2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:40

Een DA zal als er niets te zien is van buiten af en na een klinisch kreupelheids onderzoek altijd adviseren om na twee weken nog eens te kijken.
Dan moeten eventuele kneuzingen, verstappingen e.d. (voldoende) genezen zijn. Is het dier dan nog steeds kreupel volgt aanvullend onderzoek.

Anoniem

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:43

Ik laat mijn paard liever direct grondig onderzoeken in plaats weken aan te kloten, maar ach, sommige mensen willen graag bezuinigen ten koste van het paard :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:46

Ik kan de filmpjes niet zien, maar wil je wel de link geven naar een topic van mij van een half jaar geleden. Ik heb daar 2 filmpjes in gezet van een merrie die, achter gezien, letsel had bij de schouderspier. Is met rust en stappen op het harde weer helemaal over gegaan. Ze had met haar hoef vast gezeten in zware blubber en zich er waarschijnlijk ongelukkig uitgetrokken.
Succes ermee!
[BEH] Paard al 3 maanden kreupel, met film

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:49

hollywood86 schreef:
Ik laat mijn paard liever direct grondig onderzoeken in plaats weken aan te kloten, maar ach, sommige mensen willen graag bezuinigen ten koste van het paard :)

Tja niet iedereen brengt z'n paard bij ieder zuchtje naar de kliniek, dat heeft niks met geld te maken maar als die van mij kreupel is en de DA zegt twee weken rust volg ik ook eerst zijn advies op hoor.
Maar ach, sommige mensen willen graag met hun portemonnee zwaaien om elke kreun die zijn of haar paard geeft.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:51

zorro schreef:
Dat ts dit allemaal niet wil horen en van bokt vertrekt.. Nou misschien maar beter.

Dat is wel een bijzondere conclusie.
Bokkers reageren omdat ze betrokken zijn. Ze willen TS iets vertellen, iets bijdragen.

Als TS vertrekt kunnen we haar niet meer helpen.

Daarom denk ik dat het juist heel belangrijk is om TS voor Bokt te behouden. We kunnen TS helpen om bijvoorbeeld kreupelheid te leren herkennen.
Of haar te vertellen dat het longeren van een tweejarige te jong is.

Als we TS zover van ons vervreemden dat ze Bokt verlaat .. is dat in het belang van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:52

hollywood86 schreef:

Waarom dat doen? Vooral bij een jong paard? Waarom niet gewoon het advies opvolgen? Paard staat niet op 3 benen en zal verder ook gezond zijn en beestje is jong. Persoonlijk vind ik het heel kortzichtig als je zulke dingen zegt, je kent de situatie helemaal niet en kan niet in andermans portemonnee kijken.

En ook Zorro, wat een nare opmerking zeg...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:53

Zal ik nu nog één keer een vervelende opmerking plaatsen ??

De meeste veeartsen zijn het gemeut en geklooi van al die onervaren, maar paniekerige paard eigenaren zat.

Dus de opmerking van zo'n DA kan ik begrijpen.

Kijk het ff aan. :7

Onze zorg in de mensen wereld is nu al niet meer te betalen.
Waarom ??
Omdat iedereen voor een scheet en een pijntje zorg eist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:57

En hoe fair is het om prestaties te verlangen van het paard (de atleet), terwijl ze niet goed lopen? Zie maar aan de hand van dit topic wat voor sneue gevolgen het voor een paard kan (!) hebben dat mensen niet direct naar zorg grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:00

Ze vraagt toch om advies hollywood, en dat filmpje was gemaakt om het te laten zien, ga niet zo moeilijk doen of post hier gewoon niks meer, je punt is wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:02

Ik doe graag moeilijk 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:07

Dat is te zien ;) Maar prestatie? Een beetje rondjes lopen zie ik niet echt als prestatie neerzetten, maar ik kan het nis hebben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:09

Ga jij maar eens rondjes hollen met een gescheurde enkelband, vertel dan nog maar eens dat het geen prestatie is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:09

Omdat de mensen een paard hebben die je uit stal rukt, zadel erop en gaan rijden.

Het zelfde wat je doet wanneer je naar je werk moet in de ochtend.
Fiets, brommer, skooter, auto, starten die machine en het apparaat moet rijden.

Maar een dier is wat anders, daar moet je een gevoel voor krijgen.
En dat leer je niet op de manege, dat leer je pas als je jaren lang met dieren omgaat.

En omgaan met machines ??
Dat leer je ook hoor.
Maar dan wel luisteren hoe mooi een 10 cylinder motor van 5000 pk per cylinder kan draaien.

