[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:28

@ JP, dat had ik dus ook. de little bit tas heb ik ook bekeken maar mijn ponies zijn gewoon érg gewiekst. met het systeem op de foto's zijn ze een tijd bezig met een pluk maken/ zoeken, en eens in de zoveel tijd hebben ze er dan één te pakken en dan gaat dat eventjes hard, tot ze verder moeten naar de volgende pluk. op de onderste foto zie je ook Flicka's mond vol hooi, zo'n mondvol halen ze er best regelmatig uit. dat is ook waarom Zneddie aan haar kant mee eet op de foto's, hij wil ook gebruikmaken van die pluk. voor de rest gaat het aardig sprietsgewijs. gisteren heb ik dus een test gestart met zo'n 8 kilo hooi erin om half één. gisteravond om 7 uur hadden ze een begin gemaakt maar niet goed genoeg, ik heb toen een paar maasjes wat ruimer gemaakt (knoopje terugslaan, kan evt. ook weer teruggedraaid worden), en vanmorgen om half 10 zat er nog ongeveer een kilo in. dit komt er dus op neer dat ze met 8 kilo wel 24 uur zouden doen.

vwb de frustratie, dat klopt wel. als ik het ding vul gooi ik er ook wat naast, zodat ze vast op weg zijn en niet héél hongerig (want ze denken altijd dat ze doodhongeren als ik kom voeren) met dat net aan de gang moeten. na het vullen trek ik dan voor beiden vast één of twee plukjes los, dan zijn ze vast op weg.

maar goed zoals ik al schreef is dit niet voor elk paard geschikt, bij mijn ponies zijn er ook vele stappen aan vooraf gegaan. zij zijn gewoon érg handig. voor onze andere paarden hebben we niet zulke extreme netten.

@ JP 2: kloterig zeg dat het toch ook IR is... je zou er toch moedeloos van worden.

@ Dubbeldun, kleinere openingen in het metaal? hoe moet ik dat voor me zien? de reden dat het hekje erop staat is omdat Zneddie anders met zijn voeten op het net gaat kappen, en dan kan hij met de takken van zijn ijzers blijven haken. grotere mazen in het net heb ik ook geprobeerd, resultaat is dan dat ze 4 kilo hooi opvreten in een uurtje tijd...

@ amaze, dat valt hier ook op ja. hier op stal zijn paarden met 'vage klachten', die stuk voor stuk passen in het IR rijtje. drie van hen zijn ook HB geweest, en het klopt inderdaad dat zij meer liksteenbehoefte hebben dan gemiddeld. ze eten ook meer van de boomschors in de wei. onze haf Mone is ook érg gesteld op likstenen. zij is aan een Mg kuur en krijgt zodoende een calciumvrije liksteen.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:38

Ik kom even binnenvallen met een vraag als jullie het niet erg vinden.
Wij hebben een C-pony die sinds kort weer in training is.
Helaas is ze door omstandigheden een half jaar niet bereden, in deze periode is ze toch wat aangekomen en is ze naar mijn mening toch wat te dik. Nu zijn ze sinds een maand of 2 weer aan het opbouwen en ik zie al dat ze weer wat kilo's kwijt raakt maar er moet nog wel wat af. Ze heeft geen HB verleden, maar ik wel dus uit voorzichtigheid heb ik de volgende vraag;

Ze krijgen 3 keer per dag hooi, 08.00 uur, 14.00 uur en 21.00 uur ongeveer. Onze pony gaat daarnaast, als het kan, nog 3 of 4 uurtjes per dag het land op. Nu met de nachtvorst en zon overdag uiteraard al niet, maar normaal gesproken wel. Ook krijgt ze nog een halve kilo bix per dag, verdeeld over 2 keer.
Ze valt langzaam af, dat wel, maar ik ben toch bang dat ze te veel suikers binnen krijgt en dit in combinatie met wat overgewicht maakt me wat voorzichtiger.
Wat is nu slim deze tijd van het jaar? Stoppen met de bix en extra hooi voeren? Of is 3 keer hooi per dag al voldoende om zich warm te houden? Ze krijgt ongeveer 1,5 plak per keer en doet hier wel een uurtje of 2/3 over.
Is het weiland de komende tijd zoiezo uit den boze of zijn er momenten dat het wel kan? Zijn er misschien andere voedingsmiddelen die ik wel 'veilig' kan geven voor wat extra energie?

