[filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *2e update pag 9*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:11

stef schreef:
ja knikken kan ze al, clickertraining boeit dr niet zo

clickertraining?

LadyMadonna

Re: [filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *update Blz 5*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:29

Targettraining is ideaal om met een clicker te doen, maar dat vind ze dus niet zo boeiend

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:55

Even een update, inmiddels zijn we een week of wat verder en heb eigenlijk geen goed nieuws te melden. Ik zie 0 verbetering, eerder verslechtering.
Zojuist heeft ze een uurtje op stal gestaan om dr hooi te eten, en toen ze uit de box kwam, kwam gelijk het vast slaan van het eerste filmpje weer boven drijven. Ook in draf op het harde (voor de duidelijkheid, ze werkt niet, alleen afgelopen zondag paar passen laten draven om te zien of er verbetering was) 0 verbetering....

28ste terug, maar denk dat ik mn conclussies moet gaan trekken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:44

He stef, dat is geen goed nieuws zeg, bah. Nog even geen conclusies trekken hoor, neem nog even die twee weken goed rust.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:08

Ik heb alleen het laatste deel van het topic gelezen (sorry, tijdgebrek) maar alleen even een vraagje...
Is ze op tekenziekte gecontroleerd (Borrelius, ehrlichiose)?

Hier erg berucht vanwege de ontstekingen die het bij de gewrichten veroorzaakt....
Is maar een optie...

Ik hoop op een gunstige verandering in je rotsituatie...

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:21

Topic doorgelezen,wat een narigheid hoop dat je straks de juiste keuzes kan maken. Veel sterkte en hoop dat t enigsins goed komt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:25

stef schreef:
Even een update, inmiddels zijn we een week of wat verder en heb eigenlijk geen goed nieuws te melden. Ik zie 0 verbetering, eerder verslechtering.
Zojuist heeft ze een uurtje op stal gestaan om dr hooi te eten, en toen ze uit de box kwam, kwam gelijk het vast slaan van het eerste filmpje weer boven drijven. Ook in draf op het harde (voor de duidelijkheid, ze werkt niet, alleen afgelopen zondag paar passen laten draven om te zien of er verbetering was) 0 verbetering....

28ste terug, maar denk dat ik mn conclussies moet gaan trekken....

Mijn paard was tijdens de herstelperiode (van een peesblessure) ook enorm stijf als ze even stil had gestaan (bijv. op stal). Ook na het rijden, was ze op stal niet zo als het hoort.
Gelukkig was ze tijdens het rijden wel goed, maar soms de eerst passen vanuit stal/stilstaan had ik mijn twijffels.

Ik hoop dat jouw paard beweging aan kan, hopelijk dat het herstel icm bewegen meer resultaat geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:18

beweging is geen optie morris, althans, niet meer dan wat ze zelf in de wei bepaald. Ze moet volledige weiderust hebben voor het herstel van de peesblessure (alleen hersteld die dus niet).

Liljebo, er is wel bloed getrokken, maar niet specifiek daarop.
Daarbij is de oorzaak niet heel belangrijk meer, diagnose is peesontsteking, behandel prognose is inspuiten en rust, alleen verbeterd het dus niet

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:16

Kom zeg TS, je trekt je conclusies wel heel snel.
Je paard heeft een peesblessure en moest minimaal 2 maanden rust. We zijn nu pas 1 maand verder en je ziet het al niet meer zitten.
Zulke dingen kunnen echt lang aanslepen hoor. Zelf vind ik die termijn van 2 maanden eigenlijk al ontzettend krap. Bij peesblessures spreek je vaak toch al snel over een half jaar tot een jaar. (maar dit was een ontsteking, dacht ik gelezen te hebben, vandaar waarschijnlijk die kortere termijn?)
Ik begrijp heel goed dat je de moed begint te verliezen, maar probeer toch maar positief te blijven denken. :(:) Geef je paardje toch wat tijd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:20

1 maand bezig? Sorry, maar dan heb je toch ergens iets gemist. Al met al ben ik al vanaf September aan het stuntelen, ben ik in mei voor het eerst naar de kliniek geweest (3 mnd nu dus) en verslechterd ze ipv dat ze verbeterd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:49

Luckeystory, het paard hoeft niet in een maand klachtenvrij te zijn, maar moet verbetering laten zien, dat is nogal een verschil. Het zal nog wel even duren voordat dit paard echt genezen is en dan ga ik ervanuit dat ze ook zal genezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:34

stef schreef:
Liljebo, er is wel bloed getrokken, maar niet specifiek daarop.
Daarbij is de oorzaak niet heel belangrijk meer, diagnose is peesontsteking, behandel prognose is inspuiten en rust, alleen verbeterd het dus niet

Tja, igv borrelius of ehrlichiose is de oorzaak dus wel belangrijk. Bestrijd je de tekenziekte niet, dan treed geen verbetering op.

