[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:57

sofie1970 schreef:
Ik heb ook wel het advies gekregen om gewoon op t harde te rijden, de berm is te nat, te ongelijk,
en in de bak mag ik ook niet rijden. Zand is te zwaar.
Maar voor een galopje ga ik toch echt de berm in hoor.

mag ik vragen in welke mate jouw paard artrose heeft? 4 is toch het ergste stadium zeg maar? Ik snap ook niet dat stalgenoot niet ziet dat paard zo al pijn heeft. en dan nog rijden ook :n

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:39

ik heb eens geleerd dat als een paard al in stap bij elke pas pijn heeft, ook gewoon op stal en in de wei, dat het dan (hoe moeilijk ook) niet eerlijk is om het nog in leven te laten...
het dier kan dan zelf niet meer kiezen om pijnvrij door het leven te gaan, maar moet pijn hebben om te kunnen leven...

__rosalie__

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:39

het is inderdaad arg egoistisch om je paard dan nog in leven te houden. en zeker zonder pijnstillers het inslapen uitstellen omdat je er zelf niet klaar voor bent.

sophie1970: wat raar dat je een advies hebt gekregen om op het harde te rijden. dat geeft juist harde "klappen" in de benen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:53

@ rosalie, mijn merrie loopt ook beter op het harde, dit omdat dat gelijke ondergrond is. Veldwegen en vaak stukken gras zijn toch ongelijker. Hoe ongelijker de grond hoe zwaarder voor de gewrichten dus hoe meer last een paard met atrose heeft is mij verteld.

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:43

__rosalie__ schreef:
sophie1970: wat raar dat je een advies hebt gekregen om op het harde te rijden. dat geeft juist harde "klappen" in de benen.

Ik heb dit advies van 2 verschillende dierenartsen, op 2 verschillende praktijken gekregen,
reden zie het antwoord boven mij.
En ze loopt op de weg ook prettiger dan in de berm
Ik heb 1 ronde met een heel vlak stuk berm waar we dan even lekker kunnen galloperen.

Citaat:
mag ik vragen in welke mate jouw paard artrose heeft?

Mijn paard heeft niveau 3.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:17

Mijn paard heeft ook kogelatrose, en HKO. En ze is net hersteld van een peesblessure.

Na deze diagnose heeft ze een poos op rust gestaan, vanwege de pees kort op boxrust, daarna gewoon in het land. Op dit moment rijd ik haar weer. Ik krijg nu les van iemand die veel ervaring heeft met blessurepaarden, en het pakt verrassend goed uit. Ze loopt als een trein.

Ik vind die gradaties een beetje lastig. Mijn paard kreeg voor haar HKO op de kliniek een 4. Later, op een andere kliniek, heb ik een second opinion gevraagd, en daar gaven ze haar een 2-3. Voor de atrose heb ik geen gradatie gevraagd, ze hebben gezegd dat ze het in lichte mate heeft.

Mijn paard loopt tijdens een buitenrit ook liever op het harde, dus dat herken ik wel. Verder heb ik haar 24 uur per dag buiten lopen, behalve bij heel slecht weer, dan gaat ze 's nachts naar binnen, en als het heel heet is, overdag een paar uurtjes.
En ze krijgt Arti gold als supplement. Ze is niet beslagen.

Toen ik deze diagnose kreeg, dacht ik echt dat het einde verhaal was. Maar op het moment loopt ze super. Ik denk dat beweging goed is, uitgaande van wat het paard zelf kan/aangeeft. En zoveel mogelijk los buiten.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:01

__rosalie__ schreef:

Mijn paard WIL juist graag op het harde lopen!! als ik haar de berm in stuur is het 2 passen en ze loopt zelf alweer op het harde.
Vind haar ook veel beter lopen op het asfalt, juist door de gelijke ondergrond.
In de bak mag ik zowieso niet meer rijden, dat is te zwaar voor dr en veel wendingen is ook uitgesloten. Zandpaden pak ik wel mee, voor een drafje ( op het harde draaft ze dan weer niet lekker ) en een galopje en dat gaat ook verder wel goed. Maar als ze kan kiezen tussen berm/zand en harde is het toch echt het harde, en daar kiest ze echt zelf voor! :)

extra info-tje :)

Joy heeft wel wat opstart problemen, ze moet echt eerst even goed warmlopen. Ze krijgt nu 2 keer daags 1 schepje glucosamine van primeval door de slobber. Ze staat de hele dag buiten, snachts binnen. Ze loopt al een stuk makkelijker, gaat moeiteloos liggen en weer staan ( eerder de kracht niet voor ) en heb haar ook niet meer zien liggen sochtends dat ze zelf niet meer op kon staan ( geen kracht in de achterbenen )
Kortom: het gaat super met 'r !! Ze is weer lekker bijgekomen doordat ze nu lekker hele dag op wei staat ( was behoorlijk ingevallen ) en je zou haar echt geen 20 jaar geven als je dr zo ziet ;)

Kijk maar :D :
( op de voorgrond is joy <3 )

Afbeelding

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:27

ik ben juist van stal verandert omdat de DA in de kliniek zei dat hij absoluut niet meer op het asfalt mag lopen. nu sta ik op een andere stal met veel berm langs de weg en hij gaat daar uit zichzelf in lopen. hij loopt ook slecht op het harde.

licht dat misschien aan de plek waar ze artrose hebben?
arin heeft het in de zijn kogel voor.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:54

Die van mij doet het super nu 3 weken na het inspuiten.Hij geeft zelf aan geen last te hebben.
Hij is veel minder stug en loopt uit zich zelf al beter de hoeken in.
Volgende week weer mee op wedstrijd,ik blijf het spannend vinden!
Ik durf hem niet meer op de wei te gooien ivm een onregelmatige en toch hardere bodem dus wat mij betreft blijft hij in de paddock.

