Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:06

Inderdaad ze had een andere blessure, maar de peesschede was zeker "ontstoken/geirriteerd" met daarbij ook nog een pees die niet helemaal mooi was. Later kwam het gaatje in de ringband erbij......... (die zat er al maar werd bij sec.op. ontdekt)
Daarom zou ik Dizzy ook niet meteen lasertherapie advieseren maar overleg met magnacare.
Zou idd ook niet de ultasoon combineren met een andere therapie.

Over het inspuiten zijn de meningen verdeeld, dit omdat het bij de een fantastisch werkt en bij de ander helemaal niets doet, helaas is dit niet van te voren te voorspellen.
Bij mijn paard heeft het iig 2x niet geholpen (ene keer was 7 jaar geleden de ander van de zomer in verschillend been), dus ik geloof niet dat ik ooit nog voor zo'n injectie zou gaan.

In de eerste week heb ik veel gekoeld, alleen werd dat zo'n "gevecht", ze was er echt klaar mee, daarna ook gestopt met koelen.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:59

Daan_Ordeal schreef:
Zoals ik al zei Dizzy, achteraf vind ik het jammer dat ik haar niet eerder heb laten inspuiten, omdat ik het nu alsnog heb laten doen. Maar dat is achteraf en ik stond er toen niet helemaal achter. Nu is de ergste zwelling weg en hopelijk blijft dat zo! En dan dus maar hopen dat ze nu ook beter loopt. Daar kan ik nog niets over zeggen omdat ze alleen maar mag stappen.

De risico op ontsteking na het inspuiten is vrij klein. Ik heb het met 2 dierenartsen overlegd en tevens met mijn osteopaat die ook dierenarts is. Alledrie gaven ze aan dat dit risico echt klein is. Maar het is goed dat je er zo goed over nadenkt en niet gewoon maar laat spuiten alsof het niets is.

Ik heb ook lang met flogestan gesmeerd maar dat heeft denk ook weinig gedaan. Koelen had volgens mijn dierenarts geen zin.

Hoe gaat het nu met je paard?
Mag ik vragen of jouw paard ook helemaal niet gekreupelt heeft?

Ik heb voor morgenochtend de afspraak voor de injectie staan, al heeft een andere da en een ostheopaat me gewaarschuwd dat die injectie gezonde vezels ook aantast en ik beter kan wachten. Nu twijfel ik weer of ik zal gaan.
Ik doe geen topsport met mijn paard (vaak buitenrijden en soms een dressuurclinic), maar een jaar in de wei kan/wil hij niet. Hij wil graag iets doen. Je moet toch langzaam opbouwen en als het vocht weg is ben je toch sneller weer aan het buitenrijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:04

Er zijn geen complicaties naar aanleiding van het inspuiten maar ik ben nu alleen aan het stappen dus kan er verder weinig over zeggen. Volgende week vrijdag laat ik de dierenarts weer komen voor controle.

Mijn paard heeft behoorlijk kreupel gelopen, zelfs in stap.

De dierenartsen en mijn ostepaat zeiden juist dat ik me niet zo veel zorgen hoefde te maken over het inspuiten, dat het weinig risico heeft... Kan me voorstellen dat je twijfelt wat je moet doen. Welke dierenarts heb je eigenlijk?

Ik merk ook aan mijn paard dat ze het wel mist om wat te doen, daarom wandel ik zo veel mogelijk. Ik snap dat je het jammer vindt voor jezelf en je paard maar ik zou deze blessure wel echt de tijd geven. Ik blijf sowieso nog wel even stappen, ook als de dierenarts zegt dat ik kan beginnen. Ook als je hebt ingespoten zou ik nog even wachten met rijden, het vocht kan wel weg zijn maar daardoor heeft de blessure alsnog wel tijd nodig om te herstellen.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:45

Even een update:
Anderhalve week geleden (bijna 2) heb ik de cortico's laten inspuiten. Het viel me allemaal reuzemee.
Bult is nu voor de helft geslonken en blijft nu hetzelfde en is koel. Da zei dat het niet helemaal wegtrekt. Paard doet rustig aan en staat in stal en paddock (ik heb een paddock van steen met daarover rubberen matten, geen zand dus). We lopen 1-2 keer per dag over verhard pad naar wei en daar mag hij wat eten (is maar 1 minuut heen lopen).
Het gaat goed met hem. Soms wat sjacherijnig, maar ook dat valt mee.
Ik doe nog rustig aan en mag rustig gaan opbouwen naar 20-30 minuten. Over 6 weken is de spuit uitgewerkt en kan ik zien of het geholpen heeft. Ik wil dan ondersteunen met ultrason, laser of magneetveld. Dat ga ik nog met fysio overleggen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:16

Ik zal hier ook eens updaten, ik heb namelijk goed bericht :D
Ongeveer 2,5 week geleden is de dierenarts weer geweest voor controle en Ordeal was ok *\o/* *\o/*
Ik mag dus weer langzaam opbouwen, en dat ben ik héél langzaam aan het doen. Ik draaf nu aan de hand, recht uit op het harde met haar. Dat gaat goed :) Ik hoop binnenkort er wel weer een keer op te gaan voor wat stapwerk onder het zadel.