Hier in zweden is daar momenteel veel over te doen. De gewrichtsontstekingen ontstaan door borrelius reageren niet op de gebruikelijke behandeling, maar alleen op de behandeling van de ziekte zelf. Het schijnt nogal eens voor te komen.
Toevallig hoorde ik nu ook van iemand van bokt met een paard met peesontsteking. Ze sukkelde er ook al een hele tijd mee, maar uiteindelijk bleek het borrelius en nu het paard daartegen is behandeld, gaat het weer beter
Hetzelfde hebben we met onze hond meegemaakt.

Ik ben ervan overtuigd dat je alles voor je paard doet wat je kunt doen en ik kan mij voorstellen dat je zo stilaan moedeloos wordt. Ik weet maar al te goed hoe dat voelt
(heb in mei een paard moeten laten inslapen, na 1 jaar aanmodderen met alle mogelijke artsen/klinieken)
Dus mijn tip is niet negatief bedoeld, maar je hoort het momenteel hier echt vaak en dan dus vooral in verband met gewrichtsontekingen. Borrelius en de risico's worden nog erg onderschat. (in nl volgens mij nog meer dan hier)

Verder wil ik je alle sterkte en moed van de wereld wensen en ik hoop natuurlijk dat het gewoon weer goed komt met je paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:37

In zweden is er veel over te doen, begrijp ik, maar zitten daar geen andere teken zoals er ook in het middenlandse zee gebied andere teken zitten?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:48

Pff..lastig zeg.
Het ziet er behoorlijk pijnlijk uit voor je paard.
Het lijkt haast wel of door het een het ander is ontstaan. (door de peesblessure en het ontlasten hiervan, het 'op slot' schieten van de rug/heup aan de andere kant)
Ik dacht dat er misschien ergens een zenuw knel zou kunnen zitten, of een verkrampte spier oid.
Vergelijk het met je eigen rug, dat je een beweging wilt maken, maar voelt dat je niet verder moet gaan omdat het er anders 'in' schiet. Bij jouw paard lijkt het erin te schieten door de verkeerde beweging en weer af te nemen doordat je toch door blijft bewegen.

Probeer iig niet te snel conclusies te trekken, peesblessures hebben echt lange tijd nodig om te herstellen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:58

ze mag van mij ook alle tijd nemen die ze nodig heeft, maar dan wil ik wel verbetering zien, al is het maar heel weinig, en geen verslechtering

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:56

stef schreef:
1 maand bezig? Sorry, maar dan heb je toch ergens iets gemist. Al met al ben ik al vanaf September aan het stuntelen, ben ik in mei voor het eerst naar de kliniek geweest (3 mnd nu dus) en verslechterd ze ipv dat ze verbeterd

Ja, maar de laatste keer dat je geweest bent en die peesblessure werd ontdekt is amper een maand geleden. De DA's gaven toen toch een termijn van 2 maanden en na 6 weken opnieuw bekijken. (En het lijkt me eigenlijk redelijk logisch dat tijdens dat onderzoek op 6 weken, de termijn nog aangepast zou worden. Dat is toch mijn ervaring met zulke dingen.) Die ontsteking is toch toen pas behandeld?
Terugtellen moet je dan niet doen hé ;) Dat levert toch alleen maar frustraties op?

Om een voorbeeldje te geven. Mijn paardje heeft jaren geleden ook een blessure gehad aan het spronggewricht. Wel een beetje anders dan de jouwe want bij haar waren het gewrichtsbanden die beschadigd waren en ze was eraan geopereerd. Eerst werd gezegd 3 maanden stalrust en stappen aan de hand. Na 3 maanden was het echter nog steeds dik en warm en liep paardlief nog altijd kreupel. Uiteindelijk zijn het dus 6 maanden stalrust geworden. En het was ook pas na die 6 maanden dat ze weer rad liep en de zwelling min of meer verdwenen was. En al bij al duurde het bijna een jaar voordat ze weer normaal bereden kon worden. Ik begrijp dus echt wel dat je verschrikkelijk aan het balen bent en de moed begint te verliezen.
Maar ik wil je toch de tip geven om dat niet te doen. Je wordt er alleen maar heel ongelukkig van terwijl dat misschien voor niets nodig is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:15

stef schreef:
In zweden is er veel over te doen, begrijp ik, maar zitten daar geen andere teken zoals er ook in het middenlandse zee gebied andere teken zitten?

