Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:41

Ester, geduld is met een peesblessure een schone zaak, geloof me, ik weet er ondertussen alles van :) .
Ik ben op de goede weg en wilde eigenlijk eind augustus laten scannen in de hoop dat het been goed was omdat het al een aantal weken rustig was, heeft hij deze week weer lomp gedaan door na het rollen met zijn been op de vliegendeken te staan, er een flinke scheur in te maken zodat de deken strak om zijn (geblesseerde) been zat en toen was zijn pees weer geirriteerd :( . Dus dat betekent weer een tijdje vertraging met het herstel (voor de 3e keer). Jaha ik heb een heel lief maar wel ontzettend lomp paard.

Totdat er een flinke tijd om is en ik nog eens heb laten scannen ga ik er gewoon van uit dat het goed komt en blijf ik geduld hebben. Ik weiger nog om van het negatieve uit te gaan.

Haha Rascha, ja mijn eerste rekening was ook dik over de 200 euro. Maar toen werd hij verdoofd, hij kreeg een kreupelheidsonderzoek, zijn been werd geschoren enz enz. De 2e keer heb ik hem laten scannen zonder verdoving (de shockwave therapie kreeg hij ook gewoon zonder verdoving dus dan kan een scan zeker :) ), en had ik zijn beentje van tevoren al opgeschoren, en dat scheelde mee een hoop geld!

Blackje, als je je aan het schema houdt heeft het ook zin. Maar dan moet je je er ook precies aan houden. Bij die van mij ging het veel te hard, ik mocht na 3 maanden al gaan draven waarop zijn pees heel erg opspeelde en ben ik gewoon weer blijven stappen. Daarna op de wei gegooid dus heeft het scannen dan ook geen zin.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:18

Oh nee, wij waren al een tijdje aan het stappen voordat we de 1e scan deden en dus wisten wat het was. Tot de 2e scan zowieso alleen maar stappen en helaas geen land..
Ja geduld is een schone zaak heb met vorige paarden er ook veel naast gelopen helaas :)

_Sjuul
Berichten: 108
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Nederland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:33

Mijn verzorgpaard had laatst ook een dik been, was niet warm maar hij liep er heel stijf mee! Toen het niet dik meer was kwamen er twee bultjes 'onderuit' en dat vond ik al zo vreemd. Maar toen waren het gewoon twee gallen..

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 18:40

Hmmm dan doe ik die 2e echo maar een tijd later omdat ie alleen maar in de wei loopt en ik nu maar 1x per week op m stap. Hij stapt zelf 7 uur per dag...
Ik merkte dat t door die 2x per dag extra stappen slechter werd... Denk dat ik zo te lezen ook mn eigen gevoel maar volg en die echo later doe. Pas als ik alweer meer aan het stappen ben denk ik dan maar...

Of zou t wel zin hebben omdat ie wel 7 uur per dag door de wei stapt?

Esther moeilijk he? begrijp je wel. Maar ik heb me er nu bij neergelegd en na mij t paard ook merk ik. Dus ik blijf ook hopen op een positieve meevaller na genoeg rust.

Als t in maart nou niet meer zo dik is, maar misschien blijft t wel zo?, moet ik dan denk ik gewoon weer opnieuw met t stapschema beginnen toch? En dan ga ik dan wel na 6 weken die scan doen... Denk ik ;-) blijft lastig.

Ben nu bang dat ik toch wat verkeerd doe door m op rust te zetten ipv het wandelen... Maar ja.. Ik vond dat ie er slecht op reageerde. Dikker en warmer been.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:50

Ik heb nu 2x de equinice gebruikt en t bevalt prima. Heel makkelijk in gebruik. Na 2x was het been al mooi dunner. En het ruikt erg lekker.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:41

Fijn dat het zo goed werkt!

