[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:36

lolclub schreef:
@Jannepauli..

Wat een enorm paard is Pauli ;) , wat is haar stokmaat ?

Hoe is het met mevrouw vandaag, steunt ze alweer op d'r voet ?

Ja, haha ze is een reus! Stokmaat 1.76 .. maar ze is ook best lang en heeft stoere botten|spieren. Kun je nagaan, ik ben zelf maar 1.62 dus lijk ik verdacht veel op Jeannette Haazen met haar Nartan! Maar ondanks haar grootse formaat en stoerheid is ze super sensibel en héél fijn te rijden. Je kan haar bwv rijden op je gedachten. Kijk maar wat een lief ( gedeelte van haar) koppie:
Afbeelding vind die rimpeltjes boven d'r ogen zo liefff <3 Toen ik haar net had waren dat boosheidrimpels, nu heeft ze een lief en zacht oog!

Oh ja, ik vergeet het bijna te melden: ja, het gaat al veel beter met haar. Ze steunt nog niet 100% maar loopt niet meer zo erg mank als gisteren. Ze kan wel enorm zielig doen als ik met m'n gietertje lauw water kom aanzetten - pootje houdt ze dan omhoog in de au-stand! Maar lopen gaat beter, ze zijn nu voor een half uurtje op het gras.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:50

Jannepauli schreef:
Oh Wendy wat ontzettend bálen voor jou en je paardje... bah, bah.. wat is het toch een rót-aamdoening. Dat gras dat weet wat hoor.. en als je je hooi ook al niet kunt vertrouwen.. pfff..
Misschien is het een idee om het hooi ook met wat stro te mengen, dan krijgt-ie wel vulling maar niet al te veel voeding binnen.
Onze fourageboer heeft op het ogenblik wel erg mooi graszaadhooi liggen - dat zijn wel balen van 300/400 kg. Maar hij had ook zgn. 'koeienprik'- da's Italiaans raai graszaadhooi - dat hield zo'n beetje 't midden tussen hooi en stro.

Ik heb ook mijn hooi binnen voor van de winter ;)

50 grote ronde balen van beheersland, uitgegroeid en uitgebloeid spul wat ook nog eens 7 volle dagen heeft liggen drogen in de hete zon van juni.

het ziet er werkelijk prachtig uit, ruikt fris en is mooi groengeel,
helaas vinden de paarden dit uitgegroeide smakeloze spul wat minder aantrekkelijk...
Nou ze doen het er maar mee ! (zei ze streng),
geen lekkere vette voordroog meer voor alles wat boven de 4 jaar is

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:17

Jannepauli schreef:
Oh ja, ik vergeet het bijna te melden: ja, het gaat al veel beter met haar. Ze steunt nog niet 100% maar loopt niet meer zo erg mank als gisteren. Ze kan wel enorm zielig doen als ik met m'n gietertje lauw water kom aanzetten - pootje houdt ze dan omhoog in de au-stand! Maar lopen gaat beter, ze zijn nu voor een half uurtje op het gras.

Leuke detailfoto van een intelligent diep nadenkend paard }> ,

Wat een muts zeg... zo'n groot paard en zo'n klein gietertje _O-,

Heb je je zadel en je hoofdstel al gepoetst ?
Geen excuses meer....over een week of zo gaat onze JeanettePauli weer oefenen met Big Nartan voor Londen 2012 :D :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:16

Ik begin weer voorzichtig hoop op goede afloop te krijgen!
Hij loopt niet meer kreupel, weer wat vlotter en ruimer en staat z'n voeten niet meer beurtelings te ontlasten. Ook loopt ie uit zichzelf weer behoorlijk rond te scharrelen en blijft niet sipjes in een hoekje staan. Dus ik hoop dat we snel genoeg gehandeld hebben en het met een sisser afloopt en we deze stijgende lijn weer kunnen vasthouden.
Bedankt voor alle lieve berichtjes!

