paard telkens beetje kreupel *update: paard met pensioen*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:01

een adviesje, omdat ze eigenlijk niet gek mag doen, zou ik zeggen, geef haar wat pasta.. zodat je net de eerste bom eraf heb.. zo kan je lekker rustig aan opbouwen..
Is misschien veiliger, niet?

Succes verder!

Anne_mieke88

Re: paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:04

pasta?
wat moet ik mij hier van voorstellen?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:05

:= Zou het nog maar ff niet doen hoor, ff op het gemakje :+ Die twee weken en 3 dagen hou je ook nog wel vol hoor om ff op het gemakje te doen.

Fijn dat ze wat rustiger is........pasta erin :n zou ook wel een beetje jolig wezen hoor als ik al 10 weken niks mag en alleen in een kotje mag staan! (zoveel weken is het toch al wel ondertussen?)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:06

wat voor pasta...? ik snap het niet :P

10 weken :o jup ;(

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:08

Kalmeringstroep :( het is en blijft een fries hoor ;-) geen hete kwpn-er := zou jij niet een beetje vrolijk wezen na 9 weken opsluiting ;-)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:09

Anne_mieke88 schreef:
wat voor pasta...? ik snap het niet :P

Ze bedoelen een pasta om het paard iets rustiger te houden.. :j Bv Tranquigel, calmitan of bv muisjes...
De scherpe randjes gaan er dan wat af..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:12

ooo nee dat heeft eelkje niet echt nodig...ze is nu wel een klein beetje hittepetit en zaterdag stond ze wel rechtovereind... :=
Maar ik kan haar gewoon houden ze gaat er niet vandoor...ze is meer een beetje speels..ze probeert telkens met mij te spelen :P ze is nu ook hengstig dus dan is ze ook wat drukker...

Zo'n pasta is wel een goed idee als ze weer voor het eerst de wei op mag (wat ik hoop dat na 31 aug mag)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:22

Haha nee geen bak macaroni :D
Als het niet nodig is niet doen, maar ze echt loopt te stuiteren ipv stappen of als ze dreigt los te breken vind ik dat niet zo'n gek idee. (edit; dat is het dus niet lees ik :) )
Liever een beetje "drugs" dan weer volledig terug bij af zijn. Er zijn paarden die maandenlang dagelijks dat spul krijgen, ze hebben het onderzocht en deze paarden hadden er verder na al die tijd geen nadelige gevolgen van. Ik heb over de gehele blessuretijd van mijn paard (een ruim jaar) denk ik 1 spuit tranquigel gegeven, ik deed het alleen als ik moest stappen als het stormde en rond oud en nieuw, en de eerste keren los in de paddock. Mijn paard had de "scherpe randjes" er al af met 1 streepje.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:28

Zo loopt wel een beetje in piaffe naast mij maar als ik halt zeg gaat ze netjes stilstaan en verbaast kijken waarom we stoppen :=

Denk dat het wel handig is als ze weer los mag := dan denk ik dat ik bokken ga zien die ik niet wist dat ze kon geven :=

macaroni..? dat vreet ze zo op :P

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:36

_O- Macaroni hahaha is Eelkje ook een soort wandelende cupcake? Zo noem ik Nienke namelijk altijd, want die doet alles voor (vr)eten :Y)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:39

haha zo ongeveer...

zelfs haar mokpillen vreet ze gewoon uit het handje...want...het is eetbaar :')

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:43

Mokpillen?? Nog nooit van gehoord.
Die friezen zijn echt gevoelig voor mok zeg.....we hebben er eentje staan en die staat gewoon te stampen met zijn voeten van de jeuk |(

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:45

Afbeelding

deze pillen...

het is nog niet helemaal weg...ik had er voltaren emugel opgesmeerd en was na 3 dagen zoveel minder...maar nu is het op en komt het langzaam weer terug ;')

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:53

Goh weer een beetje wijzer :-D
Zal me er is in verdiepen, heb niet het idee dat mokzalf nou zo goed helpt.
Gelukkig Pown heeft er geen last van en de Friezen wel, we scheren wel altijd de koten goed uit zodat er niet te veel haar staat en het niet lang vochtig blijft.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 10:00

altijd even kijken wat voor jou het beste werkt ik heb tijdje terug haar achtersokken afgeschoren..

merk nu dat voltaren emugel wel werkt...ook al word dat afgeraden door veel mensen :P

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:24

smeer je dat tegen mok? het is toch een pijnstillende zalf tegen gewrichtsproblemen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 11:19

jup dat klopt...
maar mijn bevindingen zijn dat het dus tegen mok werkt ...tenminste bij mijn paard..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:38

Oh wat apart! :) In de bijsluiter staat wel dat je het niet op kapotte of geirriteerde huid mag smeren..? maar daar heeft ze geen last van blijkbaar.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 11:58

prikt wel een beetje denk ik...maar smeer het meer op haar korsten en dan vallen de korsten eraf zegmaar..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:17

@TS: Ik heb niet alle berichten gelezen, maar hoe is het nu met je paard? Heelt het scheurtje nog of is het nu iets blijvends?