Trouwens wat het stappen betreft, ik zou als ik jou was het wel blijven doen. Dat het been dikker wordt na het stappen komt omdat het weefsel dan aan het werken is, wat weer goed is. En daarna koelen.

Tooske

Berichten: 6549
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:45

Mijn merrie heeft een irritatie gehad aan het checkligament dat duurde als zo'n 2 maanden.
Hoop houden hoor! Fijn dat ie gewoon op de wei mag deed ik ook gewoon soms tegen dierenartsadvies in.
Dan duurt het maar langer dacht ik dan binnenhouden deed ik echt niet.
Ik heb bij mijn merrie ook nog multi milk gesmeerd van de paardendrogist en peescompositum gegeven.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:02

Qizz, ik ben blij dat je er zoveel profijt bij hebt!!
Weer een paardje dat fijn geholpen wordt!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:14

Interessant topic, mijn paard heeft een blessure/irritatie aan de aanhechting van de tussenpees en een bandenblessure in haar ondervoet.
Voldoende rust geven is heel belangrijk, maar ik zou me wel aan het advies van de dierenarts houden. Lees een aantal keer dat mensen met juist de allerbeste bedoelingen het rustiger aan doen, maar een pees moet na de eerste rustperiode juist voorzichtig aan belast worden om zo sterk mogelijk peesweefsel terug te krijgen. (de "crosslinks", weefsel in de pees zelf dat nieuw aangemaakt is, gaat door belasting in de juiste richting liggen. Wordt de pees te weinig belast dan "weet" het weefsel niet hoe de trekrichting is en gaat het kriskras door elkaar liggen, waardoor je uiteindelijk een minder sterke pees krijgt).

Ik gebruik ook geen middeltjes (groene leem e.d.) om de zwelling minder te laten worden, de zwelling is eigenlijk nuttig, het zorgt namelijk voor meer doorbloeding (=afvoer van afvalstoffen en aanvoer van "reparatiestoffen"). Natuurlijk ziet het er beter uit als de zwelling weg is, maar je houdt jezelf daar een beetje mee voor de gek, de pees zelf is niet plotseling verbeterd van binnen doordat de zwelling weg is.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 20:21

Hoi Ireen, ik ben 1 van die mensen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard dus zelf wel minimaal 8 uur per dag in de wei loopt, dus beweging krijgt hij wel. Na overleg met DA en smid besloten om weiderust te geven. Ik begrijp jouw verhaal wel, en dat is ook waar ik een beetje bang voor was, dat die rust toch niet goed was. Maar mij werd wel gezegd om juist bij deze checkligamentblessure heel erg uit te kijken om niet te overprikkelen en echt voldoende rust te nemen.

Moeilijk,... je wil inderdaad het beste, maar het is niet altijd duidelijk was het beste is,..

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:15

Ja, dat is ook heel lastig.. Mijn paard mocht in juni ook weidegang, maar na de scan in juli is dat weer terug gedraaid omdat de pees niet goed herstelde, het bandje wel.. Denk dat je met weidegang wel goed zit qua minimale beweging, ik doelde meer op paarden met boxrust. Langer wachten wanneer je weer draf mag gaan inbouwen bijvoorbeeld.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 23:07

dus bij jou hielp boxrust icm het loopschema toch wel beter?
ja ik had ook zoiets van, het gaat toch lang duren, dan maar de wei in (mijne is echt doodongelukkig op stal en heel onrustig en draaierig). En hopelijk na de winter voorzichtig opbouwen met stappen en dan uitbreiden nadat er weer echo's gemaakt zijn,..

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:03

Ik weet nog niet of boxrust wel goed werkt, dat weet ik over 2 a 3 weken (dan wordt ze weer gescant).. ze loopt in ieder geval wel weer beter nu. Ik had haar ook veeel liever gewoon de hele zomer op het land gehad. Van maart tot eind mei heeft ze overdag in de paddock gelopen met haar eigen groep en 's avonds en snachts op stal, daarmee herstelde ze goed en daarom mocht ze het land op van de veearts. Waarschijnlijk is 24/7 lopen en de ongelijkere ondergrond van het weiland te veel geweest. Ze ging weer onregelmatig lopen (ze was al weer zo goed als rad) en op de echo bleek nu die pees zo te gaan mee spelen. Door laten lopen zou een chronische peesblessure betekenen, dus helaas dan toch op stal.. Het lastige is bij mijn paard dat haar blessure nauwelijks pijnlijk is, ze is alleen onregelmatig op de harde volte rechtsom, als ze gewoon in het land draaft zie je er niks van en zal ze dus ook wel weinig voelen.

Van de week heb ik van een stalgenootje (zij heeft in het verleden veel met homeopathie gedaan) korreltjes gekregen om dagelijks in haar wang te stoppen. Yade loopt sinds die korreltjes stukken beter! Niet verwacht eerlijk gezegd.. Nu heeft ze een kuurtje van 6 dagen en dan moet ik stoppen en pas weer geven als ze zelf "aangeeft" weer nodig te hebben.

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:45

Ik kan jullie de hand schudden. Mijn Fries heeft een verdikte kogelringband en we zijn al sinds januari aan het revalideren. Eerste 4 maanden: boxrust, stappen op het harde en aan de hand, daarna boxrust en stappen op het harde en in een goede bak. We mochten er ook weer op. In mei mocht hij op een heel klein stukje wei/paddock maar omdat hij zo heftig was durfde ik het niet. De waarschuwing van de VA dat het weer goed mis kon gaan was heel duidelijk.

In juni mochten we wat gaan draven. Twee weken 5 minuten en twee weken 10 minuten. Helaas bleek dat begin juli toch iets teveel. Hij bleef goed en zuiver lopen maar de ringband was toch weer dikker dan in mei. We zijn dus weer terug bij stappen en een beetje draven. Verder heb ik hem sinds zaterdag op de wei. Het meisje wat hem een paar keer per week 's ochtends stapte was een tijd op vakantie en dat hield in dat hij er alleen 's avonds uitkwam, en ik red het niet meer voor werk. Dat gaf de doorslag en ik heb hem nu dus verdoofd op de wei, in overleg met de VA natuurlijk. Ik ben er de eerste dagen bij gebleven en hij was braaf, én dolgelukkig :) Nu staat hij er zeker 6 uur per dag in (heb het opgebouwd) zonder dat ik erbij ben, de meiden op stal geven hem 's ochtends twee streepjes Tranquigel. Ik kan zien dat de ringband nog verdikt is, maar het vocht op de kogels is al een stuk minder. En ik ben toch hartstikke onzeker of dit nu wel het goede is. Het kan me niet schelen of het een jaar duurt nog maar het mag natuurlijk ook niet erger worden. Maar wat dan? Moet hij dan weer op stal? Ik vind het allemaal maar lastig ;(

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:16

Zo herkenbaar. Wat vervelend zeg. Wel fijn dat ie nu lekker naar buiten kan. Mijne is veel rustiger in de wei dan op stal en ik red t in mn eentje ook allemaal niet met mn werk. Reis 2 uur per dag en heb bergen studies te doen. Vandaar dat de smid ook zei dat ik m dan, omdat t zo ook beter uit kwam en ik ruim de tijd wil nemen, ook beter gewoon op weirust kon laten. Hij zou dat overleggen met de DA maar die bel ik zelf ook nog even. Hoop nl net als jij dat t niet erger wordt. Het been is nog steeds dik en warm. Maar na t stoppen met stappen a.d hand wel beter. Als t been koud is weer een echo maken volgend de smid.

Sterkte met jouw paardje. Heb trouwens nog nooit van een ringband gehoord bij een paard...

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:29

Goh Gulpje, jij zit in precies het zelfde schuitje, heel veel sterkte met je paard. Ik heb het een half jaar volgehouden, boxrust met 2 x per dag stappen. Mijn paard was doodongelukkig zo en het werd mij ook teveel allemaal, dus daarom die van mij ook op de wei. Nu staat hij zeker 8 uur per dag op de wei en dat gaat redelijk goed. Op zich is hij heel braaf maar hij kan Zijn pees speelt nog steeds een beetje op, we zijn nu 10 maanden bezig. Maar ik ben liever wat langer bezig dan hem weer boxrust te geven. Ik laat hem eind september weer scannen en dan ben ik benieuwd wat de uitslag is.

Ik blijf er wel bij stappen, alleen niet 2 x per dag en ook niet elke dag. Het is ook allemaal heel lastig. Wat is goed en wat niet? Ik vond een half jaar boxrust en alles daaromheen genoeg en heb hem daarom weggebracht 10 weken om de wei op te bouwen bij een revalidatiestal. Die hebben hem in die tijd goed in de gaten gehouden. Daarna heb ik hem teruggehaald en staat hij gewoon elke dag buiten. Ik ben zo'n 5 x per week daar om met hem te stappen. 2 x per dag wordt zijn been ingesmeerd met traumeelgel en ik heb een supplement voor hem.

Vanaf dat ik hem terug heb speelt zijn pees wel iets meer op, maar ik ga absoluut niet meer terug naar boxrust, dan duurt het maar wat langer.

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:45

De ringband is het andere woord voor annulair ligament:

Afbeelding

Mijn paard is ook braaf op de wei, alleen heeft hij af en toe een vreugdebokje en een galopje. Niks raars verder gelukkig. Ik vraag ook de meiden van stal hem in de gaten te houden.

Verder allemaal prima, maar ik heb er toch geen goed gevoel bij.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:00

Langer dan 6 weken tot 3 maanden boxrust ga ik ook niet volhouden hoor.. Ze is rustig op stal en ze staat gelukkig niet alleen, maar het blijft toch heel sneu.. Op een gegeven moment gaat ze weer overdag in de paddock, ik hoop dat dat alweer mag na de scan in augustus, voorheen ging dat namelijk ook goed. Weidegang wil ik pas weer volgend seizoen.. het land is bij ons door het slechte weer helemaal kapot gelopen en enorm hobbelig geworden.

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:06

Ja ik had juist mijn bedenkingen bij de paddock. Als het hooi op is dan gaat hij juist een beetje lopen etteren is mijn ervaring. En dan heb ik de mazzel dat ons land mooi gelijkmatig is dus dan is de keuze snel gemaakt.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:09

Als je die mogelijkheid hebt is het ideaal! Hier is de grond gewoon snel modderig bij veel regen.. in de paddock is ze gelukkig wel rustig als er andere paarden in de buurt staan. Natuurlijk doet ze wel eens een drafje of galopje, maar voorheen bleek dat geen effect te hebben op de genezing, weidegang ging niet goed..

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:41

Ik heb het een half jaar volgehouden, hij stond wel buiten op de hard in een stukje van 4 x 6m, dus hij stond niet de hele tijd binnen. Maar evengoed vind ik dat zielig. Nu heeft hij een wei voor zich alleen, hier staan ze allemaal apart. Maar ook hier is de wei recht en tamelijk stevig, anders had ik er ook meer moeite mee gehad. Hij trekt ook wel eens een sprintje of doet eens flink gek, maar dat kan zijn been nu wel hebben. Paddock heb ik niet gedaan vanwege de zandgrond.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:53

Ach, ach, het is allemaal wat met al die blessures en gevoelige paardenbeentjes! ;-)

Wij zijn nu de eerste zes weken voorbij. Vanaf deze week staat hij weer met de kudde op het land (een rustig groepje van 8 die elkaar allemaal goed kennen). De afgelopen weken ging het goed met 2x per dag lopen en koelen, maar nu loopt de rustigere periode op mijn werk door vakanties van collega's op z'n eind en moet ik weer echt aan de bak. Het lukt me niet om dan ook nog 's ochtends voor het werk naar mijn paard te gaan. Hij geniet er wel van, gewoon weer met zijn vrienden op het land!

En inmiddels heb ik ook een andere knoop doorgehakt, nl. dat hij eind deze maand met vervroegd pensioen mag. Ik weet... het kán weer goed komen. Maar het kan ook niet. Het kán weer terugkomen. Maar het kan ook niet. Hij kán nog een paar jaar lekker met mij aan de gang. Maar het kan ook niet... En hij is over de 20... wil ik dat traject aangaan, ik wil hem en mezelf dat aandoen? Trek ik het zelf, een jaar revalideren, terwijl daarna fanatiek dressuren en forse buitenritten waarsch. niet meer kunnen? Wat houd ik over voor ouder wordend paard? Het is een heel moeilijk besluit, maar hij krijgt een prachtig plekje voor zijn vervroegd pensioen. En hij blijft gewoon van mij, ook al staat hij dan niet meer in de buurt. Hij krijgt (houdt!) het goed... ook al had ik deze beslissing eigenlijk pas over een jaar of 5 willen nemen, het zij zo.

ZieJeWel
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:25

Mijn paard had laatst ook een bult op zijn voorbeen, ook niet warm en niet kreupel.. Hadden het heel even afgewacht maar toen een scan laten maken bij de dierenarts. Het bleek helemaal geen peesblessure te zijn, maar hij had zich gestoten en was gewoon weefsel.. Heb hem toen n week niet mogen rijden en 4 weken niet mogen springen en geen peesbeschermers om (vanwege irritatie, waardoor de bult weer groter zou kunnen worden)...En nou is alles weer in orde!

Dus natuurlijk moet je voorzichtig zijn, maar een bult wijst dus niet meteen op een peesblessure!

moyra

Berichten: 9661
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:32

pff peesblesure praat me dr niet van.

ik ben dr al 8,5 maand zoet mee.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:54

EsterW schreef:
Ach, ach, het is allemaal wat met al die blessures en gevoelige paardenbeentjes! ;-)

Wij zijn nu de eerste zes weken voorbij. Vanaf deze week staat hij weer met de kudde op het land (een rustig groepje van 8 die elkaar allemaal goed kennen). De afgelopen weken ging het goed met 2x per dag lopen en koelen, maar nu loopt de rustigere periode op mijn werk door vakanties van collega's op z'n eind en moet ik weer echt aan de bak. Het lukt me niet om dan ook nog 's ochtends voor het werk naar mijn paard te gaan. Hij geniet er wel van, gewoon weer met zijn vrienden op het land!

En inmiddels heb ik ook een andere knoop doorgehakt, nl. dat hij eind deze maand met vervroegd pensioen mag. Ik weet... het kán weer goed komen. Maar het kan ook niet. Het kán weer terugkomen. Maar het kan ook niet. Hij kán nog een paar jaar lekker met mij aan de gang. Maar het kan ook niet... En hij is over de 20... wil ik dat traject aangaan, ik wil hem en mezelf dat aandoen? Trek ik het zelf, een jaar revalideren, terwijl daarna fanatiek dressuren en forse buitenritten waarsch. niet meer kunnen? Wat houd ik over voor ouder wordend paard? Het is een heel moeilijk besluit, maar hij krijgt een prachtig plekje voor zijn vervroegd pensioen. En hij blijft gewoon van mij, ook al staat hij dan niet meer in de buurt. Hij krijgt (houdt!) het goed... ook al had ik deze beslissing eigenlijk pas over een jaar of 5 willen nemen, het zij zo.


Knap hoor. Moedige beslissing van je. Ik weet hoe moeilijk het maken van zo.n beslissing is. Veel sterkte ermee hoor!!