Zo dan jannepauli, dat is idd aardig aan de maat! :)) Ze heeft een lieve blik ja :j En fijn dat het alweer beter gaat!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:35

Wendy15 schreef:
Ik begin weer voorzichtig hoop op goede afloop te krijgen!
Hij loopt niet meer kreupel, weer wat vlotter en ruimer en staat z'n voeten niet meer beurtelings te ontlasten. Ook loopt ie uit zichzelf weer behoorlijk rond te scharrelen en blijft niet sipjes in een hoekje staan. Dus ik hoop dat we snel genoeg gehandeld hebben en het met een sisser afloopt en we deze stijgende lijn weer kunnen vasthouden.
Bedankt voor alle lieve berichtjes!

Ben erg blij voor je dat het de goede kant op lijkt te gaan :(:) ,
zo zie je maar... een "verkeerde" partij hooi en het kan zo weer mis zijn.

Opvallend is dat je pony dus een tweede aanval krijgt van hetzelfde gras (nu hooi) als waar hij dus van het voorjaar ook bevangen is van geraakt.
er moet dus iets met jullie weiland zijn (want van hooi van die andere boer krijgt hij het niet),
Misschien toch de droogte en het juist niet bemesten van jullie weiland...

De hele partij hooi die de boer heeft zal dus waarschijnlijk ongeschikt zijn voor je pony,
vervelend, maar dan zul je toch op zoek moeten naar een partij van wél bemest land en/of van de tweede snee

Letizia

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:37

Gelukkig knapt ie op Wendy :)

Morgen beginnen met afbouwen van de pijnstillers :=

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:41

even een egopostje ;) ,

Ik was bang dat mijn merrie uit (sport) conditie zou raken van alleen hooi, safe&sound en F4F,
het zit er natuurlijk nog ingebakken dat een sportpaard graan en/of bix moet hebben.

Juist het tegendeel is waar....

Hittie is losser dan ooit en ze heeft een enorme looplust.
Blijkbaar nu ze alle overtollige balaststoffen aan het kwijtraken is heeft ze veel minder moeite met het gevraagde werk.
Ik moet haar echt afremmen in d'r enthousiasme om teveel te gaan doen en zit met een enorme grijns boven op haar rug.

Het voelt zo fijn om zoveel power onder je kont te hebben :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 22:31

Nou het is dat je 't zegt maar ik ben niet verbaasd! Ik constateer bij het Friesje precies hetzelfde. Mèn, wat heeft die sinds de F4F+hooi een pit in d'r lijf!

Wendy, fijn, dat klinkt al heel wat beter!!

Met Pauli gaat het ook goed; als ze die rare klompvoet niet zou hebben zou ze zeker weer gewoon rad lopen. Morgen gaat 't verband eraf.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:46

gaan die van jou ook een tweede verharing in ?

ik zal eens een foto maken van mijn donkerbruine 4 jarige, die is helemaal bont van de appels op zijn vacht.

Fijn dat Pauli beter gaat ;) , haal je zelf het verband eraf of gaat ze weer naar de kliniek ?

wat reed of deed je eigenlijk met haar voordat ze HB kreeg ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:47

Letizia schreef:
Gelukkig knapt ie op Wendy :)

Morgen beginnen met afbouwen van de pijnstillers :=

Hoe gaat het met Dar nu ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 22:52

lolclub schreef:
gaan die van jou ook een tweede verharing in ?

ik zal eens een foto maken van mijn donkerbruine 4 jarige, die is helemaal bont van de appels op zijn vacht.

Fijn dat Pauli beter gaat ;) , haal je zelf het verband eraf of gaat ze weer naar de kliniek ?

wat reed of deed je eigenlijk met haar voordat ze HB kreeg ?

Ja, ze verharen inderdaad allebei en de glimlichtjes spetteren je tegemoet! De DA komt even langs om het verband eraf te halen. Hij was van plan er een nieuw maar minder dik verbandje onder te plakken zolang het gat nog niet dicht is.
Ik ben dressuurmiep!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:53

ah, de dressuurprikkers verenigen zich :D

reed je ook wedstrijden ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:11

Goed om te horen dat jullie paardjes het zo goed doen op het voer, als ik het zo hoor is het ook gewoon prima voer voor gezonde paarden, weg met al die onnodige toevoegingen in regulair voer :)

Met Dar gaat het heel redelijk, goed is een groot woord, want zuiver lopen doet ze nog niet, maar mss is dat ook wel te veel gevraagd nu? Uitspatting lijkt eerder goed dan kwaad te hebben gedaan, dus ben opgelucht :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:22

lolclub schreef:
xFioon.... laat het wel een waarschuwing voor je zijn wat Bandiet aangaat,
misschien is het raadzaam om je zus eens wat artikelen te laten lezen over HB, IR en EMS.
Misschien wordt ze dan wel wat voorzichtiger in d'r oordeel, HB is nou eenmaal niet over binnen een paar weken en als je pony IR/EMS heeft is het helemaal levenslang oppassen.

Wat je in ieder geval zou kunnen proberen te regelen is dat je voor minimaal een week hooi meeneemt naar je nieuwe stal,
je kunt dit dan mengen met het nieuwe hooi en zo Bandiet er langzaam aan laten wennen. als je inene overschakelt op een andere partij kun je problemen verwachten.
Ook in één keer weer op het land gooien, zelfs voor een halve dag is niet zo'n slim plan, dit zul je echt moeten opbouwen

als je artikelen wilt hoor ik het wel, dan zend ik je wat via PB

hij staat nu van 10.00-16.00 buiten, ze gaan daar van 6.00-22.00, dus hoelang zal ik dan mee beginnen? en de rest van de dag maar paddock doen? of stal?

Ja, graag, vind het sowieso wel interessant om te lezen, weet er nog lang niet alles over!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:06

xFioon schreef:
lolclub schreef:
xFioon.... laat het wel een waarschuwing voor je zijn wat Bandiet aangaat,
misschien is het raadzaam om je zus eens wat artikelen te laten lezen over HB, IR en EMS.
Misschien wordt ze dan wel wat voorzichtiger in d'r oordeel, HB is nou eenmaal niet over binnen een paar weken en als je pony IR/EMS heeft is het helemaal levenslang oppassen.

Wat je in ieder geval zou kunnen proberen te regelen is dat je voor minimaal een week hooi meeneemt naar je nieuwe stal,
je kunt dit dan mengen met het nieuwe hooi en zo Bandiet er langzaam aan laten wennen. als je inene overschakelt op een andere partij kun je problemen verwachten.
Ook in één keer weer op het land gooien, zelfs voor een halve dag is niet zo'n slim plan, dit zul je echt moeten opbouwen

als je artikelen wilt hoor ik het wel, dan zend ik je wat via PB

hij staat nu van 10.00-16.00 buiten, ze gaan daar van 6.00-22.00, dus hoelang zal ik dan mee beginnen? en de rest van de dag maar paddock doen? of stal?

Ja, graag, vind het sowieso wel interessant om te lezen, weet er nog lang niet alles over!

Deze in het Engels is redelijk compleet : http://www.animalhealthfoundation.com/D ... dHorse.pdf
Deze van de NVVR is in het Nederlands : http://www.nvvr.info/pagina/hoefbevangenheid.html
en een verhaal over voer/gras en het NSC gehalte vertaald in het Nederlands : http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf
Deze gaat over laminitis IR/EMS en EDS : http://www.kohnkesown.com/equestrian16.pdf
Deze is heel uitgebreid en gaat ook in op de diverse alternatieve behandelmethodes : http://www.hoofcare.com/article_pdf/Hoo ... t418EC.pdf

Verder natuurlijk de site van Hoofcare.nl en paardnatuurlijk.nl

Nou, nu kan je wel even vooruit denk ik ? :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:26

Jannepauli schreef:
De DA komt even langs om het verband eraf te halen. Hij was van plan er een nieuw maar minder dik verbandje onder te plakken zolang het gat nog niet dicht is.

is het gelukt met het nieuwe verband en hoe gaat het nu ?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:55

lolclub, gefeliciteerd met je verjaardag!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:35

KootMiraDrum schreef:

Ja, Dank je wel...
ik zou alleen willen dat ik weer 30 was :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 07:43

Afbeelding
Van harte!!!!!
Ik wens je een goed, gelukkig, gezond en zorgenloos nieuw levensjaar toe, met vooral gezonde paarden!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:08

lolclub schreef:
KootMiraDrum schreef:

Ja, Dank je wel...
ik zou alleen willen dat ik weer 30 was :+

gefeliciteerd!
En nog vele gezonde jaren!
Ik zit even in je profiel te kijken...je bent pas 42!
En je rijdt alles naar de Z1...knap hoor!Prachtige paarden heb je ,vooral die vos(maar die is overleden begreep ik?)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:18

Gefeliciteerd!
En ach, je bent zo oud als je je voelt he ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:25

geerke schreef:
Gefeliciteerd!
En nog vele gezonde jaren!
Ik zit even in je profiel te kijken...je bent pas 42!
En je rijdt alles naar de Z1...knap hoor!Prachtige paarden heb je ,vooral die vos(maar die is overleden begreep ik?)

Dank je wel JP, Geerke en Capopjekop :o ,
pas 42 , moet je zien hoe stijf ik soms al ben }>

offtopic:
Ja Vos , de arme... hij voelde zich de hengst hier en vond het nodig om in volle rengalop recht op een schrikdraad af te stormen omdat daarachter mijn zwarte ruin stond met een merrie.
Hij is volledig met zijn achterbenen onder zijn buik door geschoten en zat op zijn gat in de wei.
Spronggewricht en achillespees blessure... heeft een jaar gerevalideerd en toen ik weer met hem mocht beginnen kon de achillespees het helemaal niet meer aan.
hij kon op het laatst niet zelf meer opstaan, we hadden hem op dikke rubbermatten staan en veel vlas zodat hij grip had, maar het wilde gewoon niet meer, liep op 3 benen naar buiten toe.
Hij vond er ook niks meer aan, hij was altijd haantje de voorste en wilde zich overal mee bemoeien, en dat kon hij niet meer.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:39

hallo

ik wou ff wat weten eigenlijk...

mij shetruintje was vorige week Dinsdag erg bevangen geraakt op het schrale landje waar hij op stond met me merrie (exhoefbevangen shetmerrie)maar die heeft nergens geen last van nog gehad..

maar me ruintje wel die was aan 4 benen erg bevangen en gewoon echt zielig om te zien maar het is zeker niet gekomen omdat hij te dik is... maar er waren toch te veel eiwitten vrijgekomen zei de DA heb medicijnen gehad voor hem metacam+tranqgel of hoe je het schrijft..

wat ik raar vind we zijn nu een week verder en me ruintje loopt nog nie helemaal lekker...
zou ik met hem kunnen lopen stukjes hoefjes zijn niet gevoelig meer merk ik met uitkrabben terwijl hij ze eerst heel erg terug trok...

weet iemand misschien tips??

en heb vraagje over een welsh b pony met suiker maar 1 hoef bevangen geraakt ook zelfde medicijnen als mijn ruintje..
alleen gister probeerde ik dus klein stukje te lopen met hem want hij moet er helemaal vanaf wezen omdat hij het maar aan 1 been had maar het rare het is niet verbeterd naar een week hij loopt naar mij idee nog gevoeliger als vorge week...

heeft iemand hier ervaring mee?? en kan me misschien helpen???
Da wordt gebeld vandaag om misschien weer ff langs te komen maar als jullie misschien iets weten kan ik ook wat doen straks op stal als ik bij ze ben...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:45

hoefbevangenheid is niet vaak binnen een week opgelost.
Normaal gesroken zouden ze met medicijnen wel wat beter moeten lopen.
Mijn paard reageerde ook niet op medicijnen,zelfs niet op hoge doseringen buut....toen bestond er nog geen metacam..

Wat krijgen ze nu te eten?
Hele kleine porties hooi een aantal malen per dag is het beste.
Is de shet te dik?

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:55

nou hij is aardig opgeknapt alleen die beentjes wille niet helemaal meewerken maar hij wilde gister wel naast me vriend al draven terwijl hij op kleine steentjes liep....

ze krijgen 1 grote hooinet gevoerd en s'avonds staat er nog een specikuip voor ze met hooi in de stal...

had ik al gezegt hierboven me shetje is zeker niet te dik want hij was vorig jaar brood en broodmager en is nu pas beetje op lichaams gewicht ik kan strraks wel ff een filmpje maken als dat makkelijker is...??