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:07

Mijn paard ook in de kogel en waarschijnlijk een klein beetje in de knie,
maar daar heb ik niet verder onderzoek naar laten doen.
Ik weet in wat voor mate het in de kogel zit, en zoals we het nu doen gaat het prima,
als zij aangeeft op de weg beter te lopen wie ben ik dan om haar perse in de berm te sturen.
Ik denk dat ze zelfs in galop nog het liefst op de weg zou blijven maar dat wil ik niet.
En omdat ik na al die jaren de vlakke stukken berm wel ken is een galopje op zijn tijd geen probleem.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:49

ambre schreef:
Die van mij doet het super nu 3 weken na het inspuiten.Hij geeft zelf aan geen last te hebben.
Hij is veel minder stug en loopt uit zich zelf al beter de hoeken in.
Volgende week weer mee op wedstrijd,ik blijf het spannend vinden!
Ik durf hem niet meer op de wei te gooien ivm een onregelmatige en toch hardere bodem dus wat mij betreft blijft hij in de paddock.

De wei kunnen ze meestal prima hebben hoor, juist dat hapje-stapje is goed voor ze. Paard helemaal niet in de wei doen lijkt me geen goed idee, alleen voor het paard-zijn. Een paddock is vaak ook zwaar en als ze gewend zijn aan de bodem in de wei kan dat best, ook als ze er lang op staan maken ze niet meer van die gekke sprongen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:55

Paddock niet zwaar en hij staat altijd heel de dag buiten.Maar met een sprintje en een bokje krijgt hij toch meer druk op de gewrichten dan in zijn paddockje.
Hij staat ook alleen in de wei,neem geen risico ivm blessures.Hij beult namelijk de andere paarden af...Zou dus niet weten waarom dit minder zou zijn met betrekking tot het paard-zijn.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:33

Anderhalf jaar terug foto's laten maken van Lance (17 jaar) zijn voorbenen. Hij liep niet helemaal lekker. Dierenarts zei dat hij extreem veel pijn moest hebben en keihard is voor zichzelf. Toch heb ik nog een aantal behandelingen met biophotonen therapie laten doen. Heeft mij veel geld gekost, maar de ontstekingen bleven weg en hij was al bijna een jaar niet meer kreupel.
( hij staat wel met pensioen)
Afbeelding
Afbeelding

Sinds een week gaat het ineens keihard achteruit. Hij loopt erg slecht in stap, draf is helemaal vreselijk.. Ben bang dat hij nu toch op moet gaan geven. Nadeel is dat hij ondanks zijn pijntjes toch zo enorm vrolijk is.

Eergisteren heb ik 600 meter gewandeld. Hij was wat druk door landbouwmachines in het land. Hierdoor leek hij eigenlijk zuiver te lopen (adrenaline?)

Ik was al opgelucht.. Helaas kwam ik later naar buiten gelopen en daar stond hij stuk te gaan van de pijn. Hoofd laag, mond wijd open en rare bewegingen aan het maken met zijn onderkaak.. Hij bleef zo heel lang staan..

Zijn er echt paarden zo hard voor zichzelf dat ze maar doorlopen en vrolijk zijn ondanks de pijn? Ik heb besloten om hem toch nog heel even op pijnstillers te zetten.. Het voelt als verraad als ik hem nu in laat slapen, hij wilt nog zo graag.. Maar een kreupel paard mag je ook niet laten lopen toch? Ik wist dat het eraan zat te komen, maar dit doet zo'n zeer.. en hoe weet ik of ik niet te vroeg beslis? Ik wil niet wachten tot het een zielig hoopje paard is, daar is hij te trots voor.

Naast de artrose heeft Lance ook last van een slaapstoornis. Hij valt soms staand in slaap op zn knieeen. Dit kan komen vanwege een slaaptekort. Misschien zorgt de artrose er wel voor dat hij niet te lang kan liggen en dus niet genoeg slaap krijgt? Hij ligt soms wel eens, maar heel kort. 5 minuten gemiddeld denk ik..

Zijn lijf is op ben ik bang, ik hoop dat hij gaat aangeven wanneer het genoeg is.. Ik kan hem nu nog niet laten gaan, maar weet ook dat dit niet langer gaat zo.. Moeilijk..

