Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ownwise schreef:Ik kom even binnenvallen met een vraag als jullie het niet erg vinden.
Wij hebben een C-pony die sinds kort weer in training is.
Helaas is ze door omstandigheden een half jaar niet bereden, in deze periode is ze toch wat aangekomen en is ze naar mijn mening toch wat te dik. Nu zijn ze sinds een maand of 2 weer aan het opbouwen en ik zie al dat ze weer wat kilo's kwijt raakt maar er moet nog wel wat af. Ze heeft geen HB verleden, maar ik wel dus uit voorzichtigheid heb ik de volgende vraag;
Ze krijgen 3 keer per dag hooi, 08.00 uur, 14.00 uur en 21.00 uur ongeveer. Onze pony gaat daarnaast, als het kan, nog 3 of 4 uurtjes per dag het land op. Nu met de nachtvorst en zon overdag uiteraard al niet, maar normaal gesproken wel. Ook krijgt ze nog een halve kilo bix per dag, verdeeld over 2 keer.
Ze valt langzaam af, dat wel, maar ik ben toch bang dat ze te veel suikers binnen krijgt en dit in combinatie met wat overgewicht maakt me wat voorzichtiger.
Wat is nu slim deze tijd van het jaar? Stoppen met de bix en extra hooi voeren? Of is 3 keer hooi per dag al voldoende om zich warm te houden? Ze krijgt ongeveer 1,5 plak per keer en doet hier wel een uurtje of 2/3 over.
Is het weiland de komende tijd zoiezo uit den boze of zijn er momenten dat het wel kan? Zijn er misschien andere voedingsmiddelen die ik wel 'veilig' kan geven voor wat extra energie?
Het topic geeft al erg veel informatie hoor, maar ben benieuwd naar jullie adviezen toegespitst op deze specifieke situatie. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, alvast bedankt!
Dyonne schreef:Merrieveulen.
Hoe knoop je dat en van wat voor touw?
Ikzelf gebruik hooinetten met mazen van 3cm en heb daarin weer een net met mazen van 4,5 cm zitten om te remmen, maar helaas.
Ik wil op meer mogelijkheden aanbieden. Dus niet alleen moeilijk, maar verschillend. Maar eentje of twee zouden vrij moeizaam moeten zijn dat ze eigenlijk altijd iets hebben als ze echt denken trek te hebben.
Dyonne schreef:Hier gaat het niet zo snel. Ik heb of een Himalaya steen of een gewone witte.
Die Himalaya van 3kg kan er zelfs wel een paar maanden hangen.
De witte staat er al een flinke tijd nu en heeft een deukje, maar kan nog lang mee.