Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:33

hihihi geweldig :D :D weer een filmpje....... en weer het geeikte commentaar van mensen die helemaal niet snappen wat er waar en waarom gaande is :)

Ik heb het opgegeven om mensen in te laten zien dat het allemaal net effe wat anders in elkaar steekt als men denkt, want de wil om te leren is er niet als het niet in hun straatje past........

Skuppen tegen de sport, das een groot goed :D :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:35

ik vraag me af hoe een rollkur goed kan zijn?hoe kan je die nou goed uitvoeren?

vast een hele domme vraag,maar ik kan me er niks bij bedenken.

(wbt het filmpje,ik zie niet op iedere foto een rollkur volgens mij...)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:39

KiWiKo schreef:
hihihi geweldig :D :D weer een filmpje....... en weer het geeikte commentaar van mensen die helemaal niet snappen wat er waar en waarom gaande is :)

Ik heb het opgegeven om mensen in te laten zien dat het allemaal net effe wat anders in elkaar steekt als men denkt, want de wil om te leren is er niet als het niet in hun straatje past........

Skuppen tegen de sport, das een groot goed :D :D

mmmmm...ik heb een tijdje in de springsport meegelopen en daar werd ik niet blij van hoor.....kan ook iets over mij zeggen natuurlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:41

ik zie iedere dag wel dingen voorbij vliegen waar ik niet blij van word......... en dat is toch echt vaker bij de basisrecreant :D :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:44

tja...dat roept mijn vriendin ook altijd...de meeste ellende zie je bij de niet-professionals....ik weet niet of ik het helemaal daar mee eens ben.
Laten we stellen dat het bij de ene groep zonder verstand gebeurt en bij de andere groep met verstand.....en wat nu erger is????

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:26

KiWiKo schreef:
ik zie iedere dag wel dingen voorbij vliegen waar ik niet blij van word......... en dat is toch echt vaker bij de basisrecreant :D :D

Idem hier,een imitatie van de rollkurr tot paardenhoeven die een dezer dagen best eens bij Arabesk in de vriezer kunnen belanden.

Maar toch als men op zo'n nivo rijd hoor je niet zulke foto;s te krijgen. Misschien 1 of 2 uit de 50 want dan is het pas een moment opname.
Rollkur of niet deze foto's hoor je gewoon niet te zien.

Valincia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:43

tja geen goed woord voor over!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:45

KiWiKo schreef:

Juust, linker bitring aan de rechterkant zichtbaar vind ik kwalijk.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:21

bulck schreef:
En waar is hij in de sport???? Hij nam niet deel dacht ik.
Wederom, niet alles is wat het lijkt, er is verschil tussen sport en basisafrichting. Hoe moet je dat nu wijsmaken. Als je paard piaffe en passage kan, super, in wedstrijdverband moet je dan zien hoe een jury dit beoordeelt. Een correct uitgevoerde geeft een 6 of een7, eentje met net nog meer die buiging in de gewrichten met behoudt van takt en ritme en in het kader blijvend, kan leidde tot een 8 of een 9.
DWD laat idd zien hoe het moet, maar is niet gericht op de wedstrijdsport dus valt dat streven weg. Sport is opgelegd oefeningen laten zien, binnen een bepaalde tijdspanne. Dus de twee zijn niet te vergelijken. Laat Anky, edward een clinic geven en je zal ook geen excessen zien.

Maar schiet men niet de doel van de dressuur voorbij op deze manier, een piaffe die niet takt zuiver is maar wel spectaculair (met het voorbeen naar achter onder het zwaartepunt geschoven, ipv het acherbeen naar voren) krijgt een hoger cijfer als een piaffe die correct is maar niet spectaculair? Ik zie heel wat moment opnames van paarden in de piaffe die op of achter de loodlijn lopen maar hun achterhand er niet voldoende onder hebben, en daardoor of niet taktzuiver gaan of hun voorbenen meer naar het zwaartepunt zetten...

http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/H ... Piaffe.jpg
http://www.eurodressage.com/images/ferro8.jpg
dit noemen ze de perfecte piaffe
http://www.dressuurstal.be/images/Den_B ... _8821b.jpg

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:33

Te triest voor woorden

Maar iedereen die het zo doet wordt uiteindelijk wel beloond met een "winstp". of hoge cijvers!..Dus waarom stoppen als je er voor beloond wordt?.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:37

niet iedereen natuurlijk, als je de plank geheel mis schiet...

Maar ik vraag me af, wat is nou het doel van de dressuur, wat wil men zien, waar komt de dressuur vandaan en waarom als het al zoveel jaren goed werkt willen we nu ineens wat anders zien?

