Foto verslag Hoefkanker Avelyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Foto verslag Hoefkanker Avelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:09

is een snavelijzertje nog een optie voor de voetstand? of moet dat vanzelf weer helemaal goedkomen?

het ziet er iig bij elke fotoreeks beter uit! goed werk!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:23

Ik snap de redenering Merrieveulen, maar ik vraag me sterk af of je in deze hoef wel wilt nagelen.. lijkt mij een pijnlijke bezigheid voor het paard.
Heb je misschien een standfoto of foto van haar hele been? Ben benieuwd hoe dat er (nu) uitziet. De hoef ziet er al een stuk fijner uit en een stuk rustiger! :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:28

de smid van de naburige kliniek hier (Aart Bloem van kliniek Hattem-Wapenveld) heeft ooit bij een veulen een snaveltje gemaakt van een soort kunsthars, dat zat dus aan het voetje geplakt. nu weegt een veulen wel wat minder dan dit paard natuurlijk... maar misschien is het toch een optie?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 07:17

Een snavel ijzertje hebben we zeker overwogen. Alleen willen we onder zo'n hoef geen ijzer zetten.
Als je goed kijkt zie je dat de witte lijn in de hoef veel ronder loopt, de hoef is expres in een punt gemaakt zodat deze een beetje als een snavelijzer werkt.
Zoals je op de 3de foto kunt zien raakt ze hoef nog niet helemaal de grond, maar we zijn op de goede weg. Zonder ijzer gaat het langzamer, maar er zit wel voorruitgang in.

Ik zal de volgende keer een foto van haar hele been maken. Omdat ze veel sok heeft is het alleen lastig te zien.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:03

Goedemorgen Maartje, je ziet toch echt duidelijk verschil he, sjonge jonge. Weliswaar gatenkaas maar een stuk rustiger. Fijn hoor! Moet je nu gewoon door blijven gaan met de prednisolon tot het, laat maar zeggen, "over" is?

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:52

Heb even je hele topic doorgelezen, maar jeetje wat een klus! Gelukkig dat je veel verbetering ziet.
vooral dr kroonrand is een stuk beter! Hopen dat de gatenkaas over een paar maanden helemaal weg is en niet telkens terug blijft komen.
Als de gaten weg zijn, betekend dat dan ook dat de kanker verdwenen is? Of moet er dan nog een behandeling achter aan?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:18

De gaten komen echt door de rotstraal bacterie, die gaan dus niet weg door de prednisolon.
Er is niet zo heel veel duidelijkheid over wanneer nu te stoppen met de prednisolon. De ontstekingen zijn rustig, dus in principe zouden we dan kunnen stoppen. Maar we willen alles behalve te vroeg stoppen dus gaan we nog zeker 1,5 maand door.

Volgende week komt de hoefsmid weer :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:57

Is de hoef ook erg zacht?
Bij Tommie is de straal nu wel mooi, maar nu is er ellende bij de bal van zijn hoef. Gelukkig wel alles weggehaald, maar het is nog erg zacht en er komt vocht uit.
We zijn nu dus over op droog verband.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:26

Nog wel een beetje kazig inderdaad, maar niet zo zacht als eerst.
Komt ook wel een beetje van het vele schoonmaken.
Heb ook zitten twijfelen over verband, maar ben bang dat de rotstraal bacterie dan meer kans krijgt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:32

Het is ook zo lastig. Morgen kijkt de DA er weer na en donderdag komt de smid weer.
We hebben het ook over een verbandijzer gehad, maar daarvoor moet hij wat ''verder'' zijn.
Het blijft een vage ziekte.

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 05:24

Hey!

Ben al van het begin af aan een stille meelezer..
Heb erg veel respect voor jou dat je voor deze ziekte bij je paard wilt gaan vechten.
Je wenst geen 1 levend wezen dit aan om dit te krijgen.
Ik hoop voor je dat alle behandelingen aanslaan en dat je paardje snel weer gezond is en mag genieten van het leven!

Kwa verband.. lijkt me dat het gaat broeien en daar houden bacteriën toch van?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:04

kheb me ook verdiept in je verhaal
het ziet er al stukken beter uit.
alleen weet ik niet of het wel zo verstandig is om de straal zo nat te houden nu (op die manier schoon te houden) je zou het eigenlijk zo droog mogelijk moeten houden.
Ik heb zelf goede ervaringen met NT dry poeder, die je gewoon na het schoonmaken op de aangedane straal kunt puffen incl de diepe straalgroef evt.
Zelf denk ik, dat door een verwaarloosde rotstraal (wat soms zo diep zit, dat zelfs een hoefsmid hem niet meteen kan zien.)
de hoef als het ware meer gaat "knijpen" waardoor er meer druk komt te staan op de kroonrand en zo scheuren ontstaan door de "verkeerde" druk , het kleiner worden van de hoef en het ontlasten van de straal door de gevoeligheid.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:47

Heb je helemaal gelijk in hoor nombrado, het is heel dubbel. Zonder af en toe nat maken (nu 2 keer in de week) is de hoef niet schoon te houden, maar water is eigenlijk ook weer niet goed.