Gulpje en Wietsje is er al verbetering bij jullie paarden?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:17

Wat een goed nieuws!

Wij hebben een natuurgenezers bij Baggio gehad vorige week maandag die hem aan het behandelen is. Tot op heden zijn wel héél voorzichtig optimistisch.
Zij gaf wel aan dat hij er rechts ook last van heeft, maar die is nooit op de scan geweest. En is ook wel ergens logisch met het ontlasten/overbelasten idee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:23

Eigenlijk weet ik niet zeker of ik hier nog wel een bericht mag plaatsen omdat er al zo lang niet is gepost, maar ik ben erg benieuwd hoe het met de geblesseerde paarden gaat hier?

Hier nu in ieder geval positief nieuws! Met mijn paardje gaat het goed :) Ik longeer haar nu dagelijks zo'n 15-20 minuten aan de dubbele longe. Ruimte volte en veel rechtuit, zowel draf als galop. Tussendoor ook wat stappen. Gaat goed, ze loopt helemaal zuiver *\o/*

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:06

Goed nieuws daanordeal, goed om te horen!

Hier ook alles goed! Het been is weer helemaal de oude!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:03

Dit is een oud topic maar... ben benieuwd hoe het nu met deze paardjes gaat. Ik heb zelf 8 weken geleden de diagnose sesamschedepeesontsteking voor mijn paardje gehad. Ik heb het vermoeden dat het al best lang speelt maar ook zij was niet kreupel. Soms wat opstart problemen... maar de bekapper gaf aan (in maart) dat ze vocht in haar benen voelde... Eind juli was ze er weer en gaf ze aan dat het heel veel erger was geworden... dus toen toch maar de dierenarts laten komen. Die heeft haar ingespoten - 1 week volledige rust... echter daar dacht ze zelf anders over :( en toen 2x daags 5 minuten stappen over het harde. Na 6 weken nieuwe scan, zag er volgens (andere) DA beter uit maar scan was niet opgeslagen... :( ik mocht 2x daags 10 minuten stappen over het harde en na een week 2x daags 15 minuten stappen.

In tussen tijd heeft ze - wegens een overdosis aan energie - haar maatje kreupel geslagen... en staan ze samen op rust. Echter.. ik ga nu dus met twee paarden lopen want... maatje gaat uit zijn dak als ik haar mee neem... en dat lopen met twee paarden was in het begin drama, op de heen weg liep de ene snel en de andere langzaam en op de terug weg... andersom, je zou ze toch!

Het gaat steeds beter, dus ook zij en ik leren hier veel van zolang ... ik ze maar met hun neus uit het gras hou!
Maandag komt de DA weer, echter de laatste dagen wil ze steeds vaker even een paar stapjes langzaam draven, maar ik heb gelijk het idee dat de gallen weer dikker worden... Ben bezorgd - hoop dat de mensen die hier in 2011 hun verhaal hielden - nu heel goed nieuws hebben!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:45

De mijne is gelukkig helemaal hersteld hoor. De pees welke ik heb laten inspuiten met cotico's blijft over het algemeen wel wat zachter als de andere (niet ingespoten peesschede).
Na overmatige inspanning (gek doen in de wei zonder opwarming, zeer inspannende dressuurclinic of zoals afgelopen weekend de Huijbergse Paarden3daagse met een rit van 27 kilometer) zijn ze nadien iets meer gevuld met vocht, maar nadat ze even gelopen hebben wordt t minder. De peesschede blijft wel altijd wat gevulder dan voorheen, maar hij is 100% belastbaar (nu 16 jaar oud) en kreupelt niet.

Veel beterschap en succes met je paard.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:05

Dat klinkt hoopvol Dizzy, ik had ook graag meegereden met de driedaagse maar... had twee kreupele pony's :(
. Vanochtend wel te horen gekregen dat ik weer mag gaan opbouwen, beginnen met 5 minuten draven 15 minuten stappen - en volgende week mag ik naar 6 minuten draven.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:59

Hier ook geen last meer van het been!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:40

vandaag voor het eerst sinds 2 maanden er weer op gegaan, stappen ging super, lekker op de weg. Draven... daar had ze geen zin in... ik had anders verwacht - ze is namelijk nogal voorwaarts als ze een tijdje stil heeft gestaan. DA gaf aan om op de weg te draven of op een vlakke berm. Weg lijkt mij nogal heftig en 5 minuten is best al lang... hebben jullie nog een idee hoe jullie die opbouw deden? (tot gister 2 x daags 15 minuten stappen op de weg aan de hand - laatste dagen deed ik af en toe een paar pasjes draf er tussen).