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 08:51

Lailapri: Tja inderdaad die piaffe word beloond. Net als een uitgestrekte draf met hoog opgooiende voorbenen, maar een de achterhand die er wat achteraan huppelt, dit wordt niet meer gezien. Het gaat erom of het er boeiend uitziet, spectaculair, en de naam is erg belangrijk... dit vind ik een voorbeeld van een redelijk goede piaffe. De achterhand zakt iets extra, je ziet extra buiging van de achterbenen. Wel vind ik ook hier het voorbeen nog teveel draagt.. http://pic16.picturetrail.com/VOL701/28 ... 786499.jpg

als hier het achterbeen nog iets meer omhoog kwam, dan vind ik deze nog beter. Je ziet hier duidelijk dat de achterhand draagt

http://www.oldenburghorse.com/images-su ... fe_web.jpg
Laatst bijgewerkt door prioika op 08-06-09 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:53

geerke schreef:
de meeste ellende zie je bij de niet-professionals....

Leuk voor de paarden, dat is dan zo'n 95% van de populatie? Brr
En dat praat het filmpje niet goed. Pro of niet, die beelden kan je toch alleen maar bestempelen als 'aan de bek sleuren'. Dat dat dan toevallig de naam 'trainingstechniek' krijgt verandert daar niet veel aan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:56

pharagirlke schreef:
Ik zie ook paarden zonder rollkur triest kijken als ze hard aan het werk zijn... Ik kijk soms ook heel erg boos of net heel erg triest als ik heel heel heeeel geconcentreerd ben. En dat zie ik een hoop ruiters doen. Zouden we dan allemaal niet graag rijden? :=

Toch frapant dat alle paarden in dit filmpje, stuk voor stuk, zo'n trieste uitstraling hebben...en als je naar die monden kijkt zie je dat die paarden proberen hun mond open te doen om van de pijn af te komen maar dat lukt ze weer eens niet omdat ze ingesnoerd zitten.

Daarbij gebeurd er bij de amateur ook veel wat niet door de beugel kan, echter weten zij vaak gewoonweg niet waar ze mee bezig zijn (en dat is ook iets wat niet door de beugel kan, als je met een levend wezen aan de gang gaat en heel veel invloed uit oefent op het lichamelijke en mentale welzijn van dat levend wezen dient men zich op elk aspect te verdiepen op wat voor invloed hij of zij op het wezen uitoefent.), maar een prof weet heel erg goed waar hij of zij mee bezig is (omdat hij of zij wel weet wat voor gevolgen iets kan hebben)!

Zo kan je deze trieste blikken ook best vinden in beginnerslessen van manege's, echter moeten deze mensen nog leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:00

Ik denk inderdaad dat deze ruiters allemaal expres hun paard verpesten, want ja, ze willen vast geen hoog niveau halen dus dan verpesten ze maar zo. Maar helaas, Nederland staat toch ver vanboven in de wereldranglijst, ondanks dat ze zóóóóó hard hun best doen hun paard te verpesten met rollkur....want ze hebben er vast geen verstand van, ook al zitten er olympische ruiters tussen en zelfs één met 3 gouden medailles op een rij.... Maar ik denk inderdaad dat menig bokt veel beter kan rijden, ik bedoel maar :j

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:04

lailapri schreef:
Ik train mijn pony ook rollkur:
http://94.100.118.18/595600001-59565000 ... _Vcc5.jpeg

wat is er mis mee?

;)

punt 1: dat is hoogstwaarschijnlijk een momentopname, laat anders maar eens een filmpje zien waar hij zo een kwartier loopt
punt 2: er is inderdaad geen achterhand te zien :+ , en dit heeft meer te maken met showen, hij kan er zelf voor kiezen
punt 3: er zit geen ruiter op, dus geen gewicht, het maakt nu niet uit als de rug te ver omhoog gaat, en er zit geen druk in de mond

snap je de verschillen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:06

prioika schreef:
lailapri schreef:

wat is er mis mee?

;)

punt 1: dat is hoogstwaarschijnlijk een momentopname, laat anders maar eens een filmpje zien waar hij zo een kwartier loopt
punt 2: er is inderdaad geen achterhand te zien :+ , en dit heeft meer te maken met showen, hij kan er zelf voor kiezen
punt 3: er zit geen ruiter op, dus geen gewicht, het maakt nu niet uit als de rug te ver omhoog gaat, en er zit geen druk in de mond

Denk zomaar dat ze het sarcastisch bedoelde.....

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:16

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:17

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:18

prioika schreef:
lailapri schreef:

wat is er mis mee?

;)

hahaha was sarcastisch bedoelt, idd momentopname van een hoofdslinger voor een bok :P Zou niet eens weten hoe ik hem in rolkur zou moeten krijgen hij is nog onbeleerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:19

prioika schreef:
Bizzybijtje schreef:

En wat heeft dat nou met rollkur te maken?

niks ;)

.......waarom plaats je het dan in een topic dat over rollkur gaat ;)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:21

je hebt pb ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:21

Misschien omdat ik in mijn vragen wat afdwaalde naar het gebruik van achterhand hoe het ooit omschreven is en momenteel graag gezien wordt...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:25

Ik vraag me toch af hoe een rollkur goed kan zijn als de luchtpijp in het nouw komt...