Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:56

hallo kom even binnevallen sneeuwbeslag van de smid, zijn er mensen die dat hebben en wat zijn de voor en nadelen daarvan

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:05

Als je even leest in het topic Tita, dan krijg je vanzelf antwoorden :D

Ik heb sneeuw ringen besteld, maar zijn nog niet binnen, kalkoenen heb ik wel al binnen. Zodra de sneeuwringen binnen zijn gaat mijn paard op sneeuwbeslag. Nadelen zijn er niet, het enige is dat je met kalkoenen eronder (glijden ze niet uit) niet te veel op het asfalt moet komen en al zeker niet draven.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 02-12-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:06

zit op mijn werk en heb thuis geen internet :o

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:07

Oh hahaha nou ja mijn antwoord verder staat eronder! Er zijn hier al aantal mensen met paarden op sneeuwbeslag.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:10

tita schreef:
hallo kom even binnevallen sneeuwbeslag van de smid, zijn er mensen die dat hebben en wat zijn de voor en nadelen daarvan

Voordelen natuurlijk dat een paard met ijzers gewoon naar buiten kan als er sneeuw ligt.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de de hoeven goed schoon moet houden onder de ringen, mn als je paard veel op natte/modderige ondergrond loopt. Maar goed, een echt nadeel is dat natuurlijk niet echt, want ik neem aan dat de meeste mensen de hoeven van hun paarden regelmatig uitkrabben...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:11

Ik wilde eigenlijk een soort beslag waar je zelf niks aan hoeft te doen geen kalkoenen ofzo bestaan die dan

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:17

tita schreef:
Ik wilde eigenlijk een soort beslag waar je zelf niks aan hoeft te doen geen kalkoenen ofzo bestaan die dan

Die van mij heeft rubber ringen tussen de ijzers, die hoefsmid maakt die ertussen.
En als het glad is draai ik stiften in met wideapunten tegen het glijden.
Vaste wideapunten is niet aan te raden ivm evt 'kapot' draaien van de benen.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:57

hallo ervaringsdeskundigen :-)
ik heb het hele topic doorgelezen en ben zeer blij met al jullie ervaringen.
nu heb ik een vraag over die huflederkitt. Blijft dit nu gewoon in de hoef zitten? dus je hoeft het er niet elke keer uit te halen? valt het er vanzelf uit dan ofzo? want je kan het ook meerdere keren gebruiken.
Kan iemand zijn ervaringen daar iets meer over vertellen? Ik heb namelijk het probleem dat mijn paard nogal grote voeten heeft (trekpaard) dus denk dat de meeste zooltjes/pads te klein zullen zijn.
Mijn paard staat op ijzers ivm rijden op de weg en schrapen en kan eigenlijk niet zonder. Vanwege de sneeuw kunnen we nu geen pas meer verzetten omdat ze constant uitglijdt. Vandaar dat ik nu aan eht zoeken ben naar oplossingen. Zou deze huflederkitt helpen tegen het glijden? het ijzer blijft immers aan de onderkant zitten en direct op de sneeuw komen. Ik begrijp dat het zal helpen tegen ijsklonten maar helpt het ook tegen uitglijden?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en info!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:04

Schangah schreef:
Weet iemand of kerckhaert ook sneeuwzooltjes in zijn collectie heeft, ze staan nl niet op de site. Mijn smid besteld zijn materiaal altijd daar en hij komt pas volgende week vrijdag om te beslaan. Hij had ze nog niet besteld/of geinformeerd.
Ik hoop niet dat er nu ook een run op is zoals op winterbanden.

Noot: heb net gehoord dat kerckhaert ze ook heeft.

Ik kreeg net een telefoontje van mijn hoefsmid. De sneeuwzolen zijn bij Kerckhaert niet meer op voorraad, volgende week worden ze waarschijnlijk geleverd. Mijn smid heeft ze vorige week al besteld. Dus toch een run op de zooltjes. ;) :(

Hij had ook nog een tip voor de ondergemaakte leren zooltjes bij mijn paard: vette watten tussen het ijzer maken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:11

Ik heb nog een set hufgrip liggen, gisteren binnen gekomen. Zijn helaas te groot voor mijn pony. Besteld in duitsland maandag en nu al binnen!! evenals de kitt.

Kan ik er iemand blij mee maken. Kosten waren voor mij 5 euro per zool en verzendkosten 11 euro! Je mag ze hebben voor 25 incl verzenden! 2 voor en 2 achter https://www.strohm.de/de/productVersionDetail,3999.html
zijn de betreffende zolen......

Iemand enig idee of die kit nu ook op een hard plastic/rubber zool die tussen ijzer is geslagen toegepast kan worden??
en hoe krijg je de kit er weer uit?????

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:30

Waar heb je ze besteld Kim? Bij Strohm?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:33

yep, maar ze zijn helaas echt veel te groot voor mijn poown, had dat eerlijk gezegd niet verwacht, is eerder iets voor een paard met een ijzer maat 2 of 3 denk ik...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:36

Oeps.. nou dan denk ik dat ik er ook niets aan heb, mijn arab heeft ook kleine pootjes....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:21

Kun je ze niet bijknippen dan Kim?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:25

Joh,m die dingen moet je op maat knippen ;) Ze worden in standaard maat verkocht en dan worden ze ook maat geknipt, de ring duw je op de juiste plek en dan met de nagels er goed inslaan, tadaa, klaar...
Onze ijslanders hebben maat 00 en heel soms 000 en dragen dezelfde maat sneeuwzolen als de groetere paarden met bv maat 1..kwestie van knippen en ring op juiste plek duwen.