Regelmaat, muziek, dansen, ritme van de gangen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:14

Dat merken we inderdaad... Volgens mij moet jij alleen nog het verschil leren kennen tussen een kneuzing en een gescheurde enkelband als we toch op het moeilijke niveau verder gaan.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:15

Tja ik zou ook niet direct paard opladen en naar de kliniek rijden maar ik zou ook zeker niet het paard nog gaan longeren en dan ook nog gaan roepen "luilak" als hij niet wil draven. En nou ja dat is nu eenmaal gebeurd en ik ga ervan uit dat TS ervan geleerd heeft en zelf ook geschrokken is na alle reacties op de film.

Eerst een paar dagen afwachten of het met rust beter wordt kan ik me zeker wel voorstellen maar aangezien TS zelfs een forse kreupelheid niet herkent zou ik toch adviseren om er iemand met ervaring naar te laten kijken alvorens het paard weer te willen longeren en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:21

Annickkii schreef:
Dat merken we inderdaad... Volgens mij moet jij alleen nog het verschil leren kennen tussen een kneuzing en een gescheurde enkelband als we toch op het moeilijke niveau verder gaan.

In dit geval is er een kneuzing noch een scheur ontdekt, dus volgens mij moet jij nog even leren lezen, als we dan toch op het moeilijke niveau overgaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:25

Wat nu weer gebeurd, de mensen met ervaring die een advies geven, worden door de manege kantine experts gelijk aan de kant geschoven.
Het enige wat die kantine experts kunnen aangeven, haal de DA erbij.

Maar degene die de eigenaar van de kantine is, is een ervaren paarden persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:25

Goh ik heb wel gelezen op de vorige pagina dat het vermoeden is dat de DA denkt dat het een kneuzing /verrekte spiertjes zijn hoor, jij begon over gescheurde enkelbanden...
Dus wie leest er nu niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:26

En sinds wanneer is een vermoeden gelijk aan een adequate diagnose?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:32

Ah jongens... zullen we hier even niet gaan ruzieën?

En het zou heel fijn zijn als iedereen die de filmpjes NIET gezien heeft, nu geen uitspraken gaat doen over de posters..

Het zo'n 150 keer eenstemming "haal hier de DA bij, of zet in ieder geval het paard direct op rust" zou genoeg moeten zeggen. Degenen die het filmpje gezien hebben zijn gewoon echt geschrokken dat TS de ernst niet zag (paard liep haast op 3 benen) en al longerend tegen haar paard zegt "schiet eens op luilak".

En volgens mij is iedereen nog redelijk beleefd gebleven, maar is het gewoon wel steeds aangedrongen op het inschakelen van een DA. Gewoon in het belang van het paard. Heel erg vervelend voor de TS dat ze op deze manier geconfronteerd werd met de ernst van de situatie. Dat had ze duidelijk niet verwacht.

Maar daarom is het wat mij betreft niet zo verkeerd dat ze wel geschrokken is ( hoe oprecht vervelend ik dat voor haar vind): ik hoop dat dit namelijk maakt dat ze wél een dierenarts inschakeld Hoop nl echt dat ze dat ook gedaan heeft ( en dit wéér doet als eea niet snel genoeg opknapt) en in ieder geval dit paard voorlopig níet meer aan het werk zet.

Nu gewoon maar hopen dat het dier snel opknapt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:40

Annickkii schreef:
HolyPope schreef:
Spieren? Heb je enig idee wanneer de spieren overgaan in pezen bij je paard?
Maar veel succes met het aanmodderen..!

Gelukkig weet jij wel alles...

Dank je..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:44

HolyPope schreef:
Annickkii schreef:

Gelukkig weet jij wel alles...

Dank je..!!

Regel 1: de Pope heeft altijd gelijk.
Regel 2: Bij twijfel, altijd regel 1 toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:49

hollywood86 schreef:
En sinds wanneer is een vermoeden gelijk aan een adequate diagnose?

Zucht....
Is een vermoeden ja maar ik zit er nog altijd dichter bij in de buurt dan jij met gescheurde enkelbanden ;)
Maar als je nog even door wil gaan doe dat dan via PB want daar is dit topic niet voor bedoeld en ga ik vanaf nu dus ook niet meer op zulke clouloze post van jou reageren :j

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:51

een paard dat hard rent, kan ook kreupel zijn
een paard dat net onderhet zadel is jaagt ook in zijn gangen,
omdat hij geen evenwicht heeft weet niet of dat al gezet was maar dat was het eerste ar ik aan denk.
jong paard geen eventiwcht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:52

Joolien schreef:
Regel 1: de Pope heeft altijd gelijk.
Regel 2: Bij twijfel, altijd regel 1 toepassen.

Nou als dat het niveau is dat we op bokt moeten hanteren had ik toch wel iets meer verwacht :j