Het topic geeft al erg veel informatie hoor, maar ben benieuwd naar jullie adviezen toegespitst op deze specifieke situatie. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, alvast bedankt!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:58

Oke goed om te weten. Ga morgen eens wat da's bellen om te kijken wie dit kan testen en wat de kosten zijn. Weet wel dat meerdere paarden geent moeten worden door de da die ik in nijn hoofd heb zitten en hopelijk kan dat dan met elkaar gecombineerd worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:47

ownwise schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag als jullie het niet erg vinden.
Wij hebben een C-pony die sinds kort weer in training is.
Helaas is ze door omstandigheden een half jaar niet bereden, in deze periode is ze toch wat aangekomen en is ze naar mijn mening toch wat te dik. Nu zijn ze sinds een maand of 2 weer aan het opbouwen en ik zie al dat ze weer wat kilo's kwijt raakt maar er moet nog wel wat af. Ze heeft geen HB verleden, maar ik wel dus uit voorzichtigheid heb ik de volgende vraag;

Ze krijgen 3 keer per dag hooi, 08.00 uur, 14.00 uur en 21.00 uur ongeveer. Onze pony gaat daarnaast, als het kan, nog 3 of 4 uurtjes per dag het land op. Nu met de nachtvorst en zon overdag uiteraard al niet, maar normaal gesproken wel. Ook krijgt ze nog een halve kilo bix per dag, verdeeld over 2 keer.
Ze valt langzaam af, dat wel, maar ik ben toch bang dat ze te veel suikers binnen krijgt en dit in combinatie met wat overgewicht maakt me wat voorzichtiger.
Wat is nu slim deze tijd van het jaar? Stoppen met de bix en extra hooi voeren? Of is 3 keer hooi per dag al voldoende om zich warm te houden? Ze krijgt ongeveer 1,5 plak per keer en doet hier wel een uurtje of 2/3 over.
Is het weiland de komende tijd zoiezo uit den boze of zijn er momenten dat het wel kan? Zijn er misschien andere voedingsmiddelen die ik wel 'veilig' kan geven voor wat extra energie?

Het topic geeft al erg veel informatie hoor, maar ben benieuwd naar jullie adviezen toegespitst op deze specifieke situatie. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, alvast bedankt!

Ownwise: weet je het huidige gewicht van de pony? Weet je het gewicht aan hooi dat per daag geeft? En de bix - welk merk?
Gras is inderdaad nogal link op het moment maar als je pony geen historie van 'suikergevoeligheid ' heeft, kun je best wel wat weidegang toestaan.

ownwise

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:41

Jannepauli, ze is 1.36 en woog 3 maanden geleden 425 kg, ik denk inmiddels iets minder.
Het gewicht van het hooi weet ik niet precies, we hebben balen van 20 kg en ze krijgt iets minder dan de helft op een dag dus zeg maar 8 kg op een dag. Biks krijgt ze van Subli, basisbrok.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:16

Merrieveulen.
Hoe knoop je dat en van wat voor touw?
Ikzelf gebruik hooinetten met mazen van 3cm en heb daarin weer een net met mazen van 4,5 cm zitten om te remmen, maar helaas.
Ik wil op meer mogelijkheden aanbieden. Dus niet alleen moeilijk, maar verschillend. Maar eentje of twee zouden vrij moeizaam moeten zijn dat ze eigenlijk altijd iets hebben als ze echt denken trek te hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:19

@ ownwise, je zou het hooi nog iets kunnen minderen of een deel ervan vervangen door stro. de biks kan je eventueel vervangen door een mineralensupplement (ook verkrijgbaar in brokvorm, waarbij je maar een handjevol hoeft te geven) of een speciaalvoeder zoals Safe & Sound van Dodson & Horrell. aangehouden om af te vallen wordt plusminus 1 tot 1,5% van het eigen gewicht aan ruwvoer.

@ dyonne, het netje is geknoopt van normaal gekleurd nylontouw, per 20 meter te koop, 4 mm dik (knoopjes zijn dan wel wat aan de grote kant maar als je dunner doet is de kans op snel verslijten erg groot), en kost 0,80 euro per 20 meter. ik heb er 400 meter in zitten, 20 van die klosjes dus. en drie weken werk, haha!

verder bestaat het ding uit twee aan elkaar geschroefde kleine palletjes met daarop het rekje van een watervat, je weet wel zo'n wit plastic ding. het rekje hebben we doorgezaagd en smaller gemaakt zodat het op de palletjes past.
het knopen van het netje is de grootste klus, de rest is binnen 1,5 uur geklaard. en daarna volgt nog het eea aan afwerken natuurlijk, zo merkte ik dat alleen het kabeltje voor mijn monsters niet genoeg was, dus heb ik de randen inflexibel gemaakt met bezemstelen, en ik heb dus aan beide kanten een stuk of 4 gaten ietsje groter gemaakt. als ze nu het netje van links naar rechts gooien tijdens hun zoektocht dan zit er vanzelf een keer een groter gat op de juiste plaats.

ik zal eens kijken of ik filmpjes kan maken van hun vreettechnieken. in het begin waren ze er niet echt over te spreken maar inmiddels hebben mijn ponies diverse technieken ontwikkeld om het hooi daar te krijgen waar zij het willen hebben...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:45

Dyonne schreef:
Merrieveulen.
Hoe knoop je dat en van wat voor touw?
Ikzelf gebruik hooinetten met mazen van 3cm en heb daarin weer een net met mazen van 4,5 cm zitten om te remmen, maar helaas.
Ik wil op meer mogelijkheden aanbieden. Dus niet alleen moeilijk, maar verschillend. Maar eentje of twee zouden vrij moeizaam moeten zijn dat ze eigenlijk altijd iets hebben als ze echt denken trek te hebben.