nee, de teken die hier zitten zijn hooguit wat minder ernstig besmet dan de teken in nederland.
In nederland zitten overwaaiers van middelandse zee, die nog ernstigere ziektes onder dieren kunnen verspreiden. Die zitten hier (nog) niet.
Heeft met het klimaat te maken.
Zweden heeft een wat kouder klimaat, waardoor teken het toch wat moeilijker hebben.
Desondanks komt borrelius en ehrlichiose hier ook regelmatig voor.

Het hoeft natuurlijk absoluut niet zo te zijn dat je paard daarmee besmet is hoor. Het is alleen iets wat misschien nog zou kunnen, als het paard niet op behandeligen reageert (typisch bij borreliose)

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:26

mijn oude pony had het ook dat ze achterbeen op slot schoot
dierenarts wist ook niet wat ie er mee moest hij is op een speciale manier bekapt
toen een stuk minder last
na een tijdje dee die het helemaal niet meer

mijn pony had ook minder last als je hem de dag vantevoren aan het werk zetten (veel overgangen lengtebuiging)
maar dit is nu geen oplossing bij jouw paard

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:36

Wat reageren sommige mensen belachelijk zeg, lees eerst voor je iets post en trek niet zomaar conclusies! Ts heeft toch ook het beste met haar paard voor!

TS: wat balen dat je geen verbetering ziet. Veel succes de 28ste. ik heb er geen verstand van dus kan helaas niet meedenken, hopelijk komt het allemaal goed.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:39

wendypony schreef:
mijn oude pony had het ook dat ze achterbeen op slot schoot
dierenarts wist ook niet wat ie er mee moest hij is op een speciale manier bekapt
toen een stuk minder last
na een tijdje dee die het helemaal niet meer

mijn pony had ook minder last als je hem de dag vantevoren aan het werk zetten (veel overgangen lengtebuiging)
maar dit is nu geen oplossing bij jouw paard

Wat mij betreft een onzinnige opmerking. Wel eerst even het topic lezen he...

Dat van het teken-verhaal is in ieder geval de moeite waard om te onderzoeken.

Sterkte TS!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:09

Update wat later dan geplanned....

Dinsdag zijn we weer naar de kliniek gegaan. Sinds vrijdag liep ze als een kieviet!! (korte samenvatting: Mijn andere pony is verongelukt in de wei, we wilde James erbij weg houden, maar daar was James het niet mee eens, dus die liep zich verschrikkelijk op te naaien)
Bij de kliniek aangekomen rechtuit stappen en draven... Vervolgens aan de lijn op het zachte, waarop James me aankeek van "hey, gaan we weer wat doen?"
Ok, zuiver is ze niet, maar ze is in iedergeval niet meer stok en stok kreupel!
We zijn er dus nog niet, maar er zit nu zoveeeeel vooruitgang in!
Hij (DA) heeft haar rug weer los gemaakt (manueel) en ze mag nu 3x per week 10 min aan de longe, 5 min linksom, 5 min rechtsom, en dan over 6/8 weken weer terug komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:02

dat klinkt alweer voorzichtig positief!!
Lees al je hele topic mee en duim mee dat het nu ook goed blijft gaan!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:42

hoi stef ik hoop dat james echt de goede kant opgaat.je hebt nu al genoeg te verwerken,ik vind dat je nu wel eens geluk mag hebben.dat van honey was al erg genoeg,door zo,n rot ongeluk.ik hoop dat james gauw opknapt,dan krijg jezelf ook misschien weer wat rust.nog heel veel sterkte met het verlies van honey,en heel erg veel beterschap voor james.ik ken je niet persoonlijk maar dit verdien je.na alle pech die je meegemaakt hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:34

kleine toevoeging: er is ook weer een echo van de pezen gemaakt, en de ontsteking is zo goed als weg

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:37

Nou, dat is erg goed nieuws!! Hopelijk blijft het de goede kant uitgaan.
Sterkte trouwens met het verlies van je andere pony.