rea schreef:Voor al diegenen die koeienklauwen vergelijken met paardenhoeven : zijn ze echt vergelijkbaar ? Dit is een ernstige vraag hé, want uiteindelijk is de ene gespleten, de andere niet. Heeft een koe een straal ? Kan een koe bevangen raken met de nodige hoefproblemen vandien ?
Vroeger stak men bvb. een schapenhoef met rotklauw (of hoe heette dat ook al weer ?) in Formol. Al ooit iemand dat weten doen met een paardenhoef ?
Ik bedoel maar : is een vergelijking hier wel op zijn plaats ?
En verder : mijn smid checkt meermaals de beenstand van het paard tijdens het vijlen. Dat vind ik reden genoeg om een vijl en niet een schuurschijfje te gebruiken. Het luistert toch echt wel nauw en je wil niet dat er een milimeter verkeerd is weggevijld/schuurd/raspt omdat het machinaal sneller gaat en je minder visuele controle hebt.
En alvorens iemand zich geroepen voelt : ik heb het hier over een smid die méér dan ervaren is. Zijn palmares kan je nalezen in het "ik ben blij met mijn smid topic"
Tot afgelopen jaar stond er bij ons in de wei altijd slachtvee in de zomermaanden. Mijn stalhouder is veehandelaar.
Je wilt niet weten hoeveel verrotte koeien poten ik heb gezien.
Dus wat mij betreft mag je de hoefverzorging best vergelijken met klauwverzorging. No feet no cow or horse.
http://www.dierenkliniekommen.nl/web/in ... wproblemen