Werkt dat goed 2 maten mazen in elkaar? Dan ga ik dat ook eens doen. Kunnen ze er dan wel altijd bij ook als het bijna leeg is?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:10

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:36

Leegmaken is geen enkel idee hoor. Alle netten zijn leeg in de ochtend. Het gaat wel moeizamer als een enkel net.
Sja, of het echt werkt, ik vind dat ze nog snel zat eten, maar ja.

Merrieveulen, dat wordt me te gek qua werk. :o

Het ging trouwens over likstenen. Mijn HB merrie gebruikt duidelijk het meeste zout.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:43

Ik heb mijn zoutblok weggehaald. Als ik een nieuwe ophing dan was ie in een week/2 weken op en 3 kilo zout voor 2 paarden in 2 weken vind ik iets te gek. Dus nu krijgen ze alleen een schepje keukenzout over het voer als het erg warm is of als er eentje zich in het zweet gewerkt heeft.
Ik merk aan mijn oude merrie dat ze nu geen dikke benen meer heeft 's ochtends.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:07

Hier gaat het niet zo snel. Ik heb of een Himalaya steen of een gewone witte.
Die Himalaya van 3kg kan er zelfs wel een paar maanden hangen.
De witte staat er al een flinke tijd nu en heeft een deukje, maar kan nog lang mee.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:16

JP: balen van de IR zeg, maar wel fijn dat je het nu weet, en hoop voor je dat je achter de oorzaak van de IR kan komen

likstenen heb ik eigenlijk niet:
de KNZ eet de mijne niet, Himalaya ook niet
de enige die hij eet zijn die tastie stenen
maar aangezien die 95% suiker zijn krijgt hij die ook niet meer.
alleen 1x per jaar ofzo een uncle jimmy's in de suikervrije variant
puur als klein verwennerijtje

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:21

Ik geef bewust alleen mineralen stenen, geen suikerklontjes achtige dingen.
Die witte, himalaya of dergelijke worden vaak minder snel gegeten. En als ze er niets van nemen is er waarschijnlijk geen behoefte.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:24

Dyonne schreef:
Hier gaat het niet zo snel. Ik heb of een Himalaya steen of een gewone witte.
Die Himalaya van 3kg kan er zelfs wel een paar maanden hangen.
De witte staat er al een flinke tijd nu en heeft een deukje, maar kan nog lang mee.

...maar die bevatten alleen zout .

De speciale voor paarden bevat juist mineralen en sporenelementen, wo magnesium en selenium.
http://www.paardendrogist.nl/product/kn ... en/100302/

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:25

Ik heb er 1 die vreet ze echt gewoon op. Een 10 kg steen (simpele rode) was binnen 2 weken weg waarvan ik denk dat 1 de helft op had (liepen 4 pony's). Toen voor het moment maar weg gehaald, heb nog niets nieuws terug gehangen.
Het zout vreet monster gaat over een paar weken weer in de jeugd groep en dan krijgt deze groep weer een zoutblok als ze zich weten te gedragen er mee.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:27

Kun je het dan niet bv 2x /week een uurtje op hangen ? Kennelijk heeft jouw paard er wel behoefte aan .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:28

Mij bedoel je :D
Nee, ik voer nu zout als ik vindt dat ze het nodig hebben, niet als tijdverdrijf/verveling.
Geen enkel paard heeft zoveel zout nodig nl.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:30

Zo veel zout is wel heel ongezond.
Ze vrat het volgens mij ook omdat ze het lekker vond, ze mestte helemaal water. Dat was ook over toen ik hem weg haalde. Heeft ze vanaf veulen af aan al gedaan. Ze krijgen er soms wat keukenzout bij, maar het is een twenter die ook geen werk verricht, en dus ook weinig zweet enzo.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:38

Tuurlijk is zoveel zout slecht ,maar zoals ik al aangaf , de rode bevat ook mineralen en sporenelementen. *D
Ik zou me kunnen voorstellen dat een HB paard daar(aan Magnesuien zeker) extra behoefte aan heeft.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:38

DubbelDun schreef:
Mij bedoel je :D
.
:n Dennis

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:43

Ik heb nog een mineralensteen hangen met oa selenium. Die wordt steevast genegeerd.
Ik voer overigens Marstall Force, dus een vit/min mengsel. Dus ik denk dat ze er gewoon geen behoefte aan hebben.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:46

Die van mij kennelijk wel ; normaal gesproken doet ze een klein halfjaar met haar liksteen , zoals ik het nu kan inschatten ,zal ze het 2x zo snel op maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:51

Die van mij krijgt nu extra vitamine en mineralen, en geen zoutblok.
Van veulen af aan is ze al zo extreem gek op het zoutblok dat ik toch denk dat het bij haar vooral om de smaak en een stukje verveling gaat (beperkt hooi in een paddock bij de 'oude saaie' pony's).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:15

ik heb 1 paard, die die stenen ook binnen een paar dagen weg kan hebben
dus hang ik hem 1 x per week even binnen zijn box, en de volgende dag weer weg......
Het kan idd niet zijn, dat ze zo veel zout nodig hebben
Hij heeft ze altijd al "gegeten" , de andere komen er maar zo nu en dan aan.