Ik heb nu een 3jarige kwpn-er en ze liep deze week niet helemaal goed. Omdat ze met trailerladen vorige week behoorlijk tekeer is gegaan (we zijn een uur met 5 mensen bezig geweest) ben ik bang dat ze daar iets van heeft gekregen. En omdat ik niks aan het been zie ben ik meteen bang voor iets in het bot, zoals een scheurtje -O-(ik hoop dat ik hier ten onrechte bang voor ben:) )
Daarom vroeg ik me af: hoe zag de dierenarts bij jouw paard dat het een scheurtje was? Kon hij dat ook zonder fotos constateren? Liep jouw paard erg kreupel of maar een beetje? En liet het continu merken dat het erge pijn had?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 07:42

Hallo Hinke,

Mijn Eelkje gaat het goed. Ze staat nu 10 weken op stal waarvan ik de laatste week mag opbouwen met stappen.

Mijn dierenarts constateerde inderdaar een scheurtje in het bot zonder fotos's. Ze liep ontlastend. Elke keer een beetje. Na rust was het weer over en ging ik het belasten dan liep ze weer een dag of 3 kreupel.
Ik zou zeggen: als je twijfelt... Meteen naar de dierenarts.. Ik heb ook te lang gewacht en nu moest ze extra lang op stal staan en had ik kans dat ze artrose had opgelopen.
Ik zou vooral veel koelen en meteen naar de dierenarts gaat. Eelkje heeft ook spuiten in haa been gehad met medicijn. Als ze deze niet had gehad zou ze nog niet hersteld zijn.

sabrina23212

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:14

Anne_mieke88 schreef:
Hallo,

Ik wilde een topic maken om even mijn ervaringen te delen. En misschien hulp en ondersteuning te vragen. Eerlijk gezegd schijt ik namelijk in mijn broek en wil even iets waar ik mijn verhaal kwijt kan.

Hier mijn verhaal:
Eind maart is mijn paard (11 jarige friese merrie) in de sloot beland en sindsdien loopt ze af en toe een paar dagen kreupel.
Gesprongen met haar = 3 dagen kreupel, 3 dagen achter elkaar flink getraind= 2 dagen kreupel en zo was ze af en toe een dagje of 2 kreupel en na paar dagen rust was het weer over.

Nu ben ik met pinksteren wezen met haar wezen zwemmen en dag erna weer kreupel. Ik heb toen besloten dat ze een week vrij had om haar lekker rust te geven. Na de week weer opgepakt maar nog steeds een heel klein beetje kreupel. Gewoon niet 100%. Hierna weer een week vrij gegeven. Lekker met haar gestapt en lekker poetsen en knuffelen. Maar nu loopt ze nog steeds niet 100 % dus ik heb vrijdag een afspraak met de DA.
Ik heb telkens gedacht dat haar benen gewoon moeten herstellen van het uit de sloot getrokken worden. Misschien een klein peesblesuurtje wat met een aantal weken rust wel over zou zijn. Maar het gaat niet over |(

Overigens leunt ze wel gewoon op haar voet. In stap en vrije galop zie je het niet eens...je ziet alleen dat ze in draf maar voor 95% loopt en als ze kort moet draaien. Echt een hele lichte kreupelheid.

Maar toch ik schijt in mijn broek!! Zou het dan toch wat ernstigs zijn...iets dat niet met rust over gaat...Een paard dat nog nooit een verkeerde stap heeft gezet in haar leven...??

Alles gaat door mijn hoofd...hoefkatrolontsteking, artrose, ernstige peesblessure...
Ik hooooooop zo dat hij zegt " o mevrouw het is een mini hoefzweertje die telkens niet doorbrak, ik heb het weggesneden...weekje in het soda en knol is weer helemaal de oude"

Mijn onderbuik gevoel vreet aan me.... -O-

heel rare vraag maar wat is een DA?? ik heb er nog nooit van gehoord:$
ik duim voor je, hoop dat het niks ergs is

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:25

DA is DierenArts..... Als je wat langer op bokt zit dan snap je dat wel :p

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:29

@anne mieke: bedankt voor je antwoord. Mijn driejarige loopt deze week weer helemaal goed *\o/* . Morgenavond ga ik met mijn instructrice longeren. Ik zal er dan extra opletten of ik daarna wat zie. Als je niet ziet dat ze kreupel loopt kan de dierenarts er wss ook weinig van maken, dus ik moet het eerst weer duidelijk zien:)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 00:42

Een kleine onregelmatigheid die wij niet zien kunnen dierenartsen al zien.
Zou in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen. Dat heb ik nu wel geleerd :)

Hopelijk loopt ze snl weer goed :)

Lopen met eelkje gaat steeds beter. Minder dribbelen en ze vind het gezellig. Lekker oortjes naar voren. Beetje gras eten beetje lopen :) zo gaan we dan door de wei lopen en na afloop lekker grazen:
Afbeelding

Ik ga dan even lekker bokken en eelkje kan dan even lekker grazen. Touwtje omhoog anders staat ze er op. Maar wel touwtje in mijn hand dan gaat ze niet rennen.

Had haar ook 10 min. In afgezet stuk van de wei gezet. Ging heel goed. Dus smste een vriendin "ze staat heel rustig het gaat heel goed" en op het moment dat ik dat stuurde maakt ze een sprongetje :') dus snel eruit gehaald. Wel een foto kunnen maken :) :
Afbeelding