Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maartje1990 schreef:TS van haar paard was ''goed'' (naar wat wij weten), ijzers gingen eraf, na 6 weken gevoeligheid weg. Toen kwam ze in een stal waar veel harde ondergrond was, TS haar paard liep na een paar weken weer gevoelig.
Dus er zijn dan volgens mij 2 opties:
- Weer ijzers eronder (zie ik niet als optie, maar sommige hier wel).
- Paard voorlopig even van harde ondergronden afhouden.
Mis ik nog een optie? Of ziet niet iedereen deze beide opties als opties?
Maartje1990 schreef:TS van haar paard was ''goed'' (naar wat wij weten), ijzers gingen eraf, na 6 weken gevoeligheid weg. Toen kwam ze in een stal waar veel harde ondergrond was, TS haar paard liep na een paar weken weer gevoelig.
Dus er zijn dan volgens mij 2 opties:
- Weer ijzers eronder (zie ik niet als optie, maar sommige hier wel).
- Paard voorlopig even van harde ondergronden afhouden.
Mis ik nog een optie? Of ziet niet iedereen deze beide opties als opties?
Maartje1990 schreef:Ik vraag me eigenlijk af of diegene die zeggen 'ijzer er weer onder' het op een zachte ondergrond ook als een optie zien en een harde ondergrond dus zoveel mogelijk vermeden wordt.
NatasjavE schreef:Ja mijn optie. Het paard aan een kreupelheidsonderzoek onderwerpen en dan in overleg met de DA en een goede hoefsmid bepalen hoe verder.
(er vanuit gaande dat er uit het kreupelheidsonderzoek niets naar voren komt.
dat zou ook mijn idee zijn, want een paard hoort niet gevoelig te zijn, zeker niet zo lang!
Het paard moet zeker zo niet door blijven lopen en in mijn optiek zo veel mogelijk de harde ondergrond vermijden. Dus in dat opzicht zijn we het denk ik met elkaar eens? Sannessep schreef:Magrathea schreef:In een hoef zitten echt geen bloedvaten hoor.
Hoezo zitten in een hoef geen bloedvaten? Meen je dat nou serieus of bedoel je alleen de wand (nagel) of zo...

Magrathea schreef:Sannessep schreef:
In een hoef zitten echt geen bloedvaten hoor.
Hoezo zitten in een hoef geen bloedvaten? Meen je dat nou serieus of bedoel je alleen de wand (nagel) of zo...
Ja natuurlijk bedoel ik dat. Je schaadt de doorbloeding van de hoef niet door er nagels in te zetten, want je raakt de bloedvaten niet. Dan zouden heel wat meer paarden niet zo braaf bij de smid staan![]()
Als er geen doorbloeding zou zijn, zou het hoefbeen afsterven, zo simpel is het. Denk niet dat dat is wat er gebeurt
Maar goed, ik ben benieuwd hoeveel tegenstanders van hoefijzers (en daar bedoel ik niemand specifiek mee) daadwerkelijk een neutrale literatuur onder ogen hebben gehad, of zelf onderzoek hebben gedaan naar het uitzetten van de hoef en de mate waarin dit wordt belemmerd door een ijzer. En nee, paardnatuurlijk valt daar NIET onder
@Littleking: ofwel je voeten zijn erop aangepast, ofwel je voeten zijn hier niet toe in staat. En dan is het toch noodzakelijk om weer schoenen aan te trekken.
Overigens ontlasten paarden hun voeten wel degelijk enkele uren per dag, de achterbenen nog meer met op rust staan...
Joyvankan schreef:Met ijzers bedoel ik, dan werkt de hoef minder. Typefout
(het mildste dat ik tegen ben gekomen is dat oude paarden die al lang op ijzers staan en het daar goed op doen beter niet barefoot kunnen gaan...)Sannessep schreef:Magrathea schreef:In een hoef zitten echt geen bloedvaten hoor.
Magrathea schreef:Ja natuurlijk bedoel ik dat. Je schaadt de doorbloeding van de hoef niet door er nagels in te zetten, want je raakt de bloedvaten niet. Dan zouden heel wat meer paarden niet zo braaf bij de smid staan![]()
Als er geen doorbloeding zou zijn, zou het hoefbeen afsterven, zo simpel is het. Denk niet dat dat is wat er gebeurt
Maar goed, ik ben benieuwd hoeveel tegenstanders van hoefijzers (en daar bedoel ik niemand specifiek mee) daadwerkelijk een neutrale literatuur onder ogen hebben gehad, of zelf onderzoek hebben gedaan naar het uitzetten van de hoef en de mate waarin dit wordt belemmerd door een ijzer. En nee, paardnatuurlijk valt daar NIET onder
@Littleking: ofwel je voeten zijn erop aangepast, ofwel je voeten zijn hier niet toe in staat. En dan is het toch noodzakelijk om weer schoenen aan te trekken.
Overigens ontlasten paarden hun voeten wel degelijk enkele uren per dag, de achterbenen nog meer met op rust staan...
Magrathea schreef:Joyvankan schreef:Met ijzers bedoel ik, dan werkt de hoef minder. Typefout
Tip, klik op wijzig in je vorige bericht![]()
Als de hoef lang is zal de gevoeligheid minder worden ja, maar dan moet die daar wel de kans voor krijgen. En als de slijtage sneller gaat dan de groei lukt dat gewoon niet.
@DPTomboy, ik heb hier geen neutrale literatuur nee, daarvoor moet je denk ik in de bieb zijn van de dierenartsenopleiding in Utrecht, of in vakliteratuur van een hoefsmedenopleiding. Sinds mijn vorige post ben ik veel aan het googelen maar kom enkel bij sites over natuurlijk bekappen uit en dat ijzers foei slecht zijn enzo(het mildste dat ik tegen ben gekomen is dat oude paarden die al lang op ijzers staan en het daar goed op doen beter niet barefoot kunnen gaan...)
Het komt erop neer dat ik vind dat je je mening niet mag baseren op zeer subjectieve uiteenzettingen over hoe slecht ijzers wel niet zijn.

)