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:55

Wat naar lovelance! ik heb het wel vaker meegemaakt dat paarden 'door de pijn heen' lopen. Paarden zijn vluchtdieren en zullen dus van nature een blessure niet snel laten zien.
Over het slapen: paarden slapen vrijwel altijd staand. Paarden liggen wel, maar dit hoeft zeker niet om te slapen of te rusten.
Ik kan niet zeggen of je paard aan zn einde zit, jij kent hem het beste! Als je denkt dat hij op is (geestelijk of fysiek) dan moet je misschien idd een vervelende beslissing gaan maken. Heeft hij nog goede momenten/dagen fysiek?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:26

Maar ook paarden hebben een (korte) REM slaap nodig en die krijgt hij dus waarschijnlijk tekort. Waardoor hij tijdens het staand slapen plotseling diep in slaap valt en op zijn knieen valt, waarna hij weer wakker schrikt.

Hij is nu een kleine week kreupel. Zijn artrose zit ook overal. In zijn hals, achterbenen (links achter zit een enorme botwoekering onder de kogel). Zijn lichaam is echt op ben ik bang, alleen geestelijk is hij nog lang niet klaar.. Ik heb altijd gezegd dat als hij op pijnstilling moet gaan leven het klaar is.. Nu is het zover en kan ik t niet om hem in te laten slapen terwijl hij nog zo graag wilt.. Toch maar op pijnstillers denk ik..

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:57

Jij kent je paard het beste, dus doe wat jij denkt dat goed is. Sterkte in elk geval!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:05

Je kan nu nog pijnstillers geven, juist als je niet zeker bent wat je moet doen. Maar bedenk wel dat je hem niet altijd aan de pijnstillers moet (en wil?) houden.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:38

Vanmiddag de dierenarts gebeld, hij komt woensdag om Lance in te slapen.. Ik heb hem vanochtend een paar uur vanuit huis geobserveerd en hij heeft wel degelijk veel pijn. Hij staat veel, wiegt van links naar rechts.. Gaapt heel veel, rolt met zn ogen, kauwt op zijn tong.. Wilde een paar keer gaan liggen, maar deed het niet. Dit kan niet zo.. Hij is op deze manier aan het vechten om de dag door te komen.

Moeilijke is dat als hij mij ziet hij heel vrolijk en blij doet. En mij overal volgt, knuffels wilt en niks laat merken van pijntjes..

Ik ga hem enorm missen.. Het doet verschrikkelijk veel zeer, maar ik gun het hem om als het trotse paard te eindigen en niet als zielig hoopje..

Afbeelding
Ik hou van je vriend..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:43

Lovelance, wat vreselijk zeg.. :(:)
Ik vind het erg knap van je dat je dit besluit hebt gemaakt, heel veel respect daarvoor..
En ik wens je heel erg veel sterkte woensdag, en de tijd daarna.. :\

Ik kom even binnenvallen met een vraagje. :o
Mijn merrie heeft kogelartrose, en in de winter is ze altijd chagerijnig omdat ze er dan zo'n last van heeft.
In de zomer is er niks aan de hand.. En in de winter kan ik niks met haar.. Niet wandelen, niet rijden..
Ik dacht dat het kwam door de puberteit, maar dat is dus niet zo. Volgens de DA komt het doordat haar gevoelige pezen en gewrichten afkoelen, en dat ze daardoor last krijgt.. Iemand tips?

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:35

heel veel sterkte woensdag lovelance!!
wat een klote beslissing moet je dan maken he, maar zo te lezen maak je wel een goede beslissing voor hem! En ook voor jezelf, herrinner hem in zn (redelijk) goede dagen, en niet als een hoopje ellende ...
:(:)

hoop dat mijn meisje nog heel lang mag blijven ...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:27

Lovelance, heel veel sterkte toegewenst :(:)

Ik kom mij hier ook melden... heb een Haflinger van 20 jr. met artrose in de hals, knieën en linkerbil. 3 jr. geleden is dat geconstateerd met de Lecherantenne, hij zat toen op niveau 3.
Na een jaar homeopatisch behandelen, hij heeft ook Glucosamine speciaal+ olie is het teruggegaan naar niveau 1. Vanwege de artrose heb ik hem toendertijd van de ijzers gehaald, hij stond rondom.
Het gaat op het moment goed met zijn artrose, het is afwachten hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Die Glucosamine zal hij zijn levenlang moeten innemen.

Ga straks het topic eens doorspitten en jullie ervaringen lezen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:09

lovelance, heel veel sterkte toegewenst!
Je maakt de goede beslissing voor je paard... Je bent erg dapper en Lance zal je ongetwijfeld dankbaar zijn dat je hem van z'n pijn verlost door hem te laten gaan.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:19

Lovelance, wat jammer dat die beslissing toch nu al moet komen. Wat goed van je dat je je paard voor laat gaan op je eigen gevoel, hij zal zo blij met jou zijn als baasje! Sterkte!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:31

@ Lovelance: wat verschrikkelijk, maar ik vind het wel heel knap en eerlijk van je dat je je paardje kan laten gaan. Ik wens je heel veel sterkte met het verlies
Carolien

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:34

lovelance, sterkte...
een moeilijke beslissing, maar hij zal je er dankbaar voor zijn...