetlanders wordt een patellafixatie vaak gezien. Bij deze dieren is er vrij regelmatig sprake van een stationaire patellafixatie waarbij de knieschijf niet meer los te krijgen is.

Symptomen en diagnose
Een paard met een knie op slot staat met het been (enigzins) gestrekt naar achteren en kan het kniegewricht en spronggewricht niet buigen. Als het paard moet bewegen dan brengt hij het aangetaste been gestrekt naar achteren en slepend met de toon over de bodem naar voren of maakt een beweging met het been buiten het lichaam langs.
Door een schrikbeweging of een pas naar achteren kan de knieschijf weer los schieten. Dit wordt een habituele patellafixatie genoemd. Soms is het mogelijk de knieschijf met de hand weer los te krijgen.

Er zijn ook paarden die een hele lichte vorm tonen waarbij de knieschijf even vastschiet en direct spontaan weer losraakt. Vaak laten deze paarden het op slot schieten van de knie zien op een kleine volte bij het achterwaarts gaan en kort draaien. Meestal is het duidelijker in stap dan in draf.
De knieschijf kan ook permanent vast blijven zitten zodat het niet meer los schiet. Dat wordt een stationaire patellafixatie genoemd. Dit wordt nog wel eens gezien bij shetlanders.

Therapie
Bij lichtere vormen van een patellafixatie schiet de knieschijf vaak vanzelf weer los. Als het niet vanzelf losschiet kan de dierenarts met de hand de knieschijf weer los krijgen.
Bij de lichtere vormen is het belangrijk om het beslag aan te passen. Daarbij wordt het beslag aan de buiten/achterkant verhoogd en aan de binnen/voorkant verlaagd (‘binnen door zetten’). Door deze stand glijdt de knieschijf meer naar buiten over het kniegewricht.
Daarnaast is goede training erg belangrijk. Bij de training moet vooral de aandacht liggen op het sterker maken van de knieschijfbanden en de omliggende spieren. Dit kan ook in combinatie met fysiotherapie.
Als de knieschijf niet meer los te krijgen is met de hand is operatief ingrijpen noodzakelijk. Tijdens de operatie wordt de binnenste (mediale) knieschijfband doorgenomen.

Raadpleeg uw dierenarts indien u bovengenoemde symptonen bij uw paard ziet. De ingestelde therapie hangt van veel factoren af. Uw dierenarts kan bepalen welke therapie op dat moment het meest geschikt is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:28

Nee, het is geen luxatie of fixatie. Dat kun je zien. Ik weet hoe dat er uit ziet, en dat is dit heel zeker niet :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:46

@ Barnekip heb je alles wel gelezen?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:18

Misschien iets waar je nog even niet aan wilt denken maar..............
Je zou haar evt naar een zorginstelling in bruikleen voor gehandicapten ofzo kunnen doen? Dat jij wel de eigenaar blijft maar dat zij de stalling en voer ed regelen....is soms te regelen met goede afspraken. Dan hou je nog geld over voor een andere pony en krijgt ze het toch naar haar zin. Ze is nog zo jong dus zal nog hopelijk wel even meegaan, maar erg jammer als ze je eigenlijke droom daardoor onmogelijk maakt.

Maar als het even kan en je hebt het geld er wel voor is het natuurlijk het beste om haar zelf te houden, dan heb je pas echt 100% garantie dat alles zo gebeurd als jij wil.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:24

Hier ook een volger, en ik kijk niet op van de diagnose, vond haar niet verbeterd en erg raar lopen.
Wel heel erg vreemd van de osteo en de rest die er overheen heeft gekeken, dier was duidelijk niet goed op het filmpje ...
Sterkte ermee in elk geval.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:51

Ik zou haar toch voor mezelf een aantal dagen op de bute zetten en kijken hoe ze dan is, kan mij niet voorstellen dat ze hier geen pijn aan heeft :o .

Goed dat je haar zelf houd, je weet nooit wat er mee gebeurd anders :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:01

Wat een schrik :(
Kan het geen aangeboren afwijking zijn? Mijn pony bleek dat ook namelijk te hebben (ik heb hem al vanaf dat hij 1,5 is en nu hij 12 is er nu pas last van).
Hoe dan ook blijft het piep.
Wel super van je dat ze bij je kan blijven :j

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:02

Jeetje wat een schrik zeg!
Ik snap je heel erg goed dat je haar wil houden.. En zolang ze geen pijn heeft, ben ik het verder helemaal met je eens.
Lekker vertroetelen enzo :j

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:21

Ai dat is wel heel zuur nieuws wat je zo rauw op je dak gegooid krijgt. Ik vind het wel heel dapper van je dat je haar aan blijft houden!

Heb je Bob van der Heyden al geconfronteerd?

Succes met je mooie meisje. Jullie vinden vast wel iets waarmee jullie beiden plezier van elkaar kunnen hebben

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 07:29

Bob heeft een email gehad, maar tot nu toe nog niks op gehoord. Ik wacht dat eens even rustig af :)

Zorginstelling, ze gaat niet weg. Ik wil gewoon op geen enkele manier risico lopen. Waar ik wél aan zit te denken is of ik haar niet als therapiepaardje in kan zetten. Ze is zo lief en vriendelijk en nieuwschierig...

Ruitje, ik zit daar ook een beetje mee in dubio. Maar ze kijkt nooit zuur, heeft altijd haar oortjes naar voren, wil er altijd bij zijn, eet, rent, speelt... Als ze niet raar liep zou je niet denken dat er iets mis met haar was.

Testebeest, we dachten van niet. Hij zei echt dat het gebroken is geweest, en dat dat met scan ook aan te tonen zou zijn. Ware het niet dat ze zo smal en klein is dat die scan eigenlijk niet gemaakt kan worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:57

Ja is lastig he, sommige paarden laten heel lang niets zien, zit ook wel in hun overlevingsmechanisme denk ik? Ik denk zelf, dat als er zoveel niet meer goed zit, ze
wel een bepaalde mate van pijn moet hebben. Daarom zou ik toch iets gaan geven wat het leven wat dragelijker maakt. Kun je zien of ze dan anders is en dan weet je dat :) . Ik zou mij nu constant blijven afvragen of ze pijn zou hebben of niet....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 18:50

Nou, er is een reactie van de dierenarts, van de eerste.
Hij geeft aan dat het niet mogelijk is om een vergroeid kruisbeen te kunnen voelen. Dat het alleen met beeldmateriaal aan te tonen is. Als ik die beelden heb wil hij me een expert adviseren om te beoordelen. Als dan blijkt dat hij geen gelijk had, wil hij de kosten van dat onderzoek wel betalen.

Dus ik heb de dierenarts van gisteren gebeld, om te kijken wat hij daar van zei. Hij gaf mij aan dat hij het wel degelijk kon voelen, ik heb het nota bene zelf gevoeld. Ik heb hem gevraagd of hij er achter stond als ik dit naar Bob zou mailen, en dat deed hij. Dus dat heb ik gedaan.

Ik heb Bob gemaild wat de dierenarts mij meldde, en dat beeldmateriaal niet mogelijk is. Hier heb ik het nl gisteren ook over gehad met deze, maar die gaf aan dat dat bij Bloem niet mogelijk was omdat een rectaal onderzoek niet ging. Dus nu ben ik benieuwd of het nog iets gaat geven.

Maar je blijft wel bezig zo..