NT dry poeder is vergelijkbaar met Silverdust wat ikzelf gebruik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:07

ik heb toen 1x in de week, de hoef in de week gezet (met een speciale hoefschoen) met daarin gekookt water, azijn en beetje tea tree olie erdoor.
daarin de voet 2 uurtjes laten staan.
kan het losse troep mooi losweken. dan de hoef goed laten drogen, de kroonrand behandelen met propolis zalf van een imker en de straal als ie droog is met NT dry. Met biotex of soda droogt de hoef en huid zo uit.
Bij die van mij is het zichtbaar ook ooit begonnen met 1 scheur vanuit de kroonrand in de hoef.
echter zijn zijn hoeven gort droog en keihard.
toen was er nog niet echt sprake van rotstraal (zichtbaar) hoefsmeden stonden voor een raadsel, maar het was toen al inwendig aan het woekeren.
kreeg diepe straalgroeven en ontstoken ballen en kazige substantie uit de diepe stralen.
het duur allemaal best lang voordat het allemaal uitgegroeid is.
Ik heb geen pretnison gebruikt want het betrof een paard die ooit bevangen geweest was en ik durfde dat risico niet aan (bovendien ben ik anti pretnison en antibiotica als mèn niet echt ziek is)

Ik vind de naam. Hoef of straalkanker dan ook volledig fout gekozen, daar het geen kanker betreft (wat je in het bloed kan zien) Autoimmuun kan ik ook niet zoveel mee kwa benaming, want alles wat ze niet weten krijgt tegenwoordig die stempel.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:39

Erg fijn om te horen hoe andere mensen een soort gelijk probleem aanpakken (al zal elk geval toch wel iets verschillen)

2 uur durf ik Avelyn haar hoef niet in het nat te houden, dan wordt hij echt te zacht. Ik mag hem 2 keer in de week 10 minuten in de soda zetten (in een emmer) en dan nog even afspoelen met koud water.
Deze week heb ik het maar 1 keer gedaan aan het begin van de week omdat het nat weer is geweest.

Het lichaam (in Avelyn haar geval) valt zijn eigen cellen aan, dus gaat het wel om een auto-immuunziekte.

Foto's van vandaag 8 juni
Droge hoef
Afbeelding
Afbeelding
Donderdag komt de hoefsmid hem weer netjes bijsnijden

Dit is overigens een standfoto die ik vandaag gemaakt heb (beetje ezelige foto, en door het behang weinig van te zeggen)
Afbeelding

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:51

Het knapt echt op.
Maar aan haar stand kan ik niet veel zien, terwijl als je de hoef ziet zou je denken dat ze helemaal scheef staat!

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:39

Succes ermee, hopen dat het weer goed komt! /3

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:26

Dit plaatje krijg je...
Afbeelding
... als er een vlieg onder haar buik zit en ze vervolgens haar voet inplaats van terug in de emmer op het randje zet. Vooral gewoon dooreten alsof er niets gebeurt is. (baasje gaat wel weer nieuwe emmers met soda en betadinescrub vullen)
Ben toch super trots op dr:
Afbeelding

En natte hoef foto's van vandaag 13 juni
Afbeelding
Afbeelding

Morgen komt de hoefsmid weer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:45

Zo nat ziet het er erger uit dan wanneer hij mooi droog is. Maar heel langzaamaan komt er wel verbetering in.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:56

Ik zeg altijd: je moet eerst meer troep maken om het op te ruimen. Zo gaat het hier ook! ;)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:38

Ik vind het er helemaal niet slecht uit zien! Gaat ze ook langzaam aan wat minder stijl staan?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:35

Hoe was het vandaag gegaan met de hoefsmid.. ?

Hihi ze kijkt op die 1e foto wel heel erg alsof er niks gebeurt is vooral niet iets wat zij heeft gedaan.. :P

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 07:19

T is wel een grappenmaker hoor :P Die blikken die ze kan trekken :P

De hoefsmid was net als ik zeer tevreden. De gaten van de rotstraal zijn er rustig uit aan het groeien en de kroonrand is weer helemaal zoals deze hoort te zijn *\o/*
Het is nu dus vooral goed de rotstraal onder controle houden want het is een erg sterke bacterie.
Onvoorstelbaar ook hoe hard de hoef groeit want er kon weer een heel stuk van af.

Haar stand is ook langzaam beter aan het worden, dat heeft wel gewoon veel tijd nodig. Maar als je zag hoe ze hier kwam en hoe het nu is, dat lijkt wel een wereld wonder.
Je zal het wel blijven zien aan de voet, maar ze loopt er nu al perfect mee terwijl hij echt een maffe vorm heeft.

Ook de andere hoeven gaan goed. In haar achterhoef (links) zitten ook alle tijd al wat sporen van rotstraal, die zijn er nu ook aan het uitgroeien. In de andere twee voeten had ze een heel klein (speldenknopje) ontstekingkje/blaarje zitten. Waarschijnlijk op een steentje gestaan ofzo, ze heeft nergens last van.
Ik ga inmiddels best vaak met haar wandelen over de weg, dus dat kan wel kloppen. (is goed voor de doorbloeding van haar hoeven, en naast al dat gepruts aan haar voeten wil ik ook iets leuks met haar doen)

Ze was weer erg braaf!
Maar heb dan ook een hele fijne rustige hoefsmid die de tijd neemt.

Foto's heb ik, maar staan nog op de camera.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:52

Goed zeg de vorderingen te lezen. Echt fijn voor je ook.

Maar is het al wel helemaal duidelijk dat de hoefk*anker ook aan het herstellen is nu? En is er al meer duidelijkheid of het helemaal goed gaat komen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:54

Wat een verhaal zeg, petje af voor je doorzettingsvermogen !!
Het ziet er al veel beter uit!
Misschien een tip voor de bacterie tegen te gaan, iemand bij mij op stal heeft ook een paard met een bacterie in de hoeven, zij heeft als tip van dr smid gekregen om hem 1 x per week een uur in de appelmoes te zetten met de hoef, klinkt stom maar tot nu toe doet het zijn werk.
Succes met het verdere verloop en ik ben benieuwd naar de foto's hoe het nu uitziet