Hoe bedoel je met die kit? Jouw paard heeft die balk toch? Ik snap niet wat je bedoeld? Of had je al zooltjes? (sorry, hihi, ben even kwijt hoe het ooik alweer zat met jouw paardje)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:29

Yep mn paard heeft balk
Smid heeft er een harde plastic zool tussen geslagen
Wil de rest vd zool opvullen met die kitt omdat ze nu nog steeds klompen krijgt
Zou dat kunnen?

Doorsnede van die sneeuwringen is veel te groot die gaan echt niet passen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:37

Ik had vorige de 'zachte'versie van de hoefringen, die je dus tussen de hoef en het ijzer nagelt.
Nu heb ik de versie hoefringen die je klemt/klikt, die je er dus zelf uit zou kunnen halen.
Vanmiddag mee gereden, ging prima, wel puntstiften bij in gedraaid (vanwege gladheid). Heerlijk weer rijden!!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:03

kim1207 schreef:
Ik heb nog een set hufgrip liggen, gisteren binnen gekomen. Zijn helaas te groot voor mijn pony. Besteld in duitsland maandag en nu al binnen!! evenals de kitt.

Kan ik er iemand blij mee maken. Kosten waren voor mij 5 euro per zool en verzendkosten 11 euro! Je mag ze hebben voor 25 incl verzenden! 2 voor en 2 achter https://www.strohm.de/de/productVersionDetail,3999.html

Iemand enig idee of die kit nu ook op een hard plastic/rubber zool die tussen ijzer is geslagen toegepast kan worden??

mocht je ze nog kwijt willen, laat me maar even weten.
Bedankt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:53

Zijn er hier nu ook nog mensen die paarden op gewoon ijzers zonder speciaal winterbeslag hebben lopen zoals ik?
Bij ons gaan de paarden hoe dan ook iedere dag de wei op, weer of geen weer en volgens de stalhouder en de smid weten paarden heel goed wat ze dan wel en niet kunnen, maar toen ik mijn merrie dus eergister met bolle ijsklompen uit de wei haalden vond ik dat doodeng.
Maar heel veel stalgenootjes daar hadden dat het eerste seizoen ook dat ze het eng vonden maar zijn die angst echt kwijt nadat ze vorig jaar zelf hebben gezien dat er bij geen enkelpaard met gewone ijzers wat gebeurt is.
Satlhouder en smid zeggen, zolang je maar niet gaat rijden en de paardenz elf hun manier van bewegen kunnen zoeken gebeurt er eigenlijk nauwelijk iets.
Ik zit nu dus erg te twijfelen of ik nu hals over kop mijn smid moet laten komen of effe moet afwachten tot 4 januari want dan heb ik weer een afspraak staan?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:56

Persoonlijk vind ik het niet kunnen, paarden met zulke klompen onder de voeten en nog eens levensgevaarlijk ook. Ik vind het het risico niet waard.
Onassa ik zou even wachten, naar het weekend wordt het weer dooi, wie weet red je het tot 4 januari.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:58

Mijn paard staat ook op ijzers gewoon buiten, maar ik vind het wel doodeng en heb mijn smid wel gevraagd van die ringen die tussen ijzer en hoef in komen te bestellen. Maar zolang ik die niet heb, laat ik hem wel buiten. Hangt wel van soort sneeuw af en als het echt glad gaat worden, dan gaat hij de rijbak in (pad erheen en bak strooi ik dan eerst)

Als hij klompen gaat krijgen, dan vind ik het wel eng worden, maar sneeuw is hier tot nu toe niet plakkend.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:33

Nou mijn ervaring met de sneeuwringen (die je tussen de ijzers klemt) is niet goed... Gisteravond de, door hoefsmid op maat gemaakte, ringen erin. Vanmorgen meteen gecheckt en ze zaten nog op hun plaats maar vannacht heeft mijn paard op klinkers gestaan. Vanmorgen heb ik ze de bak ingelaten en toen ik thuis kwam meteen gekeken of de ringen er nog in zaten. Niet dus, 1 was eruit en de ander zat halverwege de hoef ( die heb ik er zelf maar uitgehaald) gelukkig geen ijsklompen!
Dus net de hufkitt uit de kast gehaald en straks maar weer eens kijken of dit wel blijft zitten.

De hufkitt kun je met bv een hoevenkrabber eruit halen.
En het werkt niet tegen uitglijden, is puur om geen sneeuwklompen te krijgen. Tegen uitglijden toch widia puntjes nodig.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:38

Nou ik ben benieuwd of die ringen bij mijn paard wel blijven zitten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:00

diana1 schreef:
Schangah schreef:
Weet iemand of kerckhaert ook sneeuwzooltjes in zijn collectie heeft, ze staan nl niet op de site. Mijn smid besteld zijn materiaal altijd daar en hij komt pas volgende week vrijdag om te beslaan. Hij had ze nog niet besteld/of geinformeerd.
Ik hoop niet dat er nu ook een run op is zoals op winterbanden.

Noot: heb net gehoord dat kerckhaert ze ook heeft.

Ik kreeg net een telefoontje van mijn hoefsmid. De sneeuwzolen zijn bij Kerckhaert niet meer op voorraad, volgende week worden ze waarschijnlijk geleverd. Mijn smid heeft ze vorige week al besteld. Dus toch een run op de zooltjes. ;) :(

Hij had ook nog een tip voor de ondergemaakte leren zooltjes bij mijn paard: vette watten tussen het ijzer maken.

He wat apart, vanochtend was de levering nog geen probleem??
Ga weer een mailtje sturen, moet ze echt hebben, vanmiddag alweer ijsklonten, wordt er gek van.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:14

kim1207 schreef